Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik meen dat dit niet mag, bij sluiting cq overbelasting dient alles uitgeschakeld te worden, de 4 automaten dienen daarom gekoppeld te blijven. Een schakelaar in een van de groepen vlak bij de rode stekker is wel een optie.
Even advocaat van de duivel: van wie mag dat dan niet? Omdat het in de NEN1010 staat? Maar dat is geen wet, het is een richtlijn. Daar mag je van afwijken.
 
Even advocaat van de duivel: van wie mag dat dan niet? Omdat het in de NEN1010 staat? Maar dat is geen wet, het is een richtlijn. Daar mag je van afwijken.

Geen idee hoe het in Nederland zit, maar in België is het: niet conform het AREI = geen keuring = geen dekking door brandverzekering...

Als je trouwens de service van Tesla gewoon bent loop je door de klassieke merken de muren op, Nissan houdt ons al enkele dagen aan het lijntje in verband met het inschrijvingsformulier van onze nieuwe Leaf (die ondertussen reeds betaald is...) en Mitsubishi kan na bijna een week vertraging nog steeds niet zeggen wanneer mijn Pajero hersteld zal zijn...
 
Last edited:
Geen idee hoe het in Nederland zit, maar in België is het: niet conform het AREI = geen keuring = geen dekking door brandverzekering...
Op dit gebied ken ik niet de kleine lettertjes van de verzekeringsmaatschappijen. Wel weet ik dat als je toch in de situatie terechtkomt dat er een probleem is ontstaan en dat je bijvoorbeeld wordt aangeklaagd door het openbaar ministerie doordat je van de NEN afgeweken bent, je je dus voor de rechter moet verantwoorden. Als je dan een uitleg kunt geven dat de door jou gekozen afwijking niet minder veilig is dan het NEN-voorschrift, dan ben je niet aansprakelijk. Het klinkt misschien wat heftig, maar hoe groot (klein) is de kans dat je in zo'n situatie terechtkomt?
 
Meer detail in dit interessante artikel over normen en richtlijnen (weliswaar machinerichtlijnen, maar voor elektrotechniek niet anders):

Bewust afwijken van normen, mag dat zomaar? - NEN

Bewust afwijken van een norm kan, als het goed en weloverwogen wordt gedaan, een gerechtvaardigde keuze zijn. Zo kan het volgen van een norm in sommige gevallen niet (volledig) mogelijk zijn, omdat de situatie dat technisch niet toelaat. Dan kan het soms niet anders om af te wijken. Anders gezegd: afwijken kan, maar niet zomaar. Een gedegen (risico)analyse, goed gedocumenteerd in een technisch dossier vormt een juiste (minimum)basis om in bepaalde gevallen af te kunnen wijken. Hoe en wanneer afgeweken kan worden afgeweken, dient van geval tot geval bekeken te worden.

Toevoeging: NEN 1010, Burgerlijk Wetboek en Bouwbesluit: Bouwbesluit en Arbeidsomstandighedenwet - Elektrotechniek365
 
Last edited:
Op dit gebied ken ik niet de kleine lettertjes van de verzekeringsmaatschappijen. Wel weet ik dat als je toch in de situatie terechtkomt dat er een probleem is ontstaan en dat je bijvoorbeeld wordt aangeklaagd door het openbaar ministerie doordat je van de NEN afgeweken bent, je je dus voor de rechter moet verantwoorden. Als je dan een uitleg kunt geven dat de door jou gekozen afwijking niet minder veilig is dan het NEN-voorschrift, dan ben je niet aansprakelijk. Het klinkt misschien wat heftig, maar hoe groot (klein) is de kans dat je in zo'n situatie terechtkomt?

Kans is klein, maar wil voor het geld van een laadregelaar/voorrangsregelaar het extra risico lopen en lopen kullen met zekeringen op en af schakelen? Zou het in ieder geval niemand aanraden. Trouwens bij een uitbreiding van je installatie dient deze opnieuw gekeurd te worden, dat zal je niet lukken als je niet conform bent. Problemen die niets te maken hebben met de enkelfasige zekeringen (brand door een slecht contact bvb) kunnen dan wel worden afgewezen door de verzekeringsmaatschappij omdat je elektrische installatie niet gekeurd was. Maar nogmaals, dit is in België, heb geen ervaring in Nederland.

Nog even OT, daarnet de Leaf gaan halen, er is er eentje dolgelukkig! Heb er zelf nog niet te veel mee kunnen rijden maar de paar kilometer die ik gedaan heb waren zeer aangenaam.
 
Normen kunnen natuurlijk bij wet of koninklijk besluit verplicht worden gesteld, maar meestal is dat niet het geval en gelden ze alleen als "vermoeden van beste regels van de kunst", en vertegenwoordigen ze dus wat een zorgvuldige ondernemer a priori als specificaties zou moeten naleven (tenzij ie een nog beter idee heeft, en ook kan bewijzen dat z'n idee beter is). Er zijn heel wat domeinen waar de technologie sneller evolueert dan het tempo aan hetwelk normeringsinstanties hun normen aanpassen (er zijn alvast flagrante voorbeelden daarvan in België!) waar je dus perfect kan rechtvaardigen dat jouw oplossing beter is dan de "geldende" norm.
 
Volledig akkoord dat de technologie vaak vooruitloopt op de wetgeving, ik wil gewoon zeggen, wie heeft er zin om er een zaak van te maken om een keuringsattest te krijgen voor iets wat niet volgens de normen is? Ik neem aan dat de tijd van de gemiddelde lezer hier duur genoeg is om niet te verliezen in een juridisch steekspel om 1% van de kostprijs van een Tesla te besparen... :wink:

En kunnen we het dan nu terug over 2e elektrische wagens hebben? Ik ga voor 2 keba's waarschijnlijk, en laat de domotica het dan maar uitzoeken wie wat wanneer en aan welk vermogen. Ik vermoed het beste standaard de S op 3x 16A en de Leaf op 1x 16A. Met 3x 40A heb ik dan nog wat overschot op de gedeelde fase. En moest het huis het wat te bont maken eerst de Tesla en indien nodig de Leaf terugschakelen.
 
In NL is de wereld van de normen en voorschriften, en in het bijzonder de NEN1010, niet alleen doorspekt met veiligheid, maar zeker ook met kostenverhogende en branchebeschermende (omzetverhogende) acties. Een van de moeilijkste zaken om Europees te trekken, domweg omdat de nationale instanties vooral zichzelf en de installateursbranche in het pluche willen houden. De particulier betaalt maar. Een eenvoudige 16A-automaat van het fabrikaat ABB kost in Duitsland 2 - 3 euro, in NL kost dezelfde automaat zo'n 15 euro alleen omdat er Kema-Keur op moet staan vindt de NEN1010... :cursing:
Die automaten die in Duitsland worden verkocht zijn niet veilig???
Het heeft m.i. geen zin om hier verder veel woorden aan vuil te maken, daar hebben wij toch geen invloed op. Hun macht is een beetje te groot.
 
Toch mijn 2cnt, de meeste regels in de NEN komen gewoon van Europese normen, zoals het hoort.
De Kema Keur zorgt echt niet voor het verschil tussen 15 en 3 Euro, Als ABB en Duitsland moet concurreren met bijv. Siemens/ABL.. dan is dat markstrategie.
Dat we in NL vaak veel betalen is correct.
 
Vraagje voor de Renault Zoe bezitters.

Kun je bij de Zoe ook het laad-stroomsterkte aanpassen zoals bij de MS?
Dus dat je hem thuis bijv. op 3x6A zet, om maar iets te noemen. Of zal dat bij je laadpunt moeten gebeuren?

Nee, dat kan niet. Sterker nog, de 'oude' Zoë's (van voor medio 2015) zijn nog uitgerust met een AC-snellader die met 43kW kan snelladen maar die niet (goed) laad als hij minder dan 12A krijgt aangeboden. Wij hebben thuis daarom een Maxem die de Tesla terugschakelt als de Zoë aan de prik gaat. En als er grootverbruikers aanslaan in huis dan slaat de lader van de Zoë een heel enkele keer wel eens af. Helaas hervat hij ook niet spontaan. Het is best een fijn autootje maar de staat van techniek is echt mijlen achter op Tesla.
 
Gisteren heb ik voor de eerste keer met een Zoë-bezitter rij-ervaringen uitgewisseld.
Hij heeft in de Tesla gereden en ik in de Zoë.

Ik moet zeggen dat de Zoë mij niet tegenviel, maar hij gaf mij wel het gevoel dat ik in een EV reed van een ICE-fabrikant.
Beter kan ik het niet omschrijven.
En dat terwijl het op zich best een leuke auto is.
Regen (op zijn Engels) heeft hij nagenoeg niet; hij schijnt op te laden door het gebruik van de remmen.
Die grijpen echter zo abrupt aan, dat je moet oppassen dat je niet door de voorruit gaat.
Gelukkig telt een gewaarschuwd mens voor twee, dus dat is goed gegaan.
Jammer vind ik dat hij een zoemend bijgeluid heeft op lage snelheid om fietsers en wandelaars te waarschuwen.
Ik snap de gedachte, maar heb het er niet zo op.
Ik stel mij altijd een stad in de toekomst voor met een kakafonie aan elektronische geluiden en daar word ik niet blij van.
Zijn er dan zoveel ongelukken in het verleden door stille Priussen gebeurd? Volgens mij niet.

De auto ziet er best leuk uit en rijdt ook wel gemakkelijk.
De eigenaar wist mij te vertellen dat de nieuwe exemplaren een beduidend grotere range hebben.
De beperkte range van de zijne maakte hem het meest geschikt voor relatief korte afstanden.
We zijn dus ongelooflijk verwend met onze Model S, maar de Zoë is een leuke en denk ik ook qua binnenruimte best wel handige auto voor de kleinere afstanden.
Ik kan mij wel voorstellen dat hij tevreden met zijn auto is. :smile:
 
Thanks.
22 kW lijkt me overigens voldoende bij zo'n beperkte accu en bij gebruik als 2e auto voor de kleinere afstanden (= niet onderweg laden maar alleen thuis of destination charging).

Ben me er een beetje in aan het verdiepen, m.n. Leaf en Zoe, voor mijn vrouw.
Wij hebben ook een Zoe als 2e auto en buiten dat hij erg bevalt, vinden we hem fris, leuk en mooi. Veel leuker dan de Leaf.
 
Thanks.
22 kW lijkt me overigens voldoende bij zo'n beperkte accu en bij gebruik als 2e auto voor de kleinere afstanden (= niet onderweg laden maar alleen thuis of destination charging).

Ben me er een beetje in aan het verdiepen, m.n. Leaf en Zoe, voor mijn vrouw.

22kW is natuurlijk meestal voldoende. Voordeel van de 43kW lader is wel dat je in - in geval van nood en met dank aan Fastned- toch nog redelijk vlot het hele land doorkomt.