Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ook. Maar bij de tweede auto weegt het oordeel van mijn vrouw zwaar mee. Die vindt de B electric in dat opzicht een stuk prettiger. Ik trouwens ook: met de handen over elkaar automatisch inparkeren is nu eenmaal erg leuk.
Wij hebben nu al geruime tijd een B-klasse
(ook omdat de vrouw dat de leukste ev vond) en rijdt heel aangenaam.
Maar is overduidelijk gebouwd door een ice-OEM. Zo zijn de points of interest bijvoorbeeld (s)tankstations...

Als je eens wil komen proefrijden en een eerlijke mening kom dan gerust maar eens langs.
 
Maar is overduidelijk gebouwd door een ice-OEM. Zo zijn de points of interest bijvoorbeeld (s)tankstations...

Tja. En ik blijf ook stug op dat beeldschermpje tippen ondanks dat het geen touchscreen is. Heb ook al een paar keer de sleutel in het contact laten zitten. Eenmaal gewend aan de Model S ben je denk ik voorgoed verpest.

Mijn kinderen zien nog wel voordelen in de hardware/software van de B-klasse: eindelijk een auto waarin de geleende cd’s van vriendjes en vriendinnetjes kunnen worden gedraaid.
 
Mijn vrouw rijdt ook met onze tweede auto de X dagelijks door de binnenstad van Amsterdam. :D

Het rijden gaat ook prima. Totdat je wilt fileparkeren op straat. Dan is zo’n compact karretje toch wel handiger.

Of wanneer je in Antwerpen aankomt bij dit hotel-met-parking...
 

Attachments

  • 65CA1973-4AA0-4F71-B0DF-5801822FA8C7.jpeg
    65CA1973-4AA0-4F71-B0DF-5801822FA8C7.jpeg
    294.8 KB · Views: 78
  • Funny
Reactions: Mars1 and Hbrink
Bij deze even mijn praktijkervaring met de 500e, die ik hier naast de Model S heb.

Degradatie van de accu van de 500e lijkt tot nu toe echt minimaal te zijn. Er zit een goed BMS in, o.a. met actieve koeling. Daarnaast wordt het accupakket bijna niet mishandeld, omdat je niet kunt snelladen. De snelste manier van 0 tot 100 procent is aan de 1 fase 32A en dan doe je er zo'n 3 uur en 30 minuten over. Dit in tegenstelling tot bijv. een Nissan Leaf, die wel redelijk wat batterij degradatie heeft, o.a. door het snelladen en het gemis aan actieve koeling. Dus reken erop dat als je een gemiddelde 500e koopt (3-4 jaar oud, km.stand van rond de 50.000) je vermoedelijk maar een paar procent accucapaciteit bent verloren.

Over de winter range: hoe ver je komt is sterk afhankelijk van de temperatuur en je snelheid. Maar boven de 100 km/u wordt de 500e aardig onzuinig (een Model S komt verder per kWh in elk geval op die snelheden). Op 120 km/u ga je in de winter onder het vriespunt echt geen 100 kilometer afstand meer kunnen overbruggen, reken dan op zo'n 80 kilometer. Op 80 km/u wegen kun je in de winter zo'n 120 km ver komen.

Maar goed, de Fiat 500e is echt een geweldig leuke auto. Dus je kunt het er alsnog voor over hebben, als je dus rekening houdt met de beperkte range en het trage laden :) Ik ben er zelf wel eens mee van Zaandam naar Enschede gereden in de zomer en op zich is het te doen, heb er zo'n 3 uur over gedaan. Gewoon een boek meenemen en een uurtje wat lezen bij de laadpaal onderweg...
Bij ons dezelfde ervaring met de 500e. Omdat mijn dochter m inpikt zodra ze de kans krijgt nu een Hyundai Kona voor mijn vrouw besteld. Denk dat t Fiatje wel blijft omdat t een enorm leuke auto is. En zeer praktisch voor de korte ritjes.
 
  • Like
Reactions: dicktump
Ik kijk met één oog. Betekent dat ik geen diepte, eigenlijk ook geen breedte kan inschatten.
Gaat tot op heden, na inmiddels 75.000 km met de Model S, wonderbaarlijk goed.
Wel heb ik enkele keren de rechter buitenspiegel zien en horen omklappen tegen de buitenspiegel van een geparkeerde auto. Levert alleen een krasje op de spiegelkap op dat er zelfs nog uit te poetsen is.
 
Klopt, beide dipswitches moeten naar beneden staan meen ik me te herinneren.

Standaard zijn ze beide omhoog. In de handleiding staat dat je de eerste ook naar beneden kan bij een andere aarding en dat de 2e altijd omhoog moet blijven staan.
Bij mij staat de eerste overigens naar beneden anders wil de ZOE niet laden ;)
Bij de Kona heeft de lader naar mijn idee niets gedaan, lampje bleef groen maar op de auto ging de led bij de stekker vrij snel rood knipperen helaas.
 
Wij hebben er nu een één jaar, in baby blue, zijn er nog steeds erg content mee. Alleen t bereik is wat krap maar verder heerlijk wagentje. Hebben ook een 500c daar reden we ca. 8.000km/jr mee. Met deze hebben we al t dubbele gereden. Foto’s staan wel een pagina`s terug.
 
Wij hebben er nu een één jaar, in baby blue, zijn er nog steeds erg content mee. Alleen t bereik is wat krap maar verder heerlijk wagentje. Hebben ook een 500c daar reden we ca. 8.000km/jr mee. Met deze hebben we al t dubbele gereden. Foto’s staan wel een pagina`s terug.
Had ze gezien! Door jouw foto’s kwam ik overigens hierop - dank voor het delen!

m.i. de enige echt leuke kleine elektrische auto
 
Volgens mij moet BMW gewoon een Mini maken die volledig EV is. Zou geweldig verkopen met voldoende bereik/snelladen voor mensen die weinig lange ritten maken of als 2e auto.

Na even zoeken, blijken ze dat ook te gaan doen: BMW signs deal to make electric Mini in new factory in China
Hebben al sinds +/-2012 enkele e-mini's in een leasingprogramma rondrijden in de UK als ik me niet vergis.
Het is dus vooral van niet willen.
 
Hebben al sinds +/-2012 enkele e-mini's in een leasingprogramma rondrijden in de UK als ik me niet vergis.
Het is dus vooral van niet willen.
Die heeft geen kofferbak (vanwege de accu's) en is de slechts een 2 zitter.

De BMW Active E (oud model 1 serie coupe) heeft wel de aandrijflijn van de i3. Dit is wel een 4 zitter. Heb hier in 2013 een tijdje mee mogen sturen.
 
  • Informative
Reactions: FVO
Vandaag een testrondje gereden in de Sion van Sono Motors. Concept autootje met zonnepanelen als range extender. Range moet circa 250 km worden. Best ruime 5 zitter met 600 liter kofferbak én trekhaak. Verder heel basic uitgevoerd, en daardoor voor dat alles slechts 16.000€ ex accu, of 20.000€ incl. accu. Zou heel goed kunnen voldoen als 2e auto.
 

Attachments

  • 8619D4AB-AA65-40F8-8A33-99E7A223E855.jpeg
    8619D4AB-AA65-40F8-8A33-99E7A223E855.jpeg
    600.4 KB · Views: 38
  • 54CBD379-6968-4DBE-B7D9-CC7CE4F3C728.jpeg
    54CBD379-6968-4DBE-B7D9-CC7CE4F3C728.jpeg
    414.2 KB · Views: 42
  • 293636F2-05CA-443A-9422-795C7955A0A4.jpeg
    293636F2-05CA-443A-9422-795C7955A0A4.jpeg
    309.7 KB · Views: 42
  • 6A421507-A23C-4012-ABD7-0F5711864C4E.jpeg
    6A421507-A23C-4012-ABD7-0F5711864C4E.jpeg
    514.7 KB · Views: 40
  • Informative
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and FVO
Mag ik nog eens een pleidooi voor een BMW I3 houden? Handig in de stad, klein en smal. Super kleine draaicirkel (a la Triumph Herald). Goed overzicht ook, geen dode hoeken! Heel milieuvriendelijk: in productie (leer van koeien nabij fabriek) en voorbereid op recycling bij einde levensduur. Zuinig in energie ook:125 Wh/km bereik +/- 250 km (zomer) en 200 (winter). 3 fasen laden. 4 man aan boord: geen probleem. Beetje vreemde achterdeuren maar die heeft een X ook! Beetje duur ook, net als Tesla. Kortom: voor een Tesla bezitter een ideale 2e auto.
 
Mag ik nog eens een pleidooi voor een BMW I3 houden? Handig in de stad, klein en smal. Super kleine draaicirkel (a la Triumph Herald). Goed overzicht ook, geen dode hoeken! Heel milieuvriendelijk: in productie (leer van koeien nabij fabriek) en voorbereid op recycling bij einde levensduur. Zuinig in energie ook:125 Wh/km bereik +/- 250 km (zomer) en 200 (winter). 3 fasen laden. 4 man aan boord: geen probleem. Beetje vreemde achterdeuren maar die heeft een X ook! Beetje duur ook, net als Tesla. Kortom: voor een Tesla bezitter een ideale 2e auto.
Hoeveel bagageruimte heeft de i3? Van een afstandje lijkt de kofferbak niet erg groot, maar ik heb het niet van binnen bekeken.