Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke zomerbanden hebben jullie er onder liggen?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb Pirelli P-zero als zomerband. (20") 265 breed achter en 245 voor.
Een fijne band met veel grip maar niet de stilste denk ik.
Heb deze band vooral gekozen omdat ik die zeer voordelig bij mijn nieuwe velgen kreeg..
Hier nagenoeg dezelfde situatie, goedkoop aangeschaft in combinatie met de velgen. Alleen achter 285 breed. Nog meer geluid dientengevolge.
Slijten niet bijzonder snel; goede uitlijning, veel snelweg en matige snelheid.
Volgende set (de achterste twee zijn toch het eerst aan de beurt) wordt Michelin Pilot Super Sport, zoals ik het nu zie.
 
Druk, druk, druk, maar leuk om weer terug te zijn :)
Deze staat op mijn short-list:
Continental SportContact 5
(Continental SportContact 5 FR XL 245/45 R19 102W Banden | Autobanden-365.nl)
Michelin Pilot Sport 3
(Michelin Pilot Sport 3 MO XL 245/45 R19 102Y Banden | Autobanden-365.nl)
GoodYear EfficientGrip
(GoodYear EfficientGrip MO ROF 245/45 R19 102Y Banden | Autobanden-365.nl)

Ik wil graag stille banden maar lees wat negatieve ervaringen over de Dunlops Sportmaxxs, iemand ervaring met de GoodYear EfficientGrips?
 
De Eagle F1 Asymmetric lijkt me voor de Tesla een betere keuze. Die zal veel strakker sturen. Komt ook heel goed uit testen.

Afbeelding 1198.jpg
 
Afgelopen voorjaar zijn wij in Frankrijk bij een Supercharger een bandentester van Tesla tegen het lijf gelopen (onderweg met een gloednieuwe P85D). Hij was daar om testen te doen in samenwerking met Michelin. Hij probeerde me om te praten om er toch echt 21" op te leggen. Toen ik uitlegde dat we het niet kunnen accepteren om iedere 15.000 kilometer nieuwe banden op een "groene" auto te leggen, gaf hij aan dat de standaard banden op de 19" velgen een compromis waren waar hij niet blij van werd.

De man was een echte vakidioot en vertelde me dat ze al veel verschillende banden geprobeerd hadden, maar dat de resultaten vaak sterk afweken van wat je conform de labels zou verwachten. Verbruik, geluid en prestaties zijn zeker niet zo maar gelijk met iedere auto voor een bepaalde band. Hij adviseerde om zeker niet zelf te gaan experimenteren. Zeker niet met de Tesla, omdat die superkritisch reageert op de banden.

Zij voeren testen uit met en zonder spoiler, met en zonder 3e zitrij (die iedere tester vervloekt) en met verschillende beladingen en wegomstandigheden. Hij adviseerde mij om als volgende band de Michelin PS3 te nemen. Volgens hem zouden we de auto dan niet meer terug herkennen.

Wij hebben een "classic" P85 op 19" en ik had aangegeven dat ik de laatste lichting P85 op 19" toch een behoorlijk stuk strakker vond sturen. De 21" vind ik iets te veel geluid maken en iets minder comfortabel. Na deze reactie herhaalde hij zijn advies. Wel adviseerde hij om alle banden tegelijk te vervangen.

Ik overweeg om deze keer minder eigenwijs te zijn dan anders...:)
 
Hmmm, Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden.

Ik heb een jaar met de standaard Michelins gereden, en afgezien van geluid zijn ze heel goed. De PS3, zal inderdaad nog beter zijn. Nu heb ik er Vredestein Ultrac op liggen (20"), voor 245 en achter 285, en hier ben ik heeeeel tevreden over. Gisteren in de volle regen, zonder problemen. Als je wat harder door de bocht gaat voel je het moment van uitbreken goed komen. Deze banden zijn kwa prijs gunstig, en het geluid is minder dan de Michelins.

Ik vind 20" een goed compromis voor een sportieve look, maar zonder al te veel comfort te verliezen tov 19".

Verder denk ik dat 99.9% echt niet tot het maximum gaat (op straat) van wat er mogelijk is met welke banden dan ook. Dus lekker rijden met wat je zelf wil, zou ik zeggen....


Afgelopen voorjaar zijn wij in Frankrijk bij een Supercharger een bandentester van Tesla tegen het lijf gelopen (onderweg met een gloednieuwe P85D). Hij was daar om testen te doen in samenwerking met Michelin. Hij probeerde me om te praten om er toch echt 21" op te leggen. Toen ik uitlegde dat we het niet kunnen accepteren om iedere 15.000 kilometer nieuwe banden op een "groene" auto te leggen, gaf hij aan dat de standaard banden op de 19" velgen een compromis waren waar hij niet blij van werd.

De man was een echte vakidioot en vertelde me dat ze al veel verschillende banden geprobeerd hadden, maar dat de resultaten vaak sterk afweken van wat je conform de labels zou verwachten. Verbruik, geluid en prestaties zijn zeker niet zo maar gelijk met iedere auto voor een bepaalde band. Hij adviseerde om zeker niet zelf te gaan experimenteren. Zeker niet met de Tesla, omdat die superkritisch reageert op de banden.

Zij voeren testen uit met en zonder spoiler, met en zonder 3e zitrij (die iedere tester vervloekt) en met verschillende beladingen en wegomstandigheden. Hij adviseerde mij om als volgende band de Michelin PS3 te nemen. Volgens hem zouden we de auto dan niet meer terug herkennen.

Wij hebben een "classic" P85 op 19" en ik had aangegeven dat ik de laatste lichting P85 op 19" toch een behoorlijk stuk strakker vond sturen. De 21" vind ik iets te veel geluid maken en iets minder comfortabel. Na deze reactie herhaalde hij zijn advies. Wel adviseerde hij om alle banden tegelijk te vervangen.

Ik overweeg om deze keer minder eigenwijs te zijn dan anders...:)
 
Zou - behalve geluid en rolweerstand - de grip bij koude banden niet de belangrijkste factor zijn van banden onder een MS? Met koude banden bedoel ik gewoon rijden op de openbare weg...
We hebben bijna allemaal met slechts 1 of enkele verschillende merken en types banden ervaring. Maar met z'n allen hebben we al wel ervaring met een groot aantal verschillende banden.
Mijn eigen ervaring is dat de standaard 19" Goodyear in ieder geval een behoorlijk goede grip heeft bij sprintjes, iets wat we allemaal wel eens doen denk ik.
Ik zie wel iets in een korte poll, zoiets als "Welk merk/type banden geven voldoende grip onder een Tesla P85 op droog asfalt. Als de banden min of meer koud zijn (dus willekeurig sprintje)?"
 
..... Zij voeren testen uit met en zonder spoiler, met en zonder 3e zitrij (die iedere tester vervloekt) .....

Waarschijnlijk vervloekt ie zijn kinderen die dan iedere keer mee moeten testen.
En kom nou toch, die spoiler zit er toch zeker voor de sier op.

Het is het gewicht op de verkeerde plaats waar ze bezwaar tegen hebben. Ik vraag me echter af of wij het zouden merken...

Ik dacht ook dat de spoiler geen zin had, maar verbaasde mij erover dat ze hem los in de achterbak hadden liggen. Dat is niet iets wat ik zou doen bij een gloednieuwe auto. Hij vertelde dat zij hem met dubbelzijdig tape monteerden om met en zonder te kunnen testen.

- - - Updated - - -

Nee, een Fransman zal Continental, Pirelli, Goodyear of Bridgestone adviseren... :frown:
Het was geen Fransman. Het was in Frankrijk... ;-)

Ondanks dat hij in Amerika werkte was het echter ook geen Amerikaan...
 
Worden nu nieuwe Michelins Pilot Sport (21") achter er op gezet.
Even gevraagd naar het afslijten van de vorige Michelins.
Was volgens de heren keurig gelijkmatig.
Auto staat op verlagen bij 80 km/u.
Voorlopig kan de auto er weer tegenaan! :smile:
 
Heb ergens, geen idee meer waar, een onderzoek gelezen dat het verlagen nauwelijks zin heeft. Pas vanaf 160km/u nam met verschil waar.

De bovenkant van de auto lijkt een beetje op de bovenzijde van een vleugelprofiel.
Als er wind langs stroomt ontstaat draagkracht (lift). Lift gaat altijd samen met weerstand.
Door de auto te verlagen kan er minder lucht onder de auto door en zal deze lucht langs en over de auto heen stromen.
Het gevolg is meer lift en meer weerstand.

Omdat de onderzijde van de Tesla helemaal glad is, zal weinig turbulentie ( = weerstand) ontstaan. Het extra verlagen van de auto heeft daar geen effect op.

(dit is wat theorie, ik geloof niet dat er iemand is die precies weet hoe het werkelijk zit).
 
Last edited: