Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke winterband voor de M3?

This site may earn commission on affiliate links.
Als je twijfel hebt tussen de Conti en de Dunlop zou ik zeker voor de Conti gaan. Komen aanmerkelijk beter uit tests. Zijn ook lekker stil en vertonen bij mij een net slijtagepatroon met beperkte cupping.

de contis it is. ik kan kiezen uit de winter contact 850 p 94V of de 98V XL Die laatste ( extra load) is gek genoeg goedkoper. de gewone 98V is er niet meer. Nu zal ik die XL niet nodig hebben maar, kan heb kwaad? en is de 94V voldoende voor mijn SR+ M3, iemand?
 
Ik heb recent mijn Model 3 18" over laten zetten op Michelin Crossclimate+, voelen wat zachter aan dan de Pilot sport 4s. Door het typische V loopvlak van de band klinken ze anders, bij ruw wegdek lijken ze iets meer geluid te produceren (of minder te dempen ivm ontbreken van de foam in de band) iemand anders had het idee dat ze zelfs stiller waren.

Wellicht al eerder hier langsgekomen maar er circuleert een goede lijst van de compatible banden op Reddit: Comparison of best Model 3 compatible tires (18", 19", 20"), sourced from Tirerack.com ratings : teslamotors
(Deze lijst suggereert zelfs dat ze vergelijkbaar zijn met een gemiddelde winterband in winterse omstandigheden)
Hoe is het geluid op hoge snelheid? Kan je ze aanbevelen of liever 2 setjes?
 
de contis it is. ik kan kiezen uit de winter contact 850 p 94V of de 98V XL Die laatste ( extra load) is gek genoeg goedkoper. de gewone 98V is er niet meer. Nu zal ik die XL niet nodig hebben maar, kan heb kwaad? en is de 94V voldoende voor mijn SR+ M3, iemand?
94V wintercontact ts 850 p fr is uitstekend voor een MODEL ☰ aldus mijn bandenboer die veel Tesla's doet (en roadforce balanceert.)
en ik heb ze ook:rolleyes:
 
AutoWeek publiceert de tests van vierseizoenen banden. Specificaties doen weinig onder voor winterbanden maar blijven achter bij zomerbanden. Eerste misvatting is dat ze zeggen dat de vierseizoenen banden stiller zijn dan winterbanden. Dit is een sprookje wat ook al jaren van zomerbanden in stand wordt gehouden. Metingen beginnen bij 71,3 tot 73,7dB en bij winterbanden 68,9 tot 73,3bB dus duidelijk dat winterbanden tegenwoordig stiller zijn.
 
Ik heb recent mijn Model 3 18" over laten zetten op Michelin Crossclimate+, voelen wat zachter aan dan de Pilot sport 4s. Door het typische V loopvlak van de band klinken ze anders, bij ruw wegdek lijken ze iets meer geluid te produceren (of minder te dempen ivm ontbreken van de foam in de band) iemand anders had het idee dat ze zelfs stiller waren.

Wellicht al eerder hier langsgekomen maar er circuleert een goede lijst van de compatible banden op Reddit: Comparison of best Model 3 compatible tires (18", 19", 20"), sourced from Tirerack.com ratings : teslamotors
(Deze lijst suggereert zelfs dat ze vergelijkbaar zijn met een gemiddelde winterband in winterse omstandigheden)

De pure winterband is in winterse omstandigheden nog beter en de zomerband in zomerse omstandigheden. Ik ben geen fan van vierseizoenenbanden, maar het is op zich geen slechte keuze als je gewoon rustig met het verkeer meerijdt. Wil je af en toe ook genieten van de wegligging van de Tesla, of kom je ook meer dan af en toe in gebieden waar het in de winter vaak sneeuwt, dan zijn er betere opties.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje and Bas.
Heeft iemand al ervaringen of iets gehoord over de GoodYear SoundComfort banden? Ik las net deze blog en het klinkt mooi en aannemelijk, maar weet niet of het ook daadwerkelijk zo is en of er toevallig geen hele andere nadelen komen.

TDLR: Ze beweren een ultra stille band geproduceerd te hebben door soort van extra voering.
Hoera, de stille band is hier!
Bijna alle Tesla’s worden op dergelijke banden afgeleverd. Zowel Michelin als Continental leveren de ‘silent’ banden. Bij Goodyear is het nu blijkbaar nieuw. Je merkt het verschil alleen in de auto doordat het geluid in de band gedempt wordt. Over richels rijden is daardoor veel minder storend.
ContiSilent™
MICHELIN® Acoustic Technology | Michelin
 
Wil je af en toe ook genieten van de wegligging van de Tesla, of kom je ook meer dan af en toe in gebieden waar het in de winter vaak sneeuwt, dan zijn er betere opties.

Dat is beetje onzin, dan moet je echt flink hard gaan om dat te merken, de betere in dit segment zitten er dicht tegenaan. En in de sneeuw....... als er echt sneeuw ligt moet je toch kettingen om. Meestal zie ik geen sneeuw op de wintersport, ze vegen als gekken.

Is geen 50% verschil meer, eerder 90%.
 
Dat is beetje onzin, dan moet je echt flink hard gaan om dat te merken, de betere in dit segment zitten er dicht tegenaan. En in de sneeuw....... als er echt sneeuw ligt moet je toch kettingen om. Meestal zie ik geen sneeuw op de wintersport, ze vegen als gekken.

Is geen 50% verschil meer, eerder 90%.

Ik kan mij het laatste jaar dat ik op wintersport geen sneeuw heb gehad niet eens meer heugen. Maar kettingen, het is denk ik meer dan 10 jaar geleden dat ik ze het laatst heb gebruikt.

Als je echt gas gaat geven zit de vierseizoenenband er weldegelijk ver vandaan, zeker ook kwa stuurgevoel. Hell, ik merk al heel duidelijk het verschil tussen de Pilot Sport 4 en de Pilot Sport 4S.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje
Natuurlijk merk je het verschil, maar je kunt prima in de sneeuw rijden met 4 seasons.
We doen daar beetje panisch over, gingen vroeger hele volksstammen met zomerbanden zonder abs, esp, etc ......in de sneeuw en ging ook. En toen we sneeuwbanden gingen gebruiken was dat natuurlijk top en de huidige 4 seasons zijn heel veel beter dan die oude sneeuwbanden.

Zelfde met zomerbanden......... ja ik merk het ook, als ik grenzen opzoek en dan rij ik a-sociaal hard.
 
Natuurlijk merk je het verschil, maar je kunt prima in de sneeuw rijden met 4 seasons.
We doen daar beetje panisch over, gingen vroeger hele volksstammen met zomerbanden zonder abs, esp, etc ......in de sneeuw en ging ook. En toen we sneeuwbanden gingen gebruiken was dat natuurlijk top en de huidige 4 seasons zijn heel veel beter dan die oude sneeuwbanden.

Zelfde met zomerbanden......... ja ik merk het ook, als ik grenzen opzoek en dan rij ik a-sociaal hard.

Het punt is wel dat op wintersport vrijwel iedereen echte winterbanden heeft en gebeurt er iets waardoor iemand voor je een noodstop moet maken kun je toch zo net die paar meters verschil tekort komen.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje
Toen ik mijn Conti winter 860 in gebruik nam vond ik bij een stevige sprint mijn performance echt een dweil. Ik rij daarom graag op winterbanden maar zo kort mogelijk. Winterbanden zijn ook behoorlijk wat duurder en zijn eerder afgeschreven. Ik ben blij na de winter als mijn winterbanden er weer af mogen. Zomerbanden stuiten veel strakker dan winterbanden of vier seizoenen banden.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje
Dat is beetje onzin, dan moet je echt flink hard gaan om dat te merken, de betere in dit segment zitten er dicht tegenaan. En in de sneeuw....... als er echt sneeuw ligt moet je toch kettingen om. Meestal zie ik geen sneeuw op de wintersport, ze vegen als gekken.

Is geen 50% verschil meer, eerder 90%.
Als je 1 maal per jaar naar de wintersport gaat, gaat deze vlieger wellicht op. Rijdt je in de winter frequenter in de alpenlanden(ik heb een zoon die competitief snowboard)dan wordt de kans in de sneeuw te rijden wel een stuk groter. Winterbanden presteren dan echt heel goed en ik heb zelden of nooit kettingen nodig gehad bij 4wd en winterbanden(in de sneeuw). Omhoog rijden is geen probleem. Sterker nog: bij controles(politie)die ik wel eens mee heb gemaakt(bij sneeuw vlak voor een pas of richting een ski-dorp), werd ik goed genoeg bevonden om door te rijden zonder kettingen(combi 4wd+winterbanden). Terwijl de rest naar parkeerplaatsen werd gedirigeerd om kettingen om te leggen.
Het omleggen van kettingen om ze er na een paar honderd meter weer vanaf te halen, was voor mij een reden om de 4wd-winterbanden combi altijd te gebruiken. Ga je voor een week naar de Wispo en parkeer je de auto dan daar vervolgens, is dat nog te overzien. Moet je daar dagelijks rijden ligt dat toch echt anders.

Verder klopt het dat je goede banden(ook zomer) pas merkt als het flink hard gaat. Oftewel je het vermogen goed gebruikt. Laat Tesla nu juist uitblinken in het vermogen en derhalve veel aan goede grip heeft(zitten niet voor niets bv michelins super sports onder de M3P)
 
Toen ik mijn Conti winter 860 in gebruik nam vond ik bij een stevige sprint mijn performance echt een dweil. Ik rij daarom graag op winterbanden maar zo kort mogelijk. Winterbanden zijn ook behoorlijk wat duurder en zijn eerder afgeschreven. Ik ben blij na de winter als mijn winterbanden er weer af mogen. Zomerbanden stuiten veel strakker dan winterbanden of vier seizoenen banden.
Toen ik mijn Conti winter 860 in gebruik nam vond ik bij een stevige sprint mijn performance echt een dweil. Ik rij daarom graag op winterbanden maar zo kort mogelijk. Winterbanden zijn ook behoorlijk wat duurder en zijn eerder afgeschreven. Ik ben blij na de winter als mijn winterbanden er weer af mogen. Zomerbanden stuiten veel strakker dan winterbanden of vier seizoenen banden.
Helemaal mee eens. Ik rij zo kort mogelijk met de winterbanden. Ga ik niet meer naar de sneeuw dan het liefst zo snel mogelijk weer naar mijn zomerbanden. Ben benieuwd hoe mij de conti’s ts 860 in 20 inch mij gaan bevallen..
 
Toen ik mijn Conti winter 860 in gebruik nam vond ik bij een stevige sprint mijn performance echt een dweil. Ik rij daarom graag op winterbanden maar zo kort mogelijk. Winterbanden zijn ook behoorlijk wat duurder en zijn eerder afgeschreven. Ik ben blij na de winter als mijn winterbanden er weer af mogen. Zomerbanden stuiten veel strakker dan winterbanden of vier seizoenen banden.
Bij mij zit er haast geen prijsverschil in. Die Michelin zomer zijn juist duurder.
 
Daar staat wel tegenover dat je met zomerbanden met 3mm nog wil rijden. Maar winterbanden moeten toch echt wel 5mm hebben om in sneeuw goed te presteren. Effectief heb je dan maar 3mm van de 8mm te verbruiken voor een winterband. Dan zijn dat toch duurdere millimeters.

Winterbanden beginnen vaak met 8,5 mm. High performance zomerbanden tegenwoordig steeds vaker met 7,5 mm (en semi slicks met 4,5-5mm). Dus dat compenseert weer.

De verschillen in kost per km zijn echt niet noemenswaardig vind ik overigens. Als je geld wil besparen op banden is de rechtervoet onder controle houden nog altijd de beste manier. :)
 
Ik heb sinds maandag mijn Michelin zomerbanden later vervangen door de Kleber Krisalp HP3. Niet de beste band lees ik, maar hij schijnt het te goed doen in de sneeuw. Wat ik wel merk is dat hij een stuk stiller is dan de Michelins. Ik heb 18' velgen.