Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke automerken gaan de omwenteling naar autonome EV's overleven?

Wie gaat als eerste ten onder door de disruptie van de autonome en/of elektrische auto?

  • Toyota

    Votes: 3 2.2%
  • De volkswagen groep

    Votes: 7 5.1%
  • Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance

    Votes: 2 1.4%
  • Hyundai

    Votes: 0 0.0%
  • GM

    Votes: 14 10.1%
  • Ford

    Votes: 18 13.0%
  • Fiat Chrysler

    Votes: 61 44.2%
  • Tesla

    Votes: 7 5.1%
  • Daimler

    Votes: 3 2.2%
  • PSA

    Votes: 4 2.9%
  • BMW

    Votes: 12 8.7%
  • Anders:

    Votes: 7 5.1%

  • Total voters
    138
This site may earn commission on affiliate links.
Nee, Wooter, de baas zelf neemt de telefoon op & rijdt met de pick-up naar je toe
De chauffeur kon toen met de auto vertrekken naar onze klanten in België.
Gewoon een bedrijf met service & geen mooie showroom of koeterwalen in een vreemde taal, maar met beiden voeten op de grond.
 
Ik vind het pathetisch hoe sommigen tegen Tesla-eigenaars met klachten ongeveer zeggen: "jij denkt dat je een probleem hebt, maar je hebt er eigenlijk geen. jij denkt dat de service die je krijgt ondermaats is, maar eigenlijk is die prima!"
En anderzijds kennen ze blijkbaar alle andere merken en schijnen ze te weten dat al die merken nog veel meer problemen geven en een extreem gebrekkige service leveren.
Goede eigenschappen van andere EVs worden onmiddellijk onderuit gehaald en gebreken aan Tesla's worden indien mogelijk ontkend of anders geminimaliseerd. Komt er een positieve review van een niet-Tesla EV dan oordelen ze dat zelfs de meest ervaren tester zich toch vergist.
Op het randje van het lachwekkende.
 
Ik vind het pathetisch hoe sommigen tegen Tesla-eigenaars met klachten ongeveer zeggen: "jij denkt dat je een probleem hebt, maar je hebt er eigenlijk geen. jij denkt dat de service die je krijgt ondermaats is, maar eigenlijk is die prima!"
En anderzijds kennen ze blijkbaar alle andere merken en schijnen ze te weten dat al die merken nog veel meer problemen geven en een extreem gebrekkige service leveren.
Goede eigenschappen van andere EVs worden onmiddellijk onderuit gehaald en gebreken aan Tesla's worden indien mogelijk ontkend of anders geminimaliseerd. Komt er een positieve review van een niet-Tesla EV dan oordelen ze dat zelfs de meest ervaren tester zich toch vergist.
Op het randje van het lachwekkende.

Lachwekkend niet, maar tenenkrullend. Ik stoor me ook meer aan de verheerlijking van Tesla en afbraak van andere EV's. Tesla is superieur in de EV wereld.
Ikzelf ben nog steeds tevreden van de service en heb nog geen noemenswaardige problemen gehad. Maar het afbreken van andere EV's hier stoort me enorm. Ze hebben inderdaad een achterstand maar er komen meer en meer alternatieven op de markt. Mocht ik vandaag moeten kiezen, zou ik zeker opnieuw Tesla kiezen o.w.v. het laadnetwerk maar ik weet niet of dit de komende jaren nog wel nog zo zal zijn. Ik ben fan, nog steeds, maar kijk met veel interesse hoe de concurrentie het aanpakt.
 
  • Like
Reactions: horta
Ik vind het pathetisch hoe sommigen tegen Tesla-eigenaars met klachten ongeveer zeggen: "jij denkt dat je een probleem hebt, maar je hebt er eigenlijk geen. jij denkt dat de service die je krijgt ondermaats is, maar eigenlijk is die prima!"
En anderzijds kennen ze blijkbaar alle andere merken en schijnen ze te weten dat al die merken nog veel meer problemen geven en een extreem gebrekkige service leveren.
Goede eigenschappen van andere EVs worden onmiddellijk onderuit gehaald en gebreken aan Tesla's worden indien mogelijk ontkend of anders geminimaliseerd. Komt er een positieve review van een niet-Tesla EV dan oordelen ze dat zelfs de meest ervaren tester zich toch vergist.
Op het randje van het lachwekkende.
Hangt er vanaf wat je gewend bent. Een probleem is een probleem, daar is geen twijfel over. Maar ik vind het wel opvallend dat je als klant een gevoel van teleurstelling hebt als een een service center niet 24/7 beschikbaar is. Ik vind dat we daarin eerlijk tegenover onszelf en mekaar moeten zijn, en beseffen dat als een dealer zelf 24/7 met een trailer erop uit trekt om je uit de nood te helpen, dat dat 150% is van wat zo een dealer hoort te geven. Ik ben door mijn BMW dealer ook al eens uit de nood geholpen voor een platte band, terwijl die mensen absoluut geen "house calls" horen te doen en ik eigenlijk mobility service had moeten bellen. Maar dan geef ik die dealer ook 150%. En het jaar erop duurt een onderhoud 2 maanden omdat hun planning een drama is...

Ik meet de service en kwaliteit van Tesla af tegenover mijn ervaringen bij de concurrentie, en netto gezien loopt er evenveel mis als je appels met appels gaat vergelijken: mijn ervaringen met mobility service bij Tesla zijn beperkt tot telefonische ondersteuning, en daarin vind ik ze beter dan de concurrentie waar je zelfs tijdens de kantooruren niet verder geraakt naar "ja kom maar eens langs, maar we hebben het wel druk". Vergeten onderdelen, onvolledige montage en meerdere keren terug komen voor hetzelfde probleem heb ik allemaal bij de concurrentie gehad (en nog niet bij Tesla) dus als iemand klaagt dat de service van Tesla klote is om die redenen, moet ik enkel vaststellen dat ze keurig de middelmaat volgen. Mobility Service als je echt pech hebt, is naar mijn ervaringen BMW even belabberd als de verhalen van Tesla eigenaars hier, met dit verschil dat jullie Tesla nog afgesleept werd naar een service center waar de auto gerepareerd kon worden.

Of misschien is het dat BMW en Audi rijders in Nederland gepamperd worden en in België ze aan hun lot worden overgelaten en uitgeknepen, en dat het omgekeerd is voor Tesla rijders in Nederland en België...

Goede eigenschappen van andere EV's kunnen we kort zijn: ze zijn ofwel goedkoper (Renault Zoë, Hyundai Kona, Kia e-Niro), ofwel klassieker vormgegeven (Audi E-tron, Jaguar I-Pace) maar er is niks bij de concurrentie wat een de facto Tesla killer is, die het product van Tesla op alle parameters verslaat.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and RobsEV
Het was een roerig jaartje, de vergelijking wat betreft de netto-omzet(Zonder BTW, BPM en dealer-marge) per merk:


NettoOmzet.png

De m3 heeft in 2019 meer netto-omzet gedraaid dan de nummer 2 t/m 8 samen.
En, het tweede model is ook een EV.
Het merk Tesla zet bijna evenveel om als de nummers 2 en 3 samen.
 
Het was een roerig jaartje, de vergelijking wat betreft de netto-omzet(Zonder BTW, BPM en dealer-marge) per merk:


View attachment 497626
De m3 heeft in 2019 meer netto-omzet gedraaid dan de nummer 2 t/m 8 samen.
En, het tweede model is ook een EV.
Het merk Tesla zet bijna evenveel om als de nummers 2 en 3 samen.
Je vergeet er bij te zetten dat die 3000 Etron’s van december wel geregistreerd zijn maar nog niet in gebruik genomen. Mooi werk verder!
 
Ik vind het pathetisch hoe sommigen tegen Tesla-eigenaars met klachten ongeveer zeggen: "jij denkt dat je een probleem hebt, maar je hebt er eigenlijk geen. jij denkt dat de service die je krijgt ondermaats is, maar eigenlijk is die prima!"
En anderzijds kennen ze blijkbaar alle andere merken en schijnen ze te weten dat al die merken nog veel meer problemen geven en een extreem gebrekkige service leveren.
Goede eigenschappen van andere EVs worden onmiddellijk onderuit gehaald en gebreken aan Tesla's worden indien mogelijk ontkend of anders geminimaliseerd. Komt er een positieve review van een niet-Tesla EV dan oordelen ze dat zelfs de meest ervaren tester zich toch vergist.
Op het randje van het lachwekkende.

Mee eens. Fanboy/girl gehalte is tenenkrommend hoog. Ik heb hier dingen mogen lezen waarbij ik het vermoeden kreeg dat ze geposts zijn door het marketing team van Tesla.

On topic: ik denk dat VW groep en toyoya grote sprongen gaan de komende 5 jaar op het gebied van EV's. Echter, ik denk dat Tesla een hele lange tijd een voorsprong behoudt als het gaat om range, FSD en laadnetwerk.
 
Misschien heb ik het fout maar ik zie de EV wereldwijd nog niet zo snel de overhand krijgen, Ja in Europa en misschien Canada maar de rest van de wereld? Amerika? sommige staten misschien andere niet. Zuid Amerika nee zeker niet. Afrika die rijden de komende 50 jaar nog met onze huidige auto's. Rusland echt niet. Midden oosten? Die denken nog niet over het milieu na, bigger is better en het liefst een Land Cruiser V8 Diesel. Azië sommige landen wel maar andere zie ik ook nog niet gebeuren. En Australië alleen in de steden daar buiten ook niet.
Op veel plekken is milieu een luxe probleem, als je moeite hebt om je hoofd boven water te houden denk je niet eerst aan het milieu. Hier in Europa hebben wij de luxe dat we ons zorgen kunnen maken om het milieu.
 
Je onderschat de klimaatverandering. De temperatuurstijging zal het gebied rond de evenaar onleefbaar maken de komende 50 jaar. Je ziet nu in Australië temperaturen van dik 40 graden ontstaan. De wal gaat het schip keren. Onderschat de invloed van het kappen van de Braziliaanse regenwouden niet, die schade is onomkeerbaar.

Daarnaast zijn de olievoorraden niet oneindig.

Ik weet niet hoe ik de komende 50 jaar kan duiden, maar het kan zo maar op een MEE (mass extinction event) uitdraaien. Negatief beeld? Geen idee, maar mensen kijken niet verder dan hun korte neus lang is.

Wat EV's betreft: ik denk dat Tesla en de Chinese EV's overleven. De Europeanen zitten al veel te lang op hun luie duurbetaalde kont, die worden links en rechts ingehaald. De eerste verschijnselen daarvan zie je: MG verrast de markt. Tesla is marktleider geworden in korte tijd, maar ook Tesla zal op zijn tellen moeten passen, de wet van de remmende voorsprong is van toepassing.
 
Misschien heb ik het fout maar ik zie de EV wereldwijd nog niet zo snel de overhand krijgen, Ja in Europa en misschien Canada maar de rest van de wereld? Amerika? sommige staten misschien andere niet. Zuid Amerika nee zeker niet. Afrika die rijden de komende 50 jaar nog met onze huidige auto's. Rusland echt niet. Midden oosten? Die denken nog niet over het milieu na, bigger is better en het liefst een Land Cruiser V8 Diesel. Azië sommige landen wel maar andere zie ik ook nog niet gebeuren. En Australië alleen in de steden daar buiten ook niet.
Op veel plekken is milieu een luxe probleem, als je moeite hebt om je hoofd boven water te houden denk je niet eerst aan het milieu. Hier in Europa hebben wij de luxe dat we ons zorgen kunnen maken om het milieu.
Beste Cameltoe,

De energie transitie van fossiel naar duurzamere vormen gaat niet zo zeer om het milieu maar om het klimaat(verandering). Dit gaat elk land aan. Helaas ook de landen die arm zijn.
Dit zie ik (wederom helaas)niet als luxe..
Je noemt zelfs Australië en daar is nu wel wat gaande..
 
De Poyry-modellen van 5 jaar geleden waar de huidige elektriciteit opwekkingsplannen op zijn gebaseerd zijn achterhaald. De elektriciteitsprijs stijgt al jaren niet, de olieprijs stijgt al jaren niet meer, de kolenbedrijven die iets boven de bodemprijs produceren zijn bankroet of leiden een marginaal bestaan.
Elektriciteitcentrales op fossiele energie of kernenergie zijn geen concurrent meer voor wind, zon en batterijen.
maar ik zie de EV wereldwijd nog niet zo snel de overhand krijgen
Je onderschat de klimaatverandering

En daarmee verdwijnt ook de ICE-technologie. Deze wordt overbodig gemaakt door de komst van EV’s. Waarom duur rijden als het goedkoop kan.

De energie transitie van fossiel naar duurzamere vormen gaat niet zo zeer om het milieu maar om het klimaat(verandering).

Niet vanwege het milieu of klimaat, maar vanwege economische overbodigheid.
Weliswaar is de technologie in eerste instantie aangezwengeld vanuit idealistische motieven maar dit is allang achterhaald.

De battleground is autonome voertuigen.
Een auto heeft een bezettingsgraad van minder dan 3%, vergeleken met de gemiddelde fabriek van meer dan 70%. Als de bezettingsgraad van auto’s naar 30% gaat, zijn er maar 10% nodig van wat we nu hebben.
Altijd leuk om even te kijken:
 
Afrika die rijden de komende 50 jaar nog met onze huidige auto's
Meerdere Afrikaanse landen hebben de import van oude Europese auto's aan banden gelegd. De reeks autotransporters met oud dieselgrut op weg naar de haven van Antwerpen is al verdwenen. Afrika en andere landen zijn onze rotzooi danig beu.

Garbage-hauling ship arrives in Canada after journey from Philippines
Uganda bans import of old cars
Ban on 8-year-old second hand cars to start in July
Will East Africa ban used clothes?
 
Beste Cameltoe,

De energie transitie van fossiel naar duurzamere vormen gaat niet zo zeer om het milieu maar om het klimaat(verandering). Dit gaat elk land aan. Helaas ook de landen die arm zijn.
Dit zie ik (wederom helaas)niet als luxe..
Je noemt zelfs Australië en daar is nu wel wat gaande..

Volgens mij lees je wat je wilt lezen in plaats van te lezen wat er geschreven wordt.:) Milieu en klimaatverandering zijn verschillende zaken inderdaad maar zijn nauw verbonden volgens mij. Een kolencentrale bijvoorbeeld.

Ja Wooter, Er zijn enkele initiatieven om in enkele landen er iets aan te doen, het meest in landen die eigen auto's maken of waar assemble plants staan.
Het bedrijf Socar.com is misschien wel kleiner geworden maar is er nog steeds. Ook iets ten zuiden van Turkije zie je veel vrachtauto's rijden waar de europese bedrijfsnamen nog duidelijk te lezen zijn.
 
Ik sta altijd wel een beetje sprakeloos te kijken naar mensen die in het hier-en-nu leven en niet kunnen kijken naar het verleden, noch de toekomst kunnen inbeelden. Ja, we hebben smartphones, maar dat gaat echt niet veranderen hoor!
 
Je onderschat de klimaatverandering. De temperatuurstijging zal het gebied rond de evenaar onleefbaar maken de komende 50 jaar. Je ziet nu in Australië temperaturen van dik 40 graden ontstaan.
Ik weet niet hoe ik de komende 50 jaar kan duiden, maar het kan zo maar op een MEE (mass extinction event) uitdraaien. Negatief beeld? Geen idee, maar mensen kijken niet verder dan hun korte neus lang is.
Ik denk dat 50 jaar te ver weg is. Iedereen die denkt dat die Afrikanen, Aziaten en Zuid-Amerikanen lijdzaam gaan toezien hoe ze creperen van de hitte, als gevolg van de CO2 van de rijke westerlingen, is naïef. Deze situatie is de voedingsbodem voor een groot, wereldwijd conflict. Waarschijnlijk zodra de oogsten enkele jaren na mekaar tegenvallen en er een hongersnood uitbreekt, gaat er een migratiecrisis ontstaan van een andere schaal als alles wat we tot nu toe hebben gezien.