Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wetsvoorstel uitwerking Autobrief II

This site may earn commission on affiliate links.
hoop dat je gelijk hebt.. maar er staat gewoon: voor EV's geldt vanaf 2017 een bijtelling van 4%.
En dan verder (en de eerste zin bevestigend): vanaf 2019 is die lage bijtelling niet van toepassing op het deel van de catalogusprijs van de auto boven € 50.000.

Het is inderdaad hoe je het leest. Traditioneel is het 60 maanden beleid er altijd geweest. Waarom men nu zou afwijken is dan vreemd. Mocht het echt zo zijn dat vanaf 2019 de >50K regel zou gelden, dan zou dit eigenlijk in strijd zijn met eerdere beleidslijnen.

- - - Updated - - -

In lijn met dit beleid
stelt het kabinet voor om het huidige overgangsrecht met ingang van 1 januari 2017 in te perken.
De (oorspronkelijke) milieugerelateerde korting op de bijtelling blijft van kracht gedurende 60
maanden na de maand waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister.
Na deze periode van 60 maanden wordt per jaar bezien of op grond van de in dat jaar in de wet
opgenomen CO 2 -uitstootgrenzen nog recht bestaat op een milieugerelateerde korting.

Lees ik het nu verkeerd of staat hier gewoon wat er altijd al was? Na 60 maanden herevaluatie van de korting?
 
Dit is wat er staat voor nieuwe auto's. (DET = Datum Eerste Tenaamstelling, dus niet de eerste in NL maar internationaal de eerste. Dit is een importbescherming.).
Voor nieuwe auto’s van de zaak waarvoor vanaf 2017 tot en met 2020 een milieugerelateerdeverlaging van de bijtelling van toepassing is, wordt voorzien in overgangsrecht. Demilieugerelateerde korting op de bijtelling blijft gedurende 60 maanden na de maand van de DETvan de auto van kracht. Dat betekent dat voor de laatste nieuwe auto’s uit 2020 pas vanaf 2026geen kortingen op de bijtelling meer van toepassing zullen zijn.
Voor nieuwe rijders tot 2020 is het dus simpel, de wetgeving van het moment van kentekenafgifte is 60 maanden van toepassing. Na de 60 maanden gaat automatisch de dan geldende wetgeving van toepassing worden op je auto.

Voor de huidige rijders;
In lijn met dit beleidstelt het kabinet voor om het huidige overgangsrecht met ingang van 1 januari 2017 in te perken.De (oorspronkelijke) milieugerelateerde korting op de bijtelling blijft van kracht gedurende 60maanden na de maand waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister.Na deze periode van 60 maanden wordt per jaar bezien of op grond van de in dat jaar in de wetopgenomen CO2-uitstootgrenzen nog recht bestaat op een milieugerelateerde korting. Op dezemanier ontstaat sneller een eenvoudiger en consistenter systeem: alle auto’s waarvan de periode van 60 maanden is verstreken krijgen bij eenzelfde CO2-uitstoot dezelfde milieugerelateerdekorting.

Zoals ik het lees;
Ongeacht je aanschafdatum, indien je periode van 60 maanden verloopt na 1 januari 2017 gaat de wetgeving vanaf de datum dat je 60 maanden verlopen gelden die op dat moment van toepassing is.
De wijzigingen op rijders van van voor 1 januari 2017 gaan pas gelden na 60 maanden (dus ook de vrijstellingsbeperking van €50.000). Met name onderstaande toelichting doet mij de overgangsregeling op deze wijze lezen;

Voor auto’s van vóór 2017 blijft op grond van dit wetsvoorstel een bijtellingspercentage van 25
gelden. Gelet op de genoemde (geleidelijke) trends had ook gekozen kunnen worden voor een
geleidelijke aanpassing van het algemene bijtellingspercentage. Dit zou de regeling echter
aanzienlijk complexer maken, met grotere uitvoeringslasten, administratieve lasten en kans op
fouten tot gevolg. Bovendien zijn de gebruikers van auto’s van vóór 2017 er bij de keuze voor de
auto ook van uitgegaan dat gedurende de gehele gebruiksduur een percentage van 25 zou gelden.
Voor deze automobilist wordt geen wijziging gebracht in de hoogte van de bijtelling. Ook wordt een
automobilist gedurende 60 maanden niet geconfronteerd met een veranderd bijtellingspercentage
vanwege een verlaging van de milieugerelateerde kortingen. Hierdoor kan het gros van de
automobilisten bij verhogingen van verlaagde bijtellingspercentages, zijn leasecontract uitdienen
tegen het oude, lagere tarief waarvan bij de keuze van de auto is uitgegaan.



Betreffende de redenering van de waterstof vrijstelling boven de 50k;
Voor auto’s die elektrisch rijden op waterstof zou deze begrenzing op kortere termijn onredelijkuitpakken. Deze auto’s zijn niet vanwege luxe en vermogen, maar primair vanwege de toegepaste techniek vooralsnog duurder in aanschaf. Om deze reden geldt de begrenzing vooralsnog niet voordeze auto’s. Deze auto’s staan bovendien nog in het beginstadium van de marktintroductie. In hetvoorjaar van 2015 waren er slechts 11 waterstofpersonenauto’s in het kentekenregister van deRDW geregistreerd.
Ik denk dat dit een valide redenering is (los van of dit voor andere technieken ook niet van toepassing is of is geweest).
 
Last edited:
Dat is niet mijn conclusie uit mijn quote van de site van de belastingdienst.
Daar zijn wij ook wel eens ingetrapt. Op de site van de belastingdienst staat het één en ander in een andere verwoording (om het eenvoudiger leesbaar te maken), waardoor de werkelijke bedoeling van een wet of de regelgeving niet strookt met wat je leest op de site van de belastingdienst.

Klein voorbeeld, de periode "jaar" en "kalenderjaar" wordt vaak door elkaar gehaald, soms staat er "per jaar" als er "per kalenderjaar" wordt bedoeld. Kan je dus mooi de mist mee ingaan...
 
Ik denk dat dit een valide redenering is (los van of dit voor andere technieken ook niet van toepassing is of is geweest).

Als men de mogelijkheid om met een ev een redelijke actieradius te hebben als luxe ziet, dan wel. Volgens mij wil men graag duurzame alternatieven promoten met dit bijtelling beleid. We zien dat er wel wat meer elektrische auto's in het straatbeeld verschijnen, maar we zien nog geen merken met auto's komen die een redelijke actieradius hebben. Van de concept cars van de diverse merken valt nog te bezien wat de prijs wordt. Een acceptabele actieradius betekend voorlopig nog een groot batterij pakket en dus een grote en zwaardere auto, en dus ook een dito kostenplaatje.

Om deze redenering als valide aan te merken voor de stimulering van waterstof is onzinnig. Immers de basis van deze stimuleringsregeling is niet om alternatieve brandstoffen te stimuleren. Als ik met een auto komt met een kernreactor er in en ik geef aan dag deze geen uitstoot heeft, en het probleem van restafval, ja dat denk ik de komende jaren wel op te lossen, betwijfel ik of dit binnen de regeling zal vallen.
Waterstof is van belang voor shell en andere oliebedrijven en wordt daarom gestimuleerd door de overheid. Dat het op dit moment verre van duurzaam is, waterstof in theorie duurzaam te produceren is maar kijkend naar schaalbaarheid een broodje aap verhaal is, lijkt de beleidsmakers niet te deren.
 
Zoals ik het lees;
Ongeacht je aanschafdatum, indien je periode van 60 maanden verloopt na 1 januari 2017 gaat de wetgeving vanaf de datum dat je 60 maanden verlopen gelden die op dat moment van toepassing is.
De wijzigingen op rijders van van voor 1 januari 2017 gaan pas gelden na 60 maanden (dus ook de vrijstellingsbeperking van €50.000). Met name onderstaande toelichting doet mij de overgangsregeling op deze wijze lezen;

Verschil in regelingen van voor en na 1 januari 2017 zijn dus dat voor 1 januari 2017 de aanschafdatum geldt als startdatum voor de 60 maanden, en na 1 januari 2017 geldt de DET (eerste toelating van de auto, hetzij in Nederland, hetzij in het buitenland) als startdatum voor de 60 maanden.

(sorry dat ik je wellicht herhaal maar ik probeer het zo helder mogelijk neer te zetten)

Dit betekent dat Tesla de time-to-market naar onze markt heel kort moet houden, en dat je er vroeg bij moet zijn om optimaal te kunnen profiteren van de 60 maanden. Dat wordt een run op nieuwe modellen.
 
Last edited:
... en na 1 januari 2017 geldt de DET (eerste auto van het model op de internationale markt) als startdatum voor de 60 maanden.
De Datum Eerste Toelating is de eerste registratiedatum van de individuele auto, dus de datum dat een auto bij de RDW in Nederland of de buitenlandse tegenhanger van de RDW geregistreerd wordt voor aflevering van de nieuwe auto aan een klant.
Zoek maar een auto op bij http://www.rdw.nl
 
Ik ben wat dat betreft benieuwd of Tesla voor de model S en x nog met slimme oplossingen gaat komen.
We verkopen een model S met een 10 kWh batterij, en met een motor van 100 pk, en die kost met wat opties ongeveer 50.000. Het is vervolgens mogelijk om later daar een grotere batterij van 90 kWh (+40k) in te plaatsen en een dual engine (+20k) die het een beetje spannend maakt. Wil je ook nog een Insane mode (+20k), superchargen +2k, dual charger, +2k etc.
Dan krijgen ze in Tilburg aardig wat werk te verrichten en heb je een auto die voor de fiscus niet meer dan 50k heeft gekost maar in werkelijkheid 140k.
Er is geen auto die zich zo sterk hiervoor leent als een Tesla. Zeker gezien het feit dat Tesla ook voor de import naar EU de batterij en aandrijflijn er onderuit haalt.
 
Waarom een oplossing met gewijzigde hardware, P.?
Kan allemaal ook in software. Volkswagen (bij gebrek aan een ander voorbeeld) deed niet anders dan auto's softwarematig aan regulering laten voldoen.
De hele vloot 14% auto's uit de afgelopen vijf jaar vormt een ander voorbeeld, hoewel daar wellicht ook af en toe wat aangepaste hardware werd gebruikt.
 
Als men de mogelijkheid om met een ev een redelijke actieradius te hebben als luxe ziet, dan wel. Volgens mij wil men graag duurzame alternatieven promoten met dit bijtelling beleid. We zien dat er wel wat meer elektrische auto's in het straatbeeld verschijnen, maar we zien nog geen merken met auto's komen die een redelijke actieradius hebben. Van de concept cars van de diverse merken valt nog te bezien wat de prijs wordt. Een acceptabele actieradius betekend voorlopig nog een groot batterij pakket en dus een grote en zwaardere auto, en dus ook een dito kostenplaatje.
Vandaar ook mijn opmerking "(los van of dit voor andere technieken ook niet van toepassing is of is geweest)".

Om deze redenering als valide aan te merken voor de stimulering van waterstof is onzinnig. Immers de basis van deze stimuleringsregeling is niet om alternatieve brandstoffen te stimuleren. Als ik met een auto komt met een kernreactor er in en ik geef aan dag deze geen uitstoot heeft, en het probleem van restafval, ja dat denk ik de komende jaren wel op te lossen, betwijfel ik of dit binnen de regeling zal vallen.
Ik betwijfel dat niet, de kortzichtigheid van functionarisen en invloeden van lobby's zijn zodanig dat met de juiste contacten ook je Tesla Model Uranium gewoon een vrijstelling gaat krijgen. Is dat zot? Ja natuurlijk. Geeft het invulling aan de directe behoefte van CO2 vermindering? Ja. Geeft het invulling aan duurzaamheid op de lange termijn? Nee natuurlijk niet. Is het belachelijk dat de overheid niet daar op mikt maar enkel op quickwins mikt? Ja, en daar wringt gelijk de schoen. De overheid is politiek gestuurd, de politiek is in de hedendaagse maatschappij onderhevig aan de niet door kennis gehinderde perceptie van Jan Modaal x 17 miljoen. Die horen geen uitstoot = Elfstedentocht en dansen met de stroom mee. Tot er een windmolen in de voortuin staat dan moet het ineens weer waterkracht gaan worden.

Waterstof is van belang voor shell en andere oliebedrijven en wordt daarom gestimuleerd door de overheid. Dat het op dit moment verre van duurzaam is, waterstof in theorie duurzaam te produceren is maar kijkend naar schaalbaarheid een broodje aap verhaal is, lijkt de beleidsmakers niet te deren.
Het gebruik van de huidige technieken gaat niet leiden tot duurzaamheid. Dat we misschien door het creëren van een groeiende behoefte een groeiende ontwikkeling kunnen stimuleren en hiermee wellicht een nu nog onbekende productie methode kunnen ontwikkelen die wel duurzaam en schaalbaar kan worden is ook een mogelijkheid.

Don't get me wrong, ik denk dat er nu op het verkeerde paard gewed wordt...
 
Ik ben wat dat betreft benieuwd of Tesla voor de model S en x nog met slimme oplossingen gaat komen.
We verkopen een model S met een 10 kWh batterij, en met een motor van 100 pk, en die kost met wat opties ongeveer 50.000. Het is vervolgens mogelijk om later daar een grotere batterij van 90 kWh (+40k) in te plaatsen en een dual engine (+20k) die het een beetje spannend maakt. Wil je ook nog een Insane mode (+20k), superchargen +2k, dual charger, +2k etc.

Interessant idee maar wel speelt het feit dat Tesla niet met dealers werkt dan weer in het nadeel. De belastingdienst zal waarschijnlijk argumenteren dat wat de service centers leveren een af-fabriek product is en dus de bijtelling op het bedrag heffen dat in de catalogus van Tesla staat voor de auto inclusief de gekozen opties. Zeker als de upgrade in Tilburg gebeurt, dat is volgens Tesla zelf toch wel echt hun fabriek want zo vermijden ze Europese invoerheffingen. Het zou me niet verbazen dat in voorkomend geval een gang naar de rechter duidelijkheid zal moeten brengen.
 
Kleine opmerking voor diegenen die zich zorgen maken over (potentiële) verandering van de bijtelling gedurende de jaren (ben ook van plan 8 jaar te rijden)

bijtelling is nooit meer dan de werkelijke kosten

Maw, afgeschreven? Die 2-300 euro*** voor onderhoud, stroom en verzekering is alles dat je hoeft te betalen. Niet de dan geldende bijtelling van eerder zo'n 6-700 netto (22% over 50k+)

Hier meer:
Bijzondere situaties
Auto en Fiscus

***Wat mij alleen onduidelijk is is of dit bruto of netto is. Ik denk 'bruto', dus geen hogere bijtelling maar ook geen aftrekpost.
 
Interessant idee maar wel speelt het feit dat Tesla niet met dealers werkt dan weer in het nadeel. De belastingdienst zal waarschijnlijk argumenteren dat wat de service centers leveren een af-fabriek product is en dus de bijtelling op het bedrag heffen dat in de catalogus van Tesla staat voor de auto inclusief de gekozen opties. Zeker als de upgrade in Tilburg gebeurt, dat is volgens Tesla zelf toch wel echt hun fabriek want zo vermijden ze Europese invoerheffingen. Het zou me niet verbazen dat in voorkomend geval een gang naar de rechter duidelijkheid zal moeten brengen.

Het zal vast wel uit kunnen om daar een bv'tje voor op te zetten en een nieuw pand in Tilburg te huren.
 
Kleine opmerking voor diegenen die zich zorgen maken over (potentiële) verandering van de bijtelling gedurende de jaren (ben ook van plan 8 jaar te rijden)

bijtelling is nooit meer dan de werkelijke kosten

Maw, afgeschreven? Die 2-300 euro*** voor onderhoud, stroom en verzekering is alles dat je hoeft te betalen. Niet de dan geldende bijtelling van eerder zo'n 6-700 netto (22% over 50k+)

Hier meer:
Bijzondere situaties
Auto en Fiscus

***Wat mij alleen onduidelijk is is of dit bruto of netto is. Ik denk 'bruto', dus geen hogere bijtelling maar ook geen aftrekpost.
Totale autokosten staat er inderdaad. Als je een auto van een ton (pak 'm beet) afschrijft over 5 jaar kom je altijd hoger uit dan de bijtelling m.i.
Wellicht dat deze regel meer speelt bij oude import-diesel-rokende-mercedes-belastingontduikers...?
 
Klopt, ga je nooit halen. Maar mensen hoeven ook niet bang te zijn dat de bijtelling opeens (na 2019) omhoog springt. Sterker nog, de vele zzp-teslarijders kunnen het beste dat ding oprijden. Fiscaal voordelig en nog goed voor het milieu ook :)
 
?

Denk eerlijk gezegd dat het veel simpeler is. Je kosten voor een auto zijn 5k per jaar, je bijtelling is 10k. Eigen inbreng of bijdrage is 5k en daarmee is het afgedaan. Fictieve getallen uiteraard. :)

Ik denk dat het nog simpeler is. Als je in je fiscale resultatenrekening 5k aan kosten opvoert, is de bijtelling ook 5k, voer je 6k op, dan is de bijtelling ook 6k etc. (en voer je geen kosten op, dan heb je ook geen bijtelling) met dien verstande uiteraard dat je geen hogere bijtelling dan het geldende % van de catalogusprijs aan je broek krijgt.

En let wel, dit geldt allemaal alleen voor IB-ondernemers.
 
Legers aan IT'ers in die dingen, waren er maar meer tesla boekhouders. Ga het vanzelf merken over een paar jaar. :)

Waar het mij vooral om ging is dat mensen weten dat (nieuwe) bijtellingsregels weinig invloed hebben op je maandlasten als je na verloop van tijd afgeschreven/goedkoop rijdt.
 
Legers aan IT'ers in die dingen, waren er maar meer tesla boekhouders. Ga het vanzelf merken over een paar jaar. :)

Waar het mij vooral om ging is dat mensen weten dat (nieuwe) bijtellingsregels weinig invloed hebben op je maandlasten als je na verloop van tijd afgeschreven/goedkoop rijdt.
Ik heb van fiscaliteit helaas meer verstand dan van IT, maar eerlijk gezegd dan weer meer van Vpb dan van IB.

Waar het mij vooral om ging, is dat jouw stelling alleen voor de IB-ondernemer geldt :wink: