Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zag dit bericht ook voorbij komen. Wat een grap en ook de politieke verontwaardiging. De gemeente neemt en besluit waarvan ik denk dat ze eindelijk eens correct geïnformeerd zijn. En de politiek maar verontwaardigd zijn. Het is natuurlijk wel lullig voor de uitbater maarja als je een business begint die maar van 1 partij serveert neem je toch een risico.
 
begint al lekker.. "Inderdaad, onze brandstofcellen gaan dienstdoen in vrachtwagens die zware ladingen over lange trajecten moeten transporteren, 40 ton over wel 2.000 kilometer per dag."
Even kijken, los van de pauzeregels die ik niet in detail ken.
chauffeur rijdt 8 uur 80 km/uur gemiddeld (en dat haal ik met mijn personenauto zelfs zelden) = 640 km (1/3 van 2000 km) Haal er de verplichte pauzes vanaf en dan is een flinke batterij 's nachts en in pauzes vullen veel slimmer (zie @wooter's post hierboven met het plaatje van de windmolen met batterijen). Verder herhaal ik het oude riedeltje (sinds WimS) maar niet.
 
begint al lekker.. "Inderdaad, onze brandstofcellen gaan dienstdoen in vrachtwagens die zware ladingen over lange trajecten moeten transporteren, 40 ton over wel 2.000 kilometer per dag."
Even kijken, los van de pauzeregels die ik niet in detail ken.
chauffeur rijdt 8 uur 80 km/uur gemiddeld (en dat haal ik met mijn personenauto zelfs zelden) = 640 km (1/3 van 2000 km) Haal er de verplichte pauzes vanaf en dan is een flinke batterij 's nachts en in pauzes vullen veel slimmer (zie @wooter's post hierboven met het plaatje van de windmolen met batterijen). Verder herhaal ik het oude riedeltje (sinds WimS) maar niet.
Mij moet je niet overtuigen hoor 😂
 
  • Like
Reactions: Maurice1
begint al lekker.. "Inderdaad, onze brandstofcellen gaan dienstdoen in vrachtwagens die zware ladingen over lange trajecten moeten transporteren, 40 ton over wel 2.000 kilometer per dag."
Even kijken, los van de pauzeregels die ik niet in detail ken.
chauffeur rijdt 8 uur 80 km/uur gemiddeld (en dat haal ik met mijn personenauto zelfs zelden) = 640 km (1/3 van 2000 km) Haal er de verplichte pauzes vanaf en dan is een flinke batterij 's nachts en in pauzes vullen veel slimmer (zie @wooter's post hierboven met het plaatje van de windmolen met batterijen). Verder herhaal ik het oude riedeltje (sinds WimS) maar niet.

Met twee chauffeurs mogen ze 20 uur per dag rijden. Uitgaande van gemiddeld 80 km/uur kom je uit op ongeveer 1600 km per dag. Is nog niet helemaal de 2000km maar komt al wel in de buurt.
 

Met twee chauffeurs mogen ze 20 uur per dag rijden. Uitgaande van gemiddeld 80 km/uur kom je uit op ongeveer 1600 km per dag. Is nog niet helemaal de 2000km maar komt al wel in de buurt.
Komt dit dan veel voor, met z’n 2? Met een bus misschien wel maar….en zoals je zegt….en dan nog, max 1600km
 
Gemeente Den Haag ziet het licht maar ruïneert lokale uitbater van waterstof tankstation.
Ik woon en werk in Den Haag en zat een aantal jaar geleden in een forum discussie over duurzaam vervoer met onder andere deze man.
Ik kende het verhaal van WimS en reed toen al een aantal jaar Tesla dus kon uit de praktijk verhalen over de voordelen van 100% elektrisch.
Ik heb het geprobeerd, hij wist het zeker, hij ging geld verdienen met waterstof..
Doet me op één of andere manier denken aan de mensen die ongevaccineerd op de IC liggen.
 
Ik heb het geprobeerd, hij wist het zeker, hij ging geld verdienen met waterstof..
Doet me op één of andere manier denken aan de mensen die ongevaccineerd op de IC liggen.
Niet vergeten dat deze mensen jarenlang niks anders gedaan hebben dan gas en benzine verkopen. Dat is zoals een videotheekeigenaar die zich helemaal niet kan voorstellen dat we 10 jaar later overal draadloos supersnel internet hebben en niemand nog een DVD of VHS cassette gaat huren.

De familie Holzhausen zit ook jarenlang in de gasverkoop. Die hebben geen enkel idee wat op hen af komt.
 
  • Like
Reactions: RobsEV and job-lek
Wellicht weten die het wel maar hopen nog een paar jaar van de gekte en misinformatie te kunnen profiteren.
Er is natuurlijk ook een argument voor dat ze weten wat op het spel staat: als ze niets doen en alles geëlektrificeerd wordt, dan is er voor gasboeren en tankstations helemaal geen nut meer. Maar ook: geen kolenboeren hebben het overleefd door hardnekkig kolen te blijven verkopen. Degene die het wel gehaald hebben, zijn gaan diversifiëren naar o.a. tankstations. Het is nu aan de generatie van tankstations om de volgende diversificatie te doen en te herkennen dat een shop en Starbucks even goed kan renderen aan een snellader als aan een tankstation.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Er is natuurlijk ook een argument voor dat ze weten wat op het spel staat: als ze niets doen en alles geëlektrificeerd wordt, dan is er voor gasboeren en tankstations helemaal geen nut meer. Maar ook: geen kolenboeren hebben het overleefd door hardnekkig kolen te blijven verkopen. Degene die het wel gehaald hebben, zijn gaan diversifiëren naar o.a. tankstations. Het is nu aan de generatie van tankstations om de volgende diversificatie te doen en te herkennen dat een shop en Starbucks even goed kan renderen aan een snellader als aan een tankstation.

De tankstationhouders en franchisenemer verdienen al vele jaren veel meer aan de koffie en de broodjes dan aan de brandstof.
 
De tankstationhouders en franchisenemer verdienen al vele jaren veel meer aan de koffie en de broodjes dan aan de brandstof.

In die zin zou het wellicht zelfs een omzetboost kunnen worden. een 'lader' loopt naar binnen om geld uit te geven, een 'tanker' staat buiten in de kou zich te ergeren <grin>
 
  • Like
Reactions: RobsEV and Phil V
Gemeente Den Haag ziet het licht maar ruïneert lokale uitbater van waterstof tankstation.

In het nu.nl artikel staat ook weer dat „ze (FCEV) ook fijnstof uit de lucht filteren“.
Ik kon al nooit geloven dat dit ook maar enige invloed heeft op de luchtkwaliteit maar toen ik vannacht niet kon slapen heb ik het maar eens uitgerekend*. Als we uitgaan dat de lucht die de FC gebruikt 100% gezuiverd wordt kunnen we simpelweg het volume gezuiverde lucht nemen als percentage van het totale volume van de straat.

Hiervoor nemen we een straat van 12 meter breed en 4 meter hoog. Hoewel de mix hoogte uiteindelijk vele honderden meters is nemen we slechts 4 meter zodat het voor de FCEV nog een beetje gunstig uitvalt. De lengte van de straat is niet belangrijk omdat dit schaalt met het volume gezuiverde lucht en dus nemen we 1 meter om de berekening makkelijk te maken. Daarmee komt bet volume van deze ene meter straat op 12m x 4m x 1m = 48 m3 oftewel 48000 Liter.

Dan de gezuiverde lucht. Het verbruik van een FCEV is ongeveer 1kg H2 per 100 km. Dat is dus 0,01 gram voor onze 1 meter lange straat. Die 0,01 gram H2 reageert met 0,08 gram zuurstof (20% in lucht) en dat maakt dus 0,4 gram lucht. Met een dichtheid van 1,2 g/L komen we uiteindelijk uit op 0,4 / 1,2 = 0,33 L gezuiverde lucht. Dat is dus 0,33 L op 48000 L wat een verwaarloosbare 0,0007 % geeft.

Dat klinkt weinig maar kan ik dat beter? Als ik adem dan blijven er ook fijnstof (PM10) deeltjes achter in mijn longen dus ik kan ook „fijnstof uit de lucht filteren“. En dat zelfs in mijn slaap :p

Goed, bij gemiddelde activiteit adem ik ongeveer 40 L/min en ik loop door diezelfde straat met 5 km/uur. Dus ik adem 0,48 L per gelopen meter. Alleen filteren mijn longen niet zo goed als het filter van een FCEV. Volgens de „Average predicted total lung deposition for light exercise breathing condition“ komen we gemiddeld uit op zo‘n 70% efficiëntie. Dus nemen we 70% van mijn 0,48 L en komen we uit op 0,34 L.

Ik filter de buitenlucht dus net iets beter dan de bejubelde FCEV!
Ik zeg minder FCEVs op de weg en meer wandelaars om de lucht te filteren!


*ik heb hierbij fijnstofemissies van banden, schoenen, wegdek, re-suspensie, remmen en virusdeeltjes buiten beschouwing gelaten.
 
Last edited: