Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Voor wie even wil lachen (of huilen) op de zondagmiddag: Hydrogen Rocks
Een boek van de TU-Delft waarin kritiekloos het waterstofevangelie wordt verkondigd.
In ieder geval is Ad's Nederlands net zo goed dan zijn wetenschappelijke integriteit:
1642373868677.png
 
Ik kreeg net een bedelbrief van het Universiteitsfonds van de TU-Delft. Ze vragen specifiek een bijdrage voor 24/7 Energie Lab
Ik heb een boze mail gestuurd met het verzoek voortaan te investeren in projecten die wel een kans van slagen hebben. Zeer treurig dat ze niet kritisch kijken naar waar ze hun geld aan uitgeven.
Leuk plaatje erbij: tiny house, carport met zonnepanelen, schuurtje met waterstofcompressietanks. Ik probeer me nu even voor te stellen hoe idyllisch ik het wonen vind wanneer ik dit plaatje zou opschalen naar 17,5 miljoen inwoners.
 

Attachments

  • DC386ED9-0410-4BD2-AB26-FA8D9C3FC37D.jpeg
    DC386ED9-0410-4BD2-AB26-FA8D9C3FC37D.jpeg
    267.4 KB · Views: 35
Ad van Wijk nu live op Radio een 😬

Efficiëncy is totaal onbelangrijk in ieder geval 😭

De man zit gewoon onbeschaamd te liegen, echt ongelofelijk. De gemiddelde stroom aansluiting in Nederland is maar 3kW, CV ketels op gas zijn eenvoudig om te bouwen naar waterstof, gasnet is simpel aan te passen naar waterstof.. de man gaat maar door 😂
Als ik het goed heb stoten CV ketels op waterstof bij verbranding van Waterstof gewoon NOX uit. Ik weet overigens niet hoe zich dat verhoud tot stoken op aardgas.
 
Als ik het goed heb stoten CV ketels op waterstof bij verbranding van Waterstof gewoon NOX uit. Ik weet overigens niet hoe zich dat verhoud tot stoken op aardgas.
Klopt. En die uitstoot is (veel) hoger dan die van een aardgasketel vanwege de hogere verbrandingstemperatuur. Zie bijvoorbeeld:
 
  • Like
Reactions: job-lek
Leuk plaatje erbij: tiny house, carport met zonnepanelen, schuurtje met waterstofcompressietanks. Ik probeer me nu even voor te stellen hoe idyllisch ik het wonen vind wanneer ik dit plaatje zou opschalen naar 17,5 miljoen inwoners.
Zouden die schuurtjes op minimale afstand (blast radius) van een andere moeten staan? Om te voorkomen dat als er 1 ontploft je niet een cascade-effect krijgt?
 
Ik kreeg net een bedelbrief van het Universiteitsfonds van de TU-Delft. Ze vragen specifiek een bijdrage voor 24/7 Energie Lab
Ik heb een boze mail gestuurd met het verzoek voortaan te investeren in projecten die wel een kans van slagen hebben. Zeer treurig dat ze niet kritisch kijken naar waar ze hun geld aan uitgeven.

Die Van Wijk zorgt er voor dat Ik mij zo langzamerhand bijna begin te schamen om te zeggen dat ik daar gestudeerd heb.
Ook al is het een andere studierichting.
De professoren die ik heb meegemaakt, had ik vrijwel zonder uitzondering hoog zitten; óók de buitengewoon hoogleraren.
Eigenlijk onvoorstelbaar dat de TU Delft zo op haar rug is gaan liggen doordat ze wat gekieteld zijn met geld, terwijl het wetenschappelijk zo aanvechtbaar is wat deze man uitkraamt.
🤬🤬🤬
 
De emoties lopen weer hoog op bij dit onderwerp 😂😎

En begrijpelijk. Waterstof is voor heel veel vraagstukken niet het antwoord. Efficiëntie is daarbij het sleutelwoord (uitgaande van "groene" waterstof, anders heeft het sowieso geen zin), en er wordt wel erg makkelijk over praktische bezwaren heen gestapt.

Maar voor het aanleggen van lange-termijnbuffers (bijvoorbeeld om het tekort aan zon in de winter op te vangen) heeft het wel potentie. Dat ga je niet met batterijen oplossen, dus wat zijn de alternatieven? Het oppompen van water (good old Plan Lievense) is er één, maar heeft ook zijn praktische bezwaren en is best kwetsbaar. Dan is het produceren van waterstof in extreem zonnige gebieden echt niet zo'n idioot idee. Jammer van de inefficiëntie, maar de zonnepanelen daar zijn dan nog steeds super-rendabel.

Het is niet de Heilige Graal, maar ik denk dat ook waterstof een nuttige schakel zal zijn van ons totale energiesysteem.
 
  • Like
Reactions: Ger356
Zouden die schuurtjes op minimale afstand (blast radius) van een andere moeten staan? Om te voorkomen dat als er 1 ontploft je niet een cascade-effect krijgt?
Zeker. In Rotterdam, waar Remeha en Bekaert een waterstofketel hebben opgehangen als proef, kun je een aardig gevoel krijgen bij de benodigde afstand. Dat blauwe ding voorin de foto is dan het benodigde schuurtje.
 

Attachments

  • 132554D7-E1B9-45E7-A386-87F6EF0CDEDD.jpeg
    132554D7-E1B9-45E7-A386-87F6EF0CDEDD.jpeg
    389.6 KB · Views: 36
  • Like
Reactions: RichieB
@Maarten Ik heb precies hetzelfde. Kunnen we geen actie opzetten waar TU-Delft alumni op kunnen intekenen?

Een paar maanden geleden heb ik besloten met pensioen te gaan na een eindsprint in mijn werkende bestaan met het vormgeven aan een reorganisatie van een heel grote organisatie.
Naast enkele bestuursfuncties heb ik een bewuste keuze gedaan om daar voorlopig helemaal niets naast te doen, hoezeer ik ook warme gevoelens heb bij je voorstel.
 
De emoties lopen weer hoog op bij dit onderwerp 😂😎

En begrijpelijk. Waterstof is voor heel veel vraagstukken niet het antwoord. Efficiëntie is daarbij het sleutelwoord (uitgaande van "groene" waterstof, anders heeft het sowieso geen zin), en er wordt wel erg makkelijk over praktische bezwaren heen gestapt.

Maar voor het aanleggen van lange-termijnbuffers (bijvoorbeeld om het tekort aan zon in de winter op te vangen) heeft het wel potentie. Dat ga je niet met batterijen oplossen, dus wat zijn de alternatieven? Het oppompen van water (good old Plan Lievense) is er één, maar heeft ook zijn praktische bezwaren en is best kwetsbaar. Dan is het produceren van waterstof in extreem zonnige gebieden echt niet zo'n idioot idee. Jammer van de inefficiëntie, maar de zonnepanelen daar zijn dan nog steeds super-rendabel.

Het is niet de Heilige Graal, maar ik denk dat ook waterstof een nuttige schakel zal zijn van ons totale energiesysteem.
Waarom waterstof in de Sahara als je ook HVDC kan gebruiken om de elektriciteit zonder veel verliezen naar Europa te sturen.
Dan kan je hier met veel kleinere buffers werken.