Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke winterband voor de M3?

This site may earn commission on affiliate links.
Zijn de Michelin Cross Climate 2 momenteel nog ergens bij een leverancier op voorraad? Ik zie nu mooie Black Friday prijsacties. Bij Euromaster is echter de Michelin Cross Climate 235/45/18 98Y (voor de Model 3) niet op voorraad en ook niet binnenkort leverbaar. Iemand een tip waar deze nog wel op voorraad zijn? (De 94W was nog wel leverbaar)
Via de site van autoweek kun je vrij gemakkelijk alle leveranciers onder elkaar bekijken.
 
Dat was lange tijd zo. Maar inmiddels niet meer. Ik las vrij recent een test van vierseizoenenbanden. En de conclusie was dat de echte goede vierseizoenenbanden geen compromis meer zijn.

Mijn conclusie is dat dit onderzoek kant nog wal raakt.
Ik voelde direct bij de eerste meters het verschil tussen de Michelin Pilot Sport die ik besteld had en het feit dat men Michelin Primacy had gemonteerd.
En dat zonder limieten op te zoeken maar gewoon aan de feedback die de banden geven. Uiteraard krijg ik een week later alsnog wat ik besteld had.

De Primacy was voelbaar comfortabeler maar de Pilot Sport gaf voelbaar meer grip.
Dat is dan nog maar het verschil tussen twee type banden van hetzelfde merk die op papier nauwelijks van elkaar verschillen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Yes, we gaan weer bijna los! Leuk leuk!
Ieder jaar ontstaat hier op 't forum (en op genoeg andere plekken) de grote 'banden-discussie'.
Trending zijn dan vooral de vragen: zijn winterbanden nog wel nodig en zijn goede 4 seizoenenbanden niet net zo goed als losse winter en zomersets.
We gaan allemaal weer lekker gooien met eigenn ervaringen, diverse testresultaten en larderen dat het liefst met wat stukjes uit de diverse kranten en tijdschriften. Heerlijk vermaak (voor mij de helft van de lol van dit forum).

Ik persoonlijk ben fan van rijden op zomerbanden en pas bij structureel lagere temperaturen (<5 a 7 graden) wissel ik naar winterbanden. Dan zijn we voorbereid op die eventuele paar dagen sneeuw of ijzel en bij echt lage temperaturen zie ik ook voordelen. Heb de winterbanden op 'n aparte set velgen in de schuur liggen dus wisselen is 'n klusje niets wat ik er graag voor over heb. Winterbanden en ook 4 seizoenenbanden maken naar mijn mening meer geluid en leveren daarnaast beide beduidend minder wegligging zodra temperaturen weer 'n beetje richting 10 of meer graden gaan. Zodra de temperaturen in het vroege voorjaar weer 'n beetje omhoog gaan gooi ik die winterbanden er dan ook snel weer onderuit.

Onder meerdere 2e auto's hebben wij overigens 4 seizoenenbanden gehad, zo ook de huidige (Mini Cooper). Niet hoeven wisselen en toch nog een acceptabele veiligheid in ons Nederlandse klimaat zorgt voor die keuze. De tweede auto maakt bij ons maar zeer beperkt kilometers (4000 dit jaar geloof ik) en het lukt ons vrij goed die te laten staan als de weersomstandigheden echt vervelend zijn.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Mijn conclusie is dat dit onderzoek kant nog wal raakt.
Ik voelde direct bij de eerste meters het verschil tussen de Michelin Pilot Sport die ik besteld had en het feit dat men Michelin Primacy had gemonteerd.
En dat zonder limieten op te zoeken maar gewoon aan de feedback die de banden geven. Uiteraard krijg ik een week later alsnog wat ik besteld had.

De Primacy was voelbaar comfortabeler maar de Pilot Sport gaf voelbaar meer grip.
Dat is dan nog maar het verschil tussen twee type banden van hetzelfde merk die op papier nauwelijks van elkaar verschillen.
Weet je welk onderzoek het was?
 
Weet je welk onderzoek het was?
Interesseert mij niet eens want het komt overeen met een stelling als dat iemand stelt dat sinaasappels het zelfde smaken als citroenen.
Ongeacht iemand credentials, dan ben je gewoon af en neem ik niet serieus.

Als de conclusie zou zijn geweest dat het verschil kleiner is geworden dan zou ik het geloven.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zijn de Michelin Cross Climate 2 momenteel nog ergens bij een leverancier op voorraad? Ik zie nu mooie Black Friday prijsacties. Bij Euromaster is echter de Michelin Cross Climate 235/45/18 98Y (voor de Model 3) niet op voorraad en ook niet binnenkort leverbaar. Iemand een tip waar deze nog wel op voorraad zijn? (De 94W was nog wel leverbaar)
 
Interesseert mij niet eens want het komt overeen met een stelling als dat iemand stelt dat sinaasappels het zelfde smaken als citroenen.
Ongeacht iemand credentials, dan ben je gewoon af en neem ik niet serieus.

Als de conclusie zou zijn geweest dat het verschil kleiner is geworden dan zou ik het geloven.
Inderdaad. Voor zwaardere Auto’s maken winterbanden nog steeds een wereld van verschil tegenover all weather of 4 seizoenen banden Winterbandentest 2021 - ANWB test winterbanden | ANWB
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: Maarten and RobsEV
Dat was lange tijd zo. Maar inmiddels niet meer. Ik las vrij recent een test van vierseizoenenbanden. En de conclusie was dat de echte goede vierseizoenenbanden geen compromis meer zijn.
Ik zoek ook winterbanden voor mijn Model 3. Vorig jaar (met een dieselauto) had ik een vervelend akkevietje in Oostenrijk met Michelin Crossclimate+ die een jaar oud waren en minder dan 10.000km erop hadden zitten. Gleed tijdens een sneeuwbui op de klim naar Seefeld bijna van de weg af. Kwam beneden in het dal (heelhuids) bij de Oostenrijkse bandenboer, en die zei "Hier noemen we het vierseizoenenbanden omdat ze precies vier seizoenen goed blijven". Daarna weer overgestapt op Winterbanden en echt een enorm verschil.
 
Hi allemaal, heeft iemand ervaring met de bandmaat 245/45/18 + winterkettingen ?

Husky 130 (zelfspannend) past in ieder geval om 235/45R18. Heb ze gekocht en toen direct gepast. Kosten ook maar 50 euro oid.
OP de verpakking staat dat ze ook om 345/45R18 zouden moeten passen. Of je dan nog voldoende ruimte hebt in je wielkasten weet ik niet, scheelt toch weer ‘n paar millimeter aan alle kanten.
F756B282-70F0-440D-880B-56EEB4FAB34E.jpeg
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Husky 130 (zelfspannend) past in ieder geval om 235/45R18. Heb ze gekocht en toen direct gepast. Kosten ook maar 50 euro oid.
OP de verpakking staat dat ze ook om 345/45R18 zouden moeten passen. Of je dan nog voldoende ruimte hebt in je wielkasten weet ik niet, scheelt toch weer ‘n paar millimeter aan alle kanten.
View attachment 760531
Ik heb net de auto sokken besteld bij de ANWB. 69 euro met de verjaardagskorting 5 euro die ik nog had liggen. 😎
 
  • Like
Reactions: ERvee
Volgens de ANWB zijn ze nog niet toegestaan in bv Oostenrijk.
Volgens Wintersport.nl zijn ze alleen in Frankrijk en Nederland toegestaan.

 
  • Like
Reactions: Guido101
Volgens de ANWB zijn ze nog niet toegestaan in bv Oostenrijk.
Volgens Wintersport.nl zijn ze alleen in Frankrijk en Nederland toegestaan.

Duitsland en Italië mogen ze ook
Volgens ANWB:
LET OP!!! DE AUTOSOCK IS (NOG) NIET TOEGESTAAN IN ONDERSTAANDE EUROPESE LANDEN:
• OOSTENRIJK
• ZWITSERLAND
• BOSNIË EN HERZEGOVINA
• MOLDAVIË
 
Hi all, ik heb geen verstand van (winter)banden en wil er het liefst geen grote studie van maken. Maar wel even een check doen op de wisdom of this crowd. Voor mijn 20 inch wielen van mijn Model Y heb ik nu de Blizzak LM005 (255 40R20h) op het oog.

Zijn te krijgen bij mijn lokale kwikfit waar ik tevreden over ben. Maak ik daarmee een gekke keuze?