Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb dat nooit bijgehouden maar er is altijd gezegd van weinig tot 80% laden in een half uur. Boven de 80% zou het altijd langzamer gaan toch?

En binnen die 80% zou een volgende supercharger moeten liggen.
Een goed half uur was ook mijn ervaring (rij met enige regelmaat op en neer naar Oostenrijk). Tot de update, nu tot 50% ca 110 kWh daarna wordt het snel minder, bij 60% nog ongeveer de helft, 60 kWh. Doe er nu > 50 minuten over om op 80% te komen. :(

Sorry - heb een S100D maar ben op zoek naar een oorzaak / oplossing.
 
Ik blijf mij wel verbazen over de klaarblijkelijke simpele manier van beperken door Tesla van het laadvermogen. Laatst had ik een weekend de Raven S Long Range ter leen, en had hem naar 6% gereden en op de SuC en kreeg maar 60kW.. Toen verplaatst van stall en weer maar 60kW. Pas bij 20% ging hij omhoog naar 119kW om te zakken naar 113kW om daar constant op te blijven tot zo een 50% (ook vreemd, waarom niet aan 119kW ?) om daarna langzaam af te zakken. Nu begrijp ik dat dit normaal is om als je bijna leeg bent dat hij langzamer start en dat dit dus met het behoud van de accu te maken heeft. Dit zou ook al met oudere modellen zo zijn. Echter, op de eerdere modellen waaronder mijn P85+ heb ik altijd vol vermogen gekregen, 118-120 kW al heb ik 0% range. Dit heb ik nu nog steeds, wel uiteraard zakt dit snel in maar dat begrijp ik dan niet. Als je dus echt dit doet ter behoud van de accu, dan ga je toch juist zaken beperken wat je ook bij andere al uit voorzorg doet? Dit is voor mij toch weer een aanwijzing dat het echt een "paniek" fix is geweest voor toch hoogstwaarschijnlijk het risico op brand, zeker in combinatie met mijn eerdere constatering dat ik bij de DC lader al vanaf 86% onder de 22kW ga om vervolgens tot 12kW te zakken bij 90% waar ik bij de AC 3 fase 32amp lader ik tot en met 95% accu op 22kW blijf en pas bij 99% op 12kW zit.
 
Weer even gaan testen.. moeders naar winkelcentrum bij Leiderdorp gebracht en ik naar de SuC. Laats had ik al bij 86% dat ik naar de 22kW ging. Nu “pas” bij 88. Kan ook wel te maken hebben met korter laden. Ben eerst vanaf 20% gaan starten en paar keer gewisseld met CCS adapter. Bij iedere nieuwe poging even 10-15 kW sneller dan als ik stopte maar liep altijd vrij snel weer omlaag naar waar ik bij gebleven was. Nu op 90% en op 16kW. Ga hem zo even op de 22kW AC lader zetten die hier ook staat. Benieuwd wat ik dan krijg.
 
9CD18F8C-79E4-4E08-BF38-1FB7F5B31128.png
Mijn X P100D met nog geen 18k op de teller laadt nu ook niet meer tot het eind, bij 410 stopt het gewoon. Voor de duidelijkheid ik laad altijd tot 80% maar tijdens de vakantie moest ik ivm de afstand tot 100% laden, maar dat doet ie niet. September naar de sec hiervoor, ze gaven aan dat alle auto’s beperkt gaan worden ivm bescherming van de batterij. Mijne is blijkbaar al beperkt door software update, maar nergens in de update iets over gezien. Onze S zit op dezelfde software versie, is al 2 jaar oud, heeft meer dan 45k op de teller en laadt nog steeds tot 100% zonder enige batterijverlies. Sorry maar dit kan echt niet. Je koopt een auto met een bepaalde range, en binnen 1 jaar is je range al zonder melding verminderd.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Weer even gaan testen.. moeders naar winkelcentrum bij Leiderdorp gebracht en ik naar de SuC. Laats had ik al bij 86% dat ik naar de 22kW ging. Nu “pas” bij 88. Kan ook wel te maken hebben met korter laden. Ben eerst vanaf 20% gaan starten en paar keer gewisseld met CCS adapter. Bij iedere nieuwe poging even 10-15 kW sneller dan als ik stopte maar liep altijd vrij snel weer omlaag naar waar ik bij gebleven was. Nu op 90% en op 16kW. Ga hem zo even op de 22kW AC lader zetten die hier ook staat. Benieuwd wat ik dan krijg.

Ok, bij 91% gestopt met 14kW en verplaatst maar de AC lader en gewoon 22kW.
 
@pvh : helemaal eens.. ik ga de model s in elk geval nooit meer updaten tenzij ik hier op t forum lees dat er zaken ten goede worden gewijzigd. Die OTA updates zijn eerder een nadeel dan voordeel!!

Toen ik de S een jaar geleden kocht en er versie 8 opstond werkte bijna alles beter dan nu ( sneller superchargen, spotify haperde nooit, ik kon de stuurverwarming aanzetten zonder de airco/verwarming te moeten aanzetten ( zoals nu het geval is) AP gaf een veel meer volwassen indruk.. nu zeer veel phantom braking.. ja dan liever geen updates. Mijn inziens zijn het veelal downgrades en zijn wij de (beta) testers
 
  • Like
Reactions: pvh
Van het SeC een nieuwe drive-unit gekregen, en daarmee ook de beperkende softwareupdate.

Gekke verschillen tussen sessies: SuC Breukelen en Zevenaar, beide vandaag, beide na zo’n 100 km rijden en bij aankomst min of meer dezelfde SoC.
In Breukelen meteen zakkend naar net boven de 90 kW en al snel verder zakkend richting 70 kW. In Zevenaar gewoon 116 kW en bij vergelijkbare SoC nog altijd boven de 90 kW.
 

Attachments

  • 59F011E3-1B2E-4D68-8193-1EED7D901339.jpeg
    59F011E3-1B2E-4D68-8193-1EED7D901339.jpeg
    411.2 KB · Views: 52
  • 858D7928-1086-4579-A1ED-8E2F2D111B7C.jpeg
    858D7928-1086-4579-A1ED-8E2F2D111B7C.jpeg
    561.6 KB · Views: 48
  • 49C6EB99-03AE-4385-89E7-C14B488CB07A.jpeg
    49C6EB99-03AE-4385-89E7-C14B488CB07A.jpeg
    531.5 KB · Views: 46
  • 5BC0C2E2-5FBC-4FA3-8AA9-2F70F661842F.jpeg
    5BC0C2E2-5FBC-4FA3-8AA9-2F70F661842F.jpeg
    496.2 KB · Views: 51
  • Informative
Reactions: FrankNL
Mooi overzicht van de verschillen tussen de oudere en nieuwe software voor de verschillende accu's :

Chargegate 85kWh in beeld. Dank voor tip en delen!

De lijn loopt voor onze P85 2013 nog lager. Daarmee is met deze auto over een lange afstand reizen onpraktisch geworden en de eventuele verkoopprijs gekelderd. Hoewel dol op breaks, met 45kW superchargen (bij 45% SoC) onderweg gaat het echt te langzaam.
Het is van ganser harte te hopen dat alleen de eerste generatie 85kWh-batterijen hierdoor is getroffen.

Mocht de laadsnelheid ook bij de grotere, nieuwere batterijen na een paar jaar geknepen gaan worden, dan is dat IMO een stevige dreun voor de BEV-markt in het algemeen en die van de tweedehandsmarkt in het bijzonder.
 
afgelopen vrijdag op zaterdag teruggekomen van een 8 daagse roadtrip. Ivm de lagere laadsnelheid heb ik gekozen voor een aangepaste route met name op de heenreis. Meer stops, DeC stops en wat nuttigs gaan doen en Duitsland zoveel mogelijk vermijden om niet als Tesla Slak over te komen. Vertrokken op donderdagmiddag met 100% accu (368 typical) met als eerste stop de SuC Erfstadt. 2 uur en 29 minuten over gedaan, 270 echte KM en 343 Typical verbruikt wat 93% van de capaciteit is. Dus met 7% aangekomen. Verbruik 242 Wh/km. Laden begon aan 118 om snel te zakken. Niets nieuws hier. net geen 30 minuten geladen om van 7 naar 53% te geraken en toen op weg naar de volgende SuC Pfalzfeld. Uurtje rijden en 117 km. 168 Typical kwijt en wederom op 7% aan te komen. Een dik uur moeten laden om naar 88% te komen en om daarna in 1 uur en 3 kwartier over 230 km te doen om bij de SuC Achern te komen met wederom 7% range. Uurtje geladen om met 77% te vertrekken en na 190 km rijden wederom 1 uur en 45 minuten aan te komen bij de SuC Egerkingen in Zwitzerland met 3%. Klein uurtje laden naar 78% om weer 150 km verder de SuC Quinto aan te doen. Beetje inefficiënt want aangekomen met 28% maar toch bewust gezien dit een soort van ruststop is. Hondje goed uitlaten, even liggen. Precies 2 uurtjes geladen en gerust om met 98% te vertrekken naar SuC Verona Italië om met 5% aan te komen na een dikke 300km te hebben gereden in 2 uur en 45 minuten. Uurtje laden naar 84% om met 50% aan te komen in Venetië. Parking met DeC van te voren gereserveerd en paar uutjes van Venetië genoten. Was erg warm en met 100% vertrokken om in 3 uur en 45 minuten en een dikke 300 KM aan te komen bij de SuC Senj, te Kroatië met nog 14%. Door lage snelheden in Italië ivm wegwerkzaamheden en de keuze om in Kroatië binnendoor te gaan richting de bestemming aan de kust (scheelt aardig wat KM) denk ik een van de zuinigste ritten ooit door mij gemaakt. 300 km en nog 14% over... dat heb ik met mijn P85+ niet vaak gezien denk ik. In 20 minuutjes naar 50% en in een dik halfuur naar de SuC Otočac en 38km. Maar 13% verbruikt dus ik had Senj kunnen overslaan om met 1% aan te komen... maar ok. Dus ik kan mits erg zuinig rijden 340 echte KM halen... Laatste stukje voor de dag naar Biograd na Moru waar we voor 2 dagen een appartement hadden genomen. 160km rijden in 1.5 uur en aankomen met 20%. We leven 19:45 vrijdagavond. Ik moet zeggen, dit was een relaxte trip en het lange laden was hiermee redelijk te doen. Laadmogelijkheden in Biograd zijn ruk, één 230volt plaatsje die continue Iced is. Er staan wel overal kasten bij de Marina maar ik had alleen mijn MCU meegenomen en niet de juicebooster en blijkt de UMC defect te zijn. Op de blauwe, rode en gewone plug gewoon niet willen laden. Afijn, volgende ochtend SuC Zadar, koffie drinken en voor de rest even bij Kaufland Zadar de lader proberen en na 2 dagen naar het fantastische eiland Brac via de ferry vanuit Split waar ik bij het enige hotel met een DeC heb geboekt. Fantastisch hotel met goed eten (voor het eerst van mijn leven half pension genomen daar het geen verschil met ontbijt was qua prijs) Moeders doodsangsten uitgestaan daar ik een offroad stukje door de bergen koos met onverharde weg met keien. Gelukkig luchtvering en omhoog kunnen zetten. Beetje leuk eiland rondtoeren, Marina aangedaan met een DeC (was niet nodig, maar gewoon proberen) en de kleren van het lijf gevraagd over de Tesla. Heb in de 2 dagen op dat eiland niet één EV gezien. Jammer genoeg kreeg ik wat lichamelijke ongemakken en zijn we op pad gegaan naar Zagreb woensdagochtend. Eerst even naar de fokker waart ons hondje vandaan komt, een speciale plek voor mijn vrouw bezocht wat we ieder jaar doen en toen aart ons vaste Hotel Esplanada in Zagreb waar ze ook nu naast de DeC voor Tesla een DeC voor Porsche hebben. Uiteraard even geprobeerd, 3x16 en kon laden. Mooi ding wel om te zien. Volgende dag naar Praag, Hotel Maria met ook een DeC. Zal de tussenstops even besparen en de bedoeling was om dan een half dagje te blijven de volgende dag en dan naar Berlijn voor de IFA beurs. Maar icvm de ongemakken die ik had besloten om naar huis te gaan. Dat was best een ramp rit. lage densiteit SuC vanuit Praag naar NL. Na een rampenrit uiteindelijk om 02:45 aangekomen thuis vrijdag op zaterdag. Die rit heeft mij wel doen inzien dat als je wel snel naar huis wilt je dat niet kan met de beperking van de laadsnelheid. Ik moest soms naar 95% laden en ben maar na 90% op AC laders gaan staan die er waren daar ik daar dan sneller op kon laden dan op de SuC.... Afijn, veel data verzameld en morgen alsnog naar Berlijn maar dan met het vliegtuig...... Totaal 4600 km gereden in 8 dagen... denk zo een 60 uur in/om de auto gezeten...
 
aangekomen met 28% maar toch bewust gezien dit een soort van ruststop is. Hondje goed uitlaten, even liggen. Precies 2 uurtjes geladen en gerust om met 98% te vertrekken naar SuC Verona Italië

Dus van 28% naar 98% in 2 uur? Dat lijkt niet te kloppen.

Gebruik je Teslafi? Ik zou je laadsessies in kaart brengen en daar toch een goede geformuleerde klacht neerleggen via je rechtsbijstandverzekering.
 
Dus van 28% naar 98% in 2 uur? Dat lijkt niet te kloppen.

Gebruik je Teslafi? Ik zou je laadsessies in kaart brengen en daar toch een goede geformuleerde klacht neerleggen via je rechtsbijstandverzekering.
Jawel. Ik gebruik idd Teslafi. Na 90% gaat hij onder de 20kW en daalt snel. Ik ging even rusten die sessie anders was ik wel eerder weggegaan.