Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke zomerbanden hebben jullie er onder liggen?

This site may earn commission on affiliate links.
Even een vraagje, past net wel in dit draadje, over de bandenspanning.

Ik wil graag weten of ik het goed heb gedaan. Ik heb de standaard 21 inch velgen met de originele banden. Gisterochtend, tijdens een forse bui, kreeg ik op weg terug van een afspraak de melding dat de bandendruk te laag was. Ik was toen al bijna thuis dus ben naar huis gegaan. Aan de banden zelf was niets te zien, dus geen echte lekke band.
Kort hierop wilde ik de spanning controleren en zonodig aanpassen maar toen was de melding weg.

Mijn eigen verklaring was de plotselinge afkoeling, straten met veel plassen, waardoor de druk terugliep.

In mijn deurstijl staat 42 PSI, op een omreken app zag ik dat dat overeenkomt met 2,89 Bar, afgerond dus 2,9 Bar.

Ik heb de banden bijgepompt en bij alle vier duurde het eventjes voordat het piepje kwam dat de druk bereikt was.

Is dit normaal? Sinds het terugzetten van de zomerwielen alweer flink wat kilometers gereden waaronder de roadtrip naar Italië. Ik wil daar Tesla niet mee lastig vallen, die hebben het druk genoeg begrijp ik, vandaar dat ik het jullie even voorleg.
Mij lijkt het in orde maar eind volgende week gaan we op vakantie dus weet ik het graag zeker.
 
Advies is toch wel eens per maand te checken, bron: De handleiding (jaja )
ImageUploadedByTapatalk1436439346.098924.jpg
 
Ben sinds 10 dagen in bezit van een 85D en ongelofelijk teleurgesteld in het lawaai de wagen maakt op betonnen wegen.
Wagen heeft origineel 21" Continental ContiSportContact.
Moest er iemand op het forum zijn die dezelfde ervaring had en overgestapt is naar een ander merk, please let me know :)

Ik heb dezelfde ervaring met de 21" Continental ContiSportContact. In combinatie met betonnen wegen behoorlijk veel lawaai.
Helaas nog te weinig kilometers gedaan met de 19" winterbanden om te kunnen vergelijken.
 
21" zal altijd meer lawaai maken dan 19". héél mooi, maar komt met een prijs...

desalniettemin : laat het eens nakijken in een SeC.



ik heb vandaag de Dunlops laten vervangen - deze waren letterlijk tot op de draad versleten (aan de binnenzijde !)
Met de originele GoodYears had ik bijna dubbel zoveel km's !
Waarom zal 21" altijd meer lawaai maken? Ze zijn even breed als de 19"ers
 
Waarom zal 21" altijd meer lawaai maken? Ze zijn even breed als de 19"ers

ik ben geen specialist terzake,
maar laag-profiel banden hebben dikkere wangen, waardoor de trillingen minder gedempt worden.



toen ik overstapte van laagprofiel naar meer gewoon profiel (op mijn vorige wagen dan)
-daalde het verbruik
-was er merkelijk minder lawaai
-had ik plots geen lekke banden meer, op nochtans dezelfde wegen.
-en gingen de banden langer mee
-velgschade sterk geminderd
-...
 
Waarom dan?
Lang, lang geleden, toen Tesla het uitlijnen nog niet zo goed onder de knie had, versleten sommigen de achterbanden in een bijzonder rap tempo. Deels omdat alle versies toen uitsluitend achterwielaandrijving hadden en deels omdat er een minimum aantal van 20 stoplichtsprintjes per weekend was.

Bij een minder goed uitgelijnde Model S slijt het loopvlak niet gelijkmatig, maar met name meer aan de binnenzijde van de achterbanden. Dit wordt iets verergerd door de luchtvering in een lagere stand te zetten, daardoor kantelen de wielen als het ware een tikje meer naar binnen aan de bovenkant. Dat de lagere stand van de vering de extreme slijtage veroorzaakte was een handig smoesje, maar niet meer dan dat.

Inmiddels zijn er nieuwerwetse fratsen als vierwielaandrijving, is het uitlijnproces verbeterd, zijn er aangepaste stelbouten voor de wielophanging van de oudere modellen en is er niets meer aan de hand.

Het enige overblijfsel uit dit verre verleden is het bakerpraatje van de extreme bandenslijtage wanneer je de luchtvering in de laagste stand zet...
 
Last edited: