Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Nou jullie 85 rijders kunnen tenminste nog ergens naar toe. Mijn 60 is nu eigenlijk totaal onbruikbaar voor ook maar iets langere ritten.
Gelukkig is mijn dagelijks gebruik maar 50km per dag of zo, dat gaat prima via mijn thuislader.
Maar gisteren even van Almelo via Utrecht naar Amsterdam en weer terug. Met een 60 ben je dan echt afhankelijk van een supercharger, en je kan ook niet met 50 of 60% weer wegrijden, want dan haal je de volgende supercharger niet.
In totaal heb ik gisteren daardoor twee uur en drie kwartier staan superchargen :-( . Max laadsnelheid bij vrij lege accu max een minuut 48 kW en de rest van de tijd snelheden tussen 23 en 28kW. Vanaf een procent of 70 onder de 10kW. 3,5 uur reistijd, vermeerderd met 2,75 uur SUC tijd. Bijna net zo lang laden als rijden!
Een jaar geleden haalde ik ook gewoon min of meer dezelfde snelheden als bij een 85.
Als ik op de snelweg een keer flink het gas intrap zie ik dat ik een celonbalans krijg van bijna 0,7 volt. Bij zwaardere belasting zal dat altijd wat groter zijn maar dit lijkt me wel erg veel.
Ik wilde eigenlijk mijn vrouw haar Land Rover Discovery voor een nieuwe Tesla gaan vervangen, maar durf dat momenteel toch niet aan.
 
  • Informative
Reactions: FairFrank
Nou jullie 85 rijders kunnen tenminste nog ergens naar toe. Mijn 60 is nu eigenlijk totaal onbruikbaar voor ook maar iets langere ritten.
Gelukkig is mijn dagelijks gebruik maar 50km per dag of zo, dat gaat prima via mijn thuislader.
Maar gisteren even van Almelo via Utrecht naar Amsterdam en weer terug. Met een 60 ben je dan echt afhankelijk van een supercharger, en je kan ook niet met 50 of 60% weer wegrijden, want dan haal je de volgende supercharger niet.
In totaal heb ik gisteren daardoor twee uur en drie kwartier staan superchargen :-( . Max laadsnelheid bij vrij lege accu max een minuut 48 kW en de rest van de tijd snelheden tussen 23 en 28kW. Vanaf een procent of 70 onder de 10kW. 3,5 uur reistijd, vermeerderd met 2,75 uur SUC tijd. Bijna net zo lang laden als rijden!
Een jaar geleden haalde ik ook gewoon min of meer dezelfde snelheden als bij een 85.
Als ik op de snelweg een keer flink het gas intrap zie ik dat ik een celonbalans krijg van bijna 0,7 volt. Bij zwaardere belasting zal dat altijd wat groter zijn maar dit lijkt me wel erg veel.
Ik wilde eigenlijk mijn vrouw haar Land Rover Discovery voor een nieuwe Tesla gaan vervangen, maar durf dat momenteel toch niet aan.
man man... wat een (geen) snelheden zijn dat. En bij Ionity gaat dat niets sneller?
 
Ik heb ook serieus last van afgenomen laadsnelheid. ECHTER maandagavond in Heusden-Zolder geladen en daar leken 'oude tijden' wat te herleven. Ik had al een rit vanuit Roosendaal Nederland achter de rug dus batterij was vol op temperatuur. Kan het zijn dat Tesla lange afstand probeert te faciliteren door in het buitenland (niet het land van registratie) een groot gedeelte van de laadsnelheidsbeperking op te heffen? Ik heb helaas geen videootje gemaakt maar het verschil was groot. (20 minuten +- 175km bereik geladen - gestart op 25km - waar dit in Nederland is afgenomen tot +- 100-120km in 20 minuten bij vergelijkbare SoC). Terug in Nederland alles weer terug bij de oude, beroerde laadsnelheid. Iemand dezelfde ervaring?
 
  • Informative
Reactions: FairFrank
Hier starten aan een 70 Kw, heel kort om daarna snel terug te vallen op een 50 Kw
20191031_182102.jpg
20191031_184447.jpg
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Vermogen danst nogal op en neer bij het laden. Met warme batterij en 1% SoC start de P85 met 122 kW, om vrijwel meteen terug te vallen naar 30-35 kW, dan weer even 70-80 kW, en terug naar 30-35 kW.

Time remaining... in Elon Time.
 

Attachments

  • 78EFEB12-383B-4943-A1F3-AB46D314EEFF.jpeg
    78EFEB12-383B-4943-A1F3-AB46D314EEFF.jpeg
    472.9 KB · Views: 40
  • DDD2CAB2-9D0E-489F-A4D2-9AB34C1E2D89.jpeg
    DDD2CAB2-9D0E-489F-A4D2-9AB34C1E2D89.jpeg
    462.6 KB · Views: 41
Gisteren weer eens een test gedaan in Brugge. Ik was er alleen, dus het probleem zit zeker niet bij de laders.
Gestart op 19:15 met 36 km resterend. De auto gaf aan dat volladen 50 minuten zou duren, wat tegenwoordig een Elon grap is.
Gestopt om 19:33 met 144 km range. Volgens de auto moest ik toen nog altijd 40 minuten laden. Maw 10 minuten gezakt op 20 minuten tijd. De aangeven laadtijd klopt dus ook voor geen meter meer, die blijft blijkbaar nog altijd bij de berekening van vroeger.
Ik heb ook een filmpje gemaakt. De laadsnelheid start bij 0kW en loopt snel op naar 114kW, blijft daar 1 seconde, en daalt dan weer snel naar 100kW, na 3 minuten blijft er nog 79 kW over, en dat daalt eigenlijk vrij snel verder naar 50kW. Dat is idd Chademo snelheid.

Ik heb even zitten rekenen en ga er nu vanuit dat bij onze volgende skivakantie we 2 keer langer gaan stil staan. De auto verbruikt 280-300 Wh/km tijdens die trips, maw een range (volgeladen) van 240 km, dan telkens 50 minuten wachten om 150km effectieve range te hebben. Maw elke 1,5 uur rijden ongeveer een uur stil staan.
 
@Phil_BE stelt voor om via de Testaankoop juridische dienst eens een brief naar Tesla te laten sturen. Een abo op Testaankoop is niet duur, en zeker veel goedkoper dan zelf een advocaat betalen. En het werkt ook nog, ik heb hun service al ooit eens gebruikt.

Echter ik vind het wel belangrijk dat we met zo veel mogelijk personen tegelijk een verzoek indien bij Testaankoop. Dus iedereen die wil meedoen, graag asap mij of Phil_BE contacteren.
 
Dat verhaal hoor je dagelijks, maar het klopt totaal niet, omdat er nu eenmaal superchargers bijkomen en met V3 ook weer een fikse verbetering zal komen.

Daarnaast kun je nu ook uitwijken naar bv Ionity.

V3 , v5 of v6 maakt allemaal niet uit als je laadsnelheid even laag blijft. Er was van elke rijder veel hoop met de verhoging van de suc's naar 150 kW, maar de softwarematige inperking van het laden heeft dat snel gekortwiekt