Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke zomerbanden hebben jullie er onder liggen?

This site may earn commission on affiliate links.
Met de vorti heb ik 195Watt /km gemiddeld over ca 70000km gereden. De Pirelli is tot nu toe zuiniger ca 170Watt/km maar dat wordt in de winterperiode wel wat hoger. Denk dat het uiteindelijk niet veel uitmaakt.
Als je dan heel plat rekent en de banden gaan in beide gevallen 40.000 km mee dan bespaar je je 250 euro aan elektriciteitskosten om voor de Pirelli of ander banden te gaan. Aangezien de Vorti richting 70.000km gaan bespaar je zelf de aanschaf van een set banden van 3 wisselen naar 2x wisselen.
Afijn je zou er een leuke excel berekening op los kunnen laten. Maar gezien de betere slijtvastheid gaan de banden langer mee.

Uitgaande dat de Tesla Model S gemiddeld 200 Wh/km verbruikt is 25 Wh/km een flinke rangeverlies, meer dan 12%. Das veel. Alhoewel een steekproef van 1 geen goed referentieniveau heeft ;)
 
  • Like
Reactions: P51D
Sinds twee weken Michelin pilot sport 3 acoustic 102 Y 245/45-19 XL voorzien op mijn model S , tot op heden mijn beste band wat betreft geluid , groot verschil met vorige Goodyear eagle touring fit T0 P245/45/R19 ( was een all season )

Wat grappig, het is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar, maar ik kom van Michelin Pilot Sport 3 achter en Sport 4 voor, en heb sinds enkele weken Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 rondom liggen en merk juist dat de band veel comfortabeler is, (veel) minder stuiterig en bovenal stiller is. Het is natuurlijk appels met peren omdat we niet precies dezelfde banden en setup hebben.
 
Met nu 49.000km te hebben gemaakt met Michelin Pilot Sport wordt het tijd voor nieuwe banden. Zojuist gaf TeslaBjorn aan goede ervaringen te hebben met Falken banden, zie filmpje hieronder.

Iemand anders ervaring met Falken banden? Ben er over na aan het denken die onder de Model S te leggen.


 
  • Informative
Reactions: ERvee
Deze dus
 

Attachments

  • C3FE627D-5EB6-4B50-8B6B-FCC0725E5DB8.jpeg
    C3FE627D-5EB6-4B50-8B6B-FCC0725E5DB8.jpeg
    364.5 KB · Views: 75
Vandaag eindelijk de nieuwe zomerbanden erop Falken Azenis FK520.
De Michelin Sport hebben het uiteindelijk meer dan 52.000 km gehaald maar zijn dan ook echt versleten (iets meer dan de indicator).

Ik weet al dat de Falken iets minder slijtvast zijn en dan ga ik de 52 niet mee halen. Maar wat zijn die banden lekker stil en rijden ze heerlijk. Kan uiteraard zijn doordat ik lang gereden heb op de Michelin. Maar miijn vermoeden (geluid en wegligging) die ANWB en TeslaBjorn met test aangaf, zijn wel bevestigd.



Tip voor de mensen in de buurt van Nijmegen: Voor vervangen van Banden: Autoservice Hermeling | APK – Reparatie – Onderhoud

Vriendelijk en goede service waarmee de auto op de juiste wijze wordt opgetild. Nadeel is dat ze niet uitlijnen.

ps.

Als je het doorrekend dan is het prijsverschil eigenlijk best klein (incl. monatage):
- Michelin circa 1,9 ct/km (50.000 km)
- Falken circa 1,7 ct/km (40.000 km) Je hebt wel vaker een nieuwe band :)
 
Last edited:
Vandaag eindelijk de nieuwe zomerbanden erop Falken Azenis FK520.
De Michelin Sport hebben het uiteindelijk meer dan 52.000 km gehaald maar zijn dan ook echt versleten (iets meer dan de indicator).

Ik weet al dat de Falken iets minder slijtvast zijn en dan ga ik de 52 niet mee halen. Maar wat zijn die banden lekker stil en rijden ze heerlijk. Kan uiteraard zijn doordat ik lang gereden heb op de Michelin. Maar miijn vermoeden (geluid en wegligging) die ANWB en TeslaBjorn met test aangaf, zijn wel bevestigd.



Tip voor de mensen in de buurt van Nijmegen: Voor vervangen van Banden: Autoservice Hermeling | APK – Reparatie – Onderhoud

Vriendelijk en goede service waarmee de auto op de juiste wijze wordt opgetild. Nadeel is dat ze niet uitlijnen.

ps.

Als je het doorrekend dan is het prijsverschil eigenlijk best klein (incl. monatage):
- Michelin circa 1,9 ct/km (50.000 km)
- Falken circa 1,7 ct/km (40.000 km) Je hebt wel vaker een nieuwe band :)
Interessant! ik had ook de resultaten bij Bjorn gezien. Laat ons weten hoe ze het doen mbt slijtage!
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik heb ook ooit Falken's gehad, wel onder een SAAB 9-3 overigens. Bevielen mij op zich prima en slijtage wellicht iets meer maar wel binnen de perken.
Waren fijne banden maar wel wat lastig te balanceren, mede omdat ze wat minder mooi rond bleken dan de echte A-merk banden.
Al een tocht gemaakt naar Utrecht. Ze zijn een stuk stiller maar het lijkt wel dat ze wat minder zuiniger rijden. Nadeel is de Wind en een software update waardoor ik daarover nog geen definitieve uitspraken kan doen.

Wat betreft het uitbalanceren, daar hadden ze geen problemen mee en ik eerlijk gezegd ook niet. De auto rijdt goed en stiller dan de Michelins maar die waren dan ook al een eind afgereden.
 
  • Like
Reactions: inactive