Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zag in het Model S forum dat er mensen andere en nieuwere accu's krijgen als hun 85 pack binnen de garantie het begeeft. Ik heb hier op het forum nog geen leden gezien die na een defect met hun accu een nieuw type accu krijgen maar een refurb pack ontvangen. Is het voor Tesla eigenlijk wel mogelijk om hier in europa zo een pack te monteren? Ik neem aan dat het gewicht op kenteken dit zou kunnen verhinderen? Of heeft Tesla hier niets mee van doen? Je mag namelijk in een ICE ook niet zomaar een andere motor leggen met andere specificaties dan op kenteken, dan moet je naar een RDW keuring omdat legaal te krijgen.
 
  • Funny
Reactions: Daniel 74
Ik zag in het Model S forum dat er mensen andere en nieuwere accu's krijgen als hun 85 pack binnen de garantie het begeeft. Ik heb hier op het forum nog geen leden gezien die na een defect met hun accu een nieuw type accu krijgen maar een refurb pack ontvangen. Is het voor Tesla eigenlijk wel mogelijk om hier in europa zo een pack te monteren? Ik neem aan dat het gewicht op kenteken dit zou kunnen verhinderen? Of heeft Tesla hier niets mee van doen? Je mag namelijk in een ICE ook niet zomaar een andere motor leggen met andere specificaties dan op kenteken, dan moet je naar een RDW keuring omdat legaal te krijgen.
Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar volgens mij mag je wel degelijk een motor met andere specificaties monteren in je ICE, zolang het aantal cilinders en het brandstof type gelijk blijven. Dus meer cilinderinhoud, andere turbo, toevoegen turbo mag, er wordt in ieder geval geen opmerking over gemaakt bij een apk.

Ook de brandstoftank bij je ice mag je aanpassen, bij een Defender (de echte, niet de nieuwe) kun je bijvoorbeeld een extra tank toevoegen. Bij de apk wordt alleen gekeken of eea deugdelijk vast zit en niet lekt. En reken maar dat het gewicht daardoor toeneemt! Nu is het gewicht van onze Defender door alle extra spullen die erop en erin zitten (o.a. lier, tweede accu, zonnepaneel, roofrack, daktent) sowieso niet meer geheel in lijn met de registratie :D
 
  • Funny
Reactions: FairFrank
Is het voor Tesla eigenlijk wel mogelijk om hier in europa zo een pack te monteren? Ik neem aan dat het gewicht op kenteken dit zou kunnen verhinderen? Of heeft Tesla hier niets mee van doen? Je mag namelijk in een ICE ook niet zomaar een andere motor leggen met andere specificaties dan op kenteken, dan moet je naar een RDW keuring omdat legaal te krijgen.

Ik heb bij de werkzaamheden aan mijn Mercedesen altijd begrepen dat de RDW bij restauraties enzo de auto ziet als een ding uit drie delen: chassis, koets en motor/aandrijving. Je mag 1 van die dingen wijzigen, niet alledrie: anders ziet de RDW het voertuig als nieuwe auto. Bij het wijzigen van de motor moet het aantal cilinders enz. gelijk blijven.
Er staat niets over herkeuring bij wijziging van de grootte van de brandstoftank, verstevigingen aan de carrosserie of andere ingrepen die leiden tot extra gewicht.

Restauratie van of ingrijpende reparaties aan een voertuig | RDW
 
  • Informative
Reactions: FairFrank
Ik heb bij de werkzaamheden aan mijn Mercedesen altijd begrepen dat de RDW bij restauraties enzo de auto ziet als een ding uit drie delen: chassis, koets en motor/aandrijving. Je mag 1 van die dingen wijzigen, niet alledrie: anders ziet de RDW het voertuig als nieuwe auto. Bij het wijzigen van de motor moet het aantal cilinders enz. gelijk blijven.
Er staat niets over herkeuring bij wijziging van de grootte van de brandstoftank, verstevigingen aan de carrosserie of andere ingrepen die leiden tot extra gewicht.

Restauratie van of ingrijpende reparaties aan een voertuig | RDW


Je kunt wel meer vervangen maar niet in 1 keer. In 3 keer kun je in principe een nieuwe oude auto hebben en dan is er weinig origineels meer aan. Bij belasting vrije auto's doen ze wat moeilijk aangezien er teveel geprobeerd werd.
 
  • Informative
Reactions: FairFrank

Nou nee, dat is niet het hele verhaal. Dit verhaal gaat alleen over afname van capaciteit en niet over lagere SuperCharger snelheden.

Quote uit zijn verhaal:
"
“I can’t supercharge fast anymore!”

This is a whole different issue. While an SoC imbalance presented by Condition Z can affect charge rates, it’s not the cause of the throttling many vehicles have seen. That’s a totally different topic that I won’t get into here today.
"
 
  • Like
Reactions: ebullio
Wk057 heeft op zijn website een verklaring gepost ivm het trager laden.

Het trager laden en trager superchargen zijn niet aan elkaar gerelateerd. Alleen trager laden wordt door hem besproken.

De problemen zitten in de meet-pcb’s van de batterij modules. De batterijen zelf zijn dus niet defect, toch wel een belangrijk detail dacht ik.

Er zijn 2 aparte problemen in die pcb’s. Tesla heeft software gemaakt om beide problemen apart te detecteren.
Het eerste probleem vereist de vervanging van de batterij. Je krijgt een boodschap in de auto dat de batterij service nodig heeft. Echter dit probleem doet zich zeer weinig voor. Een transistor (mosfet) is dan stuk.

Het tweede probleem heeft Tesla opgelost met software. Een spanningsmeting van een batterijgroep wordt soms slecht uitgelezen, meestal dus wel goed. Met de oude software zal de auto bij 1 slechte meting de batterij minder opladen = range verlies. Dat moet omwille van de veiligheid. Sinds midden 2020 is er een software die slechte metingen neutraliseerd door statistiek en wat andere trukken. Maw dit soort van slechte metingen worden gecorrigeerd. Op die manier moet Tesla de batterijen niet vervangen. Je moet wel ongeveer 10000 km gereden hebben voor de software genoeg informatie heeft verzameld en je de volle batterij capaciteit terug hebt.
Let wel, je rijdt dan wel degelijk rond met een defect op 1 van de meet pcb’s.

Dit probleem komt zeker niet bij alle auto’s voor. Een klein gedeelte van die autos met BMB1.5 pcb’s. Ruwweg auto’s van 2013 tot mid 2015.
 
Wk057 heeft op zijn website een verklaring gepost ivm het trager laden.

Het trager laden en trager superchargen zijn niet aan elkaar gerelateerd. Alleen trager laden wordt door hem besproken.

De problemen zitten in de meet-pcb’s van de batterij modules. De batterijen zelf zijn dus niet defect, toch wel een belangrijk detail dacht ik.

Er zijn 2 aparte problemen in die pcb’s. Tesla heeft software gemaakt om beide problemen apart te detecteren.
Het eerste probleem vereist de vervanging van de batterij. Je krijgt een boodschap in de auto dat de batterij service nodig heeft. Echter dit probleem doet zich zeer weinig voor. Een transistor (mosfet) is dan stuk.

Het tweede probleem heeft Tesla opgelost met software. Een spanningsmeting van een batterijgroep wordt soms slecht uitgelezen, meestal dus wel goed. Met de oude software zal de auto bij 1 slechte meting de batterij minder opladen = range verlies. Dat moet omwille van de veiligheid. Sinds midden 2020 is er een software die slechte metingen neutraliseerd door statistiek en wat andere trukken. Maw dit soort van slechte metingen worden gecorrigeerd. Op die manier moet Tesla de batterijen niet vervangen. Je moet wel ongeveer 10000 km gereden hebben voor de software genoeg informatie heeft verzameld en je de volle batterij capaciteit terug hebt.
Let wel, je rijdt dan wel degelijk rond met een defect op 1 van de meet pcb’s.

Dit probleem komt zeker niet bij alle auto’s voor. Een klein gedeelte van die autos met BMB1.5 pcb’s. Ruwweg auto’s van 2013 tot mid 2015.
Je schrijft 'trager laden en trager superchargen', maar je bedoelt 'lagere range en trager superchargen'.
Ik had hierboven al een link naar zijn 'lagere range' verhaal gepost.
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Wk057 heeft op zijn website een verklaring gepost ivm het trager laden.

Het trager laden en trager superchargen zijn niet aan elkaar gerelateerd. Alleen trager laden wordt door hem besproken.

De problemen zitten in de meet-pcb’s van de batterij modules. De batterijen zelf zijn dus niet defect, toch wel een belangrijk detail dacht ik.

Er zijn 2 aparte problemen in die pcb’s. Tesla heeft software gemaakt om beide problemen apart te detecteren.
Het eerste probleem vereist de vervanging van de batterij. Je krijgt een boodschap in de auto dat de batterij service nodig heeft. Echter dit probleem doet zich zeer weinig voor. Een transistor (mosfet) is dan stuk.

Het tweede probleem heeft Tesla opgelost met software. Een spanningsmeting van een batterijgroep wordt soms slecht uitgelezen, meestal dus wel goed. Met de oude software zal de auto bij 1 slechte meting de batterij minder opladen = range verlies. Dat moet omwille van de veiligheid. Sinds midden 2020 is er een software die slechte metingen neutraliseerd door statistiek en wat andere trukken. Maw dit soort van slechte metingen worden gecorrigeerd. Op die manier moet Tesla de batterijen niet vervangen. Je moet wel ongeveer 10000 km gereden hebben voor de software genoeg informatie heeft verzameld en je de volle batterij capaciteit terug hebt.
Let wel, je rijdt dan wel degelijk rond met een defect op 1 van de meet pcb’s.

Dit probleem komt zeker niet bij alle auto’s voor. Een klein gedeelte van die autos met BMB1.5 pcb’s. Ruwweg auto’s van 2013 tot mid 2015.

Het superchargen duurde bij mij twee keer zo lang waardoor de auto wat mij betreft onbruikbaar werd. Ik heb hem echt met veel verlies moeten verkopen en die software aanpassing zou eigenlijk niet moeten kunnen zonder te compenseren. Er zou in ieder geval niet zo geheimzinnig over gedaan moeten worden.

Ik geloof ook totaal niet meer in de motieven van Elon Musk.
 
In Noorwegen is er een zaak aangespannen tegen tesla. Ik ben erg benieuwd wat hier de uitkomst van gaat zijn. Het topic in het open deel van het forum is zo ontspoort met meningen die niet technisch gefundeerd zijn, maar dit vind ik toch interessant om hier ook te posten.