TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by HWS, Sep 15, 2015.

1. Nexus

Nexus Active Member

Is idd misschien wel een optie. Maar als je dan even snel de Tesla maximaal wilt bijladen (bijv. na een lange rit overdag als je 's avonds nog eens weg moet, had ik onlangs) dan gaat dat met max 2x16A. Terwijl je die Leaf dan helemaal niet aan de stekker zou hebben hangen.

2. Hans Noordsij

Hans Noordsij Well-Known Member

Echt hoor, een dag heeft 24 uur en bij ons is er nog nooit een moment geweest dat het spannend werd. Daarnaast, ons huis heeft standaard 3 x 35A en de Tesla heeft een eigen groep. Ik zou het niet moeilijker maken dan nodig.

3. Nexus

Nexus Active Member

Met 3x35A snap ik dat dat geen probleem is ;)

Maar een Tesla en Leaf tegelijk aan de stekker hangen (wat elke avond gaat gebeuren) betekent dat er op één fase 32A geleverd moet gaan worden. Dat gaat niet werken op 3x25A. Dan heb ik 't nog niet eens over andere verbruikers. Tevens zitten we met 2 huishoudens op 1 aansluiting (mantelzorgwoning).

Ik wil er echt geen probleem van maken, maar met 3x25A is dat toch echt een andere situatie.. :confused:

4. Hans Noordsij

Ik last mijn Tesla standaard beginnen rond 03.00 uur. Dan is de Leaf, die dan rond etenstijd begint, allang klaar.

5. Nexus

Nexus Active Member

Dat kan natuurlijk ook idd. Zelf voor smart charger spelen :)

(Overigens moet ik zelf om 5:30 vertrekken met een 90% accu dus helaas is de nacht van mijn Tesla wat korter, moet gemiddeld 50 kWh laden).

6. Hans Noordsij

Ik ben er wat resoluut in omdat teveel mensen er weer aan willen verdienen terwijl het meestal er standaard al is. Zo ben ik er ingestonken omdat we 3 x 25A hadden, wat ruim voldoende is, maar een elektricien bij het vervangen van de kookgroep voorstelde er 3 x 35A van te maken want de leidingen waren er toch al. Sindsdien betaal ik per maand ruim 60 € extra vastrecht.

7. Nexus

Nexus Active Member

Ja ik wil idd ook gewoon 3x25A aanhouden, moet kunnen! Je kunt trouwens toch gewoon terug naar 3x25A en die 60 euro besparen?

8. Hans Noordsij

1af75bb7ebe0316ef3617c84c37bc657.jpg

Ik krijg net dit plaatje binnen. Dit kan ook :)

9. Nexus

Nexus Active Member

Ben bang dat ook 3x35A dan niet genoeg gaat zijn :biggrin:

10. S-19910

S-19910 Driving Model-S #19910

zelfs mijn 3*63A gaat dat niet trekken :redface:

ik moet toegeven, wat leedvermaak hier.
    ik kan alleen maar hopen dat dit in de toekomst niet gaat veranderen.
    ik bedoel : dat we in B. geen vaste vermogenfactor krijgen.

de sterren staan niet gunstig.

11. Hans Noordsij

Jawel, want die batterij laadt 24 uur per dag druppelsgewijs en geeft dan in korte tijd zijn vermogen af maar veroorzaakt geen piek. Als ik het goed heb begrepen. Plaatje kwam net uit SuC Rotterdam.

12. HWS

HWS Well-Known Member

@Nexus, met 2 EV's zou ik toch een smart charge oplossing overwegen en op 3x25A blijven. Is éénmalig iets meer investeren maar je maandelijkse kosten blijven laag. Je Tesla laat je dan via een laadstation en je 2e auto via een gewoon stopcontact. Heeft je huishouding tijdelijk meer stroom nodig schakelt automatisch je Tesla terug. En zodra t weer kan omhoog.

13. Hans Noordsij

Ik ben bang dat ik hier iets te optimistisch was. De wens is vaak de moeder van de gedachte. Ik vernam dat het een gewone SuC is maar dan zonder de stalls. Dus inderdaad voor ons niet weggelegd :)

14. Energie Gratiz

Energie Gratiz Active Member

Het is natuurlijk heel eenvoudig om een mogelijkheid te houden de Tesla met 11kW te kunnen laden. Dan plaats je in de groepenkast niet een kookgroep (2 fasen tegelijk schakelen) voor de Tesla-aansluiting maar 3 losse 1fase-automaten. Standaard zet je dan de fase uit waar de Leaf op laadt. Wil je een keer 11kW laden zet je simpel de derde automaat IN. Na het laden automaatje weer UIT zetten en klaar voor de situatie dat je de Leaf en Tesla tegelijk kunt laden.
    Nadeel van Smart-oplossing is, als de Leaf aan het laden is en er is ook behoorlijk verbruik in de rest van de woning, blijft er maar weinig vermogen in 3fasen beschikbaar voor de Tesla. Die laadt dan zo goed als zeker een stuk minder vlot dan op 2 fasen die samen 7,3kW kunnen leveren.

15. FVO

FVO Active Member

Zet dat maar uit je hoofd.
    Zal er wel komen (reeds bevestigd door eandis).

De vraag is alleen wanneer. Wat denk je zo van 2019? Net na de verkiezingen. ...

16. tonvanboven

tonvanboven Member

Ik meen dat dit niet mag, bij sluiting cq overbelasting dient alles uitgeschakeld te worden, de 4 automaten dienen daarom gekoppeld te blijven. Een schakelaar in een van de groepen vlak bij de rode stekker is wel een optie.

17. PimEffting

PimEffting Member

Ik ben inmiddels bezig met de aankoop van een Kia Soul EV en krijg daar nu een flinke korting op.
    Als iemand interesse heeft in een nieuwe voor 21k-21,5k exclusief BTW (normaal: 28.000+), neem dan even contact met mij op.
    Moet wel vandaag of morgen ivm feestdagen en geldigheid van incentives.

18. Refie

Refie Member

Klopt.

19. S-19910

S-19910 Driving Model-S #19910

en precies daarom begrijp ik niet dat er in Nederland nog steeds met smeltzekeringen wordt gewerkt.

20. Refie

Refie Member

Dan zijn er ook nog voorbeelden dat de netbeheerder voor de inkomende automaten 3x een 1 fase versie toepast.
    Dit is natuurlijk geen probleem als de afgaande groepen goed geselecteerd zijn.

Share This Page

• About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC