Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
De "km bereik" is erg subjectief en afhankelijk van je rijstijl.
Km is toch objectief. Geschatte kWh resterend gedeeld door vaste waarde per type wagenonafhankelijk van je rijgedrag.
Ik denk dat dit bij mijn MS90D rond de 190 Wh/km ligt.
Bij een Zoe weet ik dat de resterende range geschat wordt op basis van je recente rijgedrag en dus subjectief is. Je kan zo voor een verrassing komen te staan als je vrouw de vorige rit op ECO gedaan heeft en je zelf de volgende rit doet, volop gebruikmakend van het mooie vermogen dat de Zoe toch wel heeft.
 
Km is toch objectief. Geschatte kWh resterend gedeeld door vaste waarde per type wagenonafhankelijk van je rijgedrag.
Ik denk dat dit bij mijn MS90D rond de 190 Wh/km ligt.
Bij een Zoe weet ik dat de resterende range geschat wordt op basis van je recente rijgedrag en dus subjectief is. Je kan zo voor een verrassing komen te staan als je vrouw de vorige rit op ECO gedaan heeft en je zelf de volgende rit doet, volop gebruikmakend van het mooie vermogen dat de Zoe toch wel heeft.
Dat lijkt zo, maar bij mij blijft de range in kilometers dapper beweren dat ik met halfvolle batterij nog 200km zou kunnen, terwijl ik weet dat dat nooit kan. En zie je dus bij 20% batterij dat ie plots 2 kilometer range per kilometer rijden kwijt speelt.

De Guess’O’Meter bij Tesla maakt naar mijn ervaring een mengeling tussen je effectieve rijstijl en de gewenste rijstijl gebaseerd op werkelijke snelheidslimieten en verkeer. Dat vloekt als het verkeer rustig is, je harder accelereert dan autopilot zou willen en iets harder rijdt dan de snelheidslimiet.

Het kan zijn dat de GOM nu accurater is, maar 4 jaar geleden kon je er niet op rekenen.
 
et kan zijn dat de GOM nu accurater is, maar 4 jaar geleden kon je er niet op rekenen.

Kilometers in de cockpit linksonder is gebaseerd op een vaste wh/km waarde die per type constant is.

De waarde op het energie scherm is dacht ik op basis van de laatste 50 kilometer.

Maar beide zijn waardeloos. De enige goede indicator is de navigatie te gebruiken die met veel factoren rekening houd.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V
Dat lijkt zo, maar bij mij blijft de range in kilometers dapper beweren dat ik met halfvolle batterij nog 200km zou kunnen, terwijl ik weet dat dat nooit kan. En zie je dus bij 20% batterij dat ie plots 2 kilometer range per kilometer rijden kwijt speelt.

De Guess’O’Meter bij Tesla maakt naar mijn ervaring een mengeling tussen je effectieve rijstijl en de gewenste rijstijl gebaseerd op werkelijke snelheidslimieten en verkeer. Dat vloekt als het verkeer rustig is, je harder accelereert dan autopilot zou willen en iets harder rijdt dan de snelheidslimiet.

Het kan zijn dat de GOM nu accurater is, maar 4 jaar geleden kon je er niet op rekenen.
Bij mij geeft hij bij 100% nog 400km aan. Haal ik ook normaal ook niet. Juist omdat hij rekent met een vast en optimistisch verbruik van 190Wh/km. Mocht hij rekening houden met je rijstijl, dan zou het net juister zijn. Ikvind het beter zo. Je weet met een beetje ervaring wel hoe jouw rit zich zal verhouden tot de vaste waarde. In de zomer een beetje meer verbruik, in de winter veel meer.

In gunstige omstandigheden haal je het wel. Ik haalde zo ooit eens 470 km toen hij nog bij 100% 417km aangaf. Ik had een gemiddelde van 151 Wh/km en ben direct van de 11kW lader geklimatiseerd vertrokken. Dus beter dan de theoretische waarde. 25 graden en zowat de helft van de rit met een snelheidsbeperking van 110km/u. Als je het niet in 1 keer doet verlies je te veel aan phantom drain, koud starten, batterij opwarmen, interieur klimatiseren...
 
Bij mij geeft hij bij 100% nog 400km aan. Haal ik ook normaal ook niet. Juist omdat hij rekent met een vast en optimistisch verbruik van 190Wh/km.

Het is maar wat je optimistisch vind. Ik vind de waarde persoonlijk erg goed. In de zomer haal ik het verbruik als ik ronde 105km/u rijd en in de winter misschien bij 5-10km/u minder.

Het is niet dat je 90 of 80 moet gaan rijden maar als je altijd 120-130 rijd dan is de waarde te optimistisch.

Het gaat er eerder om dat je weet dat je die afstand kan halen als je je snelheid onder de 100 houd.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Het probleem is natuurlijk als je 's ochtends op je display 400km zou zien staan en denkt "nou ik moet naar de andere kant van het land en terug, da's 200km enkele trip dus dat lukt wel" en dan begint te rijden, waarbij je bij je bestemming aankomt en het ding nog altijd beweert dat je thuis gaat halen, maar op terugweg erachter komt dat je halverwege toch moet laden.

Met procenten heb je dat probleem niet, want dat schept geen verwachtingspatroon.

En inderdaad, als je de navi gebruikt en de energy display van je trip kan je veel beter schatten.

Ik vind het jammer dat de GOM niet van hetzelfde algoritme gebruik maakt als de trip display en navi want die zijn vaak wel accuraat in vergelijking met mijn rijstijl.

IMG_3014.JPG
 
Bij Audi is het bereik dat de GOM aangeeft afhankelijk van de bestemming en de gekozen route. Rijd je over de snelweg dan gaat de GOM uit van snelwegsnelheid en dito verbruik en ligt het bereik beduidend lager.
Bij het instappen kan het dan zo zijn dat je een bereik hebt van 360 km en als je een bestemming ingeeft die je langs de snelweg wil bereiken, valt het bereik terug naar 295 km.
 
Het is maar wat je optimistisch vind. Ik vind de waarde persoonlijk erg goed. In de zomer haal ik het verbruik als ik ronde 105km/u rijd en in de winter misschien bij 5-10km/u minder.
Idd jullie zijn nu ‘beperkt’ tot 100km/u. SoC in km moet redelijk correct zijn nu.
waarbij je bij je bestemming aankomt en het ding nog altijd beweert dat je thuis gaat halen, maar op terugweg erachter komt dat je halverwege toch moet laden.
Dat kan niet. Als je 400 km moet en je verbruikt meer, dan zal hij halfweg geen 200km meer aangeven.
Km of procent is een non-topic. Of hij na 200km rijden nog 200km of 50% aangeeft maakt niet uit. Je conclusie zou in beide gevallen zijn dat je thuis geraakt.
 
Dat kan niet. Als je 400 km moet en je verbruikt meer, dan zal hij halfweg geen 200km meer aangeven.
Km of procent is een non-topic. Of hij na 200km rijden nog 200km of 50% aangeeft maakt niet uit. Je conclusie zou in beide gevallen zijn dat je thuis geraakt.
Zou het maar. Het lijkt mij dat ie voor 70% van de rit nogal conservatief inschat, en dan met nog 30% over merkt dat het verwachte rijbereik echt niet meer overeen komt met wat er nog in de batterij zit en dan de kilometers plots erg kort worden.

Zag hetzelfde fenomeen met mijn BMW's hoor... Ook eerst dapper zeggen dat ik er 450km mee kon doen, en als de bak bijna leeg is telde elke echte kilometer voor 2 volgens de GuessOMeter.

Maar ja, helegans offtopic :D
 
Ik vermoed dat er een probleem is met mijn wagen bij het superchargen. Het gaat om een Model S 60 (software gelimiteerde batterij) van 2017, levering Februari 2018. Er werd een CSS module ingebouwd in December 2020. Tijdens het laden haal ik 75Kw bij 40% geladen en 60Kw bij 50% geladen. Daarna gaat het snel achteruit gaat naar b.v. 40 Kw bij 80%. Cijfers zijn hetzelfde met of zonder CSS adapter. Volgens het Tesla service center is dit volledig normaal. Wat denken jullie? Hoewel kW halen jullie bij b.v. 50% geladen? Dank bij voorbaat!
Vreemd, mijn twee laatste laadbeurten gaat het weer veel sneller. Enige verklaring lijkt een software update van 2 weken gelden. Iemand die dit ook ervaart?
 
Mijn S85 met 185k km geeft ook nog steeds 400km range aan bij volladen.
Daarvan halen we met moeite nog 300km zuinig gereden <110kmpu en 185Wh/km. Doe 400km is gewoon quatsch.
MAAR LET OP:
als ik aflees op de elektriciteitsmeter dan is een volledige laadbeurt van 5% tot vol... 55kWh !!!!
Dus ipv 85kWh rest er sinds de 2019 firmware nog 60kWh.
Weinig eigenaars kijken dit na. De meeste die ik gesproken heb dachten dat volladen 85kWh betekende en dat ze niet zuinig reden.
Mijn wagen is sinds die vaststelling reeds 3x binnengeweest bij Tesla (laatste keer 2 weken lang) en conclusie van Tesla serviceteam: batterij is perfect, wat betreft uw opmerkingen kunnen wij verder niets doen.
Ik heb mijn advocaat ingeschakeld en de respons van Tesla is ronduit beschamend. Men verwijst naar de huidige garantievoorwaarden ipv die van toen ik de wagen aankocht. Volgens Tesla is 70% batterij nog steeds binnen de marge. Daarnaast stelt de Tesla raadsman dat Tesla via firmware capaciteit, range en andere parameters mag wijzigen zonder impact op de garantie.
Onze 8 jaar garantie loopt bijna af.
Het lijkt alsof Tesla de early adopters met S85 wil ontmoedigen om de wagen te houden door hem redelijk onbruikbaar te maken met beperkte range en traag laden zodat hun batterijprobleem vanzelf verdwijnt.
Ik zet verdere stappen en heb mijn advocaat groen licht gegeven om voluit te procederen. Indien er nog eigenaars van een S85 zijn met gelijkaardige batterijbeperking, neem aub contact via pm.
 
Mijn S85 met 185k km geeft ook nog steeds 400km range aan bij volladen.
Daarvan halen we met moeite nog 300km zuinig gereden <110kmpu en 185Wh/km. Doe 400km is gewoon quatsch.
MAAR LET OP:
als ik aflees op de elektriciteitsmeter dan is een volledige laadbeurt van 5% tot vol... 55kWh !!!!
Dus ipv 85kWh rest er sinds de 2019 firmware nog 60kWh.
Weinig eigenaars kijken dit na. De meeste die ik gesproken heb dachten dat volladen 85kWh betekende en dat ze niet zuinig reden.
Mijn wagen is sinds die vaststelling reeds 3x binnengeweest bij Tesla (laatste keer 2 weken lang) en conclusie van Tesla serviceteam: batterij is perfect, wat betreft uw opmerkingen kunnen wij verder niets doen.
Ik heb mijn advocaat ingeschakeld en de respons van Tesla is ronduit beschamend. Men verwijst naar de huidige garantievoorwaarden ipv die van toen ik de wagen aankocht. Volgens Tesla is 70% batterij nog steeds binnen de marge. Daarnaast stelt de Tesla raadsman dat Tesla via firmware capaciteit, range en andere parameters mag wijzigen zonder impact op de garantie.
Onze 8 jaar garantie loopt bijna af.
Het lijkt alsof Tesla de early adopters met S85 wil ontmoedigen om de wagen te houden door hem redelijk onbruikbaar te maken met beperkte range en traag laden zodat hun batterijprobleem vanzelf verdwijnt.
Ik zet verdere stappen en heb mijn advocaat groen licht gegeven om voluit te procederen. Indien er nog eigenaars van een S85 zijn met gelijkaardige batterijbeperking, neem aub contact via pm.
Lijkt mij sterk dat tesla probeert actief oudere modellen onbruikbaar te maken. Wat zou daar het nut van zijn? Erbij niet echt een tekort aan vraag voor nieuwe Tesla’s. Enige wat dat zou kunnen veroorzaken is een slechte naam. Heb je ook een gedocumenteerde totale verbruiksmeting van je batterij toen je je tesla net had aangekocht.
 
Helaas heb ik dat niet, wagen voldeed toen aan de verwachting. Onze jaarlijkse reis naar het Zuiden was met de Tesla. Het is maar dat we sinds de 2019 update bij een volle batterij trip van Gent naar De Haan nog net thuis raakten. Dit weekend idem met trip Gent- Leuven en op terugweg al waarschuwing dat we max 110 mochten rijden. En dat allemaal met een volgens Tesla perfecte batterij.
We hadden dezelfde discussie met ons centraal scherm dat stukging buiten garantie. We hadden geen 'bewijs' dat we reeds problemen hadden voordien. Nu sturen we een service request bij elke 'scheet' die de wagen maakt omdat dit nu eenmaal moet voor dit nieuwe Tesla.