Ik overweeg sterk de Zoe als tweede auto te nemen. Flinke range, niet te groot, pas ik ook in met mijn 1,92, en je kan er ook je kinderen in kwijt als je niet naar Oostenrijk wil. Geen echt snelladen maar wel 22 kWh charger.
Ga hem zelfs wellicht een tijd als eerste auto rijden wachtend op een Berlijnse next gen Model Y. Lever in mei mijn S in. Verwacht tegen einde jaar wel een keer een Berliner.
Ik ben gisteren teruggereden met een 2de handse ZOE intense, particulier gekocht in Frankrijk. Van 29 januari 2021, 20000km. 16500€, wel nog met batterijhuur. 5000€ goedkoper dan iets gelijkaardig in België. 12000€ goedkoper dan nieuw (batterijkoop ingerekend). In Frankrijk is er nog geen EV gekte blijkbaar en ze kregen ook 6000€ Subsidie bij aankoop.
Schitterende 2e wagen. 52kWh. Dashboard toont zelfs een afbeelding van de toestand van de wagen zoals in de MS. 230 km gereden gisteren, vooral autoweg en nog 50km over (wel op 110km/u gebleven, wegens nog geen ervaring met niet-Tesla snelladers). Range voorspelling was van in het begin correct. Goeie acceleratie en ruim. Verbruik identiek als mijn MS waarin mijn vrouw mij op de terugweg volgde: 170Wh/km.
Invoeren binnen EU is overigens piece of cake geworden (in België alvast).
Instant payment is binnen een paar seconden zichtbaar bij de ontvanger (wel enkel voor business rekeningen, snap niet waarom).
Geen transitplaten nodig. Alleen zorgen dat hij verzekerd is. Ik heb op de verzekering en nr platen van de verkoper gereden, maar je kan in BE ook op chassisnr laten verzekeren en de Franse platen er op laten om naar huis te komen.
Dedouanering kan online en daarna enkel nog laten keuren (kan met BE nr.platen van koper) en inschrijven, zoals bij elke andere verkoop.
Wie er een zaak wil van maken, kan zo 5000€ Per wagen verdienen met aangename EV ritjes van F naar BE.