TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Wetsvoorstel uitwerking Autobrief II

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by redevries, Jan 25, 2016.

  1. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,283
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Het wetsvoorstel is naar de kamer: Wetsvoorstel uitwerking Autobrief II | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl

    Onderstaande handzame samenvatting vond ik hier: Wetsvoorstel uitwerking Autobrief II naar Tweede Kamer - Van Mossel Leasing

    Voor ons is vooral dit relevant:
    * Geen BPM tot en met 2020
    * 4% bijtelling tot en met 2020
    * Geen MRB tot en met 2020
    * Vanaf 2019 lage bijtelling tot 50k

     
  2. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,238
    Location:
    Netherlands
    "Vanaf 2019 is die lage bijtelling niet van toepassing op het deel van de catalogusprijs van de auto boven € 50.000. Waterstofauto’s zijn echter van die beperking uitgezonderd."

    Interessant; waarom? Is men ervan overtuigd dat waterstof beter is, of wil men het vooral een kans geven zich alsnog te bewijzen?


    "De staatssecretaris motiveert dat met de stelling dat de gebruikers van auto’s van vóór 2017 er bij de keuze voor de auto ook van zijn uitgegaan dat gedurende de gehele gebruiksduur een percentage van 25 zou gelden."

    Een redenering die inderdaad tot onderaan het stammetje moet worden afgezaagd. We nemen allemaal heel regelmatig beslissingen m.b.t. investeringen (en andere transacties) o.g.v. aannames t.a.v. de toekomstige fiscale behandeling. Zou me wat moois zijn als je met zo'n argument van latere verbeteringen uitgesloten zou mogen worden.
     
  3. robertvg

    robertvg Active Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    1,195
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Lobby auto-/fossiele industrie ?
    Als er maar wat te tanken valt....
     
  4. Glitch

    Glitch Member

    Joined:
    Oct 28, 2014
    Messages:
    540
    Location:
    The Netherlands, Europe
    Ik blijf het discriminatie vinden dat als je boven de 50K kom je ineens 25% moet gaan betalen... waarom? Is hij dan ineens vervuilender? Of kunnen wij dan net als bij Volvo een Tesla bestellen met 5KW battery pack en dan achteraf een optie van 100KW pack waar je dus geen bijtelling over hoeft te betalen.
     
  5. jappie911

    jappie911 Member

    Joined:
    Aug 21, 2015
    Messages:
    59
    Location:
    Nederland
    En de vraag is natuurlijk voor de "classic's" onder ons..; Wat na de 60 maanden 0% ?

    Tot nu toe begrepen dat de 50k regel dan gaat gelden, maar heb daar ook wel eens andere, lees gunstigere, adviezen over gelezen.

    Ook daar zou je eigenlijk de standpunten kunnen aanhalen van "de keuze op dat moment, etc."
     
  6. Janwillem

    Janwillem Member

    Joined:
    Nov 6, 2015
    Messages:
    200
    Location:
    Leiderdorp, Netherlands
    Als je classic van voor 1 dec 2013 is dan gaat de 50K regel niet gelden en geldt alleen de 4% regeling. Alle auto's die daarna geleverd zijn krijgen wel te maken met de 50K regeling.
     
  7. schonelucht

    schonelucht Active Member

    Joined:
    Mar 10, 2014
    Messages:
    1,815
    Location:
    Nederland
    Het doel is om rijden op benzine/diesel te ontmoedigen. Tegen 2019 zijn er (zoals het zich nu laat uitschijnen) verschillende EVs beschikbaar onder de 50k die goed genoeg zijn (lees voldoende bereik hebben) om dat doel mogelijk te maken. Dus het zou dom zijn van de overheid een voordeel toe te kennen aan duurdere wagens die niet nodig zijn om het doel te halen. Dat waterstofautos wel volledig vrijgesteld blijven is dom maar langs de andere kant irrelevant. Iedereen die hier post is voldoende op de hoogte om te weten dat de nadelen ervan met de huidige technische stand van zaken voldoende zijn om er slechts een handjevol van te verkopen, dus de fiscale kosten daarvan zullen voor de staat een afrondingsfout blijven, volledige vrijstelling of niet.

    Ik blijf het jammer vinden dat EVs voornamelijk aangemoedigd worden door de aanschafprijs te manipuleren. Mijn inziens zou het beter zijn om minstens een deel van de fiscale subsidies te investeren in een BTW nultarief voor electriciteit gebruikt voor transport. Aardige bijkomstigheid is dat dit ook OV maatschappijen en buitenlandse rijders stimuleert om electrische vervoersvormen te verkiezen in Nederland boven fossiele brandstofverstokers.

    - - - Updated - - -

    Dat argument gaat niet op want je wist bij aanschaf reeds dat die bijtellingsregel slechts voor 5 jaar vast ligt. Je nam dus in de keuze van het moment impliciet het risico dat de fiscale insteek verandert.
     
  8. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Nice! Die van mij is uit September 2013 :)

    Al met al vind ik dit helemaal niet zo'n rare regeling. In 2018 ga ik denk ik toch een Model 3 of een nieuwe S kopen, weet het nog niet.

    De 4% voor een EV gaat denk ik een hoop mensen naar een EV lokken.
     
  9. 220v

    220v New Member

    Joined:
    Jan 28, 2015
    Messages:
    2
    Location:
    Nederland
    Prima regeling toch. Zolang Tesla maar per 2019 en klein waterstof motortje in een deel van de frunk zet. Val je mooi binnen de parameters voor lage bijtelling boven de 50k.
    Reversed hybrid ofzoiets ;)
     
  10. crAZiAc

    crAZiAc Member

    Joined:
    Feb 8, 2014
    Messages:
    9
    Location:
    Emmen
    Zoals ik het lees, zou dus pas bij aanschaf van een auto in 2019, de > 50K regeling ingaan? En voor alle auto's daarvoor aangeschaft, rekening houdend met de 60 maanden termijn vanaf aanschaf, gewoon 4%.

    Met andere woorden: zou ik in 2017 een Tesla leasen, dan houd ik tot 2022 de 4% regeling?
     
  11. ERvee

    ERvee member

    Joined:
    Oct 12, 2014
    Messages:
    794
    Location:
    Nieuwegein, The Netherlands
    Yes.
     
  12. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    1,902
    Location:
    Netherlands
    Klopt niet helemaal denk ik ik.
    Auto op kenteken uiterlijk 31 dec 2013 heeft 5 jaar lang 0% bijtelling Daarna gaat de dan geldende regel in voor die auto. Maar velen zullen er voor kiezen de auto dan naar privé te halen.


    " Wat bijtelling voor privégebruik van de auto van de zaak betreft, worden de kortingen afgebouwd. Voor nulemissieauto’s geldt van 2017 tot en met 2020 een bijtelling van 4%. Vanaf 2019 is die lage bijtelling niet van toepassing op het deel van de catalogusprijs van de auto boven € 50.000. "

    Wat staat hier nu precies ?

    Als ik een Tesla koop in 2017 heb ik 4% bijtelling over de totale (?) aanschafprijs:
    Voor nulemissieauto’s geldt van 2017 tot en met 2020 een bijtelling van 4% ??
    Vanaf 2019 is die lage bijtelling niet van toepassing op het deel van de catalogusprijs van de auto boven € 50.000. "
    Maar de voorafgaande zin zegt dat van 2017 tot en met 2020 een bijtelling van 4%. (Dus incl 2019). En wat wordt dat dan voor het deel boven 50K: 22% ?

    Een Tesla op kenteken in 2016 is nog wel steeds 4% voor het gedeelte boven 50K ?
    Nieuw is dus dat we weer terug gaan naar het oorspronkelijke plan de 4%-regeling te wijzigen per 2017. Wil je nog 5 jaar profiteren van zul je dus dit jaar (nieuwe) auto moeten kopen.


    - - - Updated - - -

    Betwijfel het.. zo staat het er niet lig.
     
  13. Glitch

    Glitch Member

    Joined:
    Oct 28, 2014
    Messages:
    540
    Location:
    The Netherlands, Europe
    Dan wordt het in 2018 dus shoppen :)
     
  14. ERvee

    ERvee member

    Joined:
    Oct 12, 2014
    Messages:
    794
    Location:
    Nieuwegein, The Netherlands
    Ik denk (en hoop) te lezen dat die 4% tot 2020 van kracht blijft. Dat je per 2019 boven de 50k meer bijtelling gaat betalen. Ik ga ervan uit dat de 60 maanden regeling blijft bestaan. Dus bijvoorbeeld in 2018 op kenteken gezet betekend dat je in 2023 pas weer te maken hebt met nieuwe regelingen en niet tussendoor met meer bijtelling te maken gaat krijgen.

    Disclaimer; ik ben geen fiscalist, alleen n (soms wat TE) optimistische ondernemer ;-)
     
  15. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    1,902
    Location:
    Netherlands
    hoop dat je gelijk hebt.. maar er staat gewoon: voor EV's geldt vanaf 2017 een bijtelling van 4%.
    En dan verder (en de eerste zin bevestigend): vanaf 2019 is die lage bijtelling niet van toepassing op het deel van de catalogusprijs van de auto boven € 50.000.
     
  16. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,238
    Location:
    Netherlands
    Toekomstbeeld en overgangsrecht milieugerelateerde kortingen
    Voor nieuwe auto’s van de zaak waarvoor vanaf 2017 tot en met 2020 een milieugerelateerde
    verlaging van de bijtelling van toepassing is, wordt voorzien in overgangsrecht. De
    milieugerelateerde korting op de bijtelling blijft gedurende 60 maanden na de maand van de DET
    van de auto van kracht. Dat betekent dat voor de laatste nieuwe auto’s uit 2020 pas vanaf 2026
    geen kortingen op de bijtelling meer van toepassing zullen zijn.
    Ook voor het op 31 december 2016 bestaande wagenpark auto’s van de zaak waarvoor een
    milieugerelateerde verlaging van de bijtelling van toepassing is, geldt overgangsrecht. Het huidige
    overgangsrecht voor de milieugerelateerde kortingen in de bijtelling voor het bestaande wagenpark
    is erg complex. Voor verschillende auto’s, afhankelijk van de datum waarop de auto voor het eerst
    te naam is gesteld in het kentekenregister en van de CO 2 -uitstoot, gelden verschillende
    overgangsregels. Door die verschillen en door technologische ontwikkeling die leidt tot een snellere
    afname van de CO 2 -uitstoot van auto’s dan verwacht, leidt het volledig voortzetten van het huidige
    overgangsrecht op een aantal punten tot onlogische en daarmee ongewenste uitkomsten. In het
    huidige overgangsrecht komen onder meer kortingen voor die in beginsel gelden voor onbepaalde
    tijd en kortingen die gelden voor steeds nieuwe periodes van 60 maanden. Het gevolg daarvan is
    dat niet al te zuinige auto’s voor langere tijd fiscaal gunstig worden behandeld, en soms zelfs
    gunstiger dan inmiddels zuinigere auto’s. Dit staat haaks op het beleid om vol in te zetten op het
    fiscaal stimuleren van (vol)elektrische auto’s en om te streven naar eenvoud. In lijn met dit beleid
    stelt het kabinet voor om het huidige overgangsrecht met ingang van 1 januari 2017 in te perken.
    De (oorspronkelijke) milieugerelateerde korting op de bijtelling blijft van kracht gedurende 60
    maanden na de maand waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister.
    Na deze periode van 60 maanden wordt per jaar bezien of op grond van de in dat jaar in de wet
    opgenomen CO 2 -uitstootgrenzen nog recht bestaat op een milieugerelateerde korting.
    Op deze
    manier ontstaat sneller een eenvoudiger en consistenter systeem: alle auto’s waarvan de periode
    van 60 maanden is verstreken krijgen bij eenzelfde CO 2 -uitstoot dezelfde milieugerelateerde
    korting.
    Een uitzondering geldt voor auto’s van vóór 1 juli 2012 waarvoor op grond van het bestaande
    overgangsrecht een korting van 11% of 5% voor in beginsel onbeperkte tijd van toepassing is. Het
    gaat om auto’s die destijds als zeer zuinig werden aangemerkt, maar dat naar de huidige
    opvattingen niet meer zijn. Het betreft dieselauto’s met een CO 2 -uitstoot van ten hoogste 95 g/km
    en andere auto’s met een CO 2 -uitstoot van ten hoogste 110 g/km. Door de voorgestelde
    maatregelen ten aanzien van het overgangsrecht wordt die onevenredig gunstigere behandeling
    weggenomen. Echter, een toepassing van die nieuwe hoofdregel zonder meer, zou voor deze auto’s
    betekenen dat per 1 januari 2017 geen enkele korting meer van toepassing is. Dat zou wel een erg
    groot verschil vormen met het huidige overgangsrecht. Daarom zal het bestaande overgangsrecht
    voor deze auto’s worden geëerbiedigd tot en met 31 december 2018 waardoor de betreffende
    automobilisten handelingsperspectief hebben.

    Bron: de Memorie van Toelichting
     
  17. ErnstT

    ErnstT Active Member

    Joined:
    Apr 30, 2014
    Messages:
    1,349
    Location:
    amsterdam
    Dat worden Deense toestanden eind 2018....
     
  18. ERvee

    ERvee member

    Joined:
    Oct 12, 2014
    Messages:
    794
    Location:
    Nieuwegein, The Netherlands
    Crap. Dan toch die model 3 en de s naar prive halen..
     
  19. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,970
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Dat is niet mijn conclusie uit mijn quote van de site van de belastingdienst. De periode van 60 maanden start op de eerste maand na levering. Alleen als je auto op uiterlijk 30 november 2013 geregistreerd is kun je nogmaals 60 maanden van een bijtelling van 4% over de volledige aanschafwaarde genieten. Vanaf 1 december 2013 voor de nieuwe periode van 60 maanden alleen over de 1e 50k.
     

Share This Page