Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke TomTom voor je Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vermoed dat TomTom hier niet in wilt meegaan. (Al zou ik het zeker fijn vinden als we TomTom in de auto kunnen krijgen).
Jazeker wel; Renault heeft al jaren ingebouwde navigatie van TomTom, om maar een voorbeeld te noemen. Misschien is de hoeveelheid werk om het voor Tesla geschikt te maken wat veel vergeleken met de hoeveelheid verkochte Tesli, maar dat is voor Navigon niet anders en is gewoon een kwestie van prijs.
 
Jazeker wel; Renault heeft al jaren ingebouwde navigatie van TomTom, om maar een voorbeeld te noemen. Misschien is de hoeveelheid werk om het voor Tesla geschikt te maken wat veel vergeleken met de hoeveelheid verkochte Tesli, maar dat is voor Navigon niet anders en is gewoon een kwestie van prijs.

Zowel TomTom als Tesla draaien Linux, dus met wat geluk is de hoeveelheid werk vooral software en niet zozeer hardware...
 
Natuurlijk wil TomTom hier wèl in meegaan.
- 'If the price is right'

Waarschijnlijk ligt hier de oorzaak. Denk dat implementatie van tomtom in een auto, die nog relatief beperkt geleverd wordt, gewoon niet rendabel is voor tomtom.
Renault heeft natuurlijk een vele malen hogere productie vergeleken met Tesla.
Misschien met de komst van de model 3 komt hier verandering in.
 
Waarschijnlijk ligt hier de oorzaak. Denk dat implementatie van tomtom in een auto, die nog relatief beperkt geleverd wordt, gewoon niet rendabel is voor tomtom.
Renault heeft natuurlijk een vele malen hogere productie vergeleken met Tesla.
Misschien met de komst van de model 3 komt hier verandering in.

Leveranciers als TomTom spreken altijd twee prijzen af. Allereerst de kosten van ontwikkeling om de TomTom kaarten, filemeldingen en andere faciliteiten geschikt te maken voor een specifiek merk en type. Daarnaast wordt meestal een prijs per in gebruik genomen auto afgesproken.
De kosten van Navigon zullen niet heel veel verschillen van die bij TomTom.
Er spelen evenwel andere argumenten. Tesla heeft er belang bij om een zo groot mogelijk percentage van de prijs van de auto in de VS te laten landen.
Navigon/Garmin is een Amerikaanse firma vandaar. Tenslotte vinden Amerikanen het makkelijker om zaken te doen met Amerikanen.
Als het even niet hoeft gaan ze niet de Atlantische Oceaan over om bij TomTom te shoppen.
Daarom zal Tesla nog wel even doormodderen met Navigon. In de VS werkt Navigon wel redelijk goed. Lange rechte wegen en een veel ruimere infrastructuur stellen minder zware eisen aan de navigatie.
 
Knipsel.PNG


ze zijn in in elk geval wél in gesprek met elkaar! Het is wel zo dat alle componenten door tomtom ook los geleverd worden: maps, navigatie, traffic info etc. zo heeft apple alleen de maps gekocht en in de eerste instantie zelf slechte navigatie omheen gebouwd. Dus ze kunnen letterlijk en figuurlijk alle kanten met elkaar op. Zou kwaliteit het dan kunnen winnen dan de "bijna voor niks maar het is ook niks"navigon ellende?

De Tesla zit overigens vol met componenten vanuit de hele wereld: Japanse batterijen, Italiaanse remmen, Duitse speakers, stoelen, stuurkolom en ongetwijfeld veel Japanse en Chinese onderdelen. http://www.autonews.com/assets/PDF/CA843311210.PDF Daar past een TomTom app vast nog wel tussen.



Leveranciers als TomTom spreken altijd twee prijzen af. Allereerst de kosten van ontwikkeling om de TomTom kaarten, filemeldingen en andere faciliteiten geschikt te maken voor een specifiek merk en type. Daarnaast wordt meestal een prijs per in gebruik genomen auto afgesproken.
De kosten van Navigon zullen niet heel veel verschillen van die bij TomTom.
Er spelen evenwel andere argumenten. Tesla heeft er belang bij om een zo groot mogelijk percentage van de prijs van de auto in de VS te laten landen.
Navigon/Garmin is een Amerikaanse firma vandaar. Tenslotte vinden Amerikanen het makkelijker om zaken te doen met Amerikanen.
Als het even niet hoeft gaan ze niet de Atlantische Oceaan over om bij TomTom te shoppen.
Daarom zal Tesla nog wel even doormodderen met Navigon. In de VS werkt Navigon wel redelijk goed. Lange rechte wegen en een veel ruimere infrastructuur stellen minder zware eisen aan de navigatie.
 
Zowel TomTom als Tesla draaien Linux, dus met wat geluk is de hoeveelheid werk vooral software en niet zozeer hardware...
Inderdaad; TomTom draait in een WebKit, op Android, op Linux. Het Tesla navigatiescherm van Google draait waarschijnlijk ook in een WebKit en ook op Linux, dus het zou niet heel erg moeilijk moeten zijn dat door TomTom te vervangen. Wat niet meteen betekent dat het ook weinig werk is.

- - - Updated - - -

Leveranciers als TomTom spreken altijd twee prijzen af. Allereerst de kosten van ontwikkeling om de TomTom kaarten, filemeldingen en andere faciliteiten geschikt te maken voor een specifiek merk en type. Daarnaast wordt meestal een prijs per in gebruik genomen auto afgesproken.
Ik betwijfel of dat bij TomTom met Renault het geval is; Voor zover ik het mij herinner heeft Renault wat betaald voor de ontwikkeling voor een prototype, maar wordt er verder alleen een stuksprijs betaald.

- - - Updated - - -

ze zijn in in elk geval wél in gesprek met elkaar!
En dat is absoluut goed nieuws! Nu maar hopen dat ze er een beetje uitkomen samen. Ik spendeer in elk geval liever 300 Euro aan een stuk TomTom software in mijn Tesla, dan 300 Euro voor een GO 6000 ruitenplakker.
 
Ik betwijfel of dat bij TomTom met Renault het geval is; Voor zover ik het mij herinner heeft Renault wat betaald voor de ontwikkeling voor een prototype, maar wordt er verder alleen een stuksprijs betaald.

Het maakt TomTom natuurlijk niet uit waar de opbrengst vandaan komt. Bij een kleine te verwachten oplage vraagt TomTom zeker een bijdrage in de ontwikkelingskosten.
Als er veel TomToms ingebouwd gaan worden of er veel licenties zullen worden afgenomen, zal de ontwikkelingsbijdrage lager worden maar ook de prijs per licentie.
 
Hoewel mijn Model S pas volgend jaar afgeleverd wordt, weet ik nu al dat ik mijn huidige Tomtom Go5000 mee neem. De kaarten zijn prima (ook gratis lifetime updates voor heel Europa), de flitsers waarschuwingen en het omleiden bij files werkt veel beter dan wat ik gezien heb bij de Model S. Ok, ik zit met zo'n lelijke zuignap op mijn ruit maar dat went.
Overigens: Windows Phone heeft gratis offline navigatie voor de hele wereld. Misschien ook een optie voor sommigen
 
Aangezien - zoals velen hier schreven - de kaarten van de Tela-navigatie dramatisch zijn, heb ik de Brodit-houder (variant display - er is ook een luchtroosterversie die boven dashboard uitsteekt) gekocht. Dit klik je rechtsonderaan de display. iPhone erin en hoppa. iPhone laadt, TomTom instructies duidelijk zichtbaar en - desgewenst - hoorbaar over de Tesla. En... "Hey Siri start Skype". Je camera staat precies goed afgesteld! Zo wordt ook de eveneens schaamroodschandalige telefoonbesturing een tikkeltje draaglijker.