Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke voltage wordt getoond in het scherm bij 3 fase laden?

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn 6 jaar oude lader heeft een best hoog verschil in voltage tussen belast en onbelast (ongeveer 7 volt). Tijdens het zoeken naar de oorzaak vroeg ik me af welke voltage nou in het scherm getoond wordt. Je hebt immers 3 fasen die elk een andere waarde kunnen hebben. Dus welke waarde staat op het scherm: is het de mean, max, min of gewoon alleen fase 1? In de manual staat het in elk geval niet.
 
Het grote verschil in belast/onbelast geeft aan dat er een lange afstand is naar meterkast en/of vrij dunne (2,5 mm2?) kabel voor deze belasting is gebruikt. Zolang je nog boven de 220V blijft zou ik me er niet zo veel zorgen om maken mits de bekabeling niet te warm wordt. Bij voorkeur met een warmtecamera hele traject nalopen als de auto al een uur of langer staat te laden. (je hoeft in dat geval zelfs met een zware kabel geen moeite te doen om de kabel te volgen ;))

Eventueel met een multimeter meten wat de verschillende fases doen tov weergave op scherm (ik verwacht dat S-19910 het wel bij rechte eind heeft :))
 
  • Informative
Reactions: Prlwytzkofsky
Ik duik af en toe wel onder de 220. Laagste waarde die ik tot nu toe heb gezien is 217. Kabel is vrij lang (15m) en 2,5mm. Alles is aangelegd toen ik nog niet zoveel van laden wist. Daarnaast zitten er lelijke aftakblokjes op de krachtgroep automaat, een rood stopcontact en kWh meter onderweg en zal de stekker nu zo'n 4000 in- en uitplugacties hebben gehad. Kortom: genoeg plekken om te verliezen. Ik ga kijken met de multimeter waar het grootste verlies zit.

Ook ga ik maar even met een multimeter in de weer om te kijken wat er op het dashboard staat. Ik hoop eerlijk gezegd dat het iets geavanceerder is dan jullie beweren. Ik zou persoonlijk de minimale het mooiste vinden.
 
Ik duik af en toe wel onder de 220. Laagste waarde die ik tot nu toe heb gezien is 217. Kabel is vrij lang (15m) en 2,5mm. Alles is aangelegd toen ik nog niet zoveel van laden wist. Daarnaast zitten er lelijke aftakblokjes op de krachtgroep automaat, een rood stopcontact en kWh meter onderweg en zal de stekker nu zo'n 4000 in- en uitplugacties hebben gehad. Kortom: genoeg plekken om te verliezen. Ik ga kijken met de multimeter waar het grootste verlies zit.

Ook ga ik maar even met een multimeter in de weer om te kijken wat er op het dashboard staat. Ik hoop eerlijk gezegd dat het iets geavanceerder is dan jullie beweren. Ik zou persoonlijk de minimale het mooiste vinden.
Tijdens afgelopen vakantie op de camping heb ik wel lagere spanningen voorbij zien komen. Daardoor kregen we ook minder vermogen dan thuis.

Ik denk zelf dat het gemiddelde van de 3 fases gebruikt wordt, de spanning kan immers ook te hoog zijn. Als de spanning echt te laag of te hoog is krijg je wel een melding op het scherm.

Wij hebben thuis c.a. 237V in de meterkast. In de auto zie ik dezelfde spanning als in de meterkast tijdens het starten en zakt in de auto daarna een paar Volt naar beneden.


Edit; dit las ik in de TWC handleiding.

Nominale spanning:
•230V AC eenfase: L1, nul en aarde
•230V AC driefasen: L1, L2, L3 en aarde
•400V AC driefasen: L1, L2, L3, nul en aarde
Spanningsbereik:
•180V tot 264V AC tussen klemmen N en L1


Ik vind het bereik wel erg groot. Tesla gaat dan uit van 220V / 20%

En daar hebben ze het echt over N en L1. Dus misschien dat ze alleen L1 laten zien op het scherm.
 
Last edited:
Buiten Europa is het net minder stabiel. In Europa is de definitie 230V +/- 10%, dus geen 220V meer, al jaren niet meer. ;)

Dat valt dus prima in de range die Tesla opgeeft, je auto zal in Europa altijd goed laden.

O, en Tesla maakt geen gebruik van de 400V optie, maar van de 230V tussen de fases en de nul. Vandaar af en toe gezeur met driehoek geschakelde netten, daar is geen goede nul.
 
Mijn 6 jaar oude lader heeft een best hoog verschil in voltage tussen belast en onbelast (ongeveer 7 volt). Tijdens het zoeken naar de oorzaak vroeg ik me af welke voltage nou in het scherm getoond wordt. Je hebt immers 3 fasen die elk een andere waarde kunnen hebben. Dus welke waarde staat op het scherm: is het de mean, max, min of gewoon alleen fase 1? In de manual staat het in elk geval niet.
Meten is weten! Bij gelijke belasting van alle fasen zal er tussen de fasen weinig verschil zijn.
 
Zoals vermeld kijkt de auto naar de spanning -> te laag is niet (of beperkt) laden.

Ik had thuis een keer een verlengsnoer gebruikt icm de 230Volt stekker-lader. Deze is begrenst op 13A (itt campingstekker 16A). De spanning zakte behoorlijk naar beneden door het 25 meter lange 1,5 mm2 verlengsnoer. Van ca. 233 Volt naar ca. 220 Volt. In het scherm kreeg ik direct een melding dat er geen stabiele lading was (exacte bewoording weet ik niet meer). Dus naast de exacte spanning kijkt de auto ook naar spanningsval tijdens starten laden. Is dit te veel dan wordt de laadsnelheid gereduceerd. Lijkt me een goede/slimme check -> te veel spanningsval tijdens belasting duidt op te dunne en/of lange kabel. ;)

Ik moest overigens maar een half uurtje laden om bestemming (met lader) goed te kunnen bereiken. Dacht dat het met 13A wel goed zou komen met het opgerolde verlengsnoer. Ik schrok behoorlijk van de opwarming van de haspel. Zelfs bij kort laden op 13A wordt een opgerold (1,5 mm2) kabel al serieus warm na 30 minuten. Moet bekennen dat er op de haspel ook vermeld staat dat in opgerolde toestand er maximaal 1.000 Watt aan verbruikers aansloten mag worden. 13A x 220V = meer dan 1.000 W :rolleyes:
 
Ok, ik heb wat zitten meten, maar kan er geen chocola van maken. Vanmiddag in de meterkast volledig onbelast gemeten met het hele huis uitgeschakeld. Voltage fluctueert op alle fasen tussen 231 en 236 volt. Elke 2 seconden ofzo, maar niet echt regelmatig. Ik heb wel eens gelezen dat dat kan komen door zonnepanelen in de buurt. Belast met de auto aan het laden zakt het tot 231-232 volt en wordt het wat stabieler. Auto geeft dan ongeveer 228volt aan en dat is ook wat ik meet in de lader.

Vanavond nog eens gemeten en het is na zonsondergang in elk geval wat minder aan het fluctueren. Maar de spanning is wel beduidend lager: iets van 223 volt in de meterkast. Ik heb het belast nog niet gemeten, maar omdat de spanningsval meterkast-auto iets van 3-4 volt is ga ik me er niet al te druk om maken. Er zit best een afstand tussen meterkast en laadinstallatie, en het is 2,5mm. De kabels die mijn huis inkomen zijn denk ik al een jaar of 50 oud, en het lijkt erop dat het net in mijn buurt redelijk zwaar belast is.

Ik zie inderdaad ook dat de Tesla erg langzaam omhoog gaat met het vermogen en blijkbaar zelf de spanningsval in de gaten houdt. Erg netjes. De Kia en de Zoe rammen hem gewoon meteen vol open voor zover ik weet.

Maar goed, de eigenlijke vraag blijft dus onbeantwoord: wat staat er in het scherm? Misschien toch maar tech support eens twitteren.
 
Een half uur 13*230= 2990 W kun je niet als kort laden omschrijven. Kort laden is enkele minuten, en zelfs dat wil je al niet met een opgerolde kabel. Je hebt geluk gehad....

Kleine nuance -> zoals vermeld ging de auto de laadsnelheid reduceren. Het ging dus niet om 2990 Watt. Kabelhaspel was nog heel maar wel warm (niets gesmolten). Maar inderdaad -> kabel haspels altijd afrollen als er meer dan 500W afgenomen wordt!
 
  • Like
Reactions: Bas.
Ok, ik heb wat zitten meten, maar kan er geen chocola van maken. Vanmiddag in de meterkast volledig onbelast gemeten met het hele huis uitgeschakeld. Voltage fluctueert op alle fasen tussen 231 en 236 volt. Elke 2 seconden ofzo, maar niet echt regelmatig. Ik heb wel eens gelezen dat dat kan komen door zonnepanelen in de buurt. Belast met de auto aan het laden zakt het tot 231-232 volt en wordt het wat stabieler. Auto geeft dan ongeveer 228volt aan en dat is ook wat ik meet in de lader.

Vanavond nog eens gemeten en het is na zonsondergang in elk geval wat minder aan het fluctueren. Maar de spanning is wel beduidend lager: iets van 223 volt in de meterkast. Ik heb het belast nog niet gemeten, maar omdat de spanningsval meterkast-auto iets van 3-4 volt is ga ik me er niet al te druk om maken. Er zit best een afstand tussen meterkast en laadinstallatie, en het is 2,5mm. De kabels die mijn huis inkomen zijn denk ik al een jaar of 50 oud, en het lijkt erop dat het net in mijn buurt redelijk zwaar belast is.

Ik zie inderdaad ook dat de Tesla erg langzaam omhoog gaat met het vermogen en blijkbaar zelf de spanningsval in de gaten houdt. Erg netjes. De Kia en de Zoe rammen hem gewoon meteen vol open voor zover ik weet.

Maar goed, de eigenlijke vraag blijft dus onbeantwoord: wat staat er in het scherm? Misschien toch maar tech support eens twitteren.

Erg veel fluctuaties in spanning is erg opletten. Het kan idd door PV panelen elders in de buurt veroorzaakt worden. Het kan echter ook door een "zwevende nul". Als de nul in (of nabij) de meterkast ergens slecht contact maakt dan kan de spanning wat gaan fluctueren. Na verloop van tijd wordt het contact slechter en gaan de spanning enorm oplopen tijdens inschakelen van >gebruikers. Er zijn genoeg gevallen bekent waarbij de spanning oploopt naar ca. 260 Volt en de LED lampen gaan knipperen en diverse apparaten defect gaan door overspanning.
 
Erg veel fluctuaties in spanning is erg opletten. Het kan idd door PV panelen elders in de buurt veroorzaakt worden. Het kan echter ook door een "zwevende nul". Als de nul in (of nabij) de meterkast ergens slecht contact maakt dan kan de spanning wat gaan fluctueren. Na verloop van tijd wordt het contact slechter en gaan de spanning enorm oplopen tijdens inschakelen van >gebruikers. Er zijn genoeg gevallen bekent waarbij de spanning oploopt naar ca. 260 Volt en de LED lampen gaan knipperen en diverse apparaten defect gaan door overspanning.


Bedankt. Tijdens de middagmeting had ik alle automaten uitgeschakeld. Meting is gedaan aan de onderkant van de krachtstroomgroep. Dan moet de oorzaak toch wel buiten mijn huis installatie liggen? Of mag ik die conclusie niet trekken?
 
Ok, ik heb wat zitten meten, maar kan er geen chocola van maken. Vanmiddag in de meterkast volledig onbelast gemeten met het hele huis uitgeschakeld. Voltage fluctueert op alle fasen tussen 231 en 236 volt. Elke 2 seconden ofzo, maar niet echt regelmatig. Ik heb wel eens gelezen dat dat kan komen door zonnepanelen in de buurt. Belast met de auto aan het laden zakt het tot 231-232 volt en wordt het wat stabieler. Auto geeft dan ongeveer 228volt aan en dat is ook wat ik meet in de lader.

Vanavond nog eens gemeten en het is na zonsondergang in elk geval wat minder aan het fluctueren. Maar de spanning is wel beduidend lager: iets van 223 volt in de meterkast. Ik heb het belast nog niet gemeten, maar omdat de spanningsval meterkast-auto iets van 3-4 volt is ga ik me er niet al te druk om maken. Er zit best een afstand tussen meterkast en laadinstallatie, en het is 2,5mm. De kabels die mijn huis inkomen zijn denk ik al een jaar of 50 oud, en het lijkt erop dat het net in mijn buurt redelijk zwaar belast is.

Zonnepanelen kan een spanningsstijging of daling veroorzaken, maar dat moet dan wel gelijk zijn met een plotselinge schaduwval of juist een plotselinge opklaring. Ik zit in een nieuwbouw wijk waar vrijwel elke woning PV heeft, en zo'n schaduwval levert een daling van een 3 a 4 volt op.

3 a 4 volt spanningsval is dikke prima onder belasting. Met 16 kW bij mij op 6mm2 heb ik ook zoiets aan spanningsval.

Ik zie inderdaad ook dat de Tesla erg langzaam omhoog gaat met het vermogen en blijkbaar zelf de spanningsval in de gaten houdt. Erg netjes. De Kia en de Zoe rammen hem gewoon meteen vol open voor zover ik weet.

Maar goed, de eigenlijke vraag blijft dus onbeantwoord: wat staat er in het scherm? Misschien toch maar tech support eens twitteren.

De auto toont in ieder geval het voltage tussen een fase en de nul. Ik vermoed L1 en N. Ik heb niet het idee dat de auto de andere fasen ook bekijkt, want als ik er een fase uittrek (zolang dat niet L1 is waar de electronica van de EVSE op zit) dan gaat het laden gewoon door en blijft het voltage ook gewoon staan. alleen het aantal kW daalt, maar ook het drietje voor 3-fasen blijft staan.

Die fluctuatie die je meet tussen 231 en 236 volt is wel wat vreemd, ik zou dat gezien je lage spanningsval bij laden dan eerder wijten aan de meetapparatuur. Of misscien slecht contact van de meetpen. Beetje corrosie op de pen wellicht?
 
Bedankt. Tijdens de middagmeting had ik alle automaten uitgeschakeld. Meting is gedaan aan de onderkant van de krachtstroomgroep. Dan moet de oorzaak toch wel buiten mijn huis installatie liggen? Of mag ik die conclusie niet trekken?

Die mag je zeker trekken, als het geen slecht contact naar de meetapparatuur is of de meetapparatuur zelf.

2 a 3 volt bij ~230V is maar 1%. Bij een goedkoop bouwmarkt multimetertje lijkt me dat een acceptabele afwijking.
 
Die mag je zeker trekken, als het geen slecht contact naar de meetapparatuur is of de meetapparatuur zelf.

2 a 3 volt bij ~230V is maar 1%. Bij een goedkoop bouwmarkt multimetertje lijkt me dat een acceptabele afwijking.

Ik ga morgen weer eens meten. Dit was een goedkope meter van de action, maar ik heb ook nog een ouderwetse analoge van Russische makelij uit de jaren 80. Maar het lijkt me sterk dat het aan de meter ligt. Dan had ik niet onder belasting ineens veel minder fluctuaties gemeten.
 
Ik ga morgen weer eens meten. Dit was een goedkope meter van de action, maar ik heb ook nog een ouderwetse analoge van Russische makelij uit de jaren 80. Maar het lijkt me sterk dat het aan de meter ligt. Dan had ik niet onder belasting ineens veel minder fluctuaties gemeten.
Hang je auto eens aan het net met Max. 1A. Dan is je verlies minimaal en zie je in de auto wat de spanning doet. Dit zal minimaal afwijken van wat er in je woning gebeurd. Zeker als je daar alles uitschakelt.
 
Bedankt. Tijdens de middagmeting had ik alle automaten uitgeschakeld. Meting is gedaan aan de onderkant van de krachtstroomgroep. Dan moet de oorzaak toch wel buiten mijn huis installatie liggen? Of mag ik die conclusie niet trekken?

Bij ons was er ook een probleem VOOR de meter maar wel IN huis..... De nul was achter een verzegeld gedeelte niet helemaal correct aangedraaid. Op momenten dat de fases ongelijk >belast worden gaat de nul zwaarder belast worden bij een 3P meterkast. Daardoor ging de spanning oplopen naar >260 Volt (piek gemeten van 267 Volt). In een paar weken tijd airco defect, roldeuraandrijving defect en zo af en toe wat knipperende LED verlichting. In de storingslijst van de omvormer (zonnepanelen) en de history van de omvormer (AC spanning grafiek) kon ik heel goed zien wat er mis ging. Mbv warmtecamera was het probleem snel gevonden. Afgelopen week nog iemand gesproken met dezelfde problemen.

Terug naar je bevindingen:
  • Klein beetje schommelingen in voltage is niet zo'n probleem
  • Zeker niet als de spanning zakt tijdens >belasting (vrij normaal, zeker bij relatief zwaar belaste groepen en/of lange bekabeling)
  • Merk je dat de spanning wat oploopt tijdens >belasting van een bepaalde groep wees dan op je hoede voor een "zwevende nul" (uiteindelijk zullen er naar verloop van tijd problemen ontstaan, de oorzaak is erg lastig te vinden vanwege vage klachten)
  • Heb je zonnepanelen -> kijk eens in de logging van de AC spanning. Geeft veel meer info dan momentopname van een multimeter.
Nb; de netbeheerders zijn er binnen een paar uur als je aangeeft dat de spanning tussen fase en nul zo hoog oploopt maar zijn niet thuis als je aangeeft wat er allemaal defect is geraakt...... :confused: