Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn ervaring met de range van die Fiat (ook van een Leaf vanmiddag trouwens waar ik even in reed):
Anders dan in de Tesla wordt die geschatte resterende range steeds aangepast tijdens het rijden, op basis het actuele rijgedrag of gemiddelde van de laatste paar kilometers.
Als je dus met 150km range vertrekt gaat er heel snel veel van af doordat je steeds stopt en optrekt.
Later als je rustig op de snelweg rijdt gaat het weer omhoog.
Geeft een veel onrustiger beeld dan de info in de Tesla vond ik.
Klopt, is bij onze Merc. ook.
En dat moeten we dan aan onze vrouwen uitleggen. Niet seksistisch bedoeld, maar die willen gewoon instappen en onbezorgd kunnen rijden zonder te moeten hoofdrekenen tussendoor.
 
Klopt, is bij onze Merc. ook.
En dat moeten we dan aan onze vrouwen uitleggen. Niet seksistisch bedoeld, maar die willen gewoon instappen en onbezorgd kunnen rijden zonder te moeten hoofdrekenen tussendoor.

Precies dat was ook mijn gedachte.
Alle dames vinden het een gave wagen, maar zo'n rangemeter (#beterwoordgezocht) geeft gegarandeerd rangestress.
 
  • Like
Reactions: FVO
Mijn ervaring met de range van die Fiat (ook van een Leaf vanmiddag trouwens waar ik even in reed):
Anders dan in de Tesla wordt die geschatte resterende range steeds aangepast tijdens het rijden, op basis het actuele rijgedrag of gemiddelde van de laatste paar kilometers.
Als je dus met 150km range vertrekt gaat er heel snel veel van af doordat je steeds stopt en optrekt.
Later als je rustig op de snelweg rijdt gaat het weer omhoog.
Geeft een veel onrustiger beeld dan de info in de Tesla vond ik.
Tesla geeft jou ook die optie.;)
Als je bij het verbruik niet average maar instant gebruikt.
Bij de oudere firmware was er geen average.
Gelukkig luistert Tesla regelmatig naar zijn klanten.:)

(en wie kopt nu de nav als eerste in ?:rolleyes:)
 
  • Like
Reactions: SofaSogo
OK, hier mijn idee :

NAV = Niets Aantrekken Van:

- alle zever over "slow down to 95 km/h to reach destination"
- range prediction, instant of zelfs average.

Maak dat je gewoon 20% of 30% meer typical range hebt dan het aantal km dat je moet rijden. No-brainer. Mocht je onder je gestelde percentage vallen, rijd dan ietwat trager, het effect op verbruik zal enorm zijn.

Ik moet toegeven dat mijn echtgenote dat nog steeds niet begrijpt (zij moest vanavond 70 km doen terwijl er 105 km typical range overbleef en had daar moeite mee, en ik heb haar dus moeten overtuigen) - dat moet iets te maken hebben met hoe we al 50.000 jaar samenleven - vrouwen doen aan landbouw en organiseren alles, inclusief kinderen opvoeden en onderwijzen en de mensheid vooruit helpen; mannen gaan op jacht om vlees te vinden en het enige waar ze dan echt goed in zijn is oriëntatie, afstanden meten, en risico's inschatten :).
 
  • Funny
Reactions: robertvg and FVO
echt een leuke auto. Vind het wel iets voor mijn vrouw. Maar 150-170km. Ze heeft 1-2x in de maand iets meer range nodig. Tja, met Fastned wel te doen, maar toch...
Hoho, het Fiatje is een geweldig autootje als 2e, 3e, ... voor de korte afstanden. Zeg 50km enkele reis of 100km als je op locatie een paar uur kunt laden (voor ons prima). Maar laad idd maar op 1 fase met max 30A en heeft net als de Mercedes B-electric geen snel laad optie. De Mercedes laad wel weer met 3-fase/16A.
 
Ben al een tijdje aan het rondkijken voor een (tweede) gezinsauto. Op de zaak heb ik sinds een half jaartje een Nissan EV 200 rondrijden voor de onderhoudsploeg. Bevalt prima voor klussen en distributie binnen de stad.
Nou heeft Nissan ook een personen uitvoering van dit busje in het assortiment, vijf of zelfs zeven zits. Lijkt op zich heel bruikbaar; kinderen naar sport, honden naar strand, een ritje maar de bouwmarkt.. Eigenlijk alles waarvoor ik de S liever niet misbruik ;).
Alleen het bereik!! Met moeite 100 km is toch wel erg onhandig!
Je zou verwachten dat met de nieuwe accu in de Leaf er ook wel iets voor de EV 200 zou gaan gebeuren maar tot dusver kan ik niks vinden.
De Nissan dealer is niet echt geïnteresseerd om iets elektrisch te verkopen, dus hoe kom ik er achter of wachten op korte termijn zinvol is? Heeft één van jullie recent iets voorbij zien komen over de EV 200?
 
  • Informative
Reactions: FVO
Ben al een tijdje aan het rondkijken voor een (tweede) gezinsauto. Op de zaak heb ik sinds een half jaartje een Nissan EV 200 rondrijden voor de onderhoudsploeg. Bevalt prima voor klussen en distributie binnen de stad.
Nou heeft Nissan ook een personen uitvoering van dit busje in het assortiment, vijf of zelfs zeven zits. Lijkt op zich heel bruikbaar; kinderen naar sport, honden naar strand, een ritje maar de bouwmarkt.. Eigenlijk alles waarvoor ik de S liever niet misbruik ;).
Alleen het bereik!! Met moeite 100 km is toch wel erg onhandig!
Je zou verwachten dat met de nieuwe accu in de Leaf er ook wel iets voor de EV 200 zou gaan gebeuren maar tot dusver kan ik niks vinden.
De Nissan dealer is niet echt geïnteresseerd om iets elektrisch te verkopen, dus hoe kom ik er achter of wachten op korte termijn zinvol is? Heeft één van jullie recent iets voorbij zien komen over de EV 200?
Forums Archief - Nissan Electric Club ?
 
  • Informative
Reactions: MaH
Jawel het is E I N D E L I J K zover. Een jaar nadat ik dit draadje startte is ie er eindelijk gekomen, een EV als 2e auto. Wij zijn er erg enthousiast over. Blij ook dat ik m via de Maxem -> HPWC -> Type2-Type1 adapter met 25A kan laden. En wat wel een enorme verrassing was was het kenteken.... Direct opvolgend op de X die ik inmiddels ook in ontvangst heb mogen nemen:cool:.

De vraag na een week natuurlijk @HWS: laten de dames het fossiele rugzakje nu staan?
 
Dank, ik lees op dat forum dat deze vraag daar meer dan een jaar geleden ook al gesteld is.. met als antwoord dat Nissan geen mededelingen doet over toekomstige ontwikkelingen.
Klinkt niet erg positief, terwijl ik denk dat een klein elektrisch personenbusje met een redelijk bereik, zeg 200km reeel, best wel verkocht zal worden. Ook bijv als taxi.
 
Dank, ik lees op dat forum dat deze vraag daar meer dan een jaar geleden ook al gesteld is.. met als antwoord dat Nissan geen mededelingen doet over toekomstige ontwikkelingen.
Klinkt niet erg positief, terwijl ik denk dat een klein elektrisch personenbusje met een redelijk bereik, zeg 200km reeel, best wel verkocht zal worden. Ook bijv als taxi.
Eens, en ik denk dat die er ook rap komen als de binnensteden voor diesels en later alle ice’s verboden worden. Maar dat duurt nog wel even.
 
  • Like
Reactions: MaH
De vraag na een week natuurlijk @HWS: laten de dames het fossiele rugzakje nu staan?
Absoluut, er wordt om gestreden wie er met de 500e mag. Mijn vrouw wint meestal:rolleyes:. Mijn dochter ging dit weekend uit met vriendinnen in Rotterdam. Zij vraagt dan een vriend(mijn part-time chauffeur) of die hen 4u 's-nachts op wil komen halen. Voorheen wilde hij dan de Tesla mee, nu de Fiat:oops:.