Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Werkelijke actieradius met Model S85 op een 90% accu

This site may earn commission on affiliate links.
Sommige wegen, de A58 bijvoorbeeld, schijnen ook van invloed te kunnen zijn op het asfalt. Dus het maakt ook nog uit waar je rijdt.

Ik meet momenteel aan de rolweerstand van asfaltmengsels voor een wegenbouwer. Het verschil tussen de verschillende asfaltmengsels kan wel 25% bedragen. Omdat rolweerstand bij rond 100 km/u ongeveer 15% van de totale weerstand is, kan alleen een traag asfalt de Tesla tot 4% meer laten verbruiken.

Heb je de A58 al eens getest? Ben wel benieuwd naar een meting daar. Is het het asfalt of misschien de heersende wind of toch iets anders?

Onze enige echte Zeeland expert zegt er het volgende over: #251 :cool:
 
Heb je de A58 al eens getest? Ben wel benieuwd naar een meting daar. Is het het asfalt of misschien de heersende wind of toch iets anders?
Tot nu toe meet ik vooral aan proefstukken in mijn garage. Eén keer heb ik buiten gemeten op enkele vers aangelegde stukken weg.
Ik denk dat de A58 slecht rollend asfalt heeft. Ik kan me voorstellen dat bij westelijke wind westwaarts rijden flink meer vermogen kost. Dit zou dan niet het geval zijn als je van west naar oost rijdt.
Widoh zal dit wel weten.
 
Hoe vaak laad je de batterij op? De auto vraag op elk moment energie voor systemen om o.a. bereikbaar te zijn via de app.

De 85kWh blijkt in werkelijkheid 81kWh te zijn. Ik heb begrepen dat zo'n 75 kWh bruikbaar is voordat enige degradatie speelt (ivm buffer om niet helemaal leeg te geraken). 90% komt dan op zo'n 67 kWh uit. Met 252Wh/km zit je dan op 265 km. Dan zit je dus al aardig in de buurt van 241 km. Verliezen doordat de auto energie gebruikt wanneer deze geparkeerd is kunnen voor het overige verschil zorgen.

Wat je kunt doen is tot 90% laden en dan bijna leeg rijden. Dan krijg je een aardig beeld van de beschikbare energie bij 90%.
Stel dat je 10km bereik per dag verliest tijdens stil staan, dan zit je al op 40km.

Ik had hier op het forum ook al eens gevraagd waarom de rekening nooit klopt en nooit een sluitend antwoord gekregen. Dit heeft niets met wind, oppervlak of rijgedrag te maken. Je kan perfect omrekenen hoeveel km je had kunnen doen mocht je altijd aan een verbruik van 'typical' gereden hebben.
Nu eindelijk een sluitend antwoord, bedankt @CO2CLEAN. Het verschil zit hem inderdaad in het verbruik bij stilstand. Reken met het huidige weer maar met 20km per dag, inclusief 2 koude starts (1 heen en 1 terug).
Met mijn S90D kom ik bij 90% laden zo onder de 300km (om de 2 dagen laden, dus 3 koude starts per lading, waar de typical 400 km aangaf).
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ik zit op 381 KM na 90% lading (85D) inmiddels op 50K Km gereden.
Maar werkelijk haal ik ongeveer 300km op 1 90% lading.... vanmorgen kruissnelheid 150 naar Antwerpen.

1. Stilstaan vreet echt gewoon energie. (je kan hem helemaal uitzetten maar dan kan de auto ook niet meer benaderen met de app)
2. Het is beter voor de accu dagelijks te laden zover als ik weet.
3. Een dual drive is efficienter in verbruik
4. Je hebt wel precies pech gehad met de temperatuur vorige week. Dat doet veel met je accu.
5. Stoelverwarming verbuikt minder dan de kachel

Wennen wennen wennen....
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN