Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke winterband voor de M3?

This site may earn commission on affiliate links.
Zover ik weet kan je op een M3P ook naar 19" (18" wordt lastig). Maar ik snap dat je bandenboer liever 20" verkoopt.
De Monaco GP6 is er ook in 19", dus ik zou hem vragen daar een offerte voor te maken.
iemand ervaring met de zilveren monaco GP6 in combinatie met sneeuw en pekel? ik heb in het verleden wel eens velgen gehad die dof werden van de pekel, zou dat met deze velg ook spelen? Anders is misschien de antraciet velg een optie voor mij
 
Ik weet niet, maar gaat die lijm geen chemische reactie aan met het rubber? En is dat dan niet potentieel gevaarlijk?

Dit lijkt mij nou echt niet iets om mee te gaan hobby-en...
Daarom zou ik alleen lijm gebruiken die bijvoorbeeld voor EDPM dakbedekking toegepast wordt. Dit gaat 50 jaar mee en mag dus geen negatieve invloed hebben op het rubber. Hiermee maak je de hechtlaag en isoleer je gelijk het rubber.
 
18" kan op een performance, Bjorn heeft ze ook op de full performance, dus met de grotere schijven en remmen (hij zij wel dat niet elke 18" erop paste dacht ik).
Weet dus niet of de 18" tesla velg erop past.
Ook rekening houden met sneeuwkettingen (die je wellicht al hebt voor 18", maar niet voor 19").
Zoals ik begrijp passen meeste kettingen niet op 20" en moet je hele dure sneeuwkettingen kopen voor de 20"
Het uitzoeken waard.
 
18" kan op een performance, Bjorn heeft ze ook op de full performance, dus met de grotere schijven en remmen (hij zij wel dat niet elke 18" erop paste dacht ik).
Weet dus niet of de 18" tesla velg erop past.

Thx Prettig/Harmotten.

De enige 18" velgen die ik vond en die passen op de Performance, zijn deze:
Tesla Model 3 18
Nadelen:
* 1240$ + shipping vanuit US (nog eens 300$);
* Douane gedoe (extra kosten + levertijd);
* Lokale bandenboer heeft hier waarschijnlijk geen zin in, dus dit lijkt me meer voor de echte DIY;

Kostprijs van de bandenboer (Monaco GP6 Silver / MICHELIN Pilot Alpin PA4):
* Velgen: 628€ (eBTW);
* TPMS: 196€ (eBTW),
* Banden: 1150€ (eBTW)
* Montage: 38€ (eBTW)
Totaal: 2022€ eBTW of 2447 (iBTW).

Sneeuwkettingen zal ik niet nodig hebben (heb ik ooit nooit nodig gehad bij mijn vorige wagens).
 
Michelin Pilot Alpin 5 besteld (68 dB)

Ik ook. Als de specs kloppen is het een van de stilste en relatief zuinig.

Capture.JPG


Volgende week moeten ze erop liggen.
 
Michelin Pilot Alpin 5 besteld (68 dB)

Interessant, ik veronderstel dat dat de opvolger is van de Michelin Pilot Alpin PA4?
Indien ja, zijn er dan nog redenen om de 'oudere' band op te leggen? Misschien omwille van de prijs?
[edit]
Gevonden: Michelin Winterbanden

"De Pilot Alpin PA5 is de opvolger van de PA4. De verschillen tussen de PA4 en de PA5 zijn dat de PA5 meer controle bied tijdens winterse omstandigheden. Ook heeft een remweg die drie meter korter is en heeft de PA5 meer grip bij het optrekken dan de PA4."
 
Last edited:
Die 68db is het geluid van de banden buiten de auto. Zegt volgens mij niets over wat je hoort in je auto. En volgens mij hoor je geen verschil tussen 68 of 71 db.

De kona had goedkope nexen banden, stillere eronder (3 db beter) en dat hoor je toch echt. Is natuurlijk geen 3 db minder in de auto maar was wel stukje rustiger. Maar zegt ook niet alles..... 3 db minder op droog wegdek kan nog steeds berg lawaai zijn in de regen of zoals de hankooks onder de model 3: best stil op vlak asfalt, maar maken wel lawaai op wat ruwer wegdek.
 
Die 68db is het geluid van de banden buiten de auto. Zegt volgens mij niets over wat je hoort in je auto. En volgens mij hoor je geen verschil tussen 68 of 71 db.

Het is toch prima als we behalve aan een reductie van de uitstoot ook bijdragen aan een (nog verdere) reductie van verkeerslawaai? Ik woon zelf aan een drukke randweg en afgezien van vrachtverkeer is het voornamelijk het geluid van banden dat je hoort. En dan maakt 3 dB(A) best veel uit.
 
  • Like
Reactions: prettig
Dit is een verdomd goede all season band die het in de sneeuw ook goed doet.
Maar Continental wil denk ik liever zomer+winter verkopen in de EU, niet leverbaar.
Toch eens uitzoeken hoe ik die hier krijg (iemand ideeën ?)
Is er namelijk voor de 18, 19 en 20" voor de model 3.

Continental ExtremeContact DWS06

 
Ik probeer de verschillende banden een beetje te vergelijken aan de hand van deze thread en andere info op internet, maar met alle verschillende testmethodes en dergelijke is het niet gemakkelijk. Misschien kan één van de experts hier gewoon zeggen welke band ik het beste neem?

Ik rijd regelmatig naar Parijs, 314 km, quasi volledig autosnelweg. Tegen 140 à 150 haal ik dat met de standaard zomerbanden net. (M3 AWD LR, standaard Michelin Pilot Sport 4 banden met aero-doppen). Ik vrees alleen dat ik met de winterbanden een pak trager zal moeten rijden of onderweg ga moeten laden. Rolweerstand is dus zeer belangrijk, maar anderzijds wil ik ook niet beginnen aquaplannen of een al te lange remweg hebben.

Sneeuw maakt voor mij eigenlijk niets uit. Dat is toch maar een paar dagen per jaar, ik zal dan wel voorzichtig rijden en eender welke winterband is zeker beter dan zomerbandjes.

Ben ik dan goed met de Nokian-banden? Die zouden de laagste rolweerstand hebben, maar "teleurstellende" remweg op natte wegen. Maar wat is teleurstellend? Vergelijkbaar met een topband van 5 jaar gelelden, bijvoorbeeld? Als ze in Noorwegen zo veel gebruikt worden, zal het misschien toch niet zo erg zijn?

En wat voor verschil geven de andere banden met hogere rolweerstand? 5%? Meer, minder? De afstand die ik moet doen zit echt wel dicht bij de limiet die ik normaal haal. Ik kan natuurlijk vertragen tot 130, maar ja... ;-)

Alvast bedankt,

Michel
 
  • Like
Reactions: DucaTinus