Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Inmiddels heb ik ook de SuC beperking ondervonden (20.4.2). Voor de liefhebber de datapunten van verschillende sessies onderweg door Duitsland.

De teneur is duidelijk, vroeger kreeg ik tot 20 % zeker 118 kW, bij 60 % nog 60 kW. Al met al dus ongeveer 10..20 kW minder vermogen over de hele range met de bijkomende extra laadtijd. Zelf ben ik tot nu toe juist erg conservatief geweest door de accu nooit helemaal tot 0 % leeg te rijden of tot 100 % te laden. Gezien de huidige softwarebeperkingen heeft dat blijkbaar geen verschil gemaakt. Nu niet helemaal leegrijden maakt het laden met de huidige beperkingen extreem veel langzamer. Hoop echt dat er een fix komt om weer 118 kW te krijgen als eerder het geval was.

Overigens zijn er twee verschillende zaken, de lagere SuC snelheid en de verminderde range. Verminderde range heb ik zelf tot nu toe nog niet ervaren gelukkig, maar ik kan het ook nog niet uitsluiten helaas.

19 % - 97 kW
20 % - 94 kW
22 % - 90 kW
25 % - 87 kW
30 % - 84 kW - 95 kW - 83 kW
35 % - 78 kW
36 % - 80 kW - 86 kW
40 % - 74 kW - 84 kW
42 % - 78 kW
45 % - 69 kW
46 % - 73 kW
55 % - 54 kW
60 % - 51 kW - 46 kW
66 % - 45 kW
70 % - 38 kW - 43 kW
75 % - 40 kW
 
Heb voor mijn MS 75D een afspraak op 9 december staan bij Het service centrum.
Ook lage snelheden. Starten bij 50 Kw waar voor versie 13.2 laadsnelheden van ruim 100 Kw werden gehaald.
Iemand al bij het service centrum geweest??? Wat is de conclusie???
Bij mij hetzelfde met de 75D, ik haal nog maar amper 50kw bij het snelladen. Ik het 40.000 gereden en hij is van september 2018, dus ruim een jaar oud en alleen op vakantie de snelladers gebruikt.
 
Opvallend, was de accu wel warm?
Bij zo'n jonge Tesla vervalt het argument van de oude accu.
En bij jullie is er nog sprake van volledige garantie: wat is de reactie van het sec geweest toen je dit probleem aankaartte? Misschien geldt het antwoord op het probleem ook wel voor de Classic rijders hier met hetzelfde probleem.
 
Ik rij geen classic, maar wel een Model S uit 2015 met 165k op de teller. Onder "normale" omstandigheden (lees in de zomer) laadt mijn auto met 96 kW bij snelladen (De auto is dus softwarematig beperkt). Nu het kouder is, haal ik dat niet en houdt ie op bij circa 80 kW na een rit van minimaal 50 km. Bij een rit minder dan 50 km is de batterij nog kouder en is dat nog een stuk minder.

Overigens kan de laadsnelheid ook afhangen van de SuC (hoe druk is het).
 
Last edited:
Opvallend, was de accu wel warm?
Bij zo'n jonge Tesla vervalt het argument van de oude accu.
En bij jullie is er nog sprake van volledige garantie: wat is de reactie van het sec geweest toen je dit probleem aankaartte? Misschien geldt het antwoord op het probleem ook wel voor de Classic rijders hier met hetzelfde probleem.

Bij mij was het argument dat de auto teveel aan de SuC heeft gestaan, heb de auto 2e hands gekocht (bij Tesla) met 50k op de teller. Nu staat deze op 85k. Ik heb dus 35k gereden en zo'n 1/3 van die km's bij de SuC gestaan omdat ik thuis niet kan laden. Tesla doet er niks aan en vertelt je dat het is om jou langer van je Tesla te laten genieten en dat ze derhalve de laadsnelheid hebben beperkt, ter voorkoming van degradatie van het accupakket.....

Bullshit als je het mij vraagt maar je doet er niks aan!
 
Bij mij was het argument dat de auto teveel aan de SuC heeft gestaan, heb de auto 2e hands gekocht (bij Tesla) met 50k op de teller. Nu staat deze op 85k. Ik heb dus 35k gereden en zo'n 1/3 van die km's bij de SuC gestaan omdat ik thuis niet kan laden. Tesla doet er niks aan en vertelt je dat het is om jou langer van je Tesla te laten genieten en dat ze derhalve de laadsnelheid hebben beperkt, ter voorkoming van degradatie van het accupakket.....

Bullshit als je het mij vraagt maar je doet er niks aan!

Ik weet niet of ik er op wacht maar er zal zeker iets gaan gebeuren op juridisch gebied. Ik begrijp nog steeds niet waarom wij in NL geen class action rechtszaken hebben.
 
Bij mij was het argument dat de auto teveel aan de SuC heeft gestaan, heb de auto 2e hands gekocht (bij Tesla) met 50k op de teller. Nu staat deze op 85k. Ik heb dus 35k gereden en zo'n 1/3 van die km's bij de SuC gestaan omdat ik thuis niet kan laden. Tesla doet er niks aan en vertelt je dat het is om jou langer van je Tesla te laten genieten en dat ze derhalve de laadsnelheid hebben beperkt, ter voorkoming van degradatie van het accupakket.....

Bullshit als je het mij vraagt maar je doet er niks aan!
Door de CANbus te lezen, zie je ook hoeveel kWh DC chargen de voorganger heeft gedaan. Zie ook:

Kleine investering om inzicht te krijgen en daarmee ook de mogelijkheid om het gesprek meer op inhoud te voeren.
 
Mijn model s 75D is ook van september 2018. Heb er nu 50.000 mee gereden. Haalt niet meer boven de 75kw bij snelladen.
Volgens mij hebben alle model S en Xen dezelfde batterij samenstelling (correct me if I’m wrong) inclusief de ravens. Dat het knijpen van vermogen alleen op de oudere auto plaats vind lijkt mij te komen doordat die al richting de 8 jaar van de garantie lopen. Ik verwacht dan ook dat als Tesla geen technische oplossing vindt er steeds meer ouder wordende auto geknepen gaan worden.
 
Volgens mij hebben alle model S en Xen dezelfde batterij samenstelling (correct me if I’m wrong) inclusief de ravens. Dat het knijpen van vermogen alleen op de oudere auto plaats vind lijkt mij te komen doordat die al richting de 8 jaar van de garantie lopen. Ik verwacht dan ook dat als Tesla geen technische oplossing vindt er steeds meer ouder wordende auto geknepen gaan worden.
Naar wat ik begrijp:

- de 85 accu’s verschillen in voltage niet van de 90 en de 100, maar wel in chemische samenstelling. De 90 was een soort gevampte 85. De <85 packs hebben minder units en een lager voltage.

- de classics pre facelift hebben een unlimited mijl warranty op de batterij. Tesla lijkt die nu in de US accounts aan te passen naar een limited 120.000 mijl (dat zou niet moeten mogen). De 8 jaar is wel altijd de grens geweest.
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Opvallend, was de accu wel warm?
Bij zo'n jonge Tesla vervalt het argument van de oude accu.
En bij jullie is er nog sprake van volledige garantie: wat is de reactie van het sec geweest toen je dit probleem aankaartte? Misschien geldt het antwoord op het probleem ook wel voor de Classic rijders hier met hetzelfde probleem.
Ik heb de Tesla ongeveer 2 maanden geleden laten aanpassen om te kunnen laden bij andere laadstations (met adapter), dat kostte 500 euro, ik heb het idee dat het daarna minder is geworden met opladen. Ik zal een afspraak maken om hier na te kijken. Laat het wel weten of het dan weer goed is.
 
Afgelopen dagen mijn eerste paar 1.000+ km ritten gemaakt met de P85 sinds de aanpassing van de laadsnelheid. Het scheelt zo’n 10-15 minuten per SuC, een uur in totaal op een enkele reis Noord-Italie. Ik dacht even dat een buitenlandse rit met de classic niet leuk meer zou zijn. Het blijkt in de praktijk slechts een kleine parameter tussen de invloed van het weer, files, de bezettingsgraad van de stalls, wegwerkzaamheden en grenscontroles.
 
Ik heb mijn model SP100D aangeschaft 31-12-2018
kilometer stand staat nu op 29200 km.

na 4 maanden +/- 10.000 km op de teller had ik opeens 30 km minder range.

Vanaf het moment dat ik voertuig heb aangeschaft was mijn laad capaciteit 90% = 430 km
100% laden = 490 km.


Maandag 2 december 2019 heb ik mijn auto geladen 90% = 419 km ( totale verlies van 11 km 90% laden )

Vrijdag 13 december heb ik mijn auto 90% geladen = 414 km. ( totale verlies van 16 km bij 90% laden)


Zaterdag 14 december heb ik mijn auto 90% geladen = 411 km ( totale verlies 19 km bij 90% laden.


30+19= 49 km minder range vanaf 31 december 2018 t/m 14 december 2019

Dat bij iedere laad sessie mijn accu
capaciteit naar beneden gaat lijkt mij niet ok
Als argument van Tesla krijg ik te horen dat ik te vaak aan het superchargen ben.
 
Dat bij iedere laad sessie mijn accu
capaciteit naar beneden gaat lijkt mij niet ok
Als argument van Tesla krijg ik te horen dat ik te vaak aan het superchargen ben.

Geen idee wat typical bij een P is maar waarschijnlijk ook 200wh/km. Je huidige capaciteit is dan 411*200=82.2kWh en dat is wel aardig wat degradatie na 29.200km en komt neer op zo'n 19% verlies.

Hoeveel kilometer van de 29.200km heb je gesupercharged? Hoevaak laad je boven de 90%?
 
Geen idee wat typical bij een P is maar waarschijnlijk ook 200wh/km. Je huidige capaciteit is dan 411*200=82.2kWh en dat is wel aardig wat degradatie na 29.200km en komt neer op zo'n 19% verlies.

Hoeveel kilometer van de 29.200km heb je gesupercharged? Hoevaak laad je boven de 90%?

ik ben 2 á 3 keer per week bij de supercharger mits ik geen verre reis heb.
Heb geen laadstation thuis, wel een gemeente lader maar die zit meestal vol na 17:00 uur. Ik sta niet stil met de auto ik rij veel korte ritten
 
Bij korte ritten tot 90% laden, is waarschijnlijk voor jou effectiever, maar voor de auto is het beter om dan tussen 20% en 80% te blijven. Als dit je 3de tesla is en je had bij de vorige 2 zo weinig degradatie en het rijgedrag is identiek, dan denk ik dat je Tesla wel kan vertellen dat hun opmerking de plank misslaat, naast het feit dat Tesla al best veel aan je heeft verdient.

Waarom eigenlijk de auto al wisselen na 60.000 km?