Wk057 heeft op zijn website een verklaring gepost ivm het trager laden.
Het trager laden en trager superchargen zijn niet aan elkaar gerelateerd. Alleen trager laden wordt door hem besproken.
De problemen zitten in de meet-pcb’s van de batterij modules. De batterijen zelf zijn dus niet defect, toch wel een belangrijk detail dacht ik.
Er zijn 2 aparte problemen in die pcb’s. Tesla heeft software gemaakt om beide problemen apart te detecteren.
Het eerste probleem vereist de vervanging van de batterij. Je krijgt een boodschap in de auto dat de batterij service nodig heeft. Echter dit probleem doet zich zeer weinig voor. Een transistor (mosfet) is dan stuk.
Het tweede probleem heeft Tesla opgelost met software. Een spanningsmeting van een batterijgroep wordt soms slecht uitgelezen, meestal dus wel goed. Met de oude software zal de auto bij 1 slechte meting de batterij minder opladen = range verlies. Dat moet omwille van de veiligheid. Sinds midden 2020 is er een software die slechte metingen neutraliseerd door statistiek en wat andere trukken. Maw dit soort van slechte metingen worden gecorrigeerd. Op die manier moet Tesla de batterijen niet vervangen. Je moet wel ongeveer 10000 km gereden hebben voor de software genoeg informatie heeft verzameld en je de volle batterij capaciteit terug hebt.
Let wel, je rijdt dan wel degelijk rond met een defect op 1 van de meet pcb’s.
Dit probleem komt zeker niet bij alle auto’s voor. Een klein gedeelte van die autos met BMB1.5 pcb’s. Ruwweg auto’s van 2013 tot mid 2015.