Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Er zouden dan ook onderhandelingen én een akkoord via het ETS op Europees niveau moeten geweest zijn die de bouw van onze Belgische gascentrales mogelijk maakte? Voor de oppositie zou het dan een koud kunstje zijn om deze demagogie te doorprikken.
  1. CRM is een door de EU goedgekeurde subsidie
  2. ETS hoeft zelfs niet onderhandeld te worden. Als elk land overal gascentrales neer zet, zullen ze elk minder kunnen draaien omwille van de ETS quota.
De Vlaamse oppositie zegt dit al lang, maar wordt door de media niet echt gehoord. De media vind het leuker om telkens de Vlaamse oppositiepartijen uit te nodigen voor een debat, tezamen met pro-nucleo opiniemakers.

Hier 5 redenen hoe hol de argumenten van de Vlaamse Regering klinken in hun oppositie van de huidige Federale regering:


TL;DR: vorige Federale regeringen, zonder groene partijen maar met partijen die nu in de Vlaamse regering zitten, hebben al lang beslist over kernuitstap. Nu deze beslissing terugdraaien zou het CRM-mechanisme doen vervallen, en er is geen subsidie-mechanisme om 2 kerncentrales te verlengen, laat staan dat er nog tijd is om het op tijd te doen.

Het enige wat groen moet doen is wachten tot iemand de federale regering doet vallen, en de kernuitstap is definitief want op zo een korte termijn krijg je niet een nieuwe coalitie die een wetswijziging stemt om de wet op kernuitstap te wijzigen én op tijd geld te voorzien voor Engie om de 2 jongste reactoren te renoveren. En da's mijn geld en jouw geld.
 
  • Informative
Reactions: Nowyony
Hyundai gelooft ondanks hun succes met EV’s ook nog in waterstof.
Met als argument de overheden geloven erin. En als het uit groene energie komt, is het de schoonst denkbare brandstof.

Misschien moeten we van het idee "brandstof" af? We willen namelijk energie en die omzetten in beweging. Om nu energie in brandstof om te zetten en daarna weer naar energie kan in bepaalde een goed concept zijn. De particuliere auto is niet zo'n concept.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat hij tegenwoordig een eTron rijdt
En de X waarin hij reed is denk ik niet meer in NL.
 

Attachments

  • 88C471AE-6F90-4C30-9B88-C22B8EC04FB1.jpeg
    88C471AE-6F90-4C30-9B88-C22B8EC04FB1.jpeg
    145.4 KB · Views: 85
  • Like
Reactions: robertvg
Volt H2 heeft de vergunning binnen voor de electrolyser in Vlissingen. De 25MW fabriek gaat vanaf 2024 ca 3600ton H2 produceren met groene stroom uit de windmolenparken op zee. Waterstof voor de chemiecluster én voor transport. Nagerekend aan 49kwh/kg waterstof: 17,55Gwh/jaar. Moeten ze toch snel wat windmolentjes extra neerpoten? Junnes zegt trouwens dat zijn fabriek(en) de bouw van de windmolens gaat stimuleren omdat de energie 100% kan benut worden. Geen vuiltje in de lucht. Er zijn wel wat subsidies nodig gedurende de 1ste 15jaar.
 
Dat "wij" weten dat groene waterstof voorlopig er niet komt, wil niet zeggen dat de gemiddelde inwoner van Nederland (en Vlaanderen?) er niet in gelooft.
De laatste week heeft de Shell elke dag een pagina grote advertentie in de kranten, over hoe "groen" ze al niet bezig zijn, met daarin ook hun waterstof propaganda. De meeste mensen denken (helaas) dat waterstof de oplossing is voor het toekomstige energieprobleem. En bijna alle journalisten en politici volgen dat trouw. 😒

Gelukkig zijn er ook bronnen die een juister beeld durven te schetsen. Vandaag las ik de Consumentengids hun artikel over "Zuiniger stoken". Met daarbij een kader over Waterstof. Met daarin de uitspraak:
"dat er zeven keer zoveel stroom nodig is voor de productie van waterstof voor je cv-ketel, als stroom voor de dezelfde warmte uit je warmtepomp."

Hier het kader:​

1638048140367.png


Daar ben ik blij mee, dat een gezaghebbende organisatie als de Consumentenbond zich tegen de waterstoflobby uitspreekt. 👍
 
Vandaag las ik de Consumentengids hun artikel over "Zuiniger stoken". Met daarbij een kader over Waterstof. Met daarin de uitspraak:
"dat er zeven keer zoveel stroom nodig is voor de productie van waterstof voor je cv-ketel, als stroom voor de dezelfde warmte uit je warmtepomp."
Daar ben ik blij mee, dat een gezaghebbende organisatie als de Consumentenbond zich tegen de waterstoflobby uitspreekt. 👍
Horta en Phil V hebben zo hun twijfels bij of de Consumentenbond wel gezaghebbend is.
Het klopt dat de (NL) Consumentebond steeds meer een organisatie is geworden die meer voor het eigen gewin gaat, dan voor de consumenten.
De door Horta aangehaalde louche energieveiling bij EnergieFlex is een voorbeeld daarvan. De Consumentenbond heeft tegenwoordig voor werkelijk alles wat je maar kunt bedenken een veiling*. En omdat ik vanwege mijn werk weet hoeveel affiliate's krijgen voor een aangebrachte klant (bij ons 25 tot 40 euro) weet ik dat dit ze geen windeieren legt.
Maar het feit blijft dat ze desondanks voor de gemiddelde Nederlander (en Vlaming?) behoorlijk gezaghebbend zijn. :confused:

*= (sinds juli 2021)
energieveiling, zorgverzekering-alert, private-lease-aanbod, hypotheek-bespaarder, telefoondeal-alert, autoverzekering-vergelijker, reisverzekering-vergelijker, e-bike collectief