Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Al sedert 4 weken het probleem van dramatisch verlaagde laadsnelheid bij de 85 KWh classic uit 2014 met 79.000 km, nu maximaal 65 kW, zelfs bij een lege accu op temperatuur. Toen ook een case aangemaakt bij Tesla Service:
"Beste meneer, Wij hebben voor u in de logs gekeken. Wij zien terug dat u veel via de supercharger laadt. Wat wij u willen adviseren is dat u probeert thuis of op het werk te laden met de mennekes 2 cable of de UMC tot maximaal 90% van uw batterij. Dit zal beter voor de conditie van uw batterij zijn. Het is niet goed voor de batterij om veel te superchargen. Team Tesla Tilburg
Ook het laden via de Thuislader geeft geen verbetering, kennelijk een puur een software matige aanpassing die echter de waarde van mijn auto bij de verkoop wel verlaagt.
 
  • Informative
Reactions: FairFrank
  • Disagree
Reactions: FairFrank
Het echte verhaal is natuurlijk dat Tesla hier niets over heeft verklaard. Ze lijken ook geen communicatieplan te hebben voor deze ingreep. Ik ga er nog steeds van uit dat er een goede reden is om dit te doen, maar ze moeten het gewoon uitleggen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: FairFrank
Je kan goed zien dat het een hele bewuste beperking is welke niet door de accu maar gewoon in harde nummers door Tesla is beperkt in de software.
Als je nu je airco op vol vermogen zet gaat de auto niet meer kW vragen. In het verleden was het zo dat als je accu voller begon te raken en je dan uiteraard minder vermogen kreeg vanuit de lader bij het aanzetten van de airco je duidelijk een toename zag in de kW die je van de SuC kreeg. Nu heb ik dit gisteren een paar keer geprobeerd daar het mij eerder al opviel.
Op zowel een SuC en een DC 50kW lader en in beide gevallen bleef de laadsnelheid gelijk.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Blijft nu bij het aanzetten van de airco de laadsnelheid in km/u gelijk of het aantal kW dat je uit de paal krijgt? Want als er een beperking zit op het aantal kW uit de paal dan zou bij het gebruik van de airco de km/ u terug moeten lopen, toch?

Dus jij denkt dat de laadcurve die er nu is wordt afgedwongen op kW per SoC en niet meer op conditie van de accu? Dat zou inderdaad een boel verklaren..
 
Blijft nu bij het aanzetten van de airco de laadsnelheid in km/u gelijk of het aantal kW dat je uit de paal krijgt? Want als er een beperking zit op het aantal kW uit de paal dan zou bij het gebruik van de airco de km/ u terug moeten lopen, toch?

Dus jij denkt dat de laadcurve die er nu is wordt afgedwongen op kW per SoC en niet meer op conditie van de accu? Dat zou inderdaad een boel verklaren..

Sorry, ja dat bedoel ik. Het geeft geen verandering in de kW im de auto dus lijkt op de paal. De accu krijgt dus feitelijk nog minder vermogen en lijkt dus dat van de SoC een vaste waarde aan de paal als Max zal worden doorgegeven. Dus eigenlijk nog meer beperkt in laadvermogen daar je dus als je in de auto zit tijdens het laden en de airco aanhebt je nog langer moet wachten.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Inmiddels heb ik ook de SuC beperking ondervonden (20.4.2). Voor de liefhebber de datapunten van verschillende sessies onderweg door Duitsland.

De teneur is duidelijk, vroeger kreeg ik tot 20 % zeker 118 kW, bij 60 % nog 60 kW. Al met al dus ongeveer 10..20 kW minder vermogen over de hele range met de bijkomende extra laadtijd. Zelf ben ik tot nu toe juist erg conservatief geweest door de accu nooit helemaal tot 0 % leeg te rijden of tot 100 % te laden. Gezien de huidige softwarebeperkingen heeft dat blijkbaar geen verschil gemaakt. Nu niet helemaal leegrijden maakt het laden met de huidige beperkingen extreem veel langzamer. Hoop echt dat er een fix komt om weer 118 kW te krijgen als eerder het geval was.

Overigens zijn er twee verschillende zaken, de lagere SuC snelheid en de verminderde range. Verminderde range heb ik zelf tot nu toe nog niet ervaren gelukkig, maar ik kan het ook nog niet uitsluiten helaas.

19 % - 97 kW
20 % - 94 kW
22 % - 90 kW
25 % - 87 kW
30 % - 84 kW - 95 kW - 83 kW
35 % - 78 kW
36 % - 80 kW - 86 kW
40 % - 74 kW - 84 kW
42 % - 78 kW
45 % - 69 kW
46 % - 73 kW
55 % - 54 kW
60 % - 51 kW - 46 kW
66 % - 45 kW
70 % - 38 kW - 43 kW
75 % - 40 kW
 
Last edited: