Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Werkelijke wachttijd - Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Nog anderen van hier vrijdag in Tilburg? Wij zijn er om 14:00 uur.

Zou graag aansluiten maar..........


Zie hier mijn mail wisseling met de vervanger van mijn DS :cursing::cursing:

Beste Sander,

Dank voor je bericht, we verwachten de Tesla in de week van 14 maart te kunnen leveren.

We kunnen eventueel alvast een voorlopige datum inplannen, door strenge kwaliteitscontroles kunnen we de definitieve datum pas vrij laat inplannen.

De Tesla kan opgehaald worden op werkdagen om 10, 12 ,14 of 16:00 uur.



René,


Daar ben ik ronduit ongelukkig mee. Begrijp ook niet waarom het allemaal zo lang duurt. Auto’s die na mij besteld en gereed waren in de fabriek zijn inmiddels al een week geleden geleverd.



Alles was binnen en we zouden deze week leveren nu schuif jij het zo maar 2 weken op dat vind ik niet de service die je van Tesla zou mogen verwachten. Begrijp dat er inmiddels meer



klanten ontevreden zijn hierover, wellicht kun je dan in ieder geval een oorzaak aangeven.



Maar liever nog een afspraak voor levering volgende week.



Beste Sander,

Goed om te horen dat je niet kan wachten om de Tesla in ontvangst te mogen nemen.

Uiteraard doen we er alles aan om alle auto’s zo snel mogelijk de weg op te krijgen, bij de een gaat dit sneller dan de ander.

Dit heeft vooral te maken met strenge kwaliteitscontroles.

Vanaf het begin van de bestelling is aan gegeven eind februari begin maart, hier vallen we nu nog steeds binnen.

Zoals duidelijk aangegeven bij alle gecommuniceerde data zijn het verwachtingen.

Helaas is het simpelweg niet mogelijk om garanties te geven.

Het gaat ons er om dat we u een perfect product af kunnen leveren en helaas kan dit soms vertraging opleveren.

Dit is ook de reden waarom ik uw levering nu 1 week uit moet stellen.

Ik heb bij mijn collega’s aangegeven dat u de auto graag zo snel mogelijk wil hebben, mocht eerdere levering mogelijk zijn dan laat ik u dit uiteraard zo spoedig mogelijk weten.




Sorry René,


Maar dit vind ik echt een suf antwoord. Met dit antwoord neem je je klanten niet echt serieus maar dat is mijn bescheiden mening. Als ik vorige week maandag 22 februari met Peter contact heb dat alles binnen is en dat de assemblage gestart is dan snap ik dat het die week niet meer lukt maar mogelijk wel deze week dat ging helaas ook niet lukken OK tot daar kan ik nog meekomen. Maar volgende week zou op z'n zachtst gezegd niet zo'n issue mogen zijn en nu zeg jij doodleuk de week van 14 maart en moet ik daar nog blij mee zijn ook. Mijn auto is op 6 januari gereed gemeld bij de fabriek. Ik begrijp niet wat er dan zo lang moet duren. Dus mijn verzoek blijft om de auto volgende week maandag of dinsdag te leveren dat is ruim het dubbele aan tijd wat jullie normaal gesproken nodig hebben. Lijkt mij een fair voorstel. Hoor graag van je.

Nou ja wordt vervolgd maar één tip voor Tesla stop met het informeren van je klanten dit wekt alleen maar verwachtingen. Leuk als je ze kunt waarmaken maar schadelijk voor je reputatie als je er zo mee omgaat.
 
Sander,
Welcome to the club.

Waarschijnlijk zat er kortsluiting in de batterij, klopte de uitlijning niet, zat er een deuk in je deur, hebben ze de kaart update straat voor straat moeten inlezen en zat er een barst in je 17" scherm.
Maar het komt allemaal goed. Het is complimenten dag vandaag.
 
Vind bovenstaande wel erg ver gaan hoor.
Zou zelf zoiets nooit sturen iig, kost een hoop energie/tijd en levert weinig/niks op.
Zou je het een fijn gevoel vinden als door je aandringen de auto overhaast afgeleverd zou worden, weliswaar een paar dagen eerder maar met wellicht nog (minimale) kwaliteitsissues? Ik zou het wel weten.
 
Ja maar die barslechtje communicatie inzake leveringstermijn is er nu sedert het begin, en verbetert schijnbaar niet. Wellicht zijn we iets ongeduldiger dan de gemiddelde autokoper, maar je zou toch verwachten dat ze bij Tesla in die 2,5 jaar tijd (voor wat onze contreien betreft) wat zouden geleerd hebben inzake "managing expectations" :)
 
Ja maar die barslechtje communicatie inzake leveringstermijn is er nu sedert het begin, en verbetert schijnbaar niet. Wellicht zijn we iets ongeduldiger dan de gemiddelde autokoper, maar je zou toch verwachten dat ze bij Tesla in die 2,5 jaar tijd (voor wat onze contreien betreft) wat zouden geleerd hebben inzake "managing expectations" :)

Precies Carl, de spijker op z'n kop. Het maakt mij echt niet uit of de auto nou volgende week of de week erop of van mijn part eind maart of begin april komt. Maar stop dan met het scheppen van verwachtingen. Geef bij bestelling aan dat de auto maart/april geleverd kan worden en zodra hij klaar is voor aflevering een belletje dat je hem kunt ophalen ben je van al het gedoe af. Als een DS nu aangeeft op 22 februari alles is binnen we gaan hem assembleren en vervolgens hoor je dat het mogelijk 18 maart wordt voor aflevering terwijl ze er prat op gaan dat de assemblage een kleine week duurt tja dan roep je de problemen over jezelf af.

En nee ben totaal niet bang dat mijn auto met issues opgeleverd zal worden want dat zal het controle systeem van Tesla niet toestaan. Ga er van uit dat daar de emoties geëlimineerd worden en er uiteindelijk een mooie auto klaar staat. Ben niet boos verder hoor ;-))

Maar kijk naar Yvo hij zou op zaterdag gaan ophalen en kreeg vrijdag te horen sorry wordt weekje later. Dat zijn echt zaken die niet kunnen zeker niet bij een bedrijf als Tesla.
 
Precies Carl, de spijker op z'n kop. Het maakt mij echt niet uit of de auto nou volgende week of de week erop of van mijn part eind maart of begin april komt. Maar stop dan met het scheppen van verwachtingen. Geef bij bestelling aan dat de auto maart/april geleverd kan worden en zodra hij klaar is voor aflevering een belletje dat je hem kunt ophalen ben je van al het gedoe af. Als een DS nu aangeeft op 22 februari alles is binnen we gaan hem assembleren en vervolgens hoor je dat het mogelijk 18 maart wordt voor aflevering terwijl ze er prat op gaan dat de assemblage een kleine week duurt tja dan roep je de problemen over jezelf af.

En nee ben totaal niet bang dat mijn auto met issues opgeleverd zal worden want dat zal het controle systeem van Tesla niet toestaan. Ga er van uit dat daar de emoties geëlimineerd worden en er uiteindelijk een mooie auto klaar staat. Ben niet boos verder hoor ;-))

Maar kijk naar Yvo hij zou op zaterdag gaan ophalen en kreeg vrijdag te horen sorry wordt weekje later. Dat zijn echt zaken die niet kunnen zeker niet bij een bedrijf als Tesla.

Sander beetje zelfde situatie bij mij.. Ik heb besteld 3/12 en mijne ging normaal deze week geleverd worden, nu is hij zelfs nog niet in Europa, laat staan klaar.. Ondanks berichtgeving van DS.. (Mailtjes met zinnen van "Alles zit op schema", enz..) :-(


Wanneer heb je de wagen besteld?
 
Maar kijk naar Yvo hij zou op zaterdag gaan ophalen en kreeg vrijdag te horen sorry wordt weekje later. Dat zijn echt zaken die niet kunnen zeker niet bij een bedrijf als Tesla.
Als ze hadden gezegd: "Er is een issue geconstateerd bij uw auto / meerdere auto's. Door onze bedrijfspolicies kunnen we niet precies aangeven wat, maar wees gerust dat bij oplevering uw auto aan alle Tesla kwaliteitseisen zal voldoen. We wachten op instructies / onderdelen / beschikbaarheid van de hersteller / spuiter / etc. "
dan had ik veel meer begrip kunnen opbrengen.

Iets anders is het maken van beloftes die ze niet nakomen. "Ik kom daar vanmiddag op terug" en vervolgens 2 dagen niets horen tot ik zelf terugbel, alleen om dan te horen dat er nog steeds geen oplossing / voortgang is met hetgeen uitgezocht zou worden. Ik vind dat niet echt kunnen. Ik verwacht een mail te krijgen met een melding als "Het is me niet gelukt om uitsluitsel te krijgen, maar ik ben u niet vergeten. Ik zal morgen nogmaals proberen van mij te laten horen."

ik heb het idee dat ze hun DS'en beter moeten trainen in communicatie skills.
 
Wel, de info die ik van Tesla krijg is ook bijzonder.

13.01.2016 bestelling bevestigd; verwachte levering maart-half april
26.01.2016 mail: productie gereed (wow, dat is snel); verwachte levering 1e helft maart
28.02.2016 SeC DH: verwachte levering eind maart, auto staat nog niet op een boot. "Waar is ie dan nu?"; "Fremont zegt het systeem; maar dat kan niet"
01.03.2016 mail: goed nieuws, auto heeft de haven van New York verlaten; verwachte levering week van 28 maart
01.03.2016 toch ook maar die Royz bevragen:
CMA CGM JAMAICA
Sailed Houston ............16/02/2016
Plan Arrive Rotterdam .09/03/2016

Als de info van Roy juist is, is de info die Tesla NL uit het systeem krijgt dus ruk;
Dus kunnen ze je onmogelijk juist informeren, en zijn ze in mijn geval straks verrast: "meneer, uw auto is er ineens al"
 
Auto's vertrekken sinds dit jaar uit Houston was voordien altijd New York. Denk dat de DS enkel kan zien op welke boot de wagen zit en niet waar ze er juist opgaan. En ze dus nog uit gewoonte New York zeggen. Denk dat de laatste week van maart het nog druk zal worden met de uitleveringen.
 
Wel, dan zou mijn nieuwe S dus nu hier zijn:
Naamloos.png

Leuk om te zien zeg (als dit idd klopt)

Moet ineens denken aan 1 van die vele prachtige posts van Frank destijds; zo'n opengebroken oceaan met als onze S'en achter elkaar en de tekst "they are coming" (of zoiets).
Frank, mogen we die nog een keer zien?
 
Auto's vertrekken sinds dit jaar uit Houston was voordien altijd New York. Denk dat de DS enkel kan zien op welke boot de wagen zit en niet waar ze er juist opgaan. En ze dus nog uit gewoonte New York zeggen. Denk dat de laatste week van maart het nog druk zal worden met de uitleveringen.
Daar gaat het dus ook fout. De boot die vanaf Houston vaart komt helemaal niet in New York. Die vaart vanaf Houston naar New Orleans en steekt vanaf Miami over naar Lehavre, Antwerpen en dan Rotterdam.
Ik krijg gisteren ook doodleuk bericht (terwijl ik al een week die Jamaica volg omdat daarop een container staat waarin mijn VIN zit) dat de boot vanuit New York is vertrokken dat de levering ergens in de week van de 21e gaat plaatsvinden. Ik vind het prima maar ik denk dat mijn auto vanaf de Jamaica komt en niet vanaf de Montana die gisteren is vertrokken. Wat wel zou kunnen is dat mijn body bijvoorbeeld op de Jamaica staat en de drivetrain op de Montana (of visa-versa). Doet er niet toe, ik kijk gewoon alvast uit naar over 3 weken en wie er uiteindelijk gelijk heeft kan mij niets schelen als ik in die week in de auto zit.

Ik denk dat als je eerlijk kijkt naar de organisatie dat Tesla realistisch moet zijn en gewoon iets te hard aan het groeien is. Je merkt aan heel veel dingen dat ze de standaard die ze zeggen te willen evenaren momenteel niet kunnen matchen. Er wordt vanuit de productie/logistieke lijn te weinig of juist te veel informatie gegeven. Want laten we even eerlijk zijn, bij veel andere merken krijg je gewoon te horen bij de bestelling; 'het wordt eind maart' en krijg je halverwege maart een telefoontje met een datum. En in de tussentijd is het stil, geen "Queued for production", "In production", "Production completed", "In transit", "Op de boot" updates maar gewoon ineens een leverdatum. En wellicht zou dat bij Tesla prima zijn als ze de verwachtingen op dit vlak beter zouden managen, als je niet verwacht informatie te krijgen is het ook niet zo'n domper als de informatie die je dan wel krijgt dan niet blijkt te kloppen of telkens op zich laat wachten.

Daarnaast worden de verwachtingen omtrent de communicatie van DES naar de klant niet goed gemanaged of waargemaakt. Als je zegt dat je iemand gaat terug bellen moet je die persoon gewoon terugbellen. Voor een firma waarbij je de auto's enkel online kan kopen (of je ze nou in een SeC/shop online besteld of thuis idee is gelijk) is het in mijn optiek niet acceptabel dat je soms meer dan 48 uur op een reactie van een simpel mailtje moet wachten. Als een DES het daar echt te druk voor heeft moet je er een afdeling voor opzetten die de communicatie tussen DES en klant gaat afvangen en gewoon dagelijks aan de klant laat weten "we zijn er mee bezig maar nog geen uitsluitsel, uw vraag is echt in behandeling". Nu stel je soms een triviale vraag en krijg je een week later pas een antwoord, als ik dat bij mijn klanten doe kan ik de auto op korte termijn wel weer te koop aan gaan bieden...
Aangezien meer mensen bij verschillende DES deze ervaringen de laatste tijd hebben moet je volgens mij concluderen dat het niet alleen aan de persoonlijke skills ligt (afspraken niet nakomen is gewoon nooit OK) maar dat die jongens wellicht gewoon te zwaar belast worden en dat de rek er bij de meeste wel een beetje uit is. Als men zelf geen zicht heeft op rustigere tijden gaat men echt niet de ballen uit de broek lopen in een drukke periode, want het is geen periode..
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het gros van de DES jongens echt hun stinkende best doen om de auto zo snel en zo leuk maar ook kwalitatief goed mogelijk te laten afleveren. Ze hebben het denk ik gewoon echt te druk en dat is met het oog op de Model 3 introductie en de nog niet eens gestarte productie voor NL van de Model X niets minder dan zorgwekkend. Zowel het management in NL als op het Tesla HQ moeten zich hier echt heel bewust van zijn/worden en gewoon de keuze gaan maken, kwaliteit of kwantiteit. Want met de huidige groei, you can't have both.
 
Justah,

Helemaal mee eens. Maar vooral in je laatste alinea leg je de problemen bloot. Denk inderdaad dat de DS'en hun stinkende best doen maar dat de workload gewoon even teveel is. Weet zeker dat ze hier hogerop in de organisatie iets mee moeten doen. Want op deze manier info verschaffen schept verwachtingen. Ik heb niets aan de opmerking "met 14 maart zitten we nog binnen de termijn" terwijl je in eerder contact aangeeft dat de auto op 22 februari in elkaar geknutseld gaat worden. Denk dan ook dat daar de fout zit in het systeem van Tesla. Voor de US markt is de auto helemaal klaar als hij in Transit staat. Gaat dan op transport naar de eindgebruiker waar hij vaak uit een trailer zo voor de deur wordt geleverd (meerdere filmpjes op youtube van te vinden.) In de EU gaat ie eerst weer uit elkaar om de bekende fiscale reden en is het transport ook veel langer en is er hier weer een assemblage. Ik vind dat ze het niveau van terugkoppelen van info moeten inperken. Wagen in Transit vanaf Fermont prima en de volgende zou moeten zijn uw wagen is aangekomen in Tilburg en kan over 5 dagen worden opgehaald. Dat is meer dan genoeg info voor mij en zo creëren ze voor zich zelf een buffer want of de auto nou 2 weken eerder al is aangekomen en ergens al in de assemblage is nou prima toch. Zo kunnen ze hun afleveringen veel beter stroomlijnen en worden de DS'en veel minder gestalked door de meer dan ongeduldige kopers. Zo moeilijk kan het niet zijn toch.

Iemand het mail adres van Elon stuur ik hem wel een berichtje ;-)
 
Toch ff verschieten.
Mijn order geplaatst omdat het plots "end May" was.
Na de 2 weken bedenktijd kijk ik deze morgen. (June Begin July)

Kan ik hieruit afleiden dat de levertermijn standaard opschuift tijdens die 2 weken wachttijd?
Een andere verklaring kan zijn dat mijn "full option" ergens een optie met vertraging heeft.

Aangezien ik in juli mijn ICE moet afgeven is het wel super pijnlijk dat ik dan juist een vakantie met de Model S heb gepland.
Kan je ergens kaarsen laten branden om de levering terug op eind mei te krijgen?
Of gaat hij zichzelf nog veel bijsturen naargelang de productie start.
 
Toch ff verschieten.
Mijn order geplaatst omdat het plots "end May" was.
Na de 2 weken bedenktijd kijk ik deze morgen. (June Begin July)

Kan ik hieruit afleiden dat de levertermijn standaard opschuift tijdens die 2 weken wachttijd?
Een andere verklaring kan zijn dat mijn "full option" ergens een optie met vertraging heeft.

Aangezien ik in juli mijn ICE moet afgeven is het wel super pijnlijk dat ik dan juist een vakantie met de Model S heb gepland.
Kan je ergens kaarsen laten branden om de levering terug op eind mei te krijgen?
Of gaat hij zichzelf nog veel bijsturen naargelang de productie start.
Als je niet gelijk bevestigd schuift de termijn inderdaad gewoon mee. Daarnaast zit je op een randje van een kwartaal en gaat eind kwartaal alle aandacht naar Noord-Amerika (productie en levering dicht op elkaar, goed voor de cashflow). Gelijk in het nieuwe kwartaal bouwen ze je auto en schepen ze hem naar de EU en daar leveren ze dan ook tegen eind kwartaal uit maar dat heeft meer met de reistijd te maken.
 
Als je niet gelijk bevestigd schuift de termijn inderdaad gewoon mee. Daarnaast zit je op een randje van een kwartaal en gaat eind kwartaal alle aandacht naar Noord-Amerika (productie en levering dicht op elkaar, goed voor de cashflow). Gelijk in het nieuwe kwartaal bouwen ze je auto en schepen ze hem naar de EU en daar leveren ze dan ook tegen eind kwartaal uit maar dat heeft meer met de reistijd te maken.
Oei... ik denk niet dat ik een optie had om de config onmiddellijk te bevestigen in MyTesla
Ik kon wel de configuratie wijzigen maar verder was er niks mogelijk. Er stond gewoon dat ik tot 1/3 moest wachten voor de bevestiging. :-(