Vooruit dan maar:
Laten we beginnen met een leuke foto.
View attachment 172264
Stabilisator-stang kapot, is vervangen (is de Zoe 3x voor in de garage geweest); is volgens de monteurs een veelvoorkomende issue bij ZOE’s en Clio’s.
Klinkt&voelt nog steeds 100% oke.
Continue laadproblemen; is volgens de monteurs ook een veelvoorkomend probleem bij ZOE’s (bij Clio’s dan weer niet).
Zowel thuis aan de Keba als bij publieke laadpalen, tot zelfs bij de ZE-gecertificeerde bij Renault zelf.
Laden wil niet starten, of start pas na 20 pogingen.
Laden wordt voortijdig gestopt.
Niet altijd, gaat ook wel goed, maar je weet nooit wanneer wel en wanneer niet.
Checken op de app (die op zichzelf al ruk is) over laadstatus helpt ook niet, want die geeft vaak onjuiste info (ja hoor, hij is vol geladen. Niet dus).
Het is dus gewoon elke keer een gok met dat ding.
Naar Amsterdam; na de vergadering bleek die niet te hebben geladen. Vervolgens ook bij andere palen lukte het niet. Batterij bijna leeg. Gestrand dus.
Sindsdien rijden we niet meer ermee naar bestemmingen die buiten “half range” liggen. Ook al staan er 20 laadpalen op bestemming, ook al lukte het laden de vorige daar wel. De volgende keer weer misschien niet.
Boordcomputer is al meerdere malen in de garage gereset, van nieuwe software voorzien etc. (en dat kan met deze internet-connected auto niet OTA).
En dan naar de foto:
Ben een keer met de ZOE door de wasstraat gegaan (ja, de ramen waren dicht), auto compleet verzopen. Was iets met de paravan (whatever that is) waarvan een klep verkeerd stond ofzo (welke licht ontwerpt een auto waarbij een klep verkeerd kan staan wat je auto zo lek als een mandje kan maken).
De auto is compleet uitgebouwd en heeft een week in een drooghok gestaan.
De auto is in 9 maanden tijd al 6 keer bij de garage geweest, de laatste keer zijn ze er 2 weken mee bezig geweest. De laadproblemen zijn niet anders.
Ze zeggen nu dat de auto nu echt in orde is, en het verder aan de Keba ligt (
De Keba geeft een "Duty Signal" van 11%.De ZOE heeft minimaal 23% nodig.).
Ik geloof het niet. Bij publieke palen ook nog steeds problemen. En op de Keba doet ie het ook net als voorheen soms wel, soms niet.
Mocht iemand nog steeds behoefte voelen:
Let op waar je een ZOE koopt; blijkt namelijk dat er dealers zijn die wel ZOE’s mogen verkopen & onderhouden (nou ja, zeg maar proberen te repareren) en dealers die ZOE’s wel mogen verkopen maar niet onderhouden. Bij die laatste wil je dus zeker niet zijn. Want elke klacht/probleem spelen zij door naar Reanult NL, en die weer door naar een andere dealer.
De dealer waar ik 'm heb gekocht heeft nog nooit echt gereageerd.
En dan is er nog een rij andere issues met Renault zelf, maar niet direct ZOE-gerelateerd. Maar draagt wel bij aan de feestvreugde.
Ben ik nog iets vergeten? Oja, de USB-aansluiting werkt ook nog steeds niet.
I should, but I don’t care anymore
Ik had graag de ZOE aanbevolen, maar dat gaat zo echt niet.
Hoop voor andere ZOE-bezitters dat ze meer geluk hebben.