Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Werkelijke wachttijd - Model S

This site may earn commission on affiliate links.
@M@rtinV, @MarcoQ, @Onno, idd, 6.300 + 4.200. Meer dan 10k zelfs of bij tijdige bestelling een kleine 10k. Maar waarom zou de zelfrijdende functie dan niet nodig zijn?
Dat is de functie die er voor gaat zorgen dat je je eigen auto weg ziet rijden op weg naar je volgende afspraak in je agenda. Had je maar op tijd in moeten stappen ;)

Om "met de handjes los" een stuk door de file over de A12 te rijden is AP voldoende.
 
  • Funny
Reactions: Exiteer
Op zich heb je hier genoeg aan... zelfrijdend is toch nog niet toegestaan/operationeel.

Knipsel.JPG
 
  • Informative
Reactions: Exiteer
Heeft iemand een showroom auto besteld? Een idee van de wachttijd?

Beste Nico,

Ik heb voorheen een nieuwe auto zelf samengesteld, en achteraf kreeg ik de optie om tegen een goedkoper tarief een "voorraad" auto te krijgen met nog wat korting. Ik ben dus tussentijds over gestapt (eind januari). Een voorraad auto bij de dealer staat meestal nog in Amerika in de haven of net op de boot, dus dit duurt nog wel een 6 weken. (Bij mij was het zo dat beide auto's toevallig dezelfde boot op gingen dus dat ik financieel erop vooruit ging maar kwa levering op hetzelfde tijdstip bleef vanaf begin december). Alles wat op de website staat heb ik geen idee van hoe lang deze auto's nog zouden duren.
 
Ja, persoonlijk heb ik deze optie gekozen omdat ik anders tot juni moest wachten! Volgens Tesla is de auto onderweg vanuit de VS maar ik heb geen idee wanneer ik het zal krijgen...

Reken 4-6 weken wanneer ie al verscheept wordt. De haven in Fremont naar Norfolk + oversteek duurt ruim 1,5 week. Dan moet ie nog naar de garage in België, rekenen ze ook een week voor. Dan nog een week in elkaar zetten en testen, vervolgens een afspraak inplannen. Met 4-6 weken zal t niet tegenvallen (als ie dus daadwerkelijk op de boot staat). Je kunt bij Delivery navragen op welke boot, dan kun je de boot volgen en kun je betere calculeren. Maar welkom bij de club van wachtende!
 
Hey, ik heb hetzelfde gedaan. Een nieuwe X100D besteld en daarna overgestapt op een voorraad auto met (vrijwel) dezelfde specs. Maar levering eind maart in plaats van juni, erg fijn.
Vandaag nog contact gehad met delivery en daar werd aangegeven dat voorraadauto's voor het einde van dit kwartaal geleverd moeten worden. Schijnt een regel te zijn, of misschien gewoon beter voor de cijfers.
Enfin, hij staat nog in de VS, gaat een dezer dagen op de boot, levering laatste dagen van maart.
 
@M@rtinV, @MarcoQ, @Onno, idd, 6.300 + 4.200. Meer dan 10k zelfs of bij tijdige bestelling een kleine 10k. Maar waarom zou de zelfrijdende functie dan niet nodig zijn?
Die van jou is nog in de maak toch? Wellicht kun je hem nog voor 5300 krijgen. Das dan € 3,63 per dag (op basis van 4-jarig leasecontract) en als je er een paar bekeuringen mee ontloopt wordt dat nog bedrag alleen maar lager:) Ik meen het echt, vraag even rond hier op het forum wat men ervan vindt.

Ik denk serieus dat je die paar euro per dag er met groot plezier aan uitgeeft. Ik vind het het méér dan waard:)

Overigens heb ik in mijn enthousiasme die zelfrijzende functie á 3200 er wel bij (ik had de gladde verkopers in de showroom overgeslagen en onder het genot van een cappuccino met een classic rijdende vriend via internet geconfigureerd). Ik begreep later pas dat zelfs de gladde jongens adviseren om het (nog) niet te doen. Maar hey, hij is (nog) waardeloos, maar ik heb hem wel:)!
 
  • Funny
Reactions: Exiteer
Die van jou is nog in de maak toch? Wellicht kun je hem nog voor 5300 krijgen. Das dan € 3,63 per dag (op basis van 4-jarig leasecontract) en als je er een paar bekeuringen mee ontloopt wordt dat nog bedrag alleen maar lager:) Ik meen het echt, vraag even rond hier op het forum wat men ervan vindt.

Ik denk serieus dat je die paar euro per dag er met groot plezier aan uitgeeft. Ik vind het het méér dan waard:)

Overigens heb ik in mijn enthousiasme die zelfrijzende functie á 3200 er wel bij (ik had de gladde verkopers in de showroom overgeslagen en onder het genot van een cappuccino met een classic rijdende vriend via internet geconfigureerd). Ik begreep later pas dat zelfs de gladde jongens adviseren om het (nog) niet te doen. Maar hey, hij is (nog) waardeloos, maar ik heb hem wel:)!
Ik heb er aan gedacht. Moet idd nog gefabriceerd worden. We gaan er minstens 4 keer per jaar mee naar Italië. Maar formeel mag het niet. Ik zal de leasemij. eens polsen...
 
PUP is Premium Upgrade Package
FSD is Full Self Driving
EAP is inderdaad Enhanced AP (beter: Autopilot. Zonder is het alleen cruise control)
Jullie kleunen met autopilot allemaal helemaal mis. Iedere Tesla wordt met autopilot geleverd. Indien je geen upgrade doet heb je sowieso AP1. Bestel je EAP dan heb je de verbeterde autopilot ofwel autopilot 2. In de praktijk doet deze het nog niet beter dan AP1 maar zou binnen korte tijd zou maar anders kunnen zijn omdat de auto 'leert'. FSD is overbodig omdat dat domweg met wet en regelgeving te maken heeft. Auto's welke autonoom kunnen rijden is wettelijk nog niet toegestaan en dit kan nog wel enige jaren duren. Dus die krantenwijk; niet nodig!
 
  • Disagree
Reactions: Tozz
Jullie kleunen met autopilot allemaal helemaal mis. Iedere Tesla wordt met autopilot geleverd. Indien je geen upgrade doet heb je sowieso AP1. Bestel je EAP dan heb je de verbeterde autopilot ofwel autopilot 2. In de praktijk doet deze het nog niet beter dan AP1 maar zou binnen korte tijd zou maar anders kunnen zijn omdat de auto 'leert'. FSD is overbodig omdat dat domweg met wet en regelgeving te maken heeft. Auto's welke autonoom kunnen rijden is wettelijk nog niet toegestaan en dit kan nog wel enige jaren duren. Dus die krantenwijk; niet nodig!

Of je bedoelt iets anders, of je hebt het toch echt mis. Er worden geen autos meer met AP1 (MobilEye hardware) geproduceerd. Alle auto's zijn qua hardware AP2.5 (te herkennen aan de camera's in de deurstijlen). De AP1 hardware is van MobilEye, en die zijn geen vriendjes meer met Tesla. Het klopt dus dat je zegt dat alle auto's met AP hardware worden geleverd, maar zeker geen AP1 hardware. Alle nieuwe Tesla's hebben AP2.5

Het enige dat de EAP optie doet is een software vinkje aanzetten dat je het kunt gebruiken, dus de auto zelf laten sturen, lane change, etc. Zonder dat vinkje is het slechts cruise control. Ongeacht het vinkje is AP2.5 hardware altijd aanwezig.

FSD is inderdaad overbodig omdat het nog niet werkt en niet toegestaan is.
 
Last edited:
Of je bedoelt iets anders, of je hebt het toch echt mis. Er worden geen autos meer met AP1 (MobilEye hardware) geproduceerd. Alle auto's zijn qua hardware AP2.5 (te herkennen aan de camera's in de deurstijlen). De AP1 hardware is van MobilEye, en die zijn geen vriendjes meer met Tesla. Het klopt dus dat je zegt dat alle auto's met AP hardware worden geleverd, maar zeker geen AP1 hardware. Alle nieuwe Tesla's hebben AP2.5

Het enige dat de EAP optie doet is een software vinkje aanzetten dat je het kunt gebruiken, dus de auto zelf laten sturen, lane change, etc. Zonder dat vinkje is het slechts cruise control. Ongeacht het vinkje is AP2.5 hardware altijd aanwezig.

FSD is inderdaad overbodig omdat het nog niet werkt en niet toegestaan is.
Ik bedoel niets anders en ik heb het niet mis!
Een Tesla met cruise control is een fabeltje. Je hebt te allen tijde auto pilot.
Hoe ik dit weet? Ik heb een Model S 2017 zonder EAP en afgelopen vrijdag mijn Model X verkocht met EAP. Zonder arrogant over te komen denk ik dat ik het bij het rechte eind heb uit ervaring. Mijn nieuwe X zal weer EAP hebben en geen FSP. Mocht ik dit onverhoopt na een aantal jaar nodig hebben is het slechts tegen een meerprijs van € 1000, - alsnog te activeren.
Maar stop alsjeblieft met schrijven dat zonder vinkje het slechts cruise control is want dat is volledige quatsch waar je anderen mee in onzekerheid brengt.
 
  • Disagree
Reactions: Tozz

Heb nog even gegoogled.. Blijkbaar hebben we beide gelijk. Jij hebt zo te zien gelijk dat je ook zonder EAP het fenomeen "auto stuurt zelf" hebt, en alles dat daarbij hoort. De optie EAP levert dan nog extra:

- Auto lane change
- Zelfstandig afrit pakken
- Summon
- Autopark

Ik heb gelijk wat betreft AP1/AP2/AP2.5. Alle auto's worden met AP2.5 gefabriceerd. AP1 komt niet meer voor in nieuwe autos.

Met deze kennis is het denk ik voor Limbo niet nodig om nog een paar duizend euro te investeren. De auto zelf laten sturen kan Limbo straks ook zonder de optie!
 
Ik bedoel niets anders en ik heb het niet mis!
Een Tesla met cruise control is een fabeltje. Je hebt te allen tijde auto pilot.
Hoe ik dit weet? Ik heb een Model S 2017 zonder EAP en afgelopen vrijdag mijn Model X verkocht met EAP. Zonder arrogant over te komen denk ik dat ik het bij het rechte eind heb uit ervaring. Mijn nieuwe X zal weer EAP hebben en geen FSP. Mocht ik dit onverhoopt na een aantal jaar nodig hebben is het slechts tegen een meerprijs van € 1000, - alsnog te activeren.
Maar stop alsjeblieft met schrijven dat zonder vinkje het slechts cruise control is want dat is volledige quatsch waar je anderen mee in onzekerheid brengt.

Dus als ik het goed begrijp...
Ik heb een MS75D gekocht met obsidian black kleur en that it. Ik ben zelf nooit fan geweest van heel het cruise control gebeuren, dus daar om ook geen uitbreiding genomen op autopilot ( 5300 euro voor iets datik amper gebruik). Nu vertel jij mij eigenlijk dat ik toch een soort autopilot heb die (zonder extra opties te nemen) er toch bij zit. Welke functies hebben deze ' gratis ' AP dan. Ik heb geen verbeterde autopilot genomen en ook geen zelfrijdende functie? maar dus wel een soort van cruise control ?
 
  • Like
Reactions: Chris R
De beste heer boven u heeft weldegelijk gelijk. Alle Tesla's worden met AP2.5 opgeleverd, of EAP erop zit of niet is slechts een software vinkje. AP1 heeft, zoals Tozz zegt, slechts te maken met de hardware - AP1 was van een oude leverancier waar Tesla sinds oktober 2016 niet meer mee samenwerkt. Zowel AP1 als AP2 - 2.5 kunnen over autipilot beschikken- maar bij AP 2 - 2.5 noemen ze het "Enhanced Autopilot".

Er zijn tegenwoordig 3 "functie levels" mogelijk:
1. Geen EAP - dan heb je in principe gewoon cruise control (dit heeft een collega van me).
2. Wel EAP, geen FSD - dan heb je de autopilot zoals we hem allemaal kennen
3. Wel EAP en FSD - dit is wat mij betreft compleet onzinnig om nu als optie te nemen daar het onzeker is binnen welk termijn - danwel of FSD uberhaupt nog ooit "toegestaan" wordt op de Nederlandse wegen.[/QUOT
Heb nog even gegoogled.. Blijkbaar hebben we beide gelijk. Jij hebt zo te zien gelijk dat je ook zonder EAP het fenomeen "auto stuurt zelf" hebt, en alles dat daarbij hoort. De optie EAP levert dan nog extra:

- Auto lane change
- Zelfstandig afrit pakken
- Summon
- Autopark

Ik heb gelijk wat betreft AP1/AP2/AP2.5. Alle auto's worden met AP2.5 gefabriceerd. AP1 komt niet meer voor in nieuwe autos.

Met deze kennis is het denk ik voor Limbo niet nodig om nog een paar duizend euro te investeren. De auto zelf laten sturen kan Limbo straks ook zonder de optie!
Precies wat ik al schreef.....ik weet wat ik op de oprit heb staan......
Overigens heeft Limbo straks wel auto lane change en summon.....
Waar het mij omgaat is dat je je feiten op orde hebt voordat je anderen laat twijfelen. Vertrouw in dat geval niet op google maar op de ervaring hier op het forum.
 
Precies wat ik al schreef.....ik weet wat ik op de oprit heb staan......
Overigens heeft Limbo straks wel auto lane change en summon.....
Waar het mij omgaat is dat je je feiten op orde hebt voordat je anderen laat twijfelen. Vertrouw in dat geval niet op google maar op de ervaring hier op het forum.
Mag ik dan vragen, in navolging van @Bugno, wat doet het zonder EAP dan precies wel en wat zijn de extra's die ik dus wel aangeschaft zou hebben?
 
Mag ik dan vragen, in navolging van Bugno, wat doet het zonder EAP dan precies wel en wat zijn de extra's die ik dus, wel aangeschaft zou hebben?
In principe werken beide systemen nu nog ongeveer hetzelfde. Ze kunnen beiden hetzelfde echter de EAP is "intelligent" en leert steeds bij.
Beide systemen kunnen van baan wisselen, beide systemen hebben op de app summon. Theoretisch gezien kan AP 2 veel meer maar wordt pas bruikbaar als wet en regelgeving is aangepast.

Zo, en nu ga ik aan de apres ski :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: S-19910
In principe werken beide systemen nu nog ongeveer hetzelfde. Ze kunnen beiden hetzelfde echter de EAP is "intelligent" en leert steeds bij.
Beide systemen kunnen van baan wisselen, beide systemen hebben op de app summon. Theoretisch gezien kan AP 2 veel meer maar wordt pas bruikbaar als wet en regelgeving is aangepast.

Zo, en nu ga ik aan de apres ski :rolleyes:
Thanks! Geniet van de apres Ski!