Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke automerken gaan de omwenteling naar autonome EV's overleven?

Wie gaat als eerste ten onder door de disruptie van de autonome en/of elektrische auto?

  • Toyota

    Votes: 3 2.2%
  • De volkswagen groep

    Votes: 7 5.1%
  • Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance

    Votes: 2 1.4%
  • Hyundai

    Votes: 0 0.0%
  • GM

    Votes: 14 10.1%
  • Ford

    Votes: 18 13.0%
  • Fiat Chrysler

    Votes: 61 44.2%
  • Tesla

    Votes: 7 5.1%
  • Daimler

    Votes: 3 2.2%
  • PSA

    Votes: 4 2.9%
  • BMW

    Votes: 12 8.7%
  • Anders:

    Votes: 7 5.1%

  • Total voters
    138
This site may earn commission on affiliate links.
zelfs als ik 100 ga rijden haal ik 280 km op 90% naar 10% met de Long Range...

View attachment 499676

Ik zit even naar je afbeelding te turen.... Ik kan nog 2 tips geven om dit toch wel erg hoge verbruik te verklaren:
  1. Kijk of de airco uit staat en ventilator op stand 3 (verwarming en airco werken elkaar soms wat tegen? / hogere ventilator stand is niet nodig en zorgt voor extra veel elektra verbruik tijdens verwarmen)
  2. Hou bandenslijtage / uitlijning in de gaten (wellicht dat hier iets niet goed zit -> zorgt ook voor extra verbruik)
Met een Long Range moet er meer inzitten dan 280 km (90% -> 10%)
Tenzij het allemaal korte stukjes zijn (verwarming interieur en/of accu kost dan relatief veel energie)

Oeps, we raken off topic :rolleyes:
 
Ik zit even naar je afbeelding te turen.... Ik kan nog 2 tips geven om dit toch wel erg hoge verbruik te verklaren:
  1. Kijk of de airco uit staat en ventilator op stand 3 (verwarming en airco werken elkaar soms wat tegen? / hogere ventilator stand is niet nodig en zorgt voor extra veel elektra verbruik tijdens verwarmen)
  2. Hou bandenslijtage / uitlijning in de gaten (wellicht dat hier iets niet goed zit -> zorgt ook voor extra verbruik)
Met een Long Range moet er meer inzitten dan 280 km (90% -> 10%)
Tenzij het allemaal korte stukjes zijn (verwarming interieur en/of accu kost dan relatief veel energie)

Oeps, we raken off topic :rolleyes:

thnx!
19 graden stand 1 handmatig.
AC staat aan, anders beslaat het met vier man in de auto.

Ja ik kreeg een andere tip dat tegenwind dit weekend een forse factor kan zijn geweest.

Banden merk ik niets van, maar zal in maart weer naar zomerbanden wisselen.
 
Met een BEV rijden is een beetje als fietsen.
Je merkt alle factoren die van invloed zijn op jouw range.
Wind, helling, op kop rijden rijden(ipv in het wiel), lage temperatuur, regen, te lage bandenspanning, aërodynamica(dakkoffer)en conditie van jouw batterij;)
Wanneer je telkens te hard afremt en optrekt(beetje uitsloven) of te hard de berg oprijdt, zul je het bezuren in de range.
Een geoefende fietser komt zo een heel eind. Soms met een korte pauze ter aanvulling van de energie
Als je voor het eerst van de brommer op de fiets naar het werk gaat valt de functionaliteit van de fiets vaak tegen. Na gewenning wil je nooit meer met de brommer;)
Een groot verschil is echter dat de BEV batterij niet trainbaar is. Sterker nog, naarmate je hem meer gebruikt gaat de capaciteit afnemen. Alhoewel, de capaciteit van de ouder wordende mens zal in een vergelijkbare levenscyclus(auto/mens) waarschijnlijk nog sneller afnemen.
Een mens in de eindfase zal blij zijn met een rest capaciteit van 70%...
 
@DR Danny Ik snap echt niet waarom je niet van gouda naar Zoetermeer doorrijdt met liefst 9%. Dat is goed voor 45 km en de afstand die je moet afleggen is iets van 20.
Als je de auto bij een laag percentage direct weer aan de thuislader legt is dat geen enkel probleem en ook niet slecht voor de batterij.
Ik zou eens rekenen met 90% naar 2% en bij mij is dat met 175 Wh (wat het gemiddelde is sinds ik er winterbanden op heb) plus wat drain op de tussenliggende, stel 3 lokaties, toch zeker ruim 330 kilometer. Daarnaast snap ik niet waarom je niet gewoon iedere dag dat ding inplugt en daarnaast op de dag van een langere reis niet richting 100% laadt (en dan zo uitmikken dat je vertrekt als ie de 100 aantikt) Ook dat is echt niet heel erg slecht voor de batterij, zeker niet bij thuisladen.

edit: / end off-topic :D
 
Last edited:

ik heb dit stuk met belangstelling gelezen, vooral de paragrafen met die Stefan. De jaarlijkse vakantie komt in gevaar omdat niet in 1 keer van Koksijde naar Brussel vv. kan worden gereden. Naar de Ardennen is al onmogelijk, laat staan Spanje. ‘Je wil geen 4 uur staan wachten in Frankrijk”. Ik heb het idee dat een groot deel van de automobilisten er zo over denken. De reacties in mijn omgeving op onze elektrische ritten zijn vergelijkbaar. Naar Rotterdam (vanuit Vlissingen) “kan zeker alleen met 90 km/u en de kachel uit”. Zo nu en dan heel irritant. Er is nog veel te doen aan voorlichting voordat Jan-met-de-pet een EV-tje aanschaft :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: wooter
@DR Danny Ik snap echt niet waarom je niet van gouda naar Zoetermeer doorrijdt met liefst 9%. Dat is goed voor 45 km en de afstand die je moet afleggen is iets van 20.
Als je de auto bij een laag percentage direct weer aan de thuislader legt is dat geen enkel probleem en ook niet slecht voor de batterij.
Ik zou eens rekenen met 90% naar 2% en bij mij is dat met 175 Wh (wat het gemiddelde is sinds ik er winterbanden op heb) plus wat drain op de tussenliggende, stel 3 lokaties, toch zeker ruim 330 kilometer. Daarnaast snap ik niet waarom je niet gewoon iedere dag dat ding inplugt en daarnaast op de dag van een langere reis niet richting 100% laadt (en dan zo uitmikken dat je vertrekt als ie de 100 aantikt) Ook dat is echt niet heel erg slecht voor de batterij, zeker niet bij thuisladen.

edit: / end off-topic :D

1 ik kreeg range anxiety, amodat mijn verbruik rond de 220wh/km bleef hangen @ 103km/h. Terwijl dit normaal eerder 180wh/km is op 103km/h.

Een stuk vóór Gouda zat de Accu op 13% en gaf de energy tabel aan: 38km te rijden.
Met 9% niet meer gekeken, maar dat zal rond de 26km hebben gelegen. Dat durf ik niet aan...

Ik heb geen eigen laadpaal en ben afhankelijk van publiek laden. Kans is groot bij aankomst thuis in de avond, dat de laadpaal bezet is.

Deze reis was redelijk spontaan en zat niet in de planning.