Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vroeg me af of Tesla zou overwegen om naast de Model X en de Model 3 ook een coupé variant op de Model S te ontwikkelen. Wegligging en snelheid zou uitstekend kunnen zijn, zelfs wat meer aandacht voor range en het zou er ook nog eens erg fraai uit kunnen zien.
Beetje a la een 911 of een vantage v12 zoals dit plaatje.

Voor mij zou het wel eens de 2e elektrische auto kunnen zijn..

2e8c076d40d1110f876c8d4793240a4d.jpg
 
Even een update over het slimme laden met een B-Klasse ED.
Goed getest bij Loek (waarvoor dank!) en hij moduleert perfect tussen 6 en 16A!!

Tegelijk kwam ik onderstaande link tegen:
EV (Electric Vehicle) Charging Products

Is een firma die custom Chademo-aansluitingen in EV's inbouwt (waaronder de roadster)... Pikant detail is wel dat je een disclaimer moet tekenen ivm. de garantie van de batterij :rolleyes:.
 
Nog steeds een beetje aan het rondneuzen voor een 2e EV, voor mijn vrouw. Ik vind de Zoe toch wel erg interessant.
Jammer van het acculease-schema alleen. Lees toch ook wel verhalen over laadproblemen bij verschillende palen, al lijkt dat met nieuwe hardware te zijn opgelost. Wie heeft praktijkervaring?

En ik vermoed dat haar woonwerk afstand net te lastig is.
Is 136 km retour (voornamelijk rijksweg 80km/u en snelweg met limiet van 100 km/u, klein stuk 120).
Zal in de winter niet lukken gok ik.
Op zich staan er een aantal laadpalen op het werk maar geen garantie dat ze vrij zijn.
En helaas geen Fastned oid op de route.

Hmm...
 
Hier eenzelfde dilemma. Ondanks dat ik m nog steeds niet mooi vind, spreekt t concept vd i3 me nog steeds aan. Nu heb ik onlangs gelezen dat er aan t einde vh jaar een nieuwe accu met een 50% hogere accucapaciteit beschikbaar komt. Nog maar weer ff wachten dan. Tegen die tijd is er hopelijk ook meer bekend over de Tesla model 3. Prijs zal bijna hetzelfde zijn.
 
Nog steeds een beetje aan het rondneuzen voor een 2e EV, voor mijn vrouw. Ik vind de Zoe toch wel erg interessant.
Jammer van het acculease-schema alleen. Lees toch ook wel verhalen over laadproblemen bij verschillende palen, al lijkt dat met nieuwe hardware te zijn opgelost. Wie heeft praktijkervaring?

En ik vermoed dat haar woonwerk afstand net te lastig is.
Is 136 km retour (voornamelijk rijksweg 80km/u en snelweg met limiet van 100 km/u, klein stuk 120).
Zal in de winter niet lukken gok ik.
Op zich staan er een aantal laadpalen op het werk maar geen garantie dat ze vrij zijn.
En helaas geen Fastned oid op de route.

Hmm...

Is de Nissan Leaf met 30kWh een optie? Ik denk zeker in de kou en na degradatie (vergelijkbaar met Tesla?) dat 136 veel is om op 1 lading te kunnen halen met de Zoe.

Wat HWS hierboven ook zegt, de i3 kan ook een interessante zijn, als ligt de prijs dan wel wat hoger. De Nissan Leaf ligt wat dichter bij de Zoe qua prijs.
 
@CO2CLEAN: Ik ben niet zo'n fan van de laadmogelijkheden van de Leaf. Die zijn meer gericht op Japan/VS.
Type 1 op één fase kan echt niet meer, IMHO.
Thuisladen samen met een MS lijkt me problematisch.

Daarnaast, aan een publieke laadpaal op 3,7 kW laden (6,6 kW optioneel) terwijl er zo veel 11-22 kW palen zijn in NL vind ik zonde van de laadinfra.
Juist bij zo'n kleine accu is het geweldig als je hem in een uurtje tijdens een afspraak weer bijna vol hebt. Dat maakt je een stuk flexibeler.

Wat betreft DC snelladen. De toekomst van CHAdeMO heb ik ook zo mijn twijfels over. Type 2 of CCS gaan we denk ik eerder zien in Europa als de standaard.

Al met al zie ik het zo: de Zoe is volledig op Europa gericht (alles via Type 2) en de Leaf/Soul op VS/Japan.

Wat me wél bevalt aan de Leaf is de betrouwbaarheid, een concept dat al lang en probleemloos rondrijdt.

Wat betreft de 30 kWh variant, dat is wel een mooie capaciteit. Prijs is echter op Model 3-niveau (als de geruchten kloppen). Dan weet ik 't wel ;).
 
Nog steeds een beetje aan het rondneuzen voor een 2e EV, voor mijn vrouw. Ik vind de Zoe toch wel erg interessant.
Jammer van het acculease-schema alleen. Lees toch ook wel verhalen over laadproblemen bij verschillende palen, al lijkt dat met nieuwe hardware te zijn opgelost. Wie heeft praktijkervaring?

En ik vermoed dat haar woonwerk afstand net te lastig is.
Is 136 km retour (voornamelijk rijksweg 80km/u en snelweg met limiet van 100 km/u, klein stuk 120).
Zal in de winter niet lukken gok ik.
Op zich staan er een aantal laadpalen op het werk maar geen garantie dat ze vrij zijn.
En helaas geen Fastned oid op de route.

Hmm...
Ik heb zelf een Zoe, tot grote tevredenheid. Toch denk ik dat de 136 km volgens het traject dat je opgeeft, in de winter nogal nipt zal zijn. Bij warmer weer zou het moeten kunnen. Snelheid is alles. Heeft je vrouw niet de mogelijkheid om op het werk even bij te laden?
HET voordeel van de Zoe is de ingebouwde lader die voor de nieuwe versie 22 kW AC kan laden en voor de initiële versie die nog steeds verkrijgbaar is zelfs 43 kW AC.
Op deze kaart zie je alle 22 en 43 kW AC-laders van Nederland en de meeste van België samen. Allicht is er een bruikbare lader op het traject aanwezig. Maar om nu elke dag 15' bij te laden...
Laadproblemen heb ik het laatste jaar niet meer gehad, maar de Zoe is nog gevoeliger voor een slechte aarding of een ontbrekende nulgeleider dan de Tesla MS. Dus zonder neuter, niet laden met de Zoe, zelfs niet met een UMC. Maar dat probleem stelt zich niet in Nederland en niet bij de publieke laadpalen. Als het al eens misloopt, is het vooral door een slechte aarding. Dat heb ik nog maar 2 keer meegemaakt.
Op het Zoe-forum worden de problemen besproken, net zoals hier.
 
Nog steeds een beetje aan het rondneuzen voor een 2e EV, voor mijn vrouw. Ik vind de Zoe toch wel erg interessant.
Jammer van het acculease-schema alleen. Lees toch ook wel verhalen over laadproblemen bij verschillende palen, al lijkt dat met nieuwe hardware te zijn opgelost. Wie heeft praktijkervaring?

En ik vermoed dat haar woonwerk afstand net te lastig is.
Is 136 km retour (voornamelijk rijksweg 80km/u en snelweg met limiet van 100 km/u, klein stuk 120).
Zal in de winter niet lukken gok ik.
Op zich staan er een aantal laadpalen op het werk maar geen garantie dat ze vrij zijn.
En helaas geen Fastned oid op de route.

Hmm...

Ik heb 2 Zoe's rijden die elke dag over de snelweg toeren. Maar 136km retour is in de winter niet te doen. Zomers kan het een keer lukken. Houd een veilige 100km in de winter aan, en 120km zomers aan. Ook deze accu degradeerd namelijk. Dus na 1 jaar ook maar 95% capactiteit enzovoort. Nog even wachten op de Model 3. Of de i3 met range extender. i3 Zijn van vorig jaar nog wel met de kop eraf te koop en dan ook nog met 7% bijtelling. Weet niet of dat ook speelt.
 
Dank heren, zeer nuttige praktijkervaringen en informatie. Ik wacht zeker ook eerst even de bekendmaking van de Model 3 af.

M.a.w. destination charging op het werk is een must. Dus even een tijdje in de gaten houden of en wanneer de palen vrij zijn.

Of dichter in de buurt gaan werken natuurlijk [emoji16]

En Q210 of R240? Ik zou zelf toch naar de eerste neigen gezien de ontwikkelingen van de snellaadnetwerken zoals Fastned.
 
En Q210 of R240? Ik zou zelf toch naar de eerste neigen gezien de ontwikkelingen van de snellaadnetwerken zoals Fastned.

In de praktijk geeft Renault een bereik op van 120-140 km: "Om te beginnen rijdt de ZOE in de Nederlandse praktijk zo’n 120 tot 140 kilometer op één batterijlading."

"De R240-motor met een officieel gehomologeerde actieradius (NEDC) van 240 km wanneer u waarde hecht aan de grootst mogelijke actieradius en veelal thuis en/of op uw werk oplaadt. Met deze motor kan de ZOE binnen 1 uur opgeladen worden, via 22 kW en 43 kW laadpunten.
- De Q210-motor met een bereik van 210 km (NEDC). Deze motor is praktisch wanneer u vaak groter afstanden rijdt waarbij u tussentijds in korte tijd moet opladen. Met deze motor kunt u snelladen tot 43 kW. Hiermee is de batterij van de ZOE na 30 minuten weer voor 80% opgeladen."

Ik zou, bovenstaande lezende, voor de R240-motor kiezen. Deze heeft een NEDC-bereik van 240 km, in de praktijk rond de 140-160 denk ik zo.
 
En Q210 of R240? Ik zou zelf toch naar de eerste neigen gezien de ontwikkelingen van de snellaadnetwerken zoals Fastned.
Die echte snellaadmogelijkheid is handig voor verre verplaatsingen. Een half uurtje laden en opnieuw vol of 200 km/u tot 80% SOC vanaf dan gaat het wat trager. Maar ook dat 22 kW laden gaat behoorlijk snel: Ruim 120 km/u tot 90% SOC.
Het beloofde groter bereik van de R240 blijkt in de praktijk volgens de discussies op het Franse forum en deze link nogal tegen te vallen.

Maar je moet natuurlijk niet tot volledig vol laden. Om die 136 km ook in de winter af te leggen volstaan 10' laden. Maar ja, naar de laadpaal, kabel uithalen, inpluggen, activeren, deactiveren, uitpluggen, oprollen en terug de weg op. Die 10' zijn er gauw 20.

Met dat lange stuk 80 km/u ben ik er zeker van dat het alleen bij echt koud weer problematisch wordt. Mijn gemiddeld verbruik ligt op 18,3 kWh/100 km aan het stopcontact, waarbij ik rekening houd met een laadefficiëntie van 85%. Dus verbruik uit de batterij bedraagt 15,55 kWh/100km. Of een gemiddelde autonomie van 141 km. De laatste weken, met die wintertoestand stijgt het verbruik tot boven de 20 kWh/100km. Maar ik heb voor mijn verplaatsingen een comfortabel bereik en rijd dus regelmatig aan de maxsnelheid van de Zoe (135 km/u). Een detailanalyse van mijn verbruik kan je hier uitvoeren, voor de Zoe in het algemeen kan je dezelfde site gebruiken.

Besluit: vanaf 10° zou het vlot moeten lukken. Belangrijke vraag: kan de Zoe 's nachts warm staan?