Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
En dat zal zo blijven, hoe Toyota, Hyundai en Big Oil het blijven propageren, De eerste twee geloven het, al begin ik daarover te twijfelen (ze denken tijd te kopen door twijfel te zaaien over EV) de laatste houdt zich nog even vast aan de rand van het graf en probeert de zakken van het hemd ondertussen te vullen, in plaats van te kijken hoe ze in een all-electric omgeving toch kan overleven
In hoeverre Hyundai er in gelooft is twijfelachtig gezien Hyundai Is the One to Watch in the Race for EVs. Here’s Why (link hoort eigenlijk in 'wat andere automerken doen' thuis. Toyota bibbert volgens dat stuk voor wat Hyundai doet.
 
Je kunt de tankpoort niet 'enigszins' verwarmen, daarvoor is de capaciteit veel te hoog. En je snapt niet wat ik met toleranties bedoel: als je extreem koelt (wat dus gebeurt) dan sluiten naden zich, als je verwarmt gaan die weer open met lekkage als gevolg. Bedenk dat het spul op een druk van 700 bar staat, daar wil je niet de kleinste naad zien.

Waterstof staat niet in de kinderschoenen, dat is een misvatting. Het is simpelweg niet geschikt als medium voor (personen)auto's ook al wil big oil graag anders omdat anders hun business model verdwijnt. Lees deze thread maar eens terug.
Ok, dank voor de toelichting. Wellicht heb je gelijk en is het veel minder makkelijk dan ik dacht of zelfs niet mogelijk.

Zoals enkele posts hierboven aangegeven geloof ik ook niet in waterstof voor personenauto's. "kinderschoenen" is een subjectief begrip, en gezien het nogal beperkte aantal auto's op waterstof (en daar had ik het over, niet over waterstof in de industrie etc) kan ik me voorstellen dat hier nog veel in ontwikkelt kan worden. Of het gebeurt is een tweede. En dan zijn we weer terug bij "hoe zinnig is waterstof voor personenauto's?". :)
 
Ok, dank voor de toelichting. Wellicht heb je gelijk en is het veel minder makkelijk dan ik dacht of zelfs niet mogelijk.

Zoals enkele posts hierboven aangegeven geloof ik ook niet in waterstof voor personenauto's. "kinderschoenen" is een subjectief begrip, en gezien het nogal beperkte aantal auto's op waterstof (en daar had ik het over, niet over waterstof in de industrie etc) kan ik me voorstellen dat hier nog veel in ontwikkelt kan worden. Of het gebeurt is een tweede. En dan zijn we weer terug bij "hoe zinnig is waterstof voor personenauto's?". :)
:)

Er valt niet zo veel te ontwikkelen, 'ze' zijn gebonden aan natuurkunde en dan vooral natuurkundige limieten, daar kun je niet omheen. Alleen dat is de politici en het gewone publiek nog niet duidelijk.
 
Heb je daar een linkje van?

Handig voor een anti H2 discussie.
Ik zit op Facebook in een waterstof auto groep, daar komen wel eens interessante dingen voorbij:
25C28EBA-AD39-4A4C-AB2C-89F309FC1E25.jpeg

Wist je ook dat waterstof tanken net als bij ev snelladen de laatste 10% ook langzamer gaat en om die reden zelfs ook stopt? In de US iig, in Japan schijnen ze wel door te tanken tot de volle 100%.
CFA079EC-0B24-405A-9F20-AB55991CD7CF.jpeg
 
  • Informative
Reactions: Nowyony
Wist je ook dat waterstof tanken net als bij ev snelladen de laatste 10% ook langzamer gaat en om die reden zelfs ook stopt? In de US iig, in Japan schijnen ze wel door te tanken tot de volle 100%.
Dat moet volgens mij aan onvoldoende druk in de buffertank van het tankstation liggen. In de auto hoort de waterstof aan 750 bar opgeslagen te zijn, en de buffertanks aan 800, maar als je daar maar 750 of minder in hebt, kan je nooit de tanks van zo een waterstofauto tot maximum capaciteit vullen.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Dat moet volgens mij aan onvoldoende druk in de buffertank van het tankstation liggen. In de auto hoort de waterstof aan 750 bar opgeslagen te zijn, en de buffertanks aan 800, maar als je daar maar 750 of minder in hebt, kan je nooit de tanks van zo een waterstofauto tot maximum capaciteit vullen.
Mijn janboerenfluitjes verstand zegt dat naar gelang de tank voller wordt de druk daarin toeneemt, het verschil in druk lager wordt, en dus de h2 langzamer vanzelf van tank naar auto gaat stromen of zelfs geholpen moet worden.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Mijn janboerenfluitjes verstand zegt dat naar gelang de tank voller wordt de druk daarin toeneemt, het verschil in druk lager wordt, en dus de h2 langzamer vanzelf van tank naar auto gaat stromen of zelfs geholpen moet worden.
Ja, en die hulp komt echt alleen van het drukverschil. Het is logisch dat de druk in de buffer afneemt tijdens het vullen, maximaal totdat het drukverschil tussen buffer en autototank vrijwel gelijk is (zal zo ingeregeld zijn dat de buffer altijd een iets hogere druk moet hebben en wat ik ervan denk te weten is dat tijdens het afvullen er nooit bij-gebufferd wordt (uit veiligheidsoverwegingen) Op het moment dat het minimale drukverschil is bereikt of de gebruiker het tanken beëindigt zal de nozzle afgesloten worden.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: robertvg
Daarenboven is H2 de kleinste molecule, een lek waar LPG niet door kan, kan voor H2 voldoende zijn om te ontsnappen.
Ik kan het je nog sterker vertellen, waterstof heeft geen lek nodig. Dat diffundeert door de opslag heen, zo klein is een molecuul. Ik ben me er van bewust, maar de massa wordt bewust niets verteld.
 
Ik ben me er van bewust, maar de massa wordt bewust niets verteld.
De massa denkt door de worden "brandstof" en "snel tanken" dat een waterstofauto waarlijk een verbrandingsmotor heeft, en het een eitje is om te tanken. De massa begrijpt dan ook helemaal niet waarom iedereen aan de elektrische auto gaat. Waterstof moet toch beter zijn, niet? Tanken, afrekenen, gaan!

Zelfs diegenen die dan vervolgens begrijpen dat een waterstofauto tegenwoordig een FCEV is, vragen zich af waarom waterstof niet doorbreekt. Nog altijd dezelfde luxe van snel tanken, maar nu ook nog eens met de acceleratie van een EV?

De dure prijs? Dat zal wel zakken eens de technologie doorbreekt. Maar technologie kan natuurlijk niet altijd magie doen, en economie is wat alles doet draaien en het goedkoopste wint als de kwaliteit vergelijkbaar is (zie VHS vs Betamax). Daarom dat er nu in België koppen zijn die er niet bij kunnen dat Vlaanderen gas wil verbieden als verwarming, maar wel gascentrales gaan bouwen om oudere kernreactoren te sluiten.
 
De massa denkt door de worden "brandstof" en "snel tanken" dat een waterstofauto waarlijk een verbrandingsmotor heeft, en het een eitje is om te tanken. De massa begrijpt dan ook helemaal niet waarom iedereen aan de elektrische auto gaat. Waterstof moet toch beter zijn, niet? Tanken, afrekenen, gaan!

Zelfs diegenen die dan vervolgens begrijpen dat een waterstofauto tegenwoordig een FCEV is, vragen zich af waarom waterstof niet doorbreekt. Nog altijd dezelfde luxe van snel tanken, maar nu ook nog eens met de acceleratie van een EV?

De dure prijs? Dat zal wel zakken eens de technologie doorbreekt. Maar technologie kan natuurlijk niet altijd magie doen, en economie is wat alles doet draaien en het goedkoopste wint als de kwaliteit vergelijkbaar is (zie VHS vs Betamax). Daarom dat er nu in België koppen zijn die er niet bij kunnen dat Vlaanderen gas wil verbieden als verwarming, maar wel gascentrales gaan bouwen om oudere kernreactoren te sluiten.
En ik hoorde op het vlaamse nieuws dat jullie zelfs subsidie geven om afgedankte straal motoren paraat te maken voor het opvangen van de elektra capciteit op het net. 🚀
wat een schouwspel moet dat zijn.
Engine.f15.arp.750pix.jpg
 
Nog altijd dezelfde luxe van snel tanken
Luxe? Ik haat het om te gaan tanken als ik uitzonderlijk eens een ice rijd. En eigenlijk vroeger ook al, maar sinds mijn EV nog meer.
Bij SuC onderweg heb je misschien een punt voor sommige karakters. Maar dat is slechts een paar keer per jaar, en ik vind ook dat zalig. Verplichte chill tijd. Ik vergelijk het met vliegen. Ik heb in mijn carriere 2 jaar elk weekend op en af gevlogen naar mijn werklocatie. Ik vond dat ook zalige tijd. Je bent gedoemd tot chillen aan de gate en in het vliegtuig zonder je schuldig te moeten voelen.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Hbrink
En ik hoorde op het vlaamse nieuws dat jullie zelfs subsidie geven om afgedankte straal motoren paraat te maken voor het opvangen van de elektra capciteit op het net. 🚀
wat een schouwspel moet dat zijn.
Let wel, subsidie om de straalmotoren paraat te houden. Ze draaien zeer weinig. Het voordeel ervan is dat ze snel opgestart zijn, om een tekort snel te overbruggen tot een gascentrale een tandje heeft bijgezet, maar in principe kan je ze ook vervangen door batterijopslag.
 
  • Like
Reactions: horta and jpvdheijn
Luxe? Ik haat het om te gaan tanken als ik uitzonderlijk eens een ice rijd. En eigenlijk vroeger ook al, maar sinds mijn EV nog meer.
Bij SuC onderweg heb je misschien een punt voor sommige karakters. Maar dat is slechts een paar keer per jaar, en ik vind ook dat zalig. Verplichte chill tijd. Ik vergelijk het met vliegen. Ik heb in mijn carriere 2 jaar elk weekend op en af gevlogen naar mijn werklocatie. Ik vond dat ook zalige tijd. Je bent gedoemd tot chillen aan de gate en in het vliegtuig zonder je schuldig te moeten voelen.
Ja, maar jij en ik kunnen dat niet meer begrijpen, elke paar dagen aan een tankstation staan (of eens per week, afhankelijk van je mobiliteit). Andere mensen zijn natuurlijk hun gewoontes gewoon, hebben nog nooit thuis geladen, en denken dat ze ipv elke week 5 minuten aan de pomp gaan moeten rekenen op elke week 2 uren aan snelladers, en dat is natuurlijk tijdverlies.

De waarheid is inderdaad dat de meeste EV-rijders thuis of vlakbij kunnen laden, en dus zelden aan een snellader staan. Dat is overigens nog meer waar voor mensen die een Tesla kiezen, tov mensen die een BMW i3 kozen. Het feit dat ik thuis 2 Tesla's met een grote batterij heb staan, is de reden dat ik dagdagelijks nooit aan een snellader sta.
 
  • Like
Reactions: nervus and Phil V
Let wel, subsidie om de straalmotoren paraat te houden. Ze draaien zeer weinig. Het voordeel ervan is dat ze snel opgestart zijn, om een tekort snel te overbruggen tot een gascentrale een tandje heeft bijgezet, maar in principe kan je ze ook vervangen door batterijopslag.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het heel veel tijd scheelt. Ook een turbine van een straalmotor moet op toeren komen. Gascentrales starten ook zeer snel. Batterijen zijn dan inderdaad de veel betere optie.
 

Attachments

  • 1A67BF33-3B86-4C13-8949-6A136DF9C4D2.jpeg
    1A67BF33-3B86-4C13-8949-6A136DF9C4D2.jpeg
    574.2 KB · Views: 22
  • 737AA435-10F2-4540-9482-5C21248DF664.jpeg
    737AA435-10F2-4540-9482-5C21248DF664.jpeg
    614.8 KB · Views: 24
Misschien is dit het antwoord op je vraag.
Je dacht toch niet dat een Europese CEO veel in te brengen heeft in een Aziatisch concern he? :p

Ze wedden op meerdere paden, maar stiekem hebben ze het EV pad al goed uitgezet met een volledig EV platform, dit in tegenstelling tot Toyota. Welk ander concern heeft een EV platform gelanceerd, afgezien van VW en natuurlijk Tesla? De rest heeft een elektrisch modelletje, ja, maar geen platform.