Voor de auto industrie gaat er veel veranderen.
Als ik Tony Seba goed begrijp duikt de aankoopprijs van een een kleine middenklasser EV in 2023 onder die van een gelijkwaardige ICE. EV zijn al stukken goedkoper in onderhoud, brandstof gebruik maar ook in afschrijving. Indien auto’s langer mee gaan zijn er minder nodig. Als ze minder slijten zijn er minder onderdelen nodig. Minder auto’s en minder nieuwe onderdelen zijn een aantasting van het business model.
Daarnaast zijn er veel nieuwe aanbieders van EV’s die marktaandeel van de Legacy fabrikanten afsnoepen.
De gemiddelde bezetting van een auto is 4%. Als auto’s autonoom worden kunnen ze makkelijk gedeeld worden als een vorm van openbaar vervoer. Als auto is iets meer gebruikt worden, zeg 20% dan zijn er minder dan de helft van de huidige auto’s nodig.
De grote fabrikanten juichen over hun omzet en winst. Maar er tekent zich een opeenstapeling van grote bedreigingen af. De eerste signalen duiken op. 1.000 banen weg bij BMW in Born. Onverkochte auto's volkswagen. etc.
Wie zijn de Nokia, Blackberry en Ericsson van de autoindustrie? Wie gaat als eerste ten onder, failliet, overgenomen of gehalveerd in omzet? En waarom?
Als ik Tony Seba goed begrijp duikt de aankoopprijs van een een kleine middenklasser EV in 2023 onder die van een gelijkwaardige ICE. EV zijn al stukken goedkoper in onderhoud, brandstof gebruik maar ook in afschrijving. Indien auto’s langer mee gaan zijn er minder nodig. Als ze minder slijten zijn er minder onderdelen nodig. Minder auto’s en minder nieuwe onderdelen zijn een aantasting van het business model.
Daarnaast zijn er veel nieuwe aanbieders van EV’s die marktaandeel van de Legacy fabrikanten afsnoepen.
De gemiddelde bezetting van een auto is 4%. Als auto’s autonoom worden kunnen ze makkelijk gedeeld worden als een vorm van openbaar vervoer. Als auto is iets meer gebruikt worden, zeg 20% dan zijn er minder dan de helft van de huidige auto’s nodig.
De grote fabrikanten juichen over hun omzet en winst. Maar er tekent zich een opeenstapeling van grote bedreigingen af. De eerste signalen duiken op. 1.000 banen weg bij BMW in Born. Onverkochte auto's volkswagen. etc.
Wie zijn de Nokia, Blackberry en Ericsson van de autoindustrie? Wie gaat als eerste ten onder, failliet, overgenomen of gehalveerd in omzet? En waarom?