Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik begreep dat ook de M3's gekort worden dus dit geldt generiek.
Ik vind het ook onbehoorlijk.
Het is ook gewoon bizar. Ik kan het vanuit een technisch oogpunt wel begrijpen, maar ze communicatie bij Tesla is net zoals met de eMMC gewoon 0.

De Release Notes van Tesla zeggen nooit wat er nu echt veranderd. Alleen maar de gimmicks staan er in, that's it.
 
Wat ik me nog afvraag: sinds het voltage per cel is beperkt (van zo’n 4,1 Volt naar who knows), maakt het voor de slijtage dan ook minder uit wanneer de limiet bij het laden op 100% wordt gezet? Want wat vandaag 100% heet, is eigenlijk wat vroeger 90% was. En 90% nu, is eigenlijk 80% toen. Zie ik iets over het hoofd?
 
Wat ik me nog afvraag: sinds het voltage per cel is beperkt (van zo’n 4,1 Volt naar who knows), maakt het voor de slijtage dan ook minder uit wanneer de limiet bij het laden op 100% wordt gezet? Want wat vandaag 100% heet, is eigenlijk wat vroeger 90% was. En 90% nu, is eigenlijk 80% toen. Zie ik iets over het hoofd?
Dit is eigenlijk een goeie vraag.
Ik merk dat bij 100% laden, regen is niet helemaal beperkt zoals vroeger en komt helemaal terug ergens rond 95%.
 
Wat ik me nog afvraag: sinds het voltage per cel is beperkt (van zo’n 4,1 Volt naar who knows), maakt het voor de slijtage dan ook minder uit wanneer de limiet bij het laden op 100% wordt gezet? Want wat vandaag 100% heet, is eigenlijk wat vroeger 90% was. En 90% nu, is eigenlijk 80% toen. Zie ik iets over het hoofd?
Wat ik heb begrepen is dat het voltage wordt gemeten per module en niet per individuele cel.
 
Wat ik me nog afvraag: sinds het voltage per cel is beperkt (van zo’n 4,1 Volt naar who knows), maakt het voor de slijtage dan ook minder uit wanneer de limiet bij het laden op 100% wordt gezet? Want wat vandaag 100% heet, is eigenlijk wat vroeger 90% was. En 90% nu, is eigenlijk 80% toen. Zie ik iets over het hoofd?

Nee, dat heb ik al vaker gezegd. Door de voltage cap kun je feitelijk nu altijd laden tot 100%. Al is het natuurlijk nog altijd slechter dan de batterijen op 50-60% te houden.
 
Ik lees hier en daar dat met firmware 2020.48.36 de laadsnelheid beperking terug uitgeschakeld zou zijn. Maw de laadsnelheid zou terug zijn wat het was voor Mei 2019. Ik rij nog altijd met 2019.40.2.1 omdat ik bij elke nieuwe firmware sinds Mei 2019 alleen maar minder features kreeg. Ben dan maar gestopt met updates te installeren.

is er iemand die guinea pig wil spelen, en 2020.48.36 op zijn 85 heeft geïnstalleerd en kan bevestigen dat de laadsnelheid beperking verleden tijd is. Als dat zo is ga ik deze update ook installeren. Die laadsnelheid beperking is echt wel een serieuze limitering bij het gebruik van mijn auto. Nu ja, nog even wachten, want 2020.48.12.1 staat nu klaar in de auto, en naar wat ik lees is 2020.48.36 nodig.
 
Waarom jijzelf niet?

Firmware na 2019.40.2.1 heeft beperkingen op de AP1. Dat was de druppel die de emmer deed overlopen bij mij. Elke firmware upgrade was eigenlijk een downgrade in 2019 voor de oudere Model S'n. De laadsnelheid beperking vind ik nog erger dan de AP beperkingen. Als ik terug een betere laadsnelheid krijg, neem ik die slechter AP1 er wel bij. Ik wil het echter niet als eerste uitproberen, stel dat de laadsnelheid beperking er nog altijd is, dan zit ik ook nog eens met een slechtere AP1.

Er zullen echter wel wat forum leden zijn die al met recentere firmwares rondrijden, en waarbij de 2020.48.36 upgrade geen invloed heeft op de AP1. Daarom mijn vraag dus, wie heeft deze upgrade, en heeft SuCs er al mee getest.
 
Het gaat overigens hierover:
https://twitter.com/GeorgKonjovic/status/1343239483920150530
https://twitter.com/arctechinc/status/1344008152665083909
https://twitter.com/HansNoordsij/status/1344010591602618369

Eigenaars die melden dat hun oude 2017 Model S en X beperkt vermogen leken te krijgen aan superchargers, en sinds 2020.48.26 terug aan vol vermogen lijken te laden.

Een Model X 100D die 155kW haalt op een V3 supercharger, 129kW bij @Hans Noordsij en iemand anders met een X die 132kW haalde.
 
Ik heb gisteren na een lange rit met nog 30km range een kwartier aan een SuC gehangen en in die tijd exact 100km aan range geladen. Daarna een update gekregen naar 2020.48.12.1
Ik heb maandag weer een lange rit, zal dan eens kijken of het sneller gaat.

al bedankt om dit testen. Echter de wijziging zou pas in 2020.48.36 zitten. Maar wie weet.
Best even op de laadsnelheid letten. Ik zie soms iets meer als 100kW maar dat duurt amper 5 seconden. De laadsnelheid zakt snel en stabiliseert dan ergens tussen 70 en 50 kW.
 
Ik heb weliswaar een 60 met 2020.48.12.1 en merk helaas geen verschil in laadsnelheid. Afgelopen dinsdag in Naarden aan gekomen met 29% en 30 kW bij geladen waar ik exact 1 uur over heb gedaan.. hoger verbruik met dit weer dus een 130 km per uur laadsnelheid
 
  • Informative
Reactions: AustinP
is er iemand die guinea pig wil spelen.

Hier is pas 2020.48.12.1 binnen. Volgens TeslaFi, is .26 of .30 enkel voor mcu2 momenteel.

Maar ik wil best ginea pig spelen en als het idd laadsnelheid herstel.
Mocht het idd alles weer goed maken, dan zal ik stoppen met zsm updaten, en afwachten naar andere ervaringen: die trage laad snelheid is echt frustrerend.
 
Hier is pas 2020.48.12.1 binnen. Volgens TeslaFi, is .26 of .30 enkel voor mcu2 momenteel.

Maar ik wil best ginea pig spelen en als het idd laadsnelheid herstel.
Mocht het idd alles weer goed maken, dan zal ik stoppen met zsm updaten, en afwachten naar andere ervaringen: die trage laad snelheid is echt frustrerend.

ik gebruik teslafi niet, echter wel tesla firmware upgrade tracker. Van de 174 installs van 2020.48.26 is er eentje pre-AP en al 12 met AP1. Ik denk niet dat die allemaal een MCU2 hebben. Maw er is geen beperking omwille van MCU1.

Frustrerend is nog veel te zwak om dit probleem te omschrijven. Hopelijk is het opgelost met 2020.48.26 (@one-ten 2020.48.12.1 zit deze wijziging nog niet in)
 
ik gebruik teslafi niet, echter wel tesla firmware upgrade tracker. Van de 174 installs van 2020.48.26 is er eentje pre-AP en al 12 met AP1. Ik denk niet dat die allemaal een MCU2 hebben. Maw er is geen beperking omwille van MCU1.

Frustrerend is nog veel te zwak om dit probleem te omschrijven. Hopelijk is het opgelost met 2020.48.26 (@one-ten 2020.48.12.1 zit deze wijziging nog niet in)
Ik ben ook geen TeslaFi klant, maar ze delen statistieken dat open zijn tot eender wie:
https://www.teslafi.com/firmware.php

Ik ben wel dankbaar aan hen en hun klanten want dit geeft toch inzicht in versies and updates.
Er zijn misschien enkele uitzonderingen die idd mcu1 en .26 hebben maar het lijkt nog zeer beperkt en nog geen “fleetwide” push voor mcu1