Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Deze week was oud topman vd Veer bij nieuwsuur en verdedigde de strategie van Shell om door te gaan met olie en gas met het argument dat er gewoon vraag is naar fossiele brandstoffen.
Wat hij vergeet is dat 100 jaar geleden ook veel vraag was naar kolen en stoommachines. Als je niet innoveert en vooruit kijkt naar nieuwe technieken dan sta je stil en zul je het op den duur niet gaan halen. Stilstand is achteruitgang en dat is ook bij Shell van toepassing.
Het moet natuurlijk niet doorslaan, maar het is goed dat dit soort bedrijven op hun verantwoording worden gewezen.
“Er is nu eenmaal vraag en als ik niet lever, dan doet een ander dat wel.“

Aka the drug dealer‘s defense.
 
Afgelopen weekend nog een discussie met een dieselrijder. Hij was trots toen hij vertelde dat hij 1000km op een tank kon rijden. Toen ik hem vroeg hoe vaak hij al 1000km achtereen gereden had was het antwoord “nooit”. Toen ik hem verteld dat ik al meer dan anderhalf jaar niet meer onderweg heb hoeven tanken/laden maar dit altijd doe als ik slaap of geparkeerd sta, viel het even stil.
Dezelfde discussies gaan we nu krijgen met waterstof rijders…….
 
Waterstof wordt al vanaf de tijdperk dat president Bush het ging promoten. Het is er nu eindelijk met maar liefst 1 % in de maatschappij. Degene die het proberen zijn er van af vanwege onderhoud en tanken. Alles staat onder druk en je hebt nog steeds een accu, want de gegenereerde energie moet nog steeds gebufferd worden. Voor vliegtuigen en vrachtwagens zal het vast een uitkomst bieden. Voor particulieren auto´s is het allang bewezen een verloren race.
 
ook voor andere vormen van vervoer @Maurice1, H2 is voorlopig als opslag niet zinnig, want duur, onrendabel en bovendien gevaarlijk. Weet je bovendien hoe vaak een brandstofcel moet worden vervangen als je er elke dag honderden kilometers mee zou rijden? 2050, als alle duurzame energie ook opgebruikt en efficient opgeslagen kan worden en er dan nóg over is, dan moeten we hier misschien eens aan gaan denken (geheid hebben we dan wat beters gevonden, trouwens)

NB Onderhoud aan een waterstof-auto is erg duur daarom zijn ze tweedehands waardeloos
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maurice1

Mooi verhaal op Tweakers over rijden op waterstof. In het filmpje worden de voor en nadelen duidelijk besproken.
 
  • Like
Reactions: Maurice1

Mooi verhaal op Tweakers over rijden op waterstof. In het filmpje worden de voor en nadelen duidelijk besproken.
Ik mis wel minstens een feit en een conclusie.
Aan een waterstof tankstation moet je nog 20-30 minuten wachten als iemand voor je aan de beurt was vanwege compensatie drukverschil.
De technische complexiteit van waterstof auto's wordt welliswaar aangehaald, maar dit heeft een directe en grote impact op TCO. De lage TCO bij BEVs door lage onderhoudskosten is net hun grote troef. Een auto op waterstof zal dit nooit hebben en altijd achterop hinken.
 
Ik mis wel minstens een feit en een conclusie.
Aan een waterstof tankstation moet je nog 20-30 minuten wachten als iemand voor je aan de beurt was vanwege compensatie drukverschil.
De technische complexiteit van waterstof auto's wordt welliswaar aangehaald, maar dit heeft een directe en grote impact op TCO. De lage TCO bij BEVs door lage onderhoudskosten is net hun grote troef. Een auto op waterstof zal dit nooit hebben en altijd achterop hinken.
Meer concreet, een waterstof tankstation kan ca 10kg waterstof per uur leveren. Genoeg voor ca 1000km. Een snellader kan tegenwoordig al 100km in 4 minuten leveren. Genoeg voor 1500km
 
Meer concreet, een waterstof tankstation kan ca 10kg waterstof per uur leveren. Genoeg voor ca 1000km. Een snellader kan tegenwoordig al 100km in 4 minuten leveren. Genoeg voor 1500km
En het is nog erger dan dat: niet meer dan een auto of 4-5 per uur bij een waterstof tankstation. Maar goed dat het niet van de grond gaat komen....
 
Ik mis wel minstens een feit en een conclusie.
Aan een waterstof tankstation moet je nog 20-30 minuten wachten als iemand voor je aan de beurt was vanwege compensatie drukverschil.
De technische complexiteit van waterstof auto's wordt welliswaar aangehaald, maar dit heeft een directe en grote impact op TCO. De lage TCO bij BEVs door lage onderhoudskosten is net hun grote troef. Een auto op waterstof zal dit nooit hebben en altijd achterop hinken.
Word wel aangegeven in de video
 

Mooi verhaal op Tweakers over rijden op waterstof. In het filmpje worden de voor en nadelen duidelijk besproken.

Wie zou toch die @wooter zijn die onder dat artikel actief is in de comments? :p