Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Weer geen lid van de <5km club

This site may earn commission on affiliate links.
Ik volg het draadje van de <5km club altijd met plezier.
Ik ben niet zo’n held, maar dit keer zou ik ook lid worden. Bijna...

Almere-Kortrijk (1e stop richting Parijs) zou zo’n 265km moeten zijn en met een geschatte 320km in de batterij richting Parijs. Ik draaide de A27 op... tegenwind, regen, koud. 4 personen in de auto en volle bepakking. Ik rijd nu al lang genoeg mijn Model S en snap goed wat de energie kan en wil, ook met de verwarming, ook met de snelheden en het verbruik.
Dus al spelend met de verwarming, gepaste snelheid etc. zou ik met 2% aankomen bij SuC Kortrijk.

Helaas... met een batterij met 4% en nog 2% te gaan waarschuwde de auto dat ik snel een veilige plek moest zoeken langs de weg omdat hij ging uitschakelen.
Dat gebeurde dus ook direct met nog 4% (of 12km) in de accu.
Vrijwel direct nadat ik op de vluchtstrook kwam zag ik de vermogens- en regeneratiewijzers binnen 5 seconden naar elkaar toe gaan tot alles op 0 stond en het grote scherm uitviel. Dus in ‘Tow-modus’ zetten was niet meer mogelijk.
Dit alles op (vorige week) zondagavond om 20:00 uur op de E17 in Belgie, een 3-4 tal kilometers voor de SuC.
ANWB Nederland wilde niet helpen, bel maar naar Touring.be. Touring was niet bereikbaar. Verzekeringsmaatschappij kon niets doen.
Tesla NL gaf aan de auto te laten slepen naar een SeC en maandags te laten fixen.
Maar ik wilde verder. Toch maar een afsleepbedrijf gebeld. Die was er na een klein uur.
Omdat de auto niet in tow-modus kon de auto op 4 ‘skates’ laten zetten en zo op de wagen getrokken.
Op de sleepwagen naar de SuC. Daar aangekomen was de 12v batterij ook inmiddels leeg en ging de vergrendelnok in de chargepoort niet open en dus moest de S eerst op een booster (ja, ook die heeft nu zijn booster al gehad!) en na een aantal minuten (minimaal laden tot 12,3v) ging het hoofdschema weer aan en werd de auto weer opgestart.
Omdat de HV helemaal leeg was kon de auto niet gereden worden naar de lader en hebben we hem op de sleepwagen geladen tot er genoeg inzat om de poortjes van SuC Kortrijk in te rijden en verder op te laden.

We hebben de hoofdprijs voor de zondagavond mogen betalen aan het sleepbedrijf maar daarna gelukkig onze reis kunnen vervolgen, hebben alles gezien in Parijs en Disney, en zijn voor de zekerheid maar met 2 supercharge stops thuis weer aangekomen.
Morgen bellen met Tesla om online te laten diagnostiseren wat de oorzaak kan zijn van het uitvallen bij 4%.
Zal niet veel meer opleveren dan wat ze telefonisch die avond al zeiden... koud en <5% kans op uitval.

Ik zal dus nooit lid mogen worden van de club.... onder de 4% of 12km schakelt hij uit.

9E18914F-E2AF-4D01-9976-8B94B8809D36.jpeg
69D623FC-8ED5-40F5-B4B0-96B915508244.jpeg
 
Leuk avontuur, maar eentje die je op dat moment niet had willen meemaken. Nu kun je er waarschijnlijk weer om lachen.

Ik plan eigenlijk ook altijd 10% of hoger. Toen ik dit voorlas was de eerste opmerking van mijn vrouw was ook: Toch maar boven die 10% blijven.

Ik vertrouw mijn accu ook niet echt bij lage SOC, ik heb al 2 keer gehad dat mijn SOC nog een stuk lager werd nadat ik thuis al een poosje thuis was.
 
  • Like
Reactions: RuudL
Leuk avontuur, maar eentje die je op dat moment niet had willen meemaken. Nu kun je er waarschijnlijk weer om lachen.

Ik plan eigenlijk ook altijd 10% of hoger. Toen ik dit voorlas was de eerste opmerking van mijn vrouw was ook: Toch maar boven die 10% blijven.

Ik vertrouw mijn accu ook niet echt bij lage SOC, ik heb al 2 keer gehad dat mijn SOC nog een stuk lager werd nadat ik thuis al een poosje thuis was.
Ik snap wat je zegt, en je vrouw ook, alleen ik lees mijn vrouw altijd het <5km draadje voor. Als er zoveel mensen onder de 5km zitten en ik lees weinig over uitgevallen wagens... dan is er toch iets van een uitdaging.
En ja... bovenop de takelwagen (eenmaal bij de SuC) en de booster erop had ik al het idee er in de hotelkamer tijdens een (aantal 😉) afzakkertje er om te moeten lachen. En dat hebben we gedaan!
 
Natuurlijk zou het GEEN gok moeten zijn. Feitelijk is dit verkapte degradatie!

Als je pack warm is dan moet je gewoon tot 0% kunnen rijden. Daarna moet het pas een challenge zijn om verder te komen. Daar is juist de Bottom buffer voor bedoeld. Bij mijn S en ik denk alle S/X pre Raven is dat 5kWh voor situaties dat je de 0% per ongeluk aan tikt.

Niets dat Tesla zegt wat de oorzaak is kan dit goed praten. 4% in turtle mode zou met gemak op een vlak stuk nog 20km moeten zijn en dan is de echt een pleuris stuk kruipen!
 
Op zich heb je natuurlijk gelijk, maar als ik naar mijn telefoon kijk, is de laatste 5% echt supersnel op, komt voor dat ik na constatering dan gewoon al te langzaam ben om een stekkertje te vinden om op te laden. Hier is tesla dus niet echt de enige in.

Het zou inderdaad een meer realistisch beeld moeten geven, zeker die laatste belangrijke procenten.
Natuurlijk zou het GEEN gok moeten zijn. Feitelijk is dit verkapte degradatie!

Als je pack warm is dan moet je gewoon tot 0% kunnen rijden. Daarna moet het pas een challenge zijn om verder te komen. Daar is juist de Bottom buffer voor bedoeld. Bij mijn S en ik denk alle S/X pre Raven is dat 5kWh voor situaties dat je de 0% per ongeluk aan tikt.

Niets dat Tesla zegt wat de oorzaak is kan dit goed praten. 4% in turtle mode zou met gemak op een vlak stuk nog 20km moeten zijn en dan is de echt een pleuris stuk kruipen!
 
Ik heb ook al eens gehad dat ie na 5% vlotjes leeg liep en bij 4% zelf ging stoppen. Maar ik heb ook gehad dat ik tot 1% aan een supercharger arriveerde.

Wat me toen wel opviel is dat mijn auto toen niet wou doorladen tot 100% maar ermee op hield bij 92%, en ook niet wou slapen (vermoedelijk door constant stroomverbruik dashcams). Terwijl je auto slaapt hoort het BMS zich te recalibreren en ik vermoed dat het daar mis liep.
 
Toen ik zaterdag terug van wintersport zo'n 15km voor de grens nog bij Zevenaar moest laden en er een ongeluk gebeurde waardoor ik een half uur stil stond begon ik me ook enigszins ongemakkelijk te voelen. De geschatte SOC in Zevenaar ging van 3% naar 2% terwijl we stil stonden, uiteindelijk met 4km range aangekomen door heel voorzichtig te rijden.
 
Op zich heb je natuurlijk gelijk, maar als ik naar mijn telefoon kijk, is de laatste 5% echt supersnel op, komt voor dat ik na constatering dan gewoon al te langzaam ben om een stekkertje te vinden om op te laden.

Maybe, mijn Google Pixel 3 gaat geleidelijk naar 0% en sterker... daar staat het super super lang. Ik snap dat het snel kan gaan. Als ik m'n telefoon in de koude buitenlucht gebruikt dan is hij ook wel eens uitgevallen.

Mijn punt is meer dat als het pack echt warm is dit niet zou mogen gebeuren. Als ik op wintersport ga dan is zelfs in de koud m'n pack gewoon 30+ graden.

De geschatte SOC in Zevenaar ging van 3% naar 2% terwijl we stil stonden, uiteindelijk met 4km range aangekomen door heel voorzichtig te rijden.

Spannend... had de vrouw het ook door? :)
 
  • Like
Reactions: job-lek and Kiprich