Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Bij Renault werkt het met percentages dacht ik. Bij Nissan zijn het de streepjes, vanaf 4 streepjes verlies krijg je een nieuwe batterij bij lease, daarover discussiëren ze niet. Enige voorwaarden is het niet misbruiken van de batterij zoals vaak laden als de batterij al 98% bedraagt of langer dan twee weken de wagen laten staan met lege batterij. Bij elk onderhoud krijgt de Leaf een batterij rapport waarop staat of je aan een van deze zaken gezondigd hebt. Ik kreeg vorig jaar een smiley voor laadgedrag op mijn rapport.
 
Als je er de Leaf fora op naleest is het algemeen probleem met de first gen Leaf. Je krijgt een nieuwe batterij onder de 70% maar enkel als je minder dan 60.000 miles hebt. Mensen met 62k miles kregen het antwoord 'tough luck' te horen en ook eentje gezien die hem op 59980 heeft laten slepen naar de dealer.
Misschien is het met de nieuwe modellen beter maar ik neem toch geen risico
 
Als je er de Leaf fora op naleest is het algemeen probleem met de first gen Leaf. Je krijgt een nieuwe batterij onder de 70% maar enkel als je minder dan 60.000 miles hebt. Mensen met 62k miles kregen het antwoord 'tough luck' te horen en ook eentje gezien die hem op 59980 heeft laten slepen naar de dealer.
Misschien is het met de nieuwe modellen beter maar ik neem toch geen risico

Deze regels zijn enkel voor de gekochte batterijen, de garantie op de lease batterij is onbeperkt in tijd. Al is de lease in Europa er pas gekomen met de tweede generatie.
 
Klopt, 2 motoren: R240 (R staat voor range, 240 km) en Q210 (Q staat voor quickcharge, 210 km). Nogal ruim berekende range bdw ;).

Q210 is de 'oude' motor die tot en met 43 kW kan laden.
R240 is de nieuwere motor die iets efficiënter is, makkelijker laadt op lagere vermogens (schijnbaar) maar tot max 22 kW laadt.

Alles op AC, geen DC bij de Zoe.

Echt een heel leuk karretje als 2e auto! Het maximaal kunnen laden aan elke laadpaal geeft je serieuze vrijheid. Maar persoonlijk houdt mij het verplichte acculease programma tegen.
Heel leuk karretje, mijn vrouw rijdt er nu bijna een jaar in (of in de vervangende Zoe, als ie weer eens langdurig bij de garage staat).

Omdat vrijwel alle "kleine" EV's een type 1 aansluiting hebben (dus 1 fase, langzaam laden), ging dat niet werken thuis in combinatie met de Tesla. De Zoe heeft type 2, en ziet er tenminste een beetje aardig uit.
2 dingen stonden me wel tegen:
- batterij alleen te huren
- franse auto (moest even over mijn principe heen stappen)
(en wat erg weer, dat onderhandelingsproces bij de dealer)

Weet weer waarom ik mij aan mij principes moet houden.
Had ik het maar nooit gedaan. Ik sta ondertussen op het punt van een ingebrekestelling, richting een ontbinding van het contract (hoe lastig dat wellicht ook zal worden; zal wel uitzingen worden tot eind 2018 naar de 3).
Wat een problemen met dat ding (te veel, te erg en te bizar, om hier even kort op te noemen; maar ze krijgen vrijwel niks definitief verholpen). En volgens de monteurs bij Renault, hebben de meeste voortdurend problemen. Zij zijn deze auto ook meer dan zat (en ze lopen er op leeg, omdat Renault NL hun kosten maar deels vergoed)

Oh, en de range zakte deze winter onder de 90 km (en dat is op dagelijkse ritjes Den Haag - Rotterdam, dus max. 105 km/u met wat stadsverkeer)


Wij zijn wel vrij van olieverbranders, dat dan weer wel :cool:
 
  • Informative
Reactions: Nexus
Heel leuk karretje, mijn vrouw rijdt er nu bijna een jaar in (of in de vervangende Zoe, als ie weer eens langdurig bij de garage staat).

Omdat vrijwel alle "kleine" EV's een type 1 aansluiting hebben (dus 1 fase, langzaam laden), ging dat niet werken thuis in combinatie met de Tesla. De Zoe heeft type 2, en ziet er tenminste een beetje aardig uit.
2 dingen stonden me wel tegen:
- batterij alleen te huren
- franse auto (moest even over mijn principe heen stappen)
(en wat erg weer, dat onderhandelingsproces bij de dealer)

Weet weer waarom ik mij aan mij principes moet houden.
Had ik het maar nooit gedaan. Ik sta ondertussen op het punt van een ingebrekestelling, richting een ontbinding van het contract (hoe lastig dat wellicht ook zal worden; zal wel uitzingen worden tot eind 2018 naar de 3).
Wat een problemen met dat ding (te veel, te erg en te bizar, om hier even kort op te noemen; maar ze krijgen vrijwel niks definitief verholpen). En volgens de monteurs bij Renault, hebben de meeste voortdurend problemen. Zij zijn deze auto ook meer dan zat (en ze lopen er op leeg, omdat Renault NL hun kosten maar deels vergoed)

Oh, en de range zakte deze winter onder de 90 km (en dat is op dagelijkse ritjes Den Haag - Rotterdam, dus max. 105 km/u met wat stadsverkeer)


Wij zijn wel vrij van olieverbranders, dat dan weer wel :cool:
Ik denk dat dat verschillende mensen hier toch zou interesseren.
 
Ik denk dat dat verschillende mensen hier toch zou interesseren.
Vooruit dan maar:

Laten we beginnen met een leuke foto.

Zoep.JPG



Stabilisator-stang kapot, is vervangen (is de Zoe 3x voor in de garage geweest); is volgens de monteurs een veelvoorkomende issue bij ZOE’s en Clio’s.
Klinkt&voelt nog steeds niet 100% oke.


Continue laadproblemen; is volgens de monteurs ook een veelvoorkomend probleem bij ZOE’s (bij Clio’s dan weer niet).
Zowel thuis aan de Keba als bij publieke laadpalen, tot zelfs bij de ZE-gecertificeerde bij Renault zelf.
Laden wil niet starten, of start pas na 20 pogingen.
Laden wordt voortijdig gestopt.
Niet altijd, gaat ook wel goed, maar je weet nooit wanneer wel en wanneer niet.
Checken op de app (die op zichzelf al ruk is) over laadstatus helpt ook niet, want die geeft vaak onjuiste info (ja hoor, hij is vol geladen. Niet dus).
Het is dus gewoon elke keer een gok met dat ding.

Naar Amsterdam; na de vergadering bleek die niet te hebben geladen. Vervolgens ook bij andere palen lukte het niet. Batterij bijna leeg. Gestrand dus.

Sindsdien rijden we niet meer ermee naar bestemmingen die buiten “half range” liggen. Ook al staan er 20 laadpalen op bestemming, ook al lukte het laden de vorige daar wel. De volgende keer weer misschien niet.

Boordcomputer is al meerdere malen in de garage gereset, van nieuwe software voorzien etc. (en dat kan met deze internet-connected auto niet OTA).

En dan naar de foto:
Ben een keer met de ZOE door de wasstraat gegaan (ja, de ramen waren dicht), auto compleet verzopen. Was iets met de paravan (whatever that is) waarvan een klep verkeerd stond ofzo (welke licht ontwerpt een auto waarbij een klep verkeerd kan staan wat je auto zo lek als een mandje kan maken).
De auto is compleet uitgebouwd en heeft een week in een drooghok gestaan.

De auto is in 9 maanden tijd al 6 keer bij de garage geweest, de laatste keer zijn ze er 2 weken mee bezig geweest. De laadproblemen zijn niet anders.

Ze zeggen nu dat de auto nu echt in orde is, en het verder aan de Keba ligt (De Keba geeft een "Duty Signal" van 11%.De ZOE heeft minimaal 23% nodig.).
Ik geloof het niet. Bij publieke palen ook nog steeds problemen. En op de Keba doet ie het ook net als voorheen soms wel, soms niet.


Mocht iemand nog steeds behoefte voelen:

Let op waar je een ZOE koopt; blijkt namelijk dat er dealers zijn die wel ZOE’s mogen verkopen & onderhouden (nou ja, zeg maar proberen te repareren) en dealers die ZOE’s wel mogen verkopen maar niet onderhouden. Bij die laatste wil je dus zeker niet zijn. Want elke klacht/probleem spelen zij door naar Reanult NL, en die weer door naar een andere dealer.
De dealer waar ik 'm heb gekocht heeft nog nooit echt gereageerd.

En dan is er nog een rij andere issues met Renault zelf, maar niet direct ZOE-gerelateerd. Maar draagt wel bij aan de feestvreugde.

Ben ik nog iets vergeten? Oja, de USB-aansluiting werkt ook nog steeds niet.
I should, but I don’t care anymore


Ik had graag de ZOE aanbevolen, maar dat gaat zo echt niet.
Hoop voor andere ZOE-bezitters dat ze meer geluk hebben.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: LuckyLuke and Nexus
Vooruit dan maar:

Laten we beginnen met een leuke foto.

View attachment 172264


Stabilisator-stang kapot, is vervangen (is de Zoe 3x voor in de garage geweest); is volgens de monteurs een veelvoorkomende issue bij ZOE’s en Clio’s.
Klinkt&voelt nog steeds 100% oke.


Continue laadproblemen; is volgens de monteurs ook een veelvoorkomend probleem bij ZOE’s (bij Clio’s dan weer niet).
Zowel thuis aan de Keba als bij publieke laadpalen, tot zelfs bij de ZE-gecertificeerde bij Renault zelf.
Laden wil niet starten, of start pas na 20 pogingen.
Laden wordt voortijdig gestopt.
Niet altijd, gaat ook wel goed, maar je weet nooit wanneer wel en wanneer niet.
Checken op de app (die op zichzelf al ruk is) over laadstatus helpt ook niet, want die geeft vaak onjuiste info (ja hoor, hij is vol geladen. Niet dus).
Het is dus gewoon elke keer een gok met dat ding.

Naar Amsterdam; na de vergadering bleek die niet te hebben geladen. Vervolgens ook bij andere palen lukte het niet. Batterij bijna leeg. Gestrand dus.

Sindsdien rijden we niet meer ermee naar bestemmingen die buiten “half range” liggen. Ook al staan er 20 laadpalen op bestemming, ook al lukte het laden de vorige daar wel. De volgende keer weer misschien niet.

Boordcomputer is al meerdere malen in de garage gereset, van nieuwe software voorzien etc. (en dat kan met deze internet-connected auto niet OTA).

En dan naar de foto:
Ben een keer met de ZOE door de wasstraat gegaan (ja, de ramen waren dicht), auto compleet verzopen. Was iets met de paravan (whatever that is) waarvan een klep verkeerd stond ofzo (welke licht ontwerpt een auto waarbij een klep verkeerd kan staan wat je auto zo lek als een mandje kan maken).
De auto is compleet uitgebouwd en heeft een week in een drooghok gestaan.

De auto is in 9 maanden tijd al 6 keer bij de garage geweest, de laatste keer zijn ze er 2 weken mee bezig geweest. De laadproblemen zijn niet anders.

Ze zeggen nu dat de auto nu echt in orde is, en het verder aan de Keba ligt (De Keba geeft een "Duty Signal" van 11%.De ZOE heeft minimaal 23% nodig.).
Ik geloof het niet. Bij publieke palen ook nog steeds problemen. En op de Keba doet ie het ook net als voorheen soms wel, soms niet.


Mocht iemand nog steeds behoefte voelen:

Let op waar je een ZOE koopt; blijkt namelijk dat er dealers zijn die wel ZOE’s mogen verkopen & onderhouden (nou ja, zeg maar proberen te repareren) en dealers die ZOE’s wel mogen verkopen maar niet onderhouden. Bij die laatste wil je dus zeker niet zijn. Want elke klacht/probleem spelen zij door naar Reanult NL, en die weer door naar een andere dealer.
De dealer waar ik 'm heb gekocht heeft nog nooit echt gereageerd.

En dan is er nog een rij andere issues met Renault zelf, maar niet direct ZOE-gerelateerd. Maar draagt wel bij aan de feestvreugde.

Ben ik nog iets vergeten? Oja, de USB-aansluiting werkt ook nog steeds niet.
I should, but I don’t care anymore


Ik had graag de ZOE aanbevolen, maar dat gaat zo echt niet.
Hoop voor andere ZOE-bezitters dat ze meer geluk hebben.

jeetje. Het janken over topic is er niks bij (in elk geval wat betreft klant behandeling)
 
Tja, laadproblemen bij de Zoe ervaren wij ook, de Zoe is daar erg gevoelig voor. Maar verder zijn wij er qua prijs/prestatie uitermate tevreden mee. Kan me wel voorstellen dat Martijn er klaar mee is, Wij rijden dagelijks ongeveer dezelfde afstand maar dat gaat zonder enig probleem. Dat Mercedes of tesla 3 beter is daar twijfel ik geen moment aan, maar daar hangt ook ander prijskaartje aan...
 
Mijn vrouw heeft vanaf dec. 2013 nu 13000km met de Zoë gereden naar alle tevredenheid.
Accu is wel 1 keer compleet vervangen onder garantie, verder technisch en qua laden (Keba) nooit problemen.
Renault verkoopt in EU zeer veel Zoë's dus je zou verwachten dat ze weten dat deze nieuwe manier van rijden een meer betrokken communicatie naar je klanten verlangt. Ze adverteren alleen via internet, in huis aan huis bladen nooit EV type's te zien - ze willen het niet in Nederland - het interesseerd ze helemaal niets.
Qua uiterlijk design de leukste EV vinden wij in het lagere km bereik segment.
Qua technische service van Renault Haaglanden ook redelijk te spreken echter "het EV" gevoel leeft in het geheel niet bij deze Renault dealer. Ze zitten nog compleet in het stenen tijdperk, niemand is enthousiast, er staat zelf geen enkele EV auto in de showroom van deze EV gecert. Renault dealer.
Dat "onwelkome gevoel" stoort mij nog het meest, geen verkoper, geen service man is EV minded. Niemand vraagt hoe de auto rijd, bereik etc. helemaal geen interesse naar klanten toe. Ik hoop snel dat Tesla model 3 ook een leuke variant mini SUV body krijgt want dan gaat de Zoë er echt uit en gaan we lekker ons weer onderdompelen in het Model 3 bad.
p.s. En als Renault meeleest mogen ze me best bellen - maar ze lezen het toch niet want het interesseert ze niets haha !
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Nexus and HWS
Qua technische service van Renault Haaglanden ook redelijk te spreken echter "het EV" gevoel leeft in het geheel niet bij deze Renault dealer. Ze zitten nog compleet in het stenen tijdperk, niemand is enthousiast, er staat zelf geen enkele EV auto in de showroom van deze EV gecert. Renault dealer.
Dat "onwelkome gevoel" stoort mij nog het meest, geen verkoper, geen service man is EV minded. Niemand vraagt hoe de auto rijd, bereik etc. helemaal geen interesse naar klanten toe.

De klassieke autoindustrie zit gevangen in haar eigen paradigma's. Ze worden door de aandeelhouders afgerekend op groei. Dus waar zit je dan je beste mensen op in, waar reken je je mensen op af ? Waar investeer je ? Waar wil je dus werken binnen dat soort bedrijven ? Al je collega's zijn petrol-heads en dan ga jij even carrière maken in de EV binnen je bedrijf ? Dan moet je toch echt sterk in je schoenen staan.

De focus ligt bij de " klassiekers" dus op het segment waar je je geld verdient - en dat is een kwestie van volume. Een generiek economisch principe.... wat je ook ziet in andere sectoren.. Waarom is het zo moeilijk voor bestaande retailers om on-line succesvol te worden ? Waarom doet een AH niet echt aan klant-differentiatie ? Waar zit de echte innovatie ? Tesla daarentegen kent alleen het EV-segment, zorgt dat ze de beste mensen krijgen (Franz von Holtzhauzen bv) - de focus is 100% EV etc...En dan zijn de businessmodellen ook nog eens heel verschillend. Nog los van het aspect dat de focus bij Tesla (net zoals bij Apple in de goede innovatieve jaren) op het " waarom" ligt en pas daarna op wat ze maken en hoe ze het doen. Voor wie het niet kent: Simon Sinek, Start With Why. Vind dat heel aansprekend en toepasbaar op Tesla - bij de introductie van de E begint Musk met het klimaatprobleem.
 
  • Informative
Reactions: Nexus
@Edi99 Dank voor de boekentip!

Ik moet zeggen ik schrik wel van de verhalen van @Martijn S. Anderzijds, als ik alleen zou zijn afgegaan op de verhalen van bijv. @LastNLSig dan zou ik nu ook geen nieuwe hebben Tesla gekocht. Ik hoop toch dat ook de Zoe's beter zijn geworden in de jaren, lees toch genoeg verhalen van probleemloze Zoe's. Ik geloof dat zeker met de nieuwe motor (R240) de laadproblemen niet meer voorkomen?

Maar hoe Renault / de dealers met je klachten omgaan, daarmee verdienen ze gewoon geen EV klanten zoals wij. Dat is echt slecht. Zo gaan ze het niet redden in de EV toekomst.

@Martijn S van welk jaar is jullie Zoe, is het een 2013?

Is operational lease geen optie voor je?
Zat ik ook al even aan te denken, echter loop je dan wel de MIA mis.

Waarom geen Mercedes B-Electric gekocht dan?
11kw, 3-fase, Tesla motor, Tesla accu. Geen accu huur.
Geen snelladen (max 11 kW AC) vind ik wel gemis hoor. o_O
 
Die verhalen over de Zoë verbazen me niet echt. Ik heb een tijdlang in Renaults gereden en ik zou een paar pagina's met ellende kunnen vullen. Airco die uitvalt bij 37 graden terwijl er een recall was geweest waarbij ze vergeten waren mijn auto terug te roepen. Lekke cabrio's. Slijtende as. In de soep draaiende turbo. Uitelkaarvallend dashboard. You name it. Design van sommige modellen is wel okee, maar het concept kwaliteit komt in Frankrijk duidelijk niet verder dan de wijnproductie.
 
Pffff al blij dat we daar niet voor gekozen hebben.
En Renault in gebreke stellen?
Yep, brief is de maak


@Edi99 Ik hoop toch dat ook de Zoe's beter zijn geworden in de jaren, lees toch genoeg verhalen van probleemloze Zoe's. Ik geloof dat zeker met de nieuwe motor (R240) de laadproblemen niet meer voorkomen?

Maar hoe Renault / de dealers met je klachten omgaan, daarmee verdienen ze gewoon geen EV klanten zoals wij. Dat is echt slecht. Zo gaan ze het niet redden in de EV toekomst.

@Martijn S van welk jaar is jullie Zoe, is het een 2013?

6/2015, nieuw gekocht
De 210; 43 kW lader had onze voorkeur boven die 10/15 km extra bereik met de 240.
Dit vanuit de gedachte dat je dan makkelijker wat grotere afstanden kan rijden, en even bijprikken bij bijv. Fastned.

Als die nieuwe (240) geen problemen heeft, mogen ze me een "omruilvoorstel" doen, met compensatie voor het gemis van de 43 kW lader en alle geleden ellende.
 
Die verhalen over de Zoë verbazen me niet echt. Ik heb een tijdlang in Renaults gereden en ik zou een paar pagina's met ellende kunnen vullen. Airco die uitvalt bij 37 graden terwijl er een recall was geweest waarbij ze vergeten waren mijn auto terug te roepen. Lekke cabrio's. Slijtende as. In de soep draaiende turbo. Uitelkaarvallend dashboard. You name it. Design van sommige modellen is wel okee, maar het concept kwaliteit komt in Frankrijk duidelijk niet verder dan de wijnproductie.
Naast verplichte batterij-huur, was Frans fabrikaat (15 jaar geleden gezworen nooit meer te kopen) ook wat voor de Zoe tegenstond.

Oja, zo'n vergeten Recall -gevalletje heb ik laatst dus ook met de Zoe gehad.
Op de dag voor dat de Zoe voor de zoveelste keer langdurig ging naar Autohaag Zeeuw in Den Haag (idd waarom geen namen noemen) belde Renault Bochane (daar dus gekocht). Ik dacht nog: eindelijk een teken van klant-interesse.
Nope: in opdracht van Renault NL belde ze klanten na die nog niet gereageerd hadden op de terugroep-actie.
Huh, wat?
De remmenslangen konden losraken, moesten dus gecontroleerd worden ("want u wilt toch niet zonder remmen rondrijden he, meneer")
Hoe lang loopt die actie dan al? Zeker een paar maanden.

Tijdens de 2 weken daarna dat Zoe bij Renault-Zeeuw was, geen woord van ze over gehoord.
Toen die weer klaar was, gevraagd wat ze allemaal gedaan hadden. Daar zaten geen remslangen bij (had ook bewust eerder niks gezegd, benieuwd wat er zou gebeuren).
Bij doorvragen bleken ze die wel gecontroleerd hadden.
Waren het toch wel met me eens dat ik behoor geïnformeerd te worden wie wat aan mijn auto knutselt.

Ondertussen stelt mijn vrouw voor: dan maar een benzine-Zoe (Clio).
Dat dacht ik even niet. Geen olieverbranders meer, en zeker geen Franse.