Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Waarlijk smakelijk om te lezen.

“If you're an oil and gas company, in a way, talking about hydrogen is kind of a two-way bet because if it works, then you're embedded in the hydrogen industry — but if it doesn't work, you've delayed the transition to the thing you don't make, which is electricity,” he tells Recharge. “So why wouldn't you promote hydrogen for inappropriate use? For the things that are not at the top of the ladder, that are fairly down — so local trains, local buses, cars, delivery vehicles — why not promote it? Because at worst it creates confusion, which is great [for them]. And these companies have an interest in this [electric] stuff not moving too fast, I'm afraid — for all their good words.”

The reason why gas distribution companies are lobbying for hydrogen use in domestic heating is not because they want the world to go green, but because “they want to get us locked into using their gas pipes for decarbonisation, because that's their asset”, Liebreich adds.
 
  • Like
Reactions: RobPet and Maurice1
En klinkt misschien tegenstrijdig, maar dit kan goed zijn. In die zin dat het netwerk primair wordt aangelegd voor waterstof toepassingen in de industrie. Die toepassingen die in het artikel van Liebreich (een paar posts hierboven) bovenaan de "ladder" staan. Het netwerk gaat onder andere naar Yara (kunstmest), Tata steel, Chemelot (chemie) en andere industrie. Dat biedt in potentie groene kansen voor behoud van industrie.

Daarbij twee kanttekeningen:
Er kan nooit genoeg waterstof uit elektriciteit uit windmolens op zee worden opgewekt om aan deze industriële vraag te voldoen. Dus heel veel import met alle nadelen vandien blijft noodzakelijk. Maar ook dat kan wel door deze voorziene gasleidingen.
En de verwachting van argeloze lezers en ",journalisten" dat hiermee ook verwarming en mobiliteit op waterstof kan worden voorzien zal onterecht blijken. Op wat illusieprojectjes na dan. Deze toepassingen staan ook keurig onderaan de "ladder" van Liebreich.

Samengevat: ja er zitten positieve kanten aan het verhaal van Gasunie, maar laat dat niet leiden tot valse gedachten.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Zwaar fossiel blok aan het been?

 
Zwaar fossiel blok aan het been?

Ik wil een boze smiley 😡om direct op zo’n bericht te kunnen reageren.
 
Weer een artikel, dit keer in de Volkskrant, on de mirai uit het slop te trekken.

Toyota: ‘Geen zero emission, maar minus zero emission.’
Er zitten niet echt wetenschappers (of mensen met enige opleiding) bij de marketing afdeling
 
Weer een artikel, dit keer in de Volkskrant, on de mirai uit het slop te trekken.

Geloof niet echt dat blik hem uit het slop probeert te trekken. Hij verpakt het altijd netjes maar de boodschap is duidelijk: onvoldoende ruimte, geen tank mogelijkheden en je weet niet of je waterstof wel zo groen is.
 
Ik vond het verhaal in de video op tweakers (praktijk testje met een Toyota Mirai) wel toegankelijk voor wie deze discussie niet helemaal heeft mee gekregen.
Rijden in een waterstofauto - Bereik, tanken en kosten in de praktijk

Een aantal beperkingen worden goed kort uitgelicht.
Dat is ook geschreven door Jeroen Horlings en dat is één van de weinige (tech) journalisten die weet waar hij over schrijft. Is zelf al jaren een Tesla-rijder, maar weet wel objectief te blijven en een evenwichtig verhaal op te schrijven.
 
  • Like
Reactions: Yola
Hydrogen may hold significant promise when it comes to lowering carbon emissions in the steel industry, but as a transportation fuel, it simply can’t compete with battery electric vehicles. Insanity is defined as doing the same thing over and over and expecting different results. The torrent of promises and lack of results from Toyota are just sad to see. What Toyota and the Japanese government are doing is almost too painful to watch.

 
Hydrogen may hold significant promise when it comes to lowering carbon emissions in the steel industry, but as a transportation fuel, it simply can’t compete with battery electric vehicles. Insanity is defined as doing the same thing over and over and expecting different results. The torrent of promises and lack of results from Toyota are just sad to see. What Toyota and the Japanese government are doing is almost too painful to watch.

Als er een bedrijf is waar ik zou tegen 'shorten’, dan Toyota en misschien ook een paar andere Japanse auto bedrijven.
Maar spijtig genoeg heb ik momenteel geen centen te veel...🤫
 
  • Like
Reactions: Maurice1

 
  • Informative
Reactions: jpvdheijn