Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke laadstation?

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn MX zou normaal gezien eind September geleverd worden...
Ben daarom nu al de voorbereidende werken aan het doen qua elektriciteit.
1 ervan is overschakelen naar 3-fase 3x400-32A. Hele meterkast herbekabelen... Het zij zo...
De kabel naar de garage ligt ook al.
Nu is dus de vraag: welk laadstation? Ben al ettelijke uren aan het rondzoeken en vindt zoveel informatie dat je door het bos de bomen niet meer ziet...
Tesla zelf raadt ThePLuginCompany aan, enige opinies daarover? Of is het voordeliger/mogelijk om het zelf te doen?
 
image.jpeg


Ik zou voor de Tesla wall charger gaan: mooiste design, niet al te lomp en de scherpste prijs (520 ex inclusief vaste laadkabel van 7,5 meter).

Ook verkrijgbaar met 2,5 meter laadkabel voor iets minder geld.

Groot pluspunt: de stekker heeft een ingebouwde ontgrendelknop, net als bij een supercharger.

Ik heb mijn keba vervangen voor twee Tesla wall chargers, een voor de S en een voor de X.
 
Mijn MX zou normaal gezien eind September geleverd worden...
Ben daarom nu al de voorbereidende werken aan het doen qua elektriciteit.
1 ervan is overschakelen naar 3-fase 3x400-32A. Hele meterkast herbekabelen... Het zij zo...
De kabel naar de garage ligt ook al.
Nu is dus de vraag: welk laadstation? Ben al ettelijke uren aan het rondzoeken en vindt zoveel informatie dat je door het bos de bomen niet meer ziet...
Tesla zelf raadt ThePLuginCompany aan, enige opinies daarover? Of is het voordeliger/mogelijk om het zelf te doen?
Ga voor een lader met lange vaste kabel. Ik heb een losse laadkabel, maar die is in 1 1/2 jaar tijd pas een keer of 10 uit de kofferbak gekomen. Voordeel van de lange kabel is dat je nooit een zanderige natte kabel in de auto hoeft te leggen. En het scheelt je fors in tijd. Een lange kabel (tussen de 6 en 7 1/2 meter) zorgt er voor dat je de lader kan gebruiken zowel bij voorwaarts als achterwaarts parkeren.
 
Wil je nu of in de toekomst nog rekening houden met andere verbruikers in je woning, of met productie van je PV installatie, dan wil je mogelijk rekening houden met de regeling daarvoor. Dan is een Keba icm met Maxem of Loxone een wel overwogen keuze.
Bij de nieuwste serie van Keba heb je het voordeel van DC leakage protection (dus geen dure aardlekschakelaar(s) nodig en een MID gecertificeerde kWh-meter in het laadpunt.
Verder nog de overweging of je met een pasje of sleutel de laadpaal wil activeren.
 
Ik zou nu absoluut voor het laadstation van Tesla gaan icm de Maxem omdat ik dat veruit de mooiste kant en klare oplossing vind. Ik gebruik nu ook al 3 jaar de UMC in een kast thuis omdat ik daar slechts af en toe laad. Zakelijk heb ik destijds helaas voor EV-boxen gekozen omdat de Tesla HPWC nog niet beschikbaar was. Maar de EV-boxen werken tot op de dag van vandaag nog niet samen met de Maxem.
Misschien ga ik thuis en/op de zaak de laadstations alsnog vervangen door de Tesla laders.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Vragen die belangrijk zijn:

- Moet het verbruik verrekend worden (zakelijk naar prive)
- Wil je dat iedereen (gratis) kan laden of wil je met een pasje werken
- Wil je snel laden en tegelijkertijd rekening houden met overige verbruikers in huis (voorkomen dat hoofdzekering eruit gaat)
- Ligt er een aparte netwerkkabel tussen je meterkast en de plek waar de lader moet komen (of is deze nog makkelijk aan te leggen)
 
  • Like
Reactions: Keezje
Wow dank voor alle antwoorden... Kan ik zeker mee verder.
In mijn geval gaat deze onder een carport hangen achteraan het huis, dus sleutel ed is niet nodig.
Netwerkbekabeling is geen probleem, dat ligt er. Ik heb ook zonnepanelen en wil wat meer inzicht krijgen in verbruik dus ga zeker die Maxem oplossing bekijken...
En aangezien ik al een redelijk verbruik reeds heb door mijn servers (heb job in IT) was 3x16 niet echt een optie... Was niet voldoende geweest...