Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft er hier iemand een elektrische fiets overwogen als alternatief vervoermiddel.

Mijn 2 collega's (die anoniem meelezen, dag Jochem en Thijs) hebben onlangs een Stromer (https://www.stromerbike.com/en/be) gekocht, de ene een ST2 de andere een ST2S.

Hebben er mensen hier ervaring mee?
Ja, die krengen;) racen mij dagelijks voorbij met 40+ km/u.
Levensgevaarlijk en ze schijnen nu van geel kenteken voorzien op de weg te moeten rijden, niet meer op het fietspad.
 
Een elektrische fiets als vervanging van een gewone fiets is nadelig voor gezondheid en energieverbruik. Met uitzondering van gehandicapten en bejaarden uiteraard.;)
Wel, van dat energieverbruik ben ik nog zo zeker niet. Ik las ooit dat een elektrische fiets efficienter is dan een mens-aangedreven fiets. De menselijke motor heeft een efficientie van ongeveer 20%. Al de rest is warmte en *sugar*.
Dus wie zijn fietstocht van energie voorziet door enkele boterhammen extra te eten, komt energetisch minder voordelig weg dan wie elektrisch fietst en geen extra boterhammen eet.
Anders is het natuurlijk wanneer de energie afkomstig is van het overtollige buikvet...


Opm: grappig dat het forum automatisch sh it vervangt door *sugar*. Die Amerikanen toch: wapens kopen mag maar *sugar* schrijven niet, sh it dan weer wel.
 
Heeft er hier iemand een elektrische fiets overwogen als alternatief vervoermiddel.

Mijn 2de vervoermiddel voor de Model X is een Brompton vouwfiets voorzien van een elektromotor dankzij een conversie-kit.

Electro-brompton_3D_printed_block.jpg

In combinatie met trein perfecte oplossing voor de commute. Meestal sneller dan met de auto, in ieder geval relax en gezond.
Wel niet goed te combineren met dagelijks peuter af zetten op de crèche.
 
Een elektrische fiets als vervanging van een gewone fiets is nadelig voor gezondheid en energieverbruik. Met uitzondering van gehandicapten en bejaarden uiteraard.;)

We hebben het hier over de vervanging van een tweede wagen naar een fiets, dus niet voor km's die je anders toch al had gefietst. Mijn ervaring is dat je met een elektrische fiets, zeker de Stromer, grotere afstanden gemakkelijker aflegt in vergelijk met een klassieke fiets zeker waar het terrein wat meer heuvelachtig is.
 
We hebben het hier over de vervanging van een tweede wagen naar een fiets, dus niet voor km's die je anders toch al had gefietst. Mijn ervaring is dat je met een elektrische fiets, zeker de Stromer, grotere afstanden gemakkelijker aflegt in vergelijk met een klassieke fiets zeker waar het terrein wat meer heuvelachtig is.
Ha Thijs, welkom hier!
Maak jij die dingen? Mooi spul! Inderdaad goed voor de +12km afstanden, daar ligt mijn grens nu voor de gewone fiets.

Weet jij of ze nu inderdaad van bromfietskenteken moeten zijn voorzien? En die helmplicht?
 
Ha Thijs, welkom hier!
Maak jij die dingen? Mooi spul! Inderdaad goed voor de +12km afstanden, daar ligt mijn grens nu voor de gewone fiets.

Weet jij of ze nu inderdaad van bromfietskenteken moeten zijn voorzien? En die helmplicht?

Nee ik maak ze niet, maar heb er wel 1 en ik moet zeggen zeker voor woon-werk erg geschikt want je kan zweten maar het hoeft niet. Ik vind het met name fijn om niet 2 keer per dag te hoeven douchen :)

Ik zelf heb geen grote afstand maar wel een heuvel, maar je hebt genoeg mensen die er 20-30km enkele afstand mee doen.

Aangezien dit een zogenaamde Speed Pedelec is, is een bromfietskenteken verplicht en ook helm maar dat raad ik zoiezo aan met die snelheid.
 
  • Informative
Reactions: Jkr85
Hoe verhoud deze zich tot de GoCycle ? Die heb ik altijd erg interessant gevonden.
Ik ben niet bekent met de Gocycle, dus ik kan daar niet eerlijk over oordelen.
Volgens mij is de GoCycle niet echt bedoeld voor de wat langere afstanden.
Met de Stromer rij je op het grootste gemaak 40 a 42 Km/u. zonder inspanning.
Je beweegt echter wel, wat je moet fietsen.
Ik beweeg liever 1 uur in een sportieve relax stand, dan dat ik na15min zweetend met een rode kop van de fiets af stap.
Het zorg voor mij geval voor een basis conditie welke ik met veel plezier doe.
 
Ik ben niet bekent met de Gocycle, dus ik kan daar niet eerlijk over oordelen.
Volgens mij is de GoCycle niet echt bedoeld voor de wat langere afstanden.
Met de Stromer rij je op het grootste gemaak 40 a 42 Km/u. zonder inspanning.
Je beweegt echter wel, wat je moet fietsen.
Ik beweeg liever 1 uur in een sportieve relax stand, dan dat ik na15min zweetend met een rode kop van de fiets af stap.
Het zorg voor mij geval voor een basis conditie welke ik met veel plezier doe.

Gocycle haalt dat ook en ook daar moet je wel zelf trappen maar dat gaat heel licht. Wij hebben er twee dus ervaring.