Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.

Ad van Wijk zijn kindje van het verschepen van H2 over de wereld als was het olie of gas is ook dood.
De Belgen gaan er nog volop voor. Koning Filip vorige week met ministeriële delegatie in het midden oosten om de installaties te bekijken.
 
Zoals ik uit de Australische neerslag van dat akkoord las, zou H2 in de vorm van Ammoniak, methanol of synthetisch methaan via bestaande Lng tankers naar Zeebrugge of Antwerpen overgevaren worden. Ik heb ook eens de afstand van haven naar haven via het Suez kanaal opgezocht, een enkeltje komt op dik 19900 km!
 
Zoals ik uit de Australische neerslag van dat akkoord las, zou H2 in de vorm van Ammoniak, methanol of synthetisch methaan via bestaande Lng tankers naar Zeebrugge of Antwerpen overgevaren worden. Ik heb ook eens de afstand van haven naar haven via het Suez kanaal opgezocht, een enkeltje komt op dik 19900 km!
Dan mogen ze wel een zeilschip nemen om het "groene waterstof" te laten blijven. o_O
 
"Met meer wind- en zonne-energie kunnen we meer elektriciteit opwekken. Die moet dan niet worden ingezet voor de productie van ‘groene’ waterstof, waar velen nu ten onrechte voor pleiten. Elektriciteit van zon en wind nu op grote schaal omzetten in groene waterstof verergert de situatie. Bij elektrolyse gaat immers veel energie verloren. Die stroom moeten we zo veel mogelijk direct op het net gebruiken om minder stroom uit gascentrales te halen."

Uit:

 
"Met meer wind- en zonne-energie kunnen we meer elektriciteit opwekken. Die moet dan niet worden ingezet voor de productie van ‘groene’ waterstof, waar velen nu ten onrechte voor pleiten. Elektriciteit van zon en wind nu op grote schaal omzetten in groene waterstof verergert de situatie. Bij elektrolyse gaat immers veel energie verloren. Die stroom moeten we zo veel mogelijk direct op het net gebruiken om minder stroom uit gascentrales te halen."

Uit:

Toch niet helemaal eens. Laten we zo veel mogelijk duurzame evergie produceren. En die energie gebruiken we in eerste instantie om het gebruik van gascentrales te reduceren voor het reguliere gebruik van electriciteit. Daarna moeten we zorgen dat we batterijen (zowel EV, Transport als thuisopslag) realiseren (overigens ook warmte opslag via warmtepomp in buffers). Met deze toename van duurzame opwek, komen er steeds vaker momenten dat er duurzame energie over is, die we op dat moment niet kwijt kunnen. Ik zou erg graag zien dat we deze maximaal inzetten om waterstof te produceren. En deze groene waterstof moeten we in eerste instantie (verplicht) inzetten in industriele toepassingen. Op die manier hebben we maximale impact op co2 reductie. Want de enorme (grijze) waterstofvraag van de industrie zorgt ook voor een enorme vervuiling.
 
Toch niet helemaal eens. Laten we zo veel mogelijk duurzame evergie produceren. En die energie gebruiken we in eerste instantie om het gebruik van gascentrales te reduceren voor het reguliere gebruik van electriciteit. Daarna moeten we zorgen dat we batterijen (zowel EV, Transport als thuisopslag) realiseren (overigens ook warmte opslag via warmtepomp in buffers). Met deze toename van duurzame opwek, komen er steeds vaker momenten dat er duurzame energie over is, die we op dat moment niet kwijt kunnen. Ik zou erg graag zien dat we deze maximaal inzetten om waterstof te produceren. En deze groene waterstof moeten we in eerste instantie (verplicht) inzetten in industriele toepassingen. Op die manier hebben we maximale impact op co2 reductie. Want de enorme (grijze) waterstofvraag van de industrie zorgt ook voor een enorme vervuiling.
Discussie gaat over inzetten voor vervoer.
Inderdaad,
  1. eerst zorgen dat er een overschot aan groene stroom is,
  2. daarna inzetten voor industriële H2 waar geen alternatief voor is,
  3. Als er dan nog groene stroom over is kan het gebruikt worden als opslag van groene stroom om de seizoenen te overbruggen
Punt 3 halen we voor 2040 niet.
 
Discussie gaat over inzetten voor vervoer.
Inderdaad,
  1. eerst zorgen dat er een overschot aan groene stroom is,
  2. daarna inzetten voor industriële H2 waar geen alternatief voor is,
  3. Als er dan nog groene stroom over is kan het gebruikt worden als opslag van groene stroom om de seizoenen te overbruggen
Punt 3 halen we voor 2040 niet.
Sterker nog. Ik geloof niet in seizoensopslag. Ik verwacht dat we toe moeten naar dermate grote hoeveelheid duurzame productie dat we ook de slechtste maand van het jaar rond kunnen komen met hooguit 1 week aan opslag thuis. Dat betekent dus ook dat we enorme overschotten aan duurzame energie hebben buiten deze winterperiode. En... Die hebben we hard nodig om de industrie van energie te voorzien (waterstof waar nu ook al gebruikt maar ook waar nu enkel aardgas als oplossing gebruikt kan worden).

Overigens gaat de discussie in dit draadje zeker niet enkel over waterstof voor vervoer. Er zijn immers ook nog veel mensen die denken dat ze hun ketel thuis op waterstof gaan stoken (iets met Nox!)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ook dat nog. Lees en huiver.

hydrogen-twice-as-powerful-a-greenhouse-gas-as-thought-before
Waterstof komt van nature vrijwel niet voor in de lucht, slechts 0.00005% qua volume. Dat is maar goed ook want uit dit onderzoek blijkt dat H2 een 11 keer zo sterk broeikasgas is als CO2 (vroeger dachten ze 5,8 keer zo sterk).

Lekkage van H2 zal leiden tot ernstige opwarming van de aarde, waardoor de afname van de broeikasgasemissies als gevolg van de overschakeling van fossiele brandstof naar H2 wordt teniet gedaan.
Waterstof is een veel kleiner molecuul dan methaan, dus als bestaande aardgaspijpleidingen worden gebruikt om H2 te transporteren krijg je lekkage, met name bij de verbindingen en als ze zijn gemaakt van ijzer waar H2 doorheen diffundeert. Polyetheen en koper lekken overigens niet zozeer.

De grootste boosdoener voor H2-lekkage zou het tankertransport van vloeibare waterstof zijn, waarbij 13,2% van de lading in de lucht lekt.
Gevolgd door bovengrondse opslag van gecomprimeerd gas (6,52%), brandstofcellen (2,64%) en tankstations (0,89 %).
Dat tankertransport zoveel verlies kent komt doordat waterstof pas bij -252°C vloeibaar wordt. De tanker zou extreem goed geisoleerd moeten zijn of een geavanceerde koelinstallatie aan boord moeten hebben, maar dat is niet het geval. Door een deel van de vloeibare H2 te laten verdampen houdt men de rest op temperatuur.
 
  • Like
Reactions: job-lek
What's new? Het zijn politici, die hebben altijd al hun eigen waarheid gehad en trekken zich van wetenschap niet al te veel aan.
De lobby van de industrie is vaak sterker dan de waarheid. Als je iets niet verteld dan lieg je ook niet.
Probleem is dat de overheid daar dan weer te laat achterkomt en projecten uit de hand gaan lopen v.b.w. prijs, tijd en haalbaarheid.
 
  • Like
Reactions: job-lek