Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Weer een nieuwe kwetsbaarheid :(

This site may earn commission on affiliate links.
Tot nu toe maakte ik mij nog geen grote zorgen over de al dan niet extra diefstalgevoeligheid van onze Teslas. Maar dit veiligheidslek is echt eenvoudig te gebruiken. Ik gebruik PIN to drive, maar dat maakt het niet heel veel veiliger. Je kan van buiten vrij makkelijk zien wat iemand intypt, dus een dief die zich een beetje voorbereidt heeft die ook wel.
 
Valt mee, en valt op te lossen met software. Gewoon ervoor zorgen dat de NFC-lezer aan deurstijl geen authenticatie doet waarbij de auto nieuwe NFC keys accepteert.

Kwetsbaarheid is momenteel ook enkel maar wanneer je de card key gebruikt om je auto te openen.
 
Ja het is een softwareprobeem, maar dat kunnen we zelf niet aanpassen. Tesla heeft het met een update zelf veroorzaakt, nu maar hopen dat ze het ook snel oplossen.

De key card kan eenvoudig worden afgedwongen door het signaal van de telefoon te storen. Dat wordt ook gedemonstreerd.
 
Dan
  • ga je hem ergens opladen
Als je een lader bij hebt en iemand in de buurt hebt waar je kan en mag opladen
  • bel je je partner.
Met welke telefoon? De jouwe had het opgegeven hé...
  • Installeer je de app bij een voorbijganger
Ik ben er zeker van dat iedereen staat te springen om een wildvreemde apps te laten installeren op zijn telefoon
  • Koop je een nieuwe smartphone (de oude is toch kapot)
Mooi, als je telefoon sterft voor een GSM-winkel
En als je wagen dan ook nog geen internet heeft…
?
…wel dat is dan overmacht en daarvoor heb ik een bijstandsverzekering.
En dat zijn dan de redenen dat verzekeringen steeds duurder worden. Ze gebruiken voor redenen die perfect te voorkomen zijn...

btw, je vergeet in je lijstje nog enkele andere mogelijke oplossingen:
- ik ga te voet naar huis
- ik doe autostop
- ik wacht op het openbaar vervoer
- een taxi bellen of een Uber regelen wordt dan weer moeilijk zonder telefoon, maar wie weet heb je misschien wel een dynamo in je broekzak zitten waarmee je je telefoon weer tot leven kan brengen.

Met andere woorden, uw uitleg voor het niet meenemen van een kaart die 2 gram weegt en geen plaats inneemt vind ik zeer ver gezocht...
 
Volledig akkoord, maar iemand die welwetend zijn kaart niet meeneemt, moet dat dan maar voor eigen rekening doen (met inachtname van de verloren tijd voor het zoeken van een andere telefoon om de pechhulp te bellen die enkele uren later een takelwagen stuurt).

Al bij al is dit stuk van de discussie off-topic ;)
 
Kans dat mijn auto wordt gejammed en dat ik daarbij geen internet heb, acht ik nagenoeg 0.
Dit is m.i. een theoretische attack, die zal worden gefixt voordat dievengilde ermee aan de haal gaat.

Kans trouwens dat auto niet open gaat door mijn lege telefoon is ook naderend naar 0,
en inderdaad in allerergste geval bel ik (met iemand anders telefoon) wel voor remote unlock&start, of een taxi.
 
  • Love
  • Like
Reactions: tCC_ and Phil V
Wat men vaak ook vergeet is dat de auto enkel interessant is om in onderdelen te verkopen, en die markt daarvoor is op dit moment nog zeer klein.

De auto is gestolen nagenoeg onbruikbaar om te rijden, deze is immers niet over te schrijven bij Tesla zelf (ze hebben geen overschrijvingsbewijs en de eigenaar heeft de auto als gestolen aangemerkt bij Tesla). Dit heeft als implicatie dat ze de Tesla-app niet kunnen gebruiken, ze kansloos zijn bij de SuC en waarschijnlijk moeten ze ook de LTE verbinding permanent onklaar maken om geen data met Tesla zelf te delen over de positie van de auto, etc.
Met andere woorden: een zeer beperkte use case voor het dievengilde, met bovendien nog de nodige gevaren van dien.

Heb wel wat wilde indianenverhalen gehoord over dat er wel een groot aantal – met name de oudere Model S – auto's worden gestolen en deze direct naar het oostblok worden geëxporteerd om daar een nieuwe "eigenaar" te zoeken. Deze verhalen neem ik met een korreltje zout (zie opmerkingen hierboven), en bovendien heb ik ook nog geen informatie gevonden die deze verhalen bekrachten.
 
Wat men vaak ook vergeet is dat de auto enkel interessant is om in onderdelen te verkopen, en die markt daarvoor is op dit moment nog zeer klein.

Nu lees ik overal dat wisselstukken net heel schaars zijn en meerdere Tesla's (en andere merken) al maanden staan te wachten op een herstelling. De zwarte markt voor wisselstukken is op een dergelijk moment net wel interessant (denk ik dan)...
 
Nu lees ik overal dat wisselstukken net heel schaars zijn en meerdere Tesla's (en andere merken) al maanden staan te wachten op een herstelling. De zwarte markt voor wisselstukken is op een dergelijk moment net wel interessant (denk ik dan)...

Onderdelen aan exterieurdelen zijn en blijven altijd wel interessant inderdaad, zo was er een paar maanden geleden een run op de spiegelkappen van de Model 3's, met name in en rondom Amsterdam. Waar ik op doelde was meer in de context van diefstalgevoeligheid van de auto zelf, die hoeft niet gejammed/gestolen te worden voor "kleine" (elektrische) onderdelen.
 
Heb wel wat wilde indianenverhalen gehoord over dat er wel een groot aantal – met name de oudere Model S – auto's worden gestolen en deze direct naar het oostblok worden geëxporteerd om daar een nieuwe "eigenaar" te zoeken. Deze verhalen neem ik met een korreltje zout (zie opmerkingen hierboven), en bovendien heb ik ook nog geen informatie gevonden die deze verhalen bekrachten.

Inderdaad, niet geloven. Aantal gestolen Tesla's is gewoon in te zien


In Nederland vorig jaar 9 Tesla's gestolen vorig jaar en allemaal terug :)

1655306114740.png
 
  • Like
Reactions: watt and wooter