Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Dat zijn toch inmiddels allemaal foute auto's geworden? Ik denk dat we een paar jaar vooruit moeten kijken. Zodra Model X een gebruikelijke verschijning gaat worden zie je dat die andere modellen minder gewild worden en hierop enorm afgeschreven moet worden. Wie koopt er nu een Porsche en gaat dan kleine stukjes elektrisch rijden?

En de verbruikscijfers bij gewoon gebruik incl. lange ritten vallen enorm tegen en in feite is het dan gewoon een ICE.

Even uitstellen is mijn advies.
Met de V60 haal ik over 50.000 km een gemiddelde van 3,6L per 100km.

- - - Updated - - -

De plug-in hybrides van Porche Cayenne en BMW X5 kunnen ook met trekhaak worden uitgerust . Niet mis als tweede wagen, lijkt me :tongue:
Alleen is je range in EV mode amper 20km.
 
Met de V60 haal ik over 50.000 km een gemiddelde van 3,6L per 100km.

En mijn vader zijn V60 haalt 2,7 na 40.000km. Maar het gaat om de langere afstanden (100km enkele reis bijv), dan valt een hybride door de mand en is het nauwelijks beter dan een gewone ICE. Weliswaar een prima tussenstation op weg naar de FEV's. (inmiddels heeft ook Volvo het licht gezien)
 
En mijn vader zijn V60 haalt 2,7 na 40.000km. Maar het gaat om de langere afstanden (100km enkele reis bijv), dan valt een hybride door de mand en is het nauwelijks beter dan een gewone ICE. Weliswaar een prima tussenstation op weg naar de FEV's. (inmiddels heeft ook Volvo het licht gezien)

Mooi zulke lage verbruiken zoals hierboven met een v60! Geeft aan dat er ook mensen zijn die max laden en alleen de lange stukken noodgedwongen ice mode rijden.
Daniel heeft ook max EV benutting van zijn Ampera, en in deze gevallen heeft het zeker nut...
Voor mijn vrouw is het idd nog de twijfel tussen phev of EV waarbij de laatste nog echt wel wat overtuigingskracht mijnerzijds nodig heeft...
Het zou zomaar kunnen zijn dat ik na jullie verbruiksverhalen een v60 overneem van een vriend van me die net een Tesla besteld heeft....
En kijkende naar de ritjes van "onze 2e auto.... " zal gedurende lange tijd de enige verbruikte diesel die zijn waarmee het systeem zichzelf op gang houdt..:biggrin:
 
Mooi zulke lage verbruiken zoals hierboven met een v60! Geeft aan dat er ook mensen zijn die max laden en alleen de lange stukken noodgedwongen ice mode rijden.
Daniel heeft ook max EV benutting van zijn Ampera, en in deze gevallen heeft het zeker nut...
Voor mijn vrouw is het idd nog de twijfel tussen phev of EV waarbij de laatste nog echt wel wat overtuigingskracht mijnerzijds nodig heeft...
Het zou zomaar kunnen zijn dat ik na jullie verbruiksverhalen een v60 overneem van een vriend van me die net een Tesla besteld heeft....
En kijkende naar de ritjes van "onze 2e auto.... " zal gedurende lange tijd de enige verbruikte diesel die zijn waarmee het systeem zichzelf op gang houdt..:biggrin:

Als je inderdaad er een sport van maakt zoveel mogelijk elektrisch te rijden dan kun je een eind komen. Elektrisch rijdend presteert de V60 heel aardig. Geen vergelijking met de Tesla (70D is mijn ervaring) maar heel acceptabel. Elektrisch range (realistische, zonder snelweg) zo'n 35-40km.
 
En mijn vader zijn V60 haalt 2,7 na 40.000km. Maar het gaat om de langere afstanden (100km enkele reis bijv), dan valt een hybride door de mand en is het nauwelijks beter dan een gewone ICE. Weliswaar een prima tussenstation op weg naar de FEV's. (inmiddels heeft ook Volvo het licht gezien)
Als je niet veel harder dan 100 à 120 km/h rijdt, dan blijft de V60 PIH een stuk zuiniger dan de reguliere V60 D5 op lange afstanden. Met 90 km/h op de snelweg hield de accu het bijna 30km vol. Dus er is hoop.

- - - Updated - - -

Mooi zulke lage verbruiken zoals hierboven met een v60! Geeft aan dat er ook mensen zijn die max laden en alleen de lange stukken noodgedwongen ice mode rijden.
Daniel heeft ook max EV benutting van zijn Ampera, en in deze gevallen heeft het zeker nut...
Voor mijn vrouw is het idd nog de twijfel tussen phev of EV waarbij de laatste nog echt wel wat overtuigingskracht mijnerzijds nodig heeft...
Het zou zomaar kunnen zijn dat ik na jullie verbruiksverhalen een v60 overneem van een vriend van me die net een Tesla besteld heeft....
En kijkende naar de ritjes van "onze 2e auto.... " zal gedurende lange tijd de enige verbruikte diesel die zijn waarmee het systeem zichzelf op gang houdt..:biggrin:
Als je het meestal redt met 35 à 45 km range op 1 lading, dan is de V60 een goede optie. En je kan desnoods een flinke aanhanger trekken. Als de Tesla er (hopelijk komend jaar) komt, dan wordt de V60 onze 2e auto.
 
Ik lees dat er de mogelijkheid is om een gebruikte V60 over te nemen. Daar kan ik dan wel inkomen. De kop is er af en het doet straks niet zoveel pijn als de restwaarde erg is gekelderd. Dat zou wel zo zijn als er nu zo'n dure nieuwe gekocht zou worden. Het verschil tussen een aangeklede V60 en een S70 is trouwens niet zo groot en dan heb je een enorm waardevaste auto die over vijf jaar in de dan enorm gewilde categorie zit.
 
De vraag om een tweede auto is hier ook actueel.
In mijn zoektocht viel op dat veel autos niet kunnen snelladen en op gelijkstroom slechts 1 fase. (uitgezonderd Zoë)
Vanochtend proefrit gemaakt in Kia Soul EV: positieve ervaring!
Het is gewoon een prettige auto met realworld van 165km en chademo mogelijkheid.
Wordt vervolgd...
 
Kia Soul wordt vaker positief genoemd, ook op dit forum.
Verreweg de goedkoopste serieuze optie van een EV als 2e auto is een gebruikte Citroen C-Zero uit Frankrijk halen. Vrijwel altijd nog met fabrieksgarantie (standaard 5 jaar), prijzen vanaf 7.500 inclusief de accu, bruikbare range afhankelijk rijstijl 80-100km dus minder dan een Leaf, maar de C-Zero heeft wel CHAdeMO, in 20 minuten weer 75% geladen. Heeft achterwielaandrijving en rijdt best leuk, ondanks de officiele nogal tegenvallende acceleratie van 0-100. Bij sprintje van 20 - 90 heeft menig BMW het nakijken.
 
Kia Soul wordt vaker positief genoemd, ook op dit forum.
Verreweg de goedkoopste serieuze optie van een EV als 2e auto is een gebruikte Citroen C-Zero uit Frankrijk halen. Vrijwel altijd nog met fabrieksgarantie (standaard 5 jaar), prijzen vanaf 7.500 inclusief de accu, bruikbare range afhankelijk rijstijl 80-100km dus minder dan een Leaf, maar de C-Zero heeft wel CHAdeMO, in 20 minuten weer 75% geladen. Heeft achterwielaandrijving en rijdt best leuk, ondanks de officiele nogal tegenvallende acceleratie van 0-100. Bij sprintje van 20 - 90 heeft menig BMW het nakijken.

Klopt, heb er op mijn vorige werk ook regelmatig mee gereden en tegen dat de batterij leeg was had ik meestal wat hoofdpijn van de acceleratie... (constant stadsverkeer)

- - - Updated - - -

Is er iemand die een foto kan maken van de schukozijde van een standaard bijgeleverde laadkabel van een Mercedes B- klasse?
Heb namelijk een Rittalkastje geïnstalleerd en vraag me nu af of de stekker wel in kan blijven zitten terwijl het deurtje dicht iq.
 
Kia Soul wordt vaker positief genoemd, ook op dit forum.
Verreweg de goedkoopste serieuze optie van een EV als 2e auto is een gebruikte Citroen C-Zero uit Frankrijk halen. Vrijwel altijd nog met fabrieksgarantie (standaard 5 jaar), prijzen vanaf 7.500 inclusief de accu, bruikbare range afhankelijk rijstijl 80-100km dus minder dan een Leaf, maar de C-Zero heeft wel CHAdeMO, in 20 minuten weer 75% geladen. Heeft achterwielaandrijving en rijdt best leuk, ondanks de officiele nogal tegenvallende acceleratie van 0-100. Bij sprintje van 20 - 90 heeft menig BMW het nakijken.
De C-Zero vind ik nogal..."smaakgevoelig". Zelfde met de imiev. Zelfs met een papieren zak over mijn hoofd, zou ik dat niet aandurven.
De Soul is als tweede auto voor een gezin met twee kinderen toch wat geschikter. En substantieel goedkoper dan E-Golf / i3.
 
Zou je een Leaf (slechts 1 fase) en een Model S (3x16A) thuis goed tegelijkertijd kunnen opladen met een 3x25A aansluiting? Ik neem aan dat dat lastig wordt, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

(Vind dat wel hét nadeel van Leaf, type 1 en slechts op 1 fase kunnen laden... Lader van de Zoë is echt beter over nagedacht)
 
De C-Zero vind ik nogal..."smaakgevoelig". Zelfde met de imiev. Zelfs met een papieren zak over mijn hoofd, zou ik dat niet aandurven.
De Soul is als tweede auto voor een gezin met twee kinderen toch wat geschikter. En substantieel goedkoper dan E-Golf / i3.
Zou ik ook niet doen met een papieren zak. Veel te veel kans op schade...:tongue:. Ja smaken verschillen, ik vind het genieten als je met zo'n ding een BMW het nakijken geeft! :biggrin:

- - - Updated - - -

Zou je een Leaf (slechts 1 fase) en een Model S (3x16A) thuis goed tegelijkertijd kunnen opladen met een 3x25A aansluiting? Ik neem aan dat dat lastig wordt, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

(Vind dat wel hét nadeel van Leaf, type 1 en slechts op 1 fase kunnen laden... Lader van de Zoë is echt beter over nagedacht)
Als je de volledige 11kW niet nodig bent voor het laden van de Tesla en je wilt wel graag 16A laden met de Leaf, dan kun je met 3 fasen de volgende compromis-schakeling maken: je laadt de Tesla gewoon met 2 fasen, en de derde fase sluit je aan op de Leaf. Dat is voor de rest van de woning hetzelfde als de Tesla laden met 3x16A. Het duurt alleen wat langer voordat de Tesla vol is. Technisch geen probleem.
 
OK maar dan zou ik dus 1 fase moeten afstaan. Permanent. Anders trek ik 32A op één fase als beide auto's zouden laden. Dat gaat niet werken...

Zou smart charging hierbij kunnen helpen?

Zou handig zijn als die bijv. 2x16A toewijst aan de Tesla, 1x16A aan de Leaf als je tegelijk staat te laden. En als je alleen bent of de Leaf vol is, 3x16 naar de Tesla.
Heb echter het vermoeden dat dit niet kan ;)
 
OK maar dan zou ik dus 1 fase moeten afstaan. Permanent. Anders trek ik 32A op één fase als beide auto's zouden laden. Dat gaat niet werken...

Zou smart charging hierbij kunnen helpen?

Zou handig zijn als die bijv. 2x16A toewijst aan de Tesla, 1x16A aan de Leaf als je tegelijk staat te laden. En als je alleen bent of de Leaf vol is, 3x16 naar de Tesla.
Heb echter het vermoeden dat dit niet kan ;)

Denk dat t wel zou moeten kunnen. Maar denk ook dat je met 3,5kwh de Leaf in een nacht prima vol krijgt en dat met 7kwh je je Tesla ook prima vol krijgt in 1 nacht. Netjes laten verdelen door n goede electricien en bij t verdelen eventuele nachtelijke grootverbruikers (wasmachine ed) mee laten nemen. Kost je dan heel weinig en werkt hier nu al n jaar helemaal probleemloos.