Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke opties hebben jullie wel/niet genomen, en waarom?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik probeerder er een afzonderlijk topic over te starten, ondertussen een paar dagen geleden al, maar het wordt precies niet goedgekeurd. Wordt dit forum zo zwaar gemodereerd (/gecensureerd) dat negatieve topics niet mogen ? Anyway: ik lees op de Amerikaanse forums vaak dat de kwaliteit van zelfs de studio sound package erbarmelijk slecht is, en absoluut de €2500 niet waard. Dat je véél beter een 'aftermarket' geluidsinstallatie laat installeren. Ik hecht veel belang aan zeer goed geluid, maar €2500 euro voor een geluidsinstallatie lijkt mij redelijk belachelijk, als die dan ook nog eens niet eens goed is. Heeft iemand ervaring met dergelijke 'aftermarket' installaties ? Is er een betrouwbare installateur in België/Nederland ?

Alle nieuwe gebruikers ervaren dat ze niet direct een bericht kunnen plaatsen. Als je vaker hebt gepost is het geen probleem meer.
 
ben voor de 5de-maal de config lijst aan het overlopen ;-) - Twijfel nog over volgende items:

Standard/Performance Seats - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Smart Air Suspension - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Ultra High Fidelity Sound - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Premium Interior Lighting - Yes/No - voordelen/nadelen ?

Feedback van MS eigenaars welkom.

Voorlopige config: 85 - Brown - Pan.Roof - 19" - Black Leader - Obeche Wood Matte - Dual Charger - Tech Pack - Parking Sensors - Parcel Shelf
 
Standard/Performance Seats - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Die optie ken ik niet. Ik heb zelf een P85, dus ik neem aan dat daar ook Performance Seats in zitten. Persoonlijk vind ik de stoelen niet bijzonder comfortabel; Ik heb na twee maanden nog mijn setting nog steeds niet gevonden. Ik merk dat ik af en toe zelfs verkramp.
Smart Air Suspension - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Zou ik doen, ook al werkt de laagste stand momenteel niet. Het is veel comfortabeler en dat blijft ook zo gedurende de levensduur van de auto. Nooit meer schokdempers vervangen.
Ultra High Fidelity Sound - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Ik heb het genomen en ik ben na wat omzwervingen uitermate tevreden over de geluidskwaliteit. Wel Dolby uitschakelen, anders klinkt het niet. Maar dat was vroeger met cassettebandjes al zo.
Voor DAB+ hoef je het overigens niet te doen, want dat werkt toch niet. Waarschijnlijk door het beroerde netwerk in Nederland; Het zal wel weer goedkoop geweest zijn.
Premium Interior Lighting - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Ik wist niet wat het was toen ik de optie nam, maar het was een redelijk goedkope optie, dus heb ik hem maar genomen. Nu moet ik zeggen dat ik het wel wat vind hebben, verlichting onder de armsteunen in de portieren en in de foot wells.

De takelsensor voor het alarm zou ik nu waarschijnlijk niet meer genomen hebben, totdat hij met een takelwagen gestolen wordt ;-)
Tegen de nieuwe lagere prijs had ik waarschijnlijk wel het sub-zero pakket genomen.
Met de ervaring van nu had ik waarschijnlijk ook geen Performance versie meer genomen omdat dat compleet zinloos is; Als je die performance aanspreekt, kom je gewoon niet meer thuis.

Nog een laatste tip van een collega:
Als je hem te duur vindt, maar je wilt toch van 0 naar 100 in 4 seconden, koop dan een weegschaal :p
 
Mijn mening:

Standard/Performance Seats - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Het enige wat dit brengt is een rode/grijze streep (afhankelijk van de kleurstoel) aan de zijkant van de stoelen. En je krijgt alcantara bij sommige delen van de stoel. In het zwart is het wel mooi vind ik, maar bij Tan vind ik volledig leer mooier. Naar mijn mening een erg dure optie voor €1000. Er is dus geen verschil qua zit comfort, het is puur een 'sportief' uiterlijk. Niet waard naar mijn mening.

Smart Air Suspension - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Zie mening van MindBender hierboven. Ik 'moest' het nemen ivm de P85+ optie. :wink:

Ultra High Fidelity Sound - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Heb het niet genomen, ik ben audiofiel en heb mijn thuis-set volledig getweakt en ingericht. Echter in de auto vind ik het niet nodig, het voordeel van geluid is dat je er heel snel aan went. Heb het bij een forumlid gehoord en het klinkt gewoon goed. Heb het echter niet vergeleken met de standaard stereo. Ik stak het geld liever in andere dingen van de auto.

Premium Interior Lighting - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Naar mijn mening leuk, maar totaal overbodig. En met €1000 euro niet echt goedkoop.
 
ben voor de 5de-maal de config lijst aan het overlopen ;-) - Twijfel nog over volgende items:

Standard/Performance Seats - Yes/No - voordelen/nadelen ?

Zoals gezegd: beetje alcantara en een biesje. Je vindt het mooi of niet. En daarna nog de vraag of het jou dat geld waard is.

Smart Air Suspension - Yes/No - voordelen/nadelen ?

Meer comfort en in hoogte verstelbaar. Vind ik een aanrader.

Ultra High Fidelity Sound - Yes/No - voordelen/nadelen ?

Hoor er wisselende verhalen over. Het is niet goedkoop en schijnt weinig extra te bieden tov standaard.

Premium Interior Lighting - Yes/No - voordelen/nadelen ?

Ik heb het in de RS6 en het is mooi, maar ik zou het niet missen als ik het niet had. Geld waard? Ik denk het niet.
 
Zelf ben ik aan de zuinige kant geweest met opties (heb zelfs over het techpackage getwijfeld!), ben uiteindelijk gegaan voor S85 met pano, 19", tech, parking, parcel, tan leather, single charger, standard sound, standard suspension, alarm.

ben voor de 5de-maal de config lijst aan het overlopen ;-) - Twijfel nog over volgende items:
Standard/Performance Seats - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Vooral kwestie van smaak denk ik, heb geen ervaring met de performance variant. In tegenstelling tot sommigen vind ik de standaard stoelen goed genoeg zitten, ze zijn behoorlijk in te stellen, geen last met langere ritten.
Smart Air Suspension - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Heb ik niet genomen, destijds zo gekozen omdat ik regelmatig op TMC las dat het qua rijcomfort niet/nauwelijks te onderscheiden zou zijn van de standaard ophanging.
Ultra High Fidelity Sound - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Niet genomen, het standaard sound system vind ik acceptabel, maar is zeker niet op audiofiel-nivo. Voor alleen extra DAB radio zou ik het pakket niet nemen (ontvangst/kwaliteit valt zo te lezen regelmatig tegen), als je betere geluidskwaliteit wilt wel. In geval van twijfel even luisteren bij proefrit of een mede-forum lid?
Premium Interior Lighting - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Niet genomen, mis het niet (1 uitzondering: wel zelf led-lampjes in de trunk geklust :smile:)

FWIW: Je heb al gekozen voor duo lader, ik heb zelf een enkele lader, ik heb de 2e lader nog niet gemist. Met een enkele lader gaat-ie ook in een nacht tijd van leeg naar vol, en op doorreis wil je sowieso niet lang laden, of je nou 5 uur of 2,5 uur moet laden, is allebei al gauw te lang dus ga je de trip anders plannen. Straks met een dichter SC netwerk (en evt. chademo adapter) wordt de noodzaak IMO alleen nog maar kleiner. (Maar er zijn vast duo-laders die daar anders over denken!)

Verder is het beveiliginspakket volgens mij niet strikt noodzakelijk voor de diverse Tesla verzekeringen (o.a. CB en Delta Lloyd), dacht dat het standaard af-fabriek alarm al voldeed. (Maar voor 400 euro geeft het wel een goed gevoel.)
 
Vooral kwestie van smaak denk ik, heb geen ervaring met de performance variant. In tegenstelling tot sommigen vind ik de standaard stoelen goed genoeg zitten, ze zijn behoorlijk in te stellen, geen last met langere ritten.

Er is geen verschil qua stoelen, het is alleen puur de 'looks'.

- - - Updated - - -

Als het nu €1000 kost sluit ik me hierbij aan. Destijds was het een optie voor €450, dus heb ik hem maar genomen.

Hmm dan maken ze nu flinke winst op die optie.
 
ben voor de 5de-maal de config lijst aan het overlopen ;-) - Twijfel nog over volgende items:

Standard/Performance Seats - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Smart Air Suspension - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Ultra High Fidelity Sound - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Premium Interior Lighting - Yes/No - voordelen/nadelen ?

Feedback van MS eigenaars welkom.

Voorlopige config: 85 - Brown - Pan.Roof - 19" - Black Leader - Obeche Wood Matte - Dual Charger - Tech Pack - Parking Sensors - Parcel Shelf
Met de ervaring die ik nu heb met onze beide Tesla's zou ik het volgende adviseren:
Seats: standard, non leather. Zitten iets beter.
Suspension: air? Geen ervaring met standard maar al wel geleden dat deze erg goed is.
Sound: voor 2,5k? No way! Voegt nauwelijks iets toe t.o.v. de standaard radio.
Light: Zou ik niet meer doen
Panodak: zou ik ook niet meer nemen. Dak in de kleur van de auto maakt m mooier en een stuk exclusiever.
Velgen: 19" en hier een winterband op leggen en zelf een paar mooie aftermarket 20/21"velgen uitzoeken voor de helft vh geld.
Inlay: Pianoblack ziet er al prachtig uit.
Dual chargers: absoluut ook al heb ik het nog nooit echt nodig gehad.
TechPack: yes
Parking: Yes! Deze auto is zo breed dat we een 3e parkeerplek als optie hebben genomen voor de 2 Tesla's :cool:
PShelf: Duh, maak die auto gewoon EUR 250,- duurder en lever dat stukje hardboard er standaard bij zodat je klanten niet voor lul staan:crying:
 
ben voor de 5de-maal de config lijst aan het overlopen ;-) - Twijfel nog over volgende items:

Standard/Performance Seats - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Smart Air Suspension - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Ultra High Fidelity Sound - Yes/No - voordelen/nadelen ?
Premium Interior Lighting - Yes/No - voordelen/nadelen ?

Feedback van MS eigenaars welkom.

Voorlopige config: 85 - Brown - Pan.Roof - 19" - Black Leader - Obeche Wood Matte - Dual Charger - Tech Pack - Parking Sensors - Parcel Shelf

Mijn twee centen:

- Ben erg tevreden met Standard Sound - en ben toch redelijk audiofiel aangelegd. Speakers vereisen wel langduring "inspelen" - de eerste twee maanden was ik veel minder positief.
- Ik heb de standaard suspension. Ik zou volgende keer toch voor Air Suspension gaan. Die veranderende hoogte kan me niet boeien - maar heb het gevoel dat de standard suspension meer een "pickup naald" is dan de air suspension.
- Gisteren een loaner gehad die "Premium Interior Lighting" had. Zou er nog geen cent extra voor uittrekken.

Verder over je configuratie, die behoorlijk lijkt op de mijne: ik heb - na veel vieren en vijven, ik was bang dat het zou "vloeken" - mijn oorspronkelijke configuratie met zwart leer veranderd naar het "Tan" interieur. Ik heb daar ongelofelijk GEEN spijt van - zeker na een Brown/Black Leather MS gezien te hebben.

En wat betreft de inlay: naar mijn bescheiden mening maakt een nep houten dashboard evenveel sense in de MS als op de brug van de Starship Enterprise ;-D Maar hiermee stoot ik waarschijnlijk 80% van de forumleden voor het hoofd ;-D
 
(over luchtvering)

Zou ik doen, ook al werkt de laagste stand momenteel niet. Het is veel comfortabeler en dat blijft ook zo gedurende de levensduur van de auto. Nooit meer schokdempers vervangen.

Hoe bedoel je dat laatste precies? Met luchtvering heb je net zo goed dempers als met stalen veren. Tests wijzen uit dat ze juist harder moeten werken en slijtage misschien zelfs sneller merkbaar wordt (dat laatste is mijn eigen aanname). Bijkomend nadeel is dat Tesla (op dit moment) geen losse dempers levert maar alleen dure, complete units met zowel de luchtvering als de demper.

Overigens ben ik zelf erg tevreden over onze stalen veren. Jammer dat de auto niet makkelijk te verlagen is en standaard zo hoog op de poten staat, maar het rijdt heerlijk. Als je van een wat directer wegcontact houdt...
 
Zelf heb ik geen air suspension, maar laatst wel een loaner gehad met. Moeilijk te vergelijken, 19" met standard en 21" met air suspension, maar ik kon vrijwel geen verschil ontdekken. Vond de loaner iets harder rijden maar dat kan door de 21" komen.

Overigens ligt ie wel iets lager en dat ziet er wel mooier uit :)
 
Ik heb een P85 met alle denkbare opties, om de volgende reden: ik schaf de auto zakelijk aan, en met aftrek van alle fiscale voordelen betaal ik dus veel minder dan de prijs uit de catalogus. Om de restwaarde zo hoog mogelijk te houden heb ik gekozen om de auto met zoveel mogelijke opties uit te voeren om bij een onverwachte verkoop de auto snel kwijt te kunnen...
Overigens als je per optie kijkt wat de catalogusprijs is en wat het oplevert denk ik dat je met de standaard auto en grote accu prima af bent. Tech package kan ik overigens wel aanbevelen, daar zijn veel andere opties weer aan gekoppeld.
 
Hoe bedoel je dat laatste precies? Met luchtvering heb je net zo goed dempers als met stalen veren. Tests wijzen uit dat ze juist harder moeten werken en slijtage misschien zelfs sneller merkbaar wordt (dat laatste is mijn eigen aanname). Bijkomend nadeel is dat Tesla (op dit moment) geen losse dempers levert maar alleen dure, complete units met zowel de luchtvering als de demper.
Bij luchtvering is het veerelement en het dempingselement één onderdeel. Ik heb begrepen dat die een autoleven meegaan.
 
Bij luchtvering is het veerelement en het dempingselement één onderdeel. Ik heb begrepen dat die een autoleven meegaan.

Het wordt geleverd als 1 onderdeel, maar in de basis is het verder precies hetzelfde als een opzet met stalen veren. Als de demper van de luchtvering een leven lang mee gaat, dan gaat die van de standaard veren dat ook.

Als je hier meer over wilt lezen of zien, zie deze post van Lolachampcar waar hij de luchtvering uit elkaar heeft gehaald: [lolachampcar] Performance Upgrade Efforts - Page 4

Verderop in de thread is hij aan het experimenteren met een combinatie van de demper van de luchtvering en de stalen veren van de standaard setup. Om hiermee tot een ideaal weggedrag te komen, dicht bij wat een M5 doet.
 
P85 MC Red

Wel
Rood omdat er al zo veel zilveren, grijze en zwarte auto's op de weg zijn. Daarnaast is een felle kleur veiliger.

Performance omdat we de 85kWh in ieder geval nodig hadden voor de range. De stap naar Performance was echter iets moeilijker te verantwoorden. Onze redenering was echter dat het voor zo veel extra trekkracht niet veel geld was. Je gebruikt het niet echt vaak, maar als je het wilt, is het er wel meteen. Gekoppeld aan het feit dat dit verder geen nadelen oplevert in het gemiddelde gebruik was het eigenlijk een vanzelfsprekendheid.

19" omdat de bandenslijtage van de 21" gewoon niet acceptabel is. Iedere 20.000 km een nieuw setje banden is niet echt duurzaam!

Airsuspension omdat het standaard was bij Performance. We hebben even getwijfeld of de mogelijk hoge reparatiekosten in de toekomst een probleem zouden kunnen zijn. We hebben er toch voor gekozen in verband met de plek waar we wonen. Iedere dag 40 drempels en je gaat het echt supersnel waarderen!

Pano roof in verband met de extra hoofdruimte en het lichtere interieur (noodzakelijk met zwart leer...)

Performance stoelen zwart (de rode bies gaf de doorslag omdat dat mooi aansluit bij de rode buitenkant.)

Dasboard inlay in Carbon omdat dit het best aansluit bij de high tech uitstraling. Het is daarnaast minder gevoelig voor vingafdrukken en vegen.

Duo lader omdat dit er voor zorgt dat je meer kans hebt op een volgeladen auto als je ergens tussentijds kunt laden. Meestal ben je ergens voor enkele uren en kun je dus niet 100% bijladen.

Techpakket omdat de auto zonder gewoon niet af is.

Parkeersensoren omdat die zichzelf ongetwijfeld terugverdienen met deze maat auto.

Lichtpakket omdat het zwarte interieur wel wat extra licht verdraagt.

Winterpakket was een twijfelgeval. Hebben we uiteindelijk gekozen in verband met de ruitenwisserverwarming.

Beveiligingspakket omdat alleen banken nog onbetrouwbaarder zijn dan verzekeraars. Als het achteraf toch ineens noodzakelijk is voor de verzekering zitten we weer met zo'n aftermarket kastje. Ik zit er echt niet op te wachten dat zo'n inbouwknutselaar moet gaan grasduinen in de bekabeling van de Tesla...

Spoiler wel genomen, staat wel fraai op de rode lak. Als we echter toch voor het rode dak gegaan waren, zou deze vervallen zijn.

Soundpakket wel genomen (was toen nog niet zo duur). Als audiofiel moet ik het hier intens oneens zijn met de klagers. Dit pakket zou ik ook genomen hebben voor de hogere prijs. Slechts zelden hoor ik aftermarket spullen die beter klinken. De installatie klinkt tot in de hoge volumes open en natuurlijk met alle instellingen neutraal. De bas is strak en voldoende aanwezig zonder overdreven "punch". Ook de integratie in het touchscreen is goed voor elkaar. Ik heb een hele kast vol met autospeakers, versterkers, vergulde verdeelblokken, etc. Op geen enkel moment heb ik de behoefte gehad om aan de knutsel te slaan...

Winterbanden op originele 19" velgen omdat aftermarket er vaak als aftermarket uitziet. Dit zijn de donker grijze 19" semi turbine velgen. In de winter wel een lekker makkelijke kleur en het staat wel stoer.

Opticoat Pro aan laten brengen in verband met wasgemak. Binnen enkele weken bewees dit z'n nut al toen ik een stukje beukenhaag raakte. Dit veroorzaakt op elke lak krassen, maar in de Opticoat was geen beschadiging te zien! In verband met de hogere glans zou ik nu waarschijnlijk voor de nieuwe Modena coating gaan.

Niet
Het Performance+ pakket. Hierover hebben we heel erg lang getwijfeld. Als het mogelijk was om het pakket te kiezen in combinatie met 19" velgen hadden we het direct gekozen. In combinatie met de 21" velgen vinden we de voordelen niet in balans met de nadelen. Naast de bovengenoemde reden is een factor daarin het risico op een klapband met de 21" velgen. Je staat dan ineens ergens stil en dat is altijd bij nacht en ontij in een afgelegen plek...
De kinderstoeltjes omdat die geen zin hebben als je geen kinderen hebt. De achterbank is voor ons al een luxe... Het neemt echter wel ruimte in en is ook nog extra gewicht, dus speciaal niet genomen.

De inklapbare spiegels, de rode remklauwen, Chademo adapter en de mistlampen omdat die er nog niet waren.

Eindoverweging

Op het moment dat we de auto bestelden waren er enorm veel belasting voordelen die er voor zorgden dat de werkelijk kosten voor ons veel lager zijn dan de bedragen in de configurator. Dat heeft wel meegeholpen om wat gemakkelijker ergens een vinkje aan te klikken. Omdat je achteraf echter toch vaak spijt hebt als je iets niet gekozen hebt, zouden we veel opties echter toch wel gekozen hebben... :)