Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke winterband voor de M3?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind 19 inch gewoon mooier.
Ik rijd een LR en verwacht geen issues qua range.
Zeker de woon-werk route niet en een dagje uit met meer dan 350km afstand komt niet heel vaak voor.

Wintersport kan een dingetje zijn, maar dan moet ik eerst nog mijn vrouw overtuigen om niet met onze andere auto te gaan, welke een A4 station is. Dus ik heb ook nog altijd een auto achter de hand.

Overigens is de auto ook verlaagd, wat de range weer ten goede zou moeten komen (dat ga ik aankomende tijd even testen).
 
Ik heb 4 Borbet Y Titan velgen, slotmoeren, TPMS sensoren en Nokian WR A4 gekocht voor < € 1400.
www.velgenland.nl

Kun je wat zeggen over geluid in de auto en verbruik in Wh vs zomerbanden?

Voor zover ik kan zien zijn dit de banden met de laagste rolweerstand en dus in theorie de laagste Wh/km. Stukkie 110km/h rijden op de snelweg en dan de Wh/hm posten zou ik zeer op prijs stellen! Deed daar zo'n 160Wh/km mee op de autobahn afgelopen weekend (18" pilot sport 4 zonder aero)
 
Bij mij (leasebak) gaan er Conti 860's op. Wel lastig verkrijgbaar omdat de voorraden bijna overal al op zijn en er weinig geleverd wordt in NL. Euromaster voert voornamelijk Michelin, Profile Tyrecenter en KwikFit voornamelijk Pirelli. Continental is voor hun op dit moment minder gebruikelijk.
LM heeft vaak een lijst van banden die toegestaan zijn. Voor M3 Performance is dit het lijstje mijn LM:
  • CONTI 235/35R20 WINTERCONT. TS 860 S 92W
  • MICH 235/35R20 PIL. ALPIN PA4 XL 92W
  • PIR 235/35R20 W270 SOTTOZERO S.II XL 92W
  • PIR 235/35R20 WI SOTTOZERO 3 XL 92W
Sottozero II of 3 zijn nogal verschillend overigens. Iedere band heeft zijn sterke en zwakke punten.
Handling en remmen bij natte omstandigheden doorslaggevend voor mij om te kiezen voor de Conti's. Laag verbruik en de velgbescherming prettige bijkomstigheden.

Als je op wintersport wilt raad ik je aan om voor een set op 19" velgen te gaan omdat voor 20" weinig en alleen dure mogelijkheden zijn voor sneeuwkettingen. Bij LM is bandenwissel gebruikelijk en krijg je meestal geen aparte set wintervelgen.
 
860 is opvolger 850.

850p is bedoeld voor krachtiger voertuigen. Dus de beste keuze. Dan de 860, dan de 850.
Continental TS860S is opvolger van 850P. Beide zeer goed, verkrijgbaarheid kan een probleempje zijn. Dus als je een van deze kan krijgen: go for it!
860S is beter op droog en slechter op nat t.o.v. 850P, maar wel sportiever.
Voorkeur dus eerst 860S, dan 850P, dan 860 en dan 850.
 

Attachments

  • Continental-WinterContact-TS-860-S-Performance.jpg
    Continental-WinterContact-TS-860-S-Performance.jpg
    47.3 KB · Views: 89
Continental TS860S is opvolger van 850P. Beide zeer goed, verkrijgbaarheid kan een probleempje zijn. Dus als je een van deze kan krijgen: go for it!
860S is beter op droog en slechter op nat t.o.v. 850P, maar wel sportiever.
Voorkeur dus eerst 860S, dan 850P, dan 860 en dan 850.
860S gaat inderdaad lastig worden, 850P lukt wel. Twijfel wel nog over load index - 94 en 98 mogen beide, 98 heb je natuurlijk wat meer marge maar de 94 is beter in de regen... (op de standaard 18 inch velg)
 
Continental TS860S is opvolger van 850P. Beide zeer goed, verkrijgbaarheid kan een probleempje zijn. Dus als je een van deze kan krijgen: go for it!
860S is beter op droog en slechter op nat t.o.v. 850P, maar wel sportiever.
Voorkeur dus eerst 860S, dan 850P, dan 860 en dan 850.

Klopt, echter er is een reden dat ik voor de M3 de 860S niet hoger inschat: 1. Alleen in 94 load index verkrijgbaar in 235/45/18 en hogere rolweerstand (E label ipv C label).

Load index kun je nog overheen kijken, maar range vind ik zeker voor naar de wintersport wel iets om rekening mee te houden.

Maar goed, dat is ook maar een mening. :)
 
Dit soort schuim is toegepast.
Merfocell PU | Absorptie
voor het aanbrengen eerst voorgelijmd met contactlijm. Dit om loskomen te verhinderen.
Daarom zou ik alleen lijm gebruiken die bijvoorbeeld voor EDPM dakbedekking toegepast wordt. Dit gaat 50 jaar mee en mag dus geen negatieve invloed hebben op het rubber. Hiermee maak je de hechtlaag en isoleer je gelijk het rubber.
Bas. Sorry dat ik even doorzeur. Ik ben echt geinteresseerd om ook foam in mijn nieuwe winterbanden (Continetal) te plakken, maar ik zie op het Amerikaanse deel van het forum, iemand die het niet gelukt is omdat de foam steeds los liet. Terwijl jij er nogal losjes over doet en blijkbaar een goede ervaring hebt. Maar ik kan me herinneren dat jij het (na wat aandringen) door je bandenboer hebt laten doen, klopt dat?
Zo ja welke bandenboer was dat en denk je dat ik ze ook kan verleiden?
je schrijft dat de banden eerst grondig zijn schoongemaakt en vervolgens met EDPM contactlijm zijn ingesmeerd en toen met een tweede laag zijn gelijmd. Enig idee met wat voor spul de banden gereinigd zijn en is een lijm als deze EPDM contactlijm 1kg bruikbaar denk je?
 
Klopt, echter er is een reden dat ik voor de M3 de 860S niet hoger inschat: 1. Alleen in 94 load index verkrijgbaar in 235/45/18 en hogere rolweerstand (E label ipv C label).

Load index kun je nog overheen kijken, maar range vind ik zeker voor naar de wintersport wel iets om rekening mee te houden.

Maar goed, dat is ook maar een mening. :)
Het is inderdaad geen zwart-wit en hangt af van welke eigenschappen voor jou het belangrijkst zijn. Mogelijk dat er ook nog kleine verschillen zijn tussen de maten (18" vs. 20").
Geluid, Rolweerstand, remweg droog, nat of sneeuw, handling droog, nat of sneeuw, slijtage, allemaal factoren van belang en iedereen kan zijn eigen afweging maken. In post 188 gaf ik aan welke eigenschappen mijn keuze bepaald hebben.

E ipv C label is ook van belang voor de rijders met eigen zaak of die privé rijden en die alle elektriciteit zelf moeten betalen. Wat zou het schelen?
Vraag mij af voor de wintersport hoeveel rolweerstand range beïnvloed en hoeveel langzamer je moet rijden om te compenseren, bv is dit gemiddeld 3 of 10 km/u.
 
Weet iemand een adres wa

Heb de bron niet meer voor je maar las ergens dat 6% verschil in rolweerstand band, gemiddeld 1% uitmaakt op je totale verbruik.

Dan zou ik er geen grijze haren van krijgen. Even bierviltje erbij gepakt.
Ik rij 30.000 km per jaar. Stel dat ik daarvoor 6000 KWh verbruik die ik inkoop (laad aan huis) tegen 22 eurocent.
Dan kost me dat 13,2 euro per jaar meer. Grip,, geluid en performance zijn volgens mij dan belangrijkere factoren om naar te kijken.
 
Dan zou ik er geen grijze haren van krijgen. Even bierviltje erbij gepakt.
Ik rij 30.000 km per jaar. Stel dat ik daarvoor 6000 KWh verbruik die ik inkoop (laad aan huis) tegen 22 eurocent.
Dan kost me dat 13,2 euro per jaar meer. Grip,, geluid en performance zijn volgens mij dan belangrijkere factoren om naar te kijken.

Precies de reden dat het mij in de zomer geen donder uitmaakt, maar in de winter vind ik range wel van belang. Maar goed, ik ga ook meerdere keren, dus mijn situatie is niet standaard.
 
  • Like
Reactions: ERvee