Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke automerken gaan de omwenteling naar autonome EV's overleven?

Wie gaat als eerste ten onder door de disruptie van de autonome en/of elektrische auto?

  • Toyota

    Votes: 3 2.2%
  • De volkswagen groep

    Votes: 7 5.1%
  • Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance

    Votes: 2 1.4%
  • Hyundai

    Votes: 0 0.0%
  • GM

    Votes: 14 10.1%
  • Ford

    Votes: 18 13.0%
  • Fiat Chrysler

    Votes: 61 44.2%
  • Tesla

    Votes: 7 5.1%
  • Daimler

    Votes: 3 2.2%
  • PSA

    Votes: 4 2.9%
  • BMW

    Votes: 12 8.7%
  • Anders:

    Votes: 7 5.1%

  • Total voters
    138
This site may earn commission on affiliate links.
Voor de auto industrie gaat er veel veranderen.

Als ik Tony Seba goed begrijp duikt de aankoopprijs van een een kleine middenklasser EV in 2023 onder die van een gelijkwaardige ICE. EV zijn al stukken goedkoper in onderhoud, brandstof gebruik maar ook in afschrijving. Indien auto’s langer mee gaan zijn er minder nodig. Als ze minder slijten zijn er minder onderdelen nodig. Minder auto’s en minder nieuwe onderdelen zijn een aantasting van het business model.
Daarnaast zijn er veel nieuwe aanbieders van EV’s die marktaandeel van de Legacy fabrikanten afsnoepen.
De gemiddelde bezetting van een auto is 4%. Als auto’s autonoom worden kunnen ze makkelijk gedeeld worden als een vorm van openbaar vervoer. Als auto is iets meer gebruikt worden, zeg 20% dan zijn er minder dan de helft van de huidige auto’s nodig.

De grote fabrikanten juichen over hun omzet en winst. Maar er tekent zich een opeenstapeling van grote bedreigingen af. De eerste signalen duiken op. 1.000 banen weg bij BMW in Born. Onverkochte auto's volkswagen. etc.
Wie zijn de Nokia, Blackberry en Ericsson van de autoindustrie? Wie gaat als eerste ten onder, failliet, overgenomen of gehalveerd in omzet? En waarom?
 
  • Like
Reactions: beJels
De concurrentieslag vindt plaats op het gebied van batterijen.

Alle bedrijven die daar geen goede positie in hebben qua prijs, kwaliteit en zeker ook kwantiteit zullen op termijn achter het net vissen.

Met bedrijven uit het verre oosten en Tesla als meest kansrijke survivors.
 
Ik denk dat we daarvoor echt heel vroeg zitten om nu al met veel kennis van zaken bepaalde merken uit te kunnen tellen, maar los uit de pols zie ik de volgende merken de eerste met problemen:
  • Mazda, gezien ze nog toekomst in de brandstofmotor zien en verachten om tegen 2030 95% van hun auto's als hybride te kunnen leveren en maar 5% van hun auto's als full electric
  • Ford, gezien ze qua EV's eigenlijk ook geen plan hebben
De rest heeft wel een plan, maar in hoeverre is dat plan meer marketing dan echt al iets verzet te hebben:
  • Fiat Chrysler, wat na de 500e bij aankondigingspolitiek blijft. De vorige CEO geloofde niet in elektriciteit.
  • PSA, leuke concept en eindelijk hybride auto's, maar je merkt dat ze terug afschuiven naar een 'coach builder' mentaliteit waar ze op basis van het platform van toeleveranciers bepaalde componenten bijeen gaan lijmen (EV technologie, self driving, ...)
  • Toyota, ook weer omdat ze niet ambitieus meer zijn
De merken met een plan in uitvoering hebben wel wat meer kans, hoewel alles af hangt van hoe serieus ze zijn:
  • GM
  • Daimler
  • VW
  • BMW
Dat wil niet zeggen dat de huidige koplopers qua e-mobility alles al op het droge hebben:
  • Renault/Mitsubishi hebben geen monsterwinsten of grote marktaandelen
  • Tesla heeft momenteel helemaal geen winst, en een erg succesvolle FUD campagne waar ze tegen moeten
Elektrische voertuigen zijn overigens niet het einde, er komt nog een andere golf, die van de zelfrijdende technologie waarvan het risico voor merken volgens mij groter is. Mensen liggen namelijk wel wakker dat ze in een dikke BMW rijden, maar of er nu een Skoda of Mercedes je komt ophalen als je een taxi nodig hebt, boeit mensen al heel wat minder. En niemand ligt er wakker van dat je niet met een bus van Van Hool maar met een BYD onderweg bent. En daarin heeft GM en half China de beste kaarten.
 
  • Like
Reactions: questa and FVO
Ik ben het al jaren volledig met Tony Seba eens.
Behalve op 1 punt: de stijgende vraag naar EV's zal niet kunnen voldaan worden door batterijproductie waardoor de vraag hoger blijft dan het aanbod en de prijzen dus nog niet zo snel gaan zakken zoals vb flatscreens of smart phones dat deden en Tony Seba beweert.
Tesla en Byd zijn bij mijn weten de enige autoproducenten die ook de batterijproductie in handen hebben en daarom ook de enige waar ik long in zit.
 
Er zullen veel fabrikanten sneuvelen. Bij de overgang van menselijk gestuurde ICE’s naar autonome EV’s zal het aantal benodigde nieuwe auto’s afnemen en er zullen nieuwe aanbieders zijn.

Voor het eerste slachtoffer lijkt BMW een goede kandidaat. Relatief klein, 2,5 mln voertuigen per jaar. Beperkte investeringsruimte. Zwabberende koers, veel kennis opgebouwd met de i3 maar daarna niet doorgepakt. En, doelgroep van de Tesla modellen. Natuurlijk is er een groep liefhebbers die het merk to aan de laatste stuiptrekking trouw blijft maar enig opportunisme is de BMW rijder niet vreemd.
 
  • Disagree
Reactions: JanG007
Ik zie dat anders. Volgens mij gaan er weinig bedrijven failliet. Ik vermoed dat ze wel gaan samenwerken, fuseren etc.. Dat zal niet overnight gaan. De transitie naar elektrisch is geleidelijk. Zelfs als Tesla enorme groeispurts maakt, blijft het voorlopig een klein aandeel op het totaal.
Langzamerhand gaan alle bedrijven zich toeleggen op EV's en batterijen en de toeleveranciers, dealernetwerken en reparatiebedrijven passen zich aan. Lijkt me ook gezond, anders komt er veel sociale onrust en daar leidt de hele economie onder.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik vraag me af of in 2030 het EV business-model een angelsaksisch model is, zoals dat van Tesla (winner takes all: batterijen, software, hardware en assemblage in eigen hand). Of toch het Rijnlands model van Ze Germans: een ‘ecosysteem’ gebaseerd op assemblage van batterijen, software en hardware van verschillende toeleveranciers.
 
Ik vraag me af of in 2030 het EV business-model een angelsaksisch model is, zoals dat van Tesla (winner takes all: batterijen, software, hardware en assemblage in eigen hand). Of toch het Rijnlands model van Ze Germans: een ‘ecosysteem’ gebaseerd op assemblage van batterijen, software en hardware van verschillende toeleveranciers.
Interessante gedachte en riskant.
Maar dit is niet angelsaksisch. Ook het Europese voetbal is zo georganiseerd inmiddels.
Het risico is wel aanwezig.
- Schaalvoordeel in de Gigafactory bij de productie van batterijcellen en packs, waarbij de kostprijs zakt naar de kosten van de grondstoffen.
- Voor de Fremont fabriek is een vergunning aangevraagd om te mogen groeien toe een productie van 1 mln auto/jaar. De gemiddelde fabriek produceert niet veel meer dan 300.000 auto’s/jaar.
- Tesla produceert maar enkele type auto's die op maat worden gemaakt met alleen software.
- De productie van auto’s is vergaand vereenvoudigd middels software en als Tesla er in slaagt inderdaad de totale bekabeling van 3km terug te brengen tot 100 meter kan vrijwel het volledige productie proces met robots.
- De concurrentie zit te slapen en als de versoepeling van de emissie beperkingen doorgaan zullen ze rustig doorslapen tot dat hun markt niet meer bestaat.

Wie kent ze nog kolenkachels, Kodak, Blackberry. Kunnen we dit halverwege volgend decennium aanvullen met benzinepomp, BMW, Mercedes, Ford?
 
De markt voor auto's in de wereld, met welk type aandrijving dan ook, wordt alleen maar groter. Half China is zijn eerste auto aan het kopen, idem voor India. Ik zie de vraag voorlopig dus niet afnemen. En zolang als er niet genoeg batterijen zijn zal met ICE's aan de vraag voldaan worden.
Verder kostte het in mijn automotive tijd (begin van de eeuw) iets van 7 jaar om een volledig nieuw model te ontwikkelen inclusief assemblagelijnen en zo. Laat ik aannemen dat dit nog steeds zo is, dan zitten we in 2025. Tegen die tijd zijn er vast ook wel wat toeleveranciers die een batterijfabriek uit de grond hebben gestampt. Geef het nog een jaar of 4 voor de 2e en 3e serie en dan wordt het pas menens, denk ik. Laat dat ook ongeveer de deadline zijn wanneer een aantal Europese landen geen nieuwe ICE's meer op de weg wil toelaten...
 
Verder kostte het in mijn automotive tijd (begin van de eeuw) iets van 7 jaar om een volledig nieuw model te ontwikkelen inclusief assemblagelijnen en zo. Laat ik aannemen dat dit nog steeds zo is, dan zitten we in 2025. Tegen die tijd zijn er vast ook wel wat toeleveranciers die een batterijfabriek uit de grond hebben gestampt.

Ik zie de Duitse autoindustrie als een ecosysteem waarin allerlei verschillende leveranciers een rol spelen ten gunste of ten koste van elkaar. Met als resultaat concurrentie en efficientie.

De aanpassing van een ecosysteem kost tijd, maar leidt uiteindelijk tot opnieuw een evenwichtig en efficient systeem. Ik hoop het van harte, want dat klinkt mij als een prettiger vooruitzicht dan een toekomst waarin alle middelen in handen zijn van twee conglomeraten (Tesla en China).

De vraag is niet alleen of BMW, Volkswagen enz. de omwenteling overleven, maar ook of Bosch en al die andere toeleveranciers dat lukt. En daarmee of het Rijnlandse model deze omwenteling overleeft. Het alternatief is een woestijn met twee drinkbronnen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: JanG007
Het zijn tijden van hoogconjunctuur voor de autoindustrie. Ford niet hiervan biet te profiteren.
Ford heeft weinig met elektrificatie. Ik zou geen aansprekend model kunnen noemen. Daarnaast gaat Ford er prat op dat ze grote en lompe auto’s bouwt. De meest verkocht ICE in America schijnt de F150 te zijn waarvan er bijna 1 mln verkocht worden.
Maar nu gaat het minder met Ford. Ford Loses $1B to Trump Tariffs, Announces Massive Layoffs
Misschien is Ford een kandidaat om snel te verdwijnen.
In Amerika komt de impact van Tesla hard aan. Model 3 is wat betreft omzet de meest verkochte personen auto en Tesla is wat betreft aantallen groter dan Mercedes.
 
Hoelang is de volledig autonome auto nog toekomstmuziek? Het zou wel eens een snellere oplossing kunnen worden voor Co2 reductie dan de EV tout court. Ook de autonome ICE-auto kan dan immers meehelpen. Ik denk dat er in de komende decennia veel meer gaat verdwijnen dan enkel wat autofabrikanten door 100% autonoom vervoer en Blockchain technologie: er zouden geen verkeersborden noch verkeerslichten meer vandoen zijn, ook geen straatverlichting, gedaan met de files, weg met wegwijzers of opvallende wegmarkering, auto's hebben ook geen verlichting meer nodig. Bussen, trams of treinen zijn overbodig. Enkel nog luchtvaart of hyperloop. Alles zou veel efficiënter, sneller en met meer ruimte kunnen.
Ik, en nog wat anderen, de 'drivers' die niet van hun stuur weg te sleuren zijn, zullen gaandeweg een soort worden die enkel nog 'in de weg' rijden met hun oldtimers die veel te veel kostten. De economische argumenten gaan met hen korte metten maken.
MIT Suggests Autonomous Cars Will Eliminate Traffic Lights | Digital Trends
 
Zouden we de impact van Tesla onderschatten?
In september is de model S het op één na beste verkocht model van Nederland. In aantallen.
In Amerika blijkt de model 3 de personen auto te zijn met de meeste omzet in september.

In Nederland was de top drie wat betreft omzet per model:
1. Tesla Model S, €130mln, 1.052 stuks
2. Tesla model X, €77mln, 593
3. BMW Serie 5, €27mln, 298

Maar dit kan vertekenen. De andere merken hebben natuurlijk veel meer modellen. Daarom ook de met per merk de omzet in september:
1. Tesla, €203mln, 1.645 stuk
2. BMW, €130mln, 2.091
3. Mercedes, €74mln, 1.249
Daarna volgen Volvo, Opel, Peugeot.

Maar september was natuurlijk een bijzonder maand voor Tesla, laatste maand kwartaal.
Daarom ook de jaar omzet per merk:
1. Volkswagen, €1.271mln
2. BMW, €1.048mln
3. Opel, €791mln
4. Renault, €788mln
5. Mercedes, €779mln
6. Peugeot, €663mln
7. Tesla, €653mln
Tesla zit hier niet in de top 3 maar er ook niet heel ver van af. 3 t/m 7 zitten slechts €140mln van elkaar.

Hier kan ook nog een kanttekening geplaatst worden.
Uit de verkoopprijs wordt niet alleen de fabrikant betaald. Er gaat ook geld naar de fiscus, BTW en BPM, maar ook naar de dealers. Tesla levert minder in naar de ficus en de dealers. Om de toegevoegde waarde van het merk te berekenen zou je ook daar naar kunnen kijken.
Geschoond van BTW, BPM en dealer-marge is de top 3, januari t/m september 2018:
1. Volkswagen, €733mln
2. BMW, €604mln
3. Tesla, €540mln

Buiten dit forum is Tesla vaak een niche merk met beperkte impact. Ik weet niet of dit terecht is.

Herkomst cijfers:
De verkoopprijs is het midden van de goedkoopste en duurste versie van een model.
Voor de BPM van de ICE’s is 15% van de verkoopprijs gerekend.
Voor de dealer-marge is 10% van de verkoopprijs gerekend.
Dit betekend dat de cijfers onbetrouwbaar zijn maar wel leuke indicaties geven.