Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Is idd misschien wel een optie. Maar als je dan even snel de Tesla maximaal wilt bijladen (bijv. na een lange rit overdag als je 's avonds nog eens weg moet, had ik onlangs) dan gaat dat met max 2x16A. Terwijl je die Leaf dan helemaal niet aan de stekker zou hebben hangen.
 
Met 3x35A snap ik dat dat geen probleem is ;)

Maar een Tesla en Leaf tegelijk aan de stekker hangen (wat elke avond gaat gebeuren) betekent dat er op één fase 32A geleverd moet gaan worden. Dat gaat niet werken op 3x25A. Dan heb ik 't nog niet eens over andere verbruikers. Tevens zitten we met 2 huishoudens op 1 aansluiting (mantelzorgwoning).

Ik wil er echt geen probleem van maken, maar met 3x25A is dat toch echt een andere situatie.. :confused:
 
Ik ben er wat resoluut in omdat teveel mensen er weer aan willen verdienen terwijl het meestal er standaard al is. Zo ben ik er ingestonken omdat we 3 x 25A hadden, wat ruim voldoende is, maar een elektricien bij het vervangen van de kookgroep voorstelde er 3 x 35A van te maken want de leidingen waren er toch al. Sindsdien betaal ik per maand ruim 60 € extra vastrecht.
 
1af75bb7ebe0316ef3617c84c37bc657.jpg


Ik krijg net dit plaatje binnen. Dit kan ook :)
 
@Nexus, met 2 EV's zou ik toch een smart charge oplossing overwegen en op 3x25A blijven. Is éénmalig iets meer investeren maar je maandelijkse kosten blijven laag. Je Tesla laat je dan via een laadstation en je 2e auto via een gewoon stopcontact. Heeft je huishouding tijdelijk meer stroom nodig schakelt automatisch je Tesla terug. En zodra t weer kan omhoog.
 
Jawel, want die batterij laadt 24 uur per dag druppelsgewijs en geeft dan in korte tijd zijn vermogen af maar veroorzaakt geen piek. Als ik het goed heb begrepen. Plaatje kwam net uit SuC Rotterdam.

Ik ben bang dat ik hier iets te optimistisch was. De wens is vaak de moeder van de gedachte. Ik vernam dat het een gewone SuC is maar dan zonder de stalls. Dus inderdaad voor ons niet weggelegd :)
 
Is idd misschien wel een optie. Maar als je dan even snel de Tesla maximaal wilt bijladen (bijv. na een lange rit overdag als je 's avonds nog eens weg moet, had ik onlangs) dan gaat dat met max 2x16A. Terwijl je die Leaf dan helemaal niet aan de stekker zou hebben hangen.
Het is natuurlijk heel eenvoudig om een mogelijkheid te houden de Tesla met 11kW te kunnen laden. Dan plaats je in de groepenkast niet een kookgroep (2 fasen tegelijk schakelen) voor de Tesla-aansluiting maar 3 losse 1fase-automaten. Standaard zet je dan de fase uit waar de Leaf op laadt. Wil je een keer 11kW laden zet je simpel de derde automaat IN. Na het laden automaatje weer UIT zetten en klaar voor de situatie dat je de Leaf en Tesla tegelijk kunt laden.
Nadeel van Smart-oplossing is, als de Leaf aan het laden is en er is ook behoorlijk verbruik in de rest van de woning, blijft er maar weinig vermogen in 3fasen beschikbaar voor de Tesla. Die laadt dan zo goed als zeker een stuk minder vlot dan op 2 fasen die samen 7,3kW kunnen leveren.
 
zelfs mijn 3*63A gaat dat niet trekken :redface:

ik moet toegeven, wat leedvermaak hier.
ik kan alleen maar hopen dat dit in de toekomst niet gaat veranderen.
ik bedoel : dat we in B. geen vaste vermogenfactor krijgen.

de sterren staan niet gunstig.

Zet dat maar uit je hoofd.
Zal er wel komen (reeds bevestigd door eandis).

De vraag is alleen wanneer. Wat denk je zo van 2019? Net na de verkiezingen. ...
 
Dan plaats je in de groepenkast niet een kookgroep (2 fasen tegelijk schakelen) voor de Tesla-aansluiting maar 3 losse 1fase-automaten. Standaard zet je dan de fase uit waar de Leaf op laadt. Wil je een keer 11kW laden zet je simpel de derde automaat IN. Na het laden automaatje weer UIT zetten en klaar voor de situatie dat je de Leaf en Tesla tegelijk kunt laden.
Ik meen dat dit niet mag, bij sluiting cq overbelasting dient alles uitgeschakeld te worden, de 4 automaten dienen daarom gekoppeld te blijven. Een schakelaar in een van de groepen vlak bij de rode stekker is wel een optie.