Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke automerken gaan de omwenteling naar autonome EV's overleven?

Wie gaat als eerste ten onder door de disruptie van de autonome en/of elektrische auto?

  • Toyota

    Votes: 3 2.2%
  • De volkswagen groep

    Votes: 7 5.1%
  • Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance

    Votes: 2 1.4%
  • Hyundai

    Votes: 0 0.0%
  • GM

    Votes: 14 10.1%
  • Ford

    Votes: 18 13.0%
  • Fiat Chrysler

    Votes: 61 44.2%
  • Tesla

    Votes: 7 5.1%
  • Daimler

    Votes: 3 2.2%
  • PSA

    Votes: 4 2.9%
  • BMW

    Votes: 12 8.7%
  • Anders:

    Votes: 7 5.1%

  • Total voters
    138
This site may earn commission on affiliate links.
Terwijl ze dus zelf een PHEV kiezen, en die dus ieder dag twee keer aan de stekker moeten hangen. Zo is één van mijn collega's er erg trots op om bijna al zijn km op de batterijen te rijden, volgens mij ben je dan beter af met een Tesla met 7 x meer range:p

Welke HPEV heeft hij en hoeveel kilometer legt hij dan af? Ik heb hier een BMW 330e staan (vorig model) die doet welgeteld 17 echte kilometers op batterij en duurt 3 uur om volledig op te laden voor 6kWh. (rustige rijstijl) Die wagens zijn een grap. De enigst reden dat ik ;)hem voor haar had gekozen was het feit dat het ging tussen een BMW318d 136pk kaal of een 330e 258pk met M-pack....i rest my case.
Toen een geweldige auto en valt nu in het niets naast de Tesla M3 zelf mbt de range is het verschil niet al te groot (400-450km bij sportieve rijstijl)

Oja, we krijgen minstens 1x per jaar een schrijven van de LM met de boodschap dat het verbruik van 6,5l wel aan de hoge kant is. Dan vraag ik mij af, hoe je, als je constant de baan op bent, je het verbruik van 2,5L/100km kan halen ... dit kan niet met 17km range. Bij 120-130 verbruikt dat ding tegen de 7 liter (2.0L benzine, 1700kg) vooral als de motor dan nog eens gebruikt wordt om tijdens het rijden de batterij terug bij te laden.

Ben benieuwd hoe de huidige generatie het doet maar ik vrees niet veel beter.
 
Welke HPEV heeft hij en hoeveel kilometer legt hij dan af?
Een C200de, zijn woon-werkverkeer is iets van een 2 x 10-15 km denk ik
Ik heb hier een BMW 330e staan (vorig model) die doet welgeteld 17 echte kilometers op batterij en duurt 3 uur om volledig op te laden voor 6kWh. (rustige rijstijl)

x snip x

Ben benieuwd hoe de huidige generatie het doet maar ik vrees niet veel beter.
De nieuwe 330e heeft een accu van 12kWh, zou een range van 40-50 km opleveren
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Al die auto's hebben wat mij betreft niks met electrische autos/EV te maken.
Gewoon een fancy feature om (letterlijk!) ALLEEN stil de straat uit te kunnen rijden 'sochtends vroeg, ipv die benzine/diesel motor starten en de buren wakker te maken.

En dat staat dan ook nog een weekend lang een laadpaal bezet te houden...

Om maar even te generaliseren. Kom maar op met die disagrees, ik print ze uit en hang ze boven mijn bed ;-p
 
  • Like
Reactions: Koifim
Al die auto's hebben wat mij betreft niks met electrische autos/EV te maken.
Gewoon een fancy feature om (letterlijk!) ALLEEN stil de straat uit te kunnen rijden 's ochtends vroeg, ipv die benzine/diesel motor starten en de buren wakker te maken.

En dat staat dan ook nog een weekend lang een laadpaal bezet te houden...

Om maar even te generaliseren. Kom maar op met die disagrees, ik print ze uit en hang ze boven mijn bed ;-p

Wanneer je op spritmonitor kijkt zie je toch dat er mensen zijn die echt zo goed als geen benzine /diesel verbruiken met hun PHEV
In de eerste plaats zijn dat dan i3+rex, zoals bv deze Gasoline consumption: 0,26 l/100km - BMW, i3, i3 Rex en Gasoline consumption: 0,08 l/100km - BMW, i3, 94 Ah mit ReX
Maar bij een 330e Gasoline consumption: BMW - 3er - Spritmonitor.de of Mercedes E 300de Diesel consumption: Mercedes-Benz - E-Klasse - Spritmonitor.de zie je dat > 80% echt wel heel veel km op brandstof rijden.

Dus niet al die auto's, wel veel van die auto's
 
Het zijn misschien ook de eersten die de volgende keer aan een EV denken? Kennis van me heeft zijn Pana hybrid ingeruild op een Model S omdat hij het zinloos vond om met een fluwelen voet te rijden om toch maar elektrisch te kunnen rijden. Dan vond ie dat ie beter een auto kon kopen waar de verbrandingsmotor er helemaal uit gesloopt was en het hele vermogen elektrisch was.

Ik denk dat in dat opzicht de FUD wel effect heeft, want ik ken ook een paar mensen die wel aan de hybride BMW zijn gegaan, net omdat ze wel elektrisch willen maar vanuit de FUD denken dat elektrisch niet genoeg zal zijn voor hun wintersportvakantie, en dat Tesla een onbetrouwbaar zooitje is en ze dan maar bij BMW blijven. En dus rijden ze elke ochtend op elektriciteit naar kantoor, en elke avond op benzine terug naar huis omdat er (nog) geen laadpalen op kantoor staan.
 
Al die auto's hebben wat mij betreft niks met electrische autos/EV te maken.
Gewoon een fancy feature om (letterlijk!) ALLEEN stil de straat uit te kunnen rijden 'sochtends vroeg, ipv die benzine/diesel motor starten en de buren wakker te maken.

En dat staat dan ook nog een weekend lang een laadpaal bezet te houden...

Om maar even te generaliseren. Kom maar op met die disagrees, ik print ze uit en hang ze boven mijn bed ;-p

Geen disagree, maar een onderbouwde mening:

Voorheen reed ik een V60 PHEV met 11kWh accu en bruikbaar 9kWh.

Ik reed hier in de winter 30km mee op een accu en in de zomer ongeveer 40km. Maar ik ken mensen die de 50km haalden. Woon werk verkeer was 20km. Dus x 2 = 40km per dag. Hij ging thuis aan de lader en op werk weer.

Ideale auto! Elektrisch rijden op woon/werk verkeer en op vakantie lekker dieselen. Zonder de V60, had ik nu nooit, maar dan ook nooit een Model 3 gekozen... En nog steeds houd ik mijn hart een beetje vast voor de vakanties. Hoe druk zal het in de zomer worden naar Italie bij de SuC's? Hoe gaat het met laden in Italie zelf? Met de V60 was het één en al drama. Wel eens geprobeerd zo'n Enel paal aan de praat te krijgen met Juicepass, lukte voor geen meter... Midden in de heuvels van Toscane, zonder laadmogelijkheden... Ik ben erg benieuwd naar de zomer.

Ik zie dus nog steeds een groot voordeel in een PHEV. Daarmee sluit ik niet uit dat ik na de Tesla weer terugval op een PHEV.
We gingen ook eens per paar jaar naar Roemenie op vakantie. Dat is met de Tesla niet meer mogelijk. Halverwege Hongarije houdt het op... Er staan al jarn Superchargers in Roemenie gepland, op onlogische plekken en die datum wordt iedere keer vooruit geschoven...
 
Geen disagree, maar een onderbouwde mening:

Voorheen reed ik een V60 PHEV met 11kWh accu en bruikbaar 9kWh.

Ik reed hier in de winter 30km mee op een accu en in de zomer ongeveer 40km. Maar ik ken mensen die de 50km haalden. Woon werk verkeer was 20km. Dus x 2 = 40km per dag. Hij ging thuis aan de lader en op werk weer.

Ideale auto! Elektrisch rijden op woon/werk verkeer en op vakantie lekker dieselen. Zonder de V60, had ik nu nooit, maar dan ook nooit een Model 3 gekozen... En nog steeds houd ik mijn hart een beetje vast voor de vakanties. Hoe druk zal het in de zomer worden naar Italie bij de SuC's? Hoe gaat het met laden in Italie zelf? Met de V60 was het één en al drama. Wel eens geprobeerd zo'n Enel paal aan de praat te krijgen met Juicepass, lukte voor geen meter... Midden in de heuvels van Toscane, zonder laadmogelijkheden... Ik ben erg benieuwd naar de zomer.

Ik zie dus nog steeds een groot voordeel in een PHEV. Daarmee sluit ik niet uit dat ik na de Tesla weer terugval op een PHEV.
We gingen ook eens per paar jaar naar Roemenie op vakantie. Dat is met de Tesla niet meer mogelijk. Halverwege Hongarije houdt het op... Er staan al jarn Superchargers in Roemenie gepland, op onlogische plekken en die datum wordt iedere keer vooruit geschoven...

Zo zie je maar, ik had een beetje de omgekeerde ervaring door de ervaring met onze HPEV. Gering bereik (17 echte kilometers en lange laadtijd) wat me niet veel vertrouwen gaf in EVs. Gelukkig had je Tesla Bjorn en dit forum om op terug te vallen. Geen moment spijt :cool:

Ik zat gisteren naar Fleet.tv te kijken en daar deden ze wat de ronde over het autosalon in Brussel. Het woord EV viel niet veel, wel propere verbrandingsmotoren en HPEVs. Of "hoe proberen we eerst nog wat meuk te slijten aangezien we toch (nog) geen degelijk EV antwoord hebben"

Ik zou in ieder geval nu niet graag m'n zuur verdiende centen in een wagen voor de volgende 6-10 jaar steken ….
 
Zo zie je maar, ik had een beetje de omgekeerde ervaring door de ervaring met onze HPEV. Gering bereik (17 echte kilometers en lange laadtijd) wat me niet veel vertrouwen gaf in EVs. Gelukkig had je Tesla Bjorn en dit forum om op terug te vallen. Geen moment spijt :cool:

Ik zat gisteren naar Fleet.tv te kijken en daar deden ze wat de ronde over het autosalon in Brussel. Het woord EV viel niet veel, wel propere verbrandingsmotoren en HPEVs. Of "hoe proberen we eerst nog wat meuk te slijten aangezien we toch (nog) geen degelijk EV antwoord hebben"

Ik zou in ieder geval nu niet graag m'n zuur verdiende centen in een wagen voor de volgende 6-10 jaar steken ….

Ik weet dat dit hier geen populaire uitspraak zal zijn, maar ik ben blij dat mijn Model 3 lease is. Ik zou hem nooit prive kopen. Rijbereik valt vies tegen. Kwalitatief is het ook niet echt wat hoort bij een €63k auto...

Maar een brandstofauto is inderdaad een groter risico, dat ben ik wel met je eens. Tenzij je wat minder uitgeeft.

Ik ga hier de zomer eens afwachten. Het is echt hoog tijd dat Tesla SuC netwerk gaat uitbreiden. Het is nu in NL gewoon te krap aan het worden. Waar blijft V3?

Van het weekend was mijn rijbereik met de LR 240km... Met 130km/h (90% accu naar 10% accu).
Dit had ik niet verwacht... Als dit het beste is wat we nu met een EV kunnen, dan is er nog wel een weg te gaan als je iedereen over wil naar een EV.

On topic: Fiat Crysler gaat als eerste ten onder, maar dat was zonde de EV ook gebeurd.
 
Ik weet dat dit hier geen populaire uitspraak zal zijn, maar ik ben blij dat mijn Model 3 lease is. Ik zou hem nooit prive kopen. Rijbereik valt vies tegen. Kwalitatief is het ook niet echt wat hoort bij een €63k auto...

Maar een brandstofauto is inderdaad een groter risico, dat ben ik wel met je eens. Tenzij je wat minder uitgeeft.

Ik ga hier de zomer eens afwachten. Het is echt hoog tijd dat Tesla SuC netwerk gaat uitbreiden. Het is nu in NL gewoon te krap aan het worden. Waar blijft V3?

Van het weekend was mijn rijbereik met de LR 240km... Met 130km/h (90% accu naar 10% accu).
Dit had ik niet verwacht... Als dit het beste is wat we nu met een EV kunnen, dan is er nog wel een weg te gaan als je iedereen over wil naar een EV.

On topic: Fiat Crysler gaat als eerste ten onder, maar dat was zonde de EV ook gebeurd.

Een schrale troost -> in de zomer heb je er ca. 100 km bij met de vermelde rijstijl ;)
En als je de rechtervoet iets minder richting de mat duwt komt er nu ook wel ca. 100 km bij (en daarmee in de zomer 200 km :rolleyes:)
 
Een schrale troost -> in de zomer heb je er ca. 100 km bij met de vermelde rijstijl ;)
En als je de rechtervoet iets minder richting de mat duwt komt er nu ook wel ca. 100 km bij (en daarmee in de zomer 200 km :rolleyes:)

Pff..doe ik niet aan mee hoor :p .... maar inderdaad is erg situatie afhankelijk, het verbruik van de M3. (Ik sta ook geregeld te kijken, zowel positief als negatief)

Privé zou ik hem ook niet kopen maar das gewoon omdat ik 60K voor een auto gewoon teveel vind…. ik zou hem wel missen :(
 
Een schrale troost -> in de zomer heb je er ca. 100 km bij met de vermelde rijstijl ;)
En als je de rechtervoet iets minder richting de mat duwt komt er nu ook wel ca. 100 km bij (en daarmee in de zomer 200 km :rolleyes:)

zelfs als ik 100 ga rijden haal ik 280 km op 90% naar 10% met de Long Range...

45A564E7-AE33-4C50-AA71-EE863339E508.jpeg
 
Zo zie je maar, ik had een beetje de omgekeerde ervaring door de ervaring met onze HPEV. Gering bereik (17 echte kilometers en lange laadtijd) wat me niet veel vertrouwen gaf in EVs. Gelukkig had je Tesla Bjorn en dit forum om op terug te vallen. Geen moment spijt :cool:

Ik zat gisteren naar Fleet.tv te kijken en daar deden ze wat de ronde over het autosalon in Brussel. Het woord EV viel niet veel, wel propere verbrandingsmotoren en HPEVs. Of "hoe proberen we eerst nog wat meuk te slijten aangezien we toch (nog) geen degelijk EV antwoord hebben"

Ik zou in ieder geval nu niet graag m'n zuur verdiende centen in een wagen voor de volgende 6-10 jaar steken ….
HLN had een ander idee

IMG_1032 (1).jpg
 

En terecht!
Wat heb ik nou aan gemiddelde?

Ik rijd iedere dag 40km woon werk verkeer en laad daarom niet iedere dag op. Vrijdag had ik nog 70% en dachten we eventjes naar de Veluwe, stukje fietsen, wandelen en hapje eten. Daarna naar huis. 200km voor die dag redde we dus niet. Dus met 9% toch nog even langs Gouda.

Geen enkel probleem, maar toch, het moest.
Iedereen kan met gemiddelden rekenen, maar de realiteit is toch anders. En natuurlijk is het maar een kwartiertje laden, maar wel op een moment dat de kinderen al lang op bed hadden moeten liggen.

voor mij geen probleem, maar als je iedereen naar een ev wil hebben moet je het ook niet te rooskleurig brengen. Gewoon realistisch.
 
Zonder te belerend willen overkomen, ik denk dat daar het "probleem" zit. Elke keer, hoe kort het ritje ook, hangt de mijne terug aan de lader (80%) als je dan toch nog een lange rit plant, kan je snel eventueel nog bijladen (3 phase 16amp thuislader= must)

Wat ik niet snap, ik rijd elke week naar Parijs (vertek deze nacht opnieuw) en dan hoor ik dat, zeker de belg, denkt dat range een probleem zal zijn. Je moet hier al aan de andere kant van het land werken, zonder laadmogelijkheid, om in de "problemen" te komen.

Waar ik het wel mee eens ben, van die 560km wltp blijft in de winter inderdaad bitter weinig van over...
 
Ofschoon ik erg graag mijn CO2 print wil verlagen, zou nooit een BEV hebben gekocht als ik niet thuis zou kunnen laden.
Het lijkt mij teveel stress te geven om te rekenen met de range, wat ik morgen nodig heb(en dan nog aftoppen bij een SuC) , de vampire drain, sentry wel of niet, weinig regeneratie en voorverwarmen/koelen. Er wordt nogal wat van de range afgesnoept als deze niet aan de lader staat.
Maar dan nog snap ik het verbruik van enkelen van jullie niet. Rijden jullie zoveel inefficiënter of is er iets met de auto aan de hand(uitlijning oid)??
Na 12000 km met mijn M3P heb ik een overall gemiddelde van 174 Wh/km. Van okt tot nu gem 182Wh/km.
Das bijna 390 km bij 90% en in de koude maanden: 375 bij 90%. Regelmatig rij ik een kleine 300 km per dag. Probleemloos.
Afgelopen weekend(was slecht weer en redelijk wat wind: vertrokken met 90% batterij van de (Noord)Veluwe naar Zoetermeer en terug: 270 km en had bij terugkomst nog 26% batterij over, circa 115 km.
Sinds ik de auto heb, heb ik slechts een paar keer, als probeersel, een SuC bezocht. Heb het eigenlijk niet nodig(zal binnenkort wel een rit naar de Alpen gaan maken met mijn M3P en dus gaan ervaren. Met de kerst mocht ik van de hoteleigenaar niet in de garage parkeren met een BEV, dus ging helaas nog met mijn ICE)
Als ik thuis kom sluit ik de de auto aan de wall charger.
Voordat ik wegrij is hij heerlijk opgewarmd of gekoeld. Afhankelijk van wat ik moet rijden vul ik de batterij tussen de 80% en 90%.
Perfect
Ik vind het comfort van nooit meer te hoeven tanken en vrijwel nooit in Nederland een SuC te hóeven bezoeken heerlijk.
Maar nogmaals, een eigen laad mogelijkheid is een conditio sine qua non. Ik zou er mogelijk ook anders over denken als ik min of meer gedwongen door een baas(of de financiën) hem had moeten rijden zonder dat ik zelf een eigen laad-mogelijkheid zou hebben.
Niet praktisch
Als een ruime voorraad niet gekoeld bier op een feestje. Of een schitterend huis in Italië met zwembad gedurende een maand gratis ter beschikking te krijgen.In januari.
Een Kermit telefoon. Het is het allemaal nèt niet.
Niet echt bruikbaar.
Ik hoop voor jullie, dat wanneer de dagen weer gaan lengen en het wat warmer wordt de range ook weer wat toe gaat nemen. Of rij anders wat relaxter. Het zal veel schelen dunkt mij
 
Last edited:
Ofschoon ik erg graag mijn CO2 print wil verlagen, zou nooit een BEV hebben gekocht als ik niet thuis zou kunnen laden.
Het lijkt mij teveel stress te geven om te rekenen met de range, wat ik morgen nodig heb(en dan nog aftoppen bij een SuC) , de vampire drain, sentry wel of niet, weinig regeneratie en voorverwarmen/koelen. Er wordt nogal wat van de range afgesnoept als deze niet aan de lader staat.
Maar dan nog snap ik het verbruik van enkelen van jullie niet. Rijden jullie zoveel inefficiënter of is er iets met de auto aan de hand(uitlijning oid)??
Na 12000 km met mijn M3P heb ik een overall gemiddelde van 174 Wh/km. Van okt tot nu gem 182Wh/km.
Das bijna 390 km bij 90% en in de koude maanden: 375 bij 90%. Regelmatig rij ik een kleine 300 km per dag. Probleemloos.
Afgelopen weekend(was slecht weer en redelijk wat wind: vertrokken met 90% batterij van de (Noord)Veluwe naar Zoetermeer en terug: 270 km en had bij terugkomst nog 26% batterij over, circa 115 km.
Sinds ik de auto heb, heb ik slechts een paar keer, als probeersel, een SuC bezocht. Heb het eigenlijk niet nodig(zal binnenkort wel een rit naar de Alpen gaan maken met mijn M3P en dus gaan ervaren. Met de kerst mocht ik van de hoteleigenaar niet in de garage parkeren met een BEV, dus ging helaas nog met mijn ICE)
Als ik thuis kom sluit ik de de auto aan de wall charger.
Voordat ik wegrij is hij heerlijk opgewarmd of gekoeld. Afhankelijk van wat ik moet rijden vul ik de batterij tussen de 80% en 90%.
Perfect
Ik vind het comfort van nooit meer te hoeven tanken en vrijwel nooit in Nederland een SuC te hóeven bezoeken heerlijk.
Maar nogmaals, een eigen laad mogelijkheid is een conditio sine qua non. Ik zou er mogelijk ook anders over denken als ik min of meer gedwongen door een baas(of de financiën) hem had moeten rijden zonder dat ik zelf een eigen laad-mogelijkheid zou hebben.
Niet praktisch
Als een ruime voorraad niet gekoeld bier op een feestje. Of een schitterend huis in Italië met zwembad gedurende een maand gratis ter beschikking te krijgen.In januari.
Een Kermit telefoon. Het is het allemaal nèt niet.
Niet echt bruikbaar.
Ik hoop voor jullie, dat wanneer de dagen weer gaan lengen en het wat warmer wordt de range ook weer wat toe gaat nemen. Of rij anders wat relaxter. Het zal veel schelen dunkt mij

Bwa, rijdt nu op dit moment aan 123 en heb 267Wh/km....ik weet als ik op donderdag terugkom dat ik met 140km/uur op de teller rond de 180Wh zal zitten....
 
Al die auto's hebben wat mij betreft niks met electrische autos/EV te maken.
Gewoon een fancy feature om (letterlijk!) ALLEEN stil de straat uit te kunnen rijden 'sochtends vroeg, ipv die benzine/diesel motor starten en de buren wakker te maken.

En dat staat dan ook nog een weekend lang een laadpaal bezet te houden...

Om maar even te generaliseren. Kom maar op met die disagrees, ik print ze uit en hang ze boven mijn bed ;-p
Wij kijken toch nu ook naar een Outlander phev als 2e auto. Eis aan de 2e auto is dat deze een paardentrailer kan trekken. Enkele ritjes bedragen zelden meer dan 40 km, merendeel is ca 30 retour. Dus zo lang die auto op zo veel mogelijk aan een stopcontact word
Ofschoon ik erg graag mijn CO2 print wil verlagen, zou nooit een BEV hebben gekocht als ik niet thuis zou kunnen laden.
Het lijkt mij teveel stress te geven om te rekenen met de range, wat ik morgen nodig heb(en dan nog aftoppen bij een SuC) , de vampire drain, sentry wel of niet, weinig regeneratie en voorverwarmen/koelen. Er wordt nogal wat van de range afgesnoept als deze niet aan de lader staat.
Maar dan nog snap ik het verbruik van enkelen van jullie niet. Rijden jullie zoveel inefficiënter of is er iets met de auto aan de hand(uitlijning oid)??
Na 12000 km met mijn M3P heb ik een overall gemiddelde van 174 Wh/km. Van okt tot nu gem 182Wh/km.
Das bijna 390 km bij 90% en in de koude maanden: 375 bij 90%. Regelmatig rij ik een kleine 300 km per dag. Probleemloos.
Afgelopen weekend(was slecht weer en redelijk wat wind: vertrokken met 90% batterij van de (Noord)Veluwe naar Zoetermeer en terug: 270 km en had bij terugkomst nog 26% batterij over, circa 115 km.
Sinds ik de auto heb, heb ik slechts een paar keer, als probeersel, een SuC bezocht. Heb het eigenlijk niet nodig(zal binnenkort wel een rit naar de Alpen gaan maken met mijn M3P en dus gaan ervaren. Met de kerst mocht ik van de hoteleigenaar niet in de garage parkeren met een BEV, dus ging helaas nog met mijn ICE)
Als ik thuis kom sluit ik de de auto aan de wall charger.
Voordat ik wegrij is hij heerlijk opgewarmd of gekoeld. Afhankelijk van wat ik moet rijden vul ik de batterij tussen de 80% en 90%.
Perfect
Ik vind het comfort van nooit meer te hoeven tanken en vrijwel nooit in Nederland een SuC te hóeven bezoeken heerlijk.
Maar nogmaals, een eigen laad mogelijkheid is een conditio sine qua non. Ik zou er mogelijk ook anders over denken als ik min of meer gedwongen door een baas(of de financiën) hem had moeten rijden zonder dat ik zelf een eigen laad-mogelijkheid zou hebben.
Niet praktisch
Als een ruime voorraad niet gekoeld bier op een feestje. Of een schitterend huis in Italië met zwembad gedurende een maand gratis ter beschikking te krijgen.In januari.
Een Kermit telefoon. Het is het allemaal nèt niet.
Niet echt bruikbaar.
Ik hoop voor jullie, dat wanneer de dagen weer gaan lengen en het wat warmer wordt de range ook weer wat toe gaat nemen. Of rij anders wat relaxter. Het zal veel schelen dunkt mij
Rijgedrag bepaalt enorm veel. En dat wil niet zeggen dat je dan maar langzaam hoeft te rijden. Normaliter rijd ik ca. 10km boven maximum snelheid. Met een s85P uit 2015 (zomer 21 inch en winter 19 inch) zit ik meestal zo rond de 210 a 220 Wh/km. En dat is prima omdat ik toch genoeg range heb. Vanmorgen reed ik echter weg met slechts 71 km in de batterij (oeps, vergeten aan de lader te hangen) en ik moest ruim 50 km rijden. Veel op AP gereden, bespaar modus aan, keurig gehouden aan de max snelheid (toen ik merkte dat ik het royaal ging halen werd dat max +5) maar vooral enorm goed anticiperend (rekening houdend met de status van de regeneratie). En uiteindelijk een gemiddeld verbruik van 192 Wh/km. Met nog 24 km resterend de eindbestemming gehaald.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje