TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by HWS, Sep 15, 2015.

  1. RoaldH

    RoaldH Member

    Joined:
    Mar 17, 2015
    Messages:
    466
    Location:
    Utrecht, Netherlands
    Met de V60 haal ik over 50.000 km een gemiddelde van 3,6L per 100km.

    - - - Updated - - -

    Alleen is je range in EV mode amper 20km.
     
  2. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    3,145
    Location:
    Netherlands
    En mijn vader zijn V60 haalt 2,7 na 40.000km. Maar het gaat om de langere afstanden (100km enkele reis bijv), dan valt een hybride door de mand en is het nauwelijks beter dan een gewone ICE. Weliswaar een prima tussenstation op weg naar de FEV's. (inmiddels heeft ook Volvo het licht gezien)
     
  3. AnalysiZ

    AnalysiZ Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2013
    Messages:
    2,628
    Location:
    de Kempen
    Mooi zulke lage verbruiken zoals hierboven met een v60! Geeft aan dat er ook mensen zijn die max laden en alleen de lange stukken noodgedwongen ice mode rijden.
    Daniel heeft ook max EV benutting van zijn Ampera, en in deze gevallen heeft het zeker nut...
    Voor mijn vrouw is het idd nog de twijfel tussen phev of EV waarbij de laatste nog echt wel wat overtuigingskracht mijnerzijds nodig heeft...
    Het zou zomaar kunnen zijn dat ik na jullie verbruiksverhalen een v60 overneem van een vriend van me die net een Tesla besteld heeft....
    En kijkende naar de ritjes van "onze 2e auto.... " zal gedurende lange tijd de enige verbruikte diesel die zijn waarmee het systeem zichzelf op gang houdt..:biggrin:
     
  4. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    3,145
    Location:
    Netherlands
    Als je inderdaad er een sport van maakt zoveel mogelijk elektrisch te rijden dan kun je een eind komen. Elektrisch rijdend presteert de V60 heel aardig. Geen vergelijking met de Tesla (70D is mijn ervaring) maar heel acceptabel. Elektrisch range (realistische, zonder snelweg) zo'n 35-40km.
     
  5. RoaldH

    RoaldH Member

    Joined:
    Mar 17, 2015
    Messages:
    466
    Location:
    Utrecht, Netherlands
    Als je niet veel harder dan 100 à 120 km/h rijdt, dan blijft de V60 PIH een stuk zuiniger dan de reguliere V60 D5 op lange afstanden. Met 90 km/h op de snelweg hield de accu het bijna 30km vol. Dus er is hoop.

    - - - Updated - - -

    Als je het meestal redt met 35 à 45 km range op 1 lading, dan is de V60 een goede optie. En je kan desnoods een flinke aanhanger trekken. Als de Tesla er (hopelijk komend jaar) komt, dan wordt de V60 onze 2e auto.
     
  6. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Well-Known Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    8,377
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Ik lees dat er de mogelijkheid is om een gebruikte V60 over te nemen. Daar kan ik dan wel inkomen. De kop is er af en het doet straks niet zoveel pijn als de restwaarde erg is gekelderd. Dat zou wel zo zijn als er nu zo'n dure nieuwe gekocht zou worden. Het verschil tussen een aangeklede V60 en een S70 is trouwens niet zo groot en dan heb je een enorm waardevaste auto die over vijf jaar in de dan enorm gewilde categorie zit.
     
  7. PimEffting

    PimEffting Member

    Joined:
    Feb 25, 2015
    Messages:
    682
    Location:
    Heemskerk, Netherlands
    De vraag om een tweede auto is hier ook actueel.
    In mijn zoektocht viel op dat veel autos niet kunnen snelladen en op gelijkstroom slechts 1 fase. (uitgezonderd Zoë)
    Vanochtend proefrit gemaakt in Kia Soul EV: positieve ervaring!
    Het is gewoon een prettige auto met realworld van 165km en chademo mogelijkheid.
    Wordt vervolgd...
     
  8. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    2,562
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Kia Soul wordt vaker positief genoemd, ook op dit forum.
    Verreweg de goedkoopste serieuze optie van een EV als 2e auto is een gebruikte Citroen C-Zero uit Frankrijk halen. Vrijwel altijd nog met fabrieksgarantie (standaard 5 jaar), prijzen vanaf 7.500 inclusief de accu, bruikbare range afhankelijk rijstijl 80-100km dus minder dan een Leaf, maar de C-Zero heeft wel CHAdeMO, in 20 minuten weer 75% geladen. Heeft achterwielaandrijving en rijdt best leuk, ondanks de officiele nogal tegenvallende acceleratie van 0-100. Bij sprintje van 20 - 90 heeft menig BMW het nakijken.
     
  9. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    3,685
    Klopt, heb er op mijn vorige werk ook regelmatig mee gereden en tegen dat de batterij leeg was had ik meestal wat hoofdpijn van de acceleratie... (constant stadsverkeer)

    - - - Updated - - -

    Is er iemand die een foto kan maken van de schukozijde van een standaard bijgeleverde laadkabel van een Mercedes B- klasse?
    Heb namelijk een Rittalkastje geïnstalleerd en vraag me nu af of de stekker wel in kan blijven zitten terwijl het deurtje dicht iq.
     
  10. PimEffting

    PimEffting Member

    Joined:
    Feb 25, 2015
    Messages:
    682
    Location:
    Heemskerk, Netherlands
    De C-Zero vind ik nogal..."smaakgevoelig". Zelfde met de imiev. Zelfs met een papieren zak over mijn hoofd, zou ik dat niet aandurven.
    De Soul is als tweede auto voor een gezin met twee kinderen toch wat geschikter. En substantieel goedkoper dan E-Golf / i3.
     
  11. Nexus

    Nexus Active Member

    Joined:
    Aug 25, 2015
    Messages:
    1,101
    Location:
    Grave, Noord-Brabant
    Zou je een Leaf (slechts 1 fase) en een Model S (3x16A) thuis goed tegelijkertijd kunnen opladen met een 3x25A aansluiting? Ik neem aan dat dat lastig wordt, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

    (Vind dat wel hét nadeel van Leaf, type 1 en slechts op 1 fase kunnen laden... Lader van de Zoë is echt beter over nagedacht)
     
  12. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    2,562
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Zou ik ook niet doen met een papieren zak. Veel te veel kans op schade...:tongue:. Ja smaken verschillen, ik vind het genieten als je met zo'n ding een BMW het nakijken geeft! :biggrin:

    - - - Updated - - -

    Als je de volledige 11kW niet nodig bent voor het laden van de Tesla en je wilt wel graag 16A laden met de Leaf, dan kun je met 3 fasen de volgende compromis-schakeling maken: je laadt de Tesla gewoon met 2 fasen, en de derde fase sluit je aan op de Leaf. Dat is voor de rest van de woning hetzelfde als de Tesla laden met 3x16A. Het duurt alleen wat langer voordat de Tesla vol is. Technisch geen probleem.
     
  13. Nexus

    Nexus Active Member

    Joined:
    Aug 25, 2015
    Messages:
    1,101
    Location:
    Grave, Noord-Brabant
  14. AnalysiZ

    AnalysiZ Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2013
    Messages:
    2,628
    Location:
    de Kempen
    6,6 kw is 32A op 1 fase...
    Dat gaat je dus niet vooruit helpen met een 3x25A aansluiting... blijft 1 fase...
    Waarbij je dan nog wel 25A zou kunnen laden, maar dan mag er niet gek veel nog op die fase bijgeschakeld zijn...
     
  15. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Well-Known Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    8,377
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Je moet onderdaad die quick ( nou ja) charger optie kopen om meer dan 3 komma nog iets te laden. Waarom niet gewoon een stopcontact? Dat gaat hier al twee jaar prima. Laden is toch meestal in de avond en Tesla heeft zijn eigen 3x 16A.
     
  16. Nexus

    Nexus Active Member

    Joined:
    Aug 25, 2015
    Messages:
    1,101
    Location:
    Grave, Noord-Brabant
    Met welk vermogen laadt ie dan? 1,2 kW?
    Dan zou het bijna 17 uur duren om 20 kWh te laden :frown:
    Ook met 1,2 kW pakt ie toch meer dan 5A op één fase, ik heb dat liever wat verdeeld eigenlijk.
     
  17. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    3,145
    Location:
    Netherlands
    Standaard 1 fase 16 ampere (Leaf, Volvo, etc) 3,7kW
     
  18. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Well-Known Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    8,377
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Klopt.
     
  19. Nexus

    Nexus Active Member

    Joined:
    Aug 25, 2015
    Messages:
    1,101
    Location:
    Grave, Noord-Brabant
    OK maar dan zou ik dus 1 fase moeten afstaan. Permanent. Anders trek ik 32A op één fase als beide auto's zouden laden. Dat gaat niet werken...

    Zou smart charging hierbij kunnen helpen?

    Zou handig zijn als die bijv. 2x16A toewijst aan de Tesla, 1x16A aan de Leaf als je tegelijk staat te laden. En als je alleen bent of de Leaf vol is, 3x16 naar de Tesla.
    Heb echter het vermoeden dat dit niet kan ;)
     
  20. ERvee

    ERvee member

    Joined:
    Oct 12, 2014
    Messages:
    1,139
    Location:
    Nieuwegein, The Netherlands
    Denk dat t wel zou moeten kunnen. Maar denk ook dat je met 3,5kwh de Leaf in een nacht prima vol krijgt en dat met 7kwh je je Tesla ook prima vol krijgt in 1 nacht. Netjes laten verdelen door n goede electricien en bij t verdelen eventuele nachtelijke grootverbruikers (wasmachine ed) mee laten nemen. Kost je dan heel weinig en werkt hier nu al n jaar helemaal probleemloos.
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC