Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
In Noorwegen is er een zaak aangespannen tegen tesla. Ik ben erg benieuwd wat hier de uitkomst van gaat zijn. Het topic in het open deel van het forum is zo ontspoort met meningen die niet technisch gefundeerd zijn, maar dit vind ik toch interessant om hier ook te posten.
Nog een verhaal hierover met als intro:
Tesla was found guilty of throttling charging speed and battery capacity through a software update.
Unless it appeals, Tesla is going to have to pay $16,000 to each of the thousands of owners affected in the country.

Meer lezen:
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Het blijft een belachelijke actie van Tesla om die aanpassing zonder enige verklaring door te voeren. Ik denk dat als je als leverancier iets doet waardoor de bruikbaarheid van een product minder wordt er gewaarschuwd en gecompenseerd moet worden.
Nou, laten we even nadenken:
  1. Tesla communiceert niks publiek, regelt door software dat voorkomen wordt dat batterijen in lichterlaaie gaan op een beperkte reeks van accupacks. Eens oplossing softwarematig gevonden wordt oplossing uitgerold naar de fleet. Mensen klagen dat ze niet geïnformeerd werden, en geen compensatie hebben gezien voor het tijdelijke ongemak
  2. Tesla communiceert dat de accu beperkt moet worden. Mensen gaan klagen dat ze ongemak hebben, en eisen compensatie. Aandelen zakken. Wekenlang spiel in de media dat een EV gevaarlijk is. Tesla vind een softwarematige oplossing. Hoeveel van de compensatie krijgt Tesla terug?
  3. Tesla doet niks. Batterijen gaan in de fik, liefst buiten garantie. Aandelen zakken. Wekenlang spiel in de media dat een EV gevaarlijk is. Tesla moet compensatie geven aan mensen wiens batterij in de fik ging
Van alle 3 de opties lijkt me 1 nog altijd het beste. Ja, zuur dat je geen compensatie kreeg. Het leven is niet altijd eerlijk.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Hoi wooter, ik denk dat je wel te kort door de bocht gaat hier. Het terugdraaien van de Supercharger snelheid is niet 1 op 1 te correleren. Er spelen hier 2 zaken, charge gate en range gate. Range heeft tesla met een sw oplossing in 2020.30 kunnen mittigeren door slimmer naar de temperatuur in het pak te kijken. Wel zijn hier een aantal 1000 km voor nodig wanneer het algoritme de capaciteit weer kan vrijgeven. Chargegate is ook ontstaan op de 75 en 90 modellen. Maar daar heeft tesla de limiet weer afgehaald eind vorig jaar met een update. De vraag is waarom de 85 packs dit niet is gedaan. Sowieso lijkt het mij vrij frusterend als je de limiet behaald en je suc speed inkakt. Mijn 85 staat bij mij en stond bij de vorige eigenaar niet aan de suc alleen wanneer nodig. Ik heb dus nog geen last van de echte beperking maar wel de andere laadcurve. Geluk voor mij is dat ik niet anders gewend ben en dat ik de auto ook voor een fractie van de nieuw prijs heb gekocht. Maar het zou tesla sieren om ook de 85 auto's te uncappen waar mogelijk.
 
  • Like
Reactions: AustinP
Nou, laten we even nadenken:
  1. Tesla communiceert niks publiek, regelt door software dat voorkomen wordt dat batterijen in lichterlaaie gaan op een beperkte reeks van accupacks. Eens oplossing softwarematig gevonden wordt oplossing uitgerold naar de fleet. Mensen klagen dat ze niet geïnformeerd werden, en geen compensatie hebben gezien voor het tijdelijke ongemak
  2. Tesla communiceert dat de accu beperkt moet worden. Mensen gaan klagen dat ze ongemak hebben, en eisen compensatie. Aandelen zakken. Wekenlang spiel in de media dat een EV gevaarlijk is. Tesla vind een softwarematige oplossing. Hoeveel van de compensatie krijgt Tesla terug?
  3. Tesla doet niks. Batterijen gaan in de fik, liefst buiten garantie. Aandelen zakken. Wekenlang spiel in de media dat een EV gevaarlijk is. Tesla moet compensatie geven aan mensen wiens batterij in de fik ging
Van alle 3 de opties lijkt me 1 nog altijd het beste. Ja, zuur dat je geen compensatie kreeg. Het leven is niet altijd eerlijk.
Volgens mij is het punt voornamelijk dat de softwarematige oplossing geen oplossing is die aansluit bij de verwachting van eigenaren. Immers, de range en laadsnelheid zijn door Tesla softwarematig beperkt, waarbij het er op lijkt dat Tesla daarmee tracht te voorkomen dat de batterij onder garantie vervangen moet worden.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Een recente update heeft de range en laadsnelheid vrijwel hersteld.

Als je hier niet mee tevreden bent kan je altijd proberen verhaal te halen bij Tesla. Zoals ze in Noorwegen hebben gedaan (maar daar had Tesla niet op gereageerd dus ze zijn bij verstek veroordeeld. Als hun rechtssysteem vergelijkbaar is als het Belgische, betekent dat dat ze een nieuw proces kunnen vragen en alles opnieuw wordt gedaan.)

Ik bekijk altijd zo een dingen van beide kanten: de klant, en de leverancier. En in zo een geval zijn er nooit winnaars.

 
Het is onbehoorlijk economisch handelen van Tesla.
Eigenlijk net zoiets als je je Tesla, zonder waarschuwing als jouw Tesla tijdens een bezoek aan SEC, de frunkhood even kaal maakt en niets daar over communiceert.
Later verneem je anderen dat dat is gedaan om eventuele claims tegen steenslag te ontwijken.

Dit handelen door Tesla geeft duidelijk aan wie de eigenlijke eigenaar van jouw Tesla is.
Niet de juridische eigenaar.
 
Het is onbehoorlijk economisch handelen van Tesla.
Eigenlijk net zoiets als je je Tesla, zonder waarschuwing als jouw Tesla tijdens een bezoek aan SEC, de frunkhood even kaal maakt en niets daar over communiceert.
Later verneem je anderen dat dat is gedaan om eventuele claims tegen steenslag te ontwijken.

Dit handelen door Tesla geeft duidelijk aan wie de eigenlijke eigenaar van jouw Tesla is.
Niet de juridische eigenaar.
Ik kan niet wachten op allerlei kwade brieven en processen omdat auto's niet meer de beloofde peekaa's halen.

Dergelijke geluiden hoorde je ook bij de iPhone toen Apple erachter kwam dat batterijen van smartphones ook wel eens aan vervanging toe waren na veelvuldig opladen en gebruik.

Hoe zet je vernieuwde technologische inzichten af tegenover juridisch eigenaarschap? Ben je dan blijer met een auto die de beperkingen niet heeft, en waarvan de accu naar de haaien gaat, al dan niet met je garage erbij? Tenslotte heeft Tesla ook nog een garantie lopen op die dingen, dus over echt 100% juridisch eigenaarschap van de klant kan je nog niet spreken tot de garantie verlopen is.
 
Ik kan niet wachten op allerlei kwade brieven en processen omdat auto's niet meer de beloofde peekaa's halen.

Dergelijke geluiden hoorde je ook bij de iPhone toen Apple erachter kwam dat batterijen van smartphones ook wel eens aan vervanging toe waren na veelvuldig opladen en gebruik.

Hoe zet je vernieuwde technologische inzichten af tegenover juridisch eigenaarschap? Ben je dan blijer met een auto die de beperkingen niet heeft, en waarvan de accu naar de haaien gaat, al dan niet met je garage erbij? Tenslotte heeft Tesla ook nog een garantie lopen op die dingen, dus over echt 100% juridisch eigenaarschap van de klant kan je nog niet spreken tot de garantie verlopen is.
Nu vergelijk je appels met peren. Een accu van een batterij is heel iets anders dan een batterij van een auto. Per slot van rekening is snelladen één van de USP's van Tesla. Om dan na verloop van tijd sneaky de snelheid te beperken is toch wel kwalijk. Het zou ook minimaal ergens in algemene voorwaarden moeten staan maar blijkbaar zijn die er niet eens.
 
Wooter lijkt alles wat er met producten gebeurt zonder enige informatie vooraf prima te vinden. Als het gevaar voor brand zo groot was dat ze dit moesten doen hadden ze dat zeker kenbaar moeten maken. Er zijn namelijk mensen die geen updates installeren en die liepen nu toch gevaar. En als je PK’s gaat vergelijken met range en laadsnelheid is er duidelijk iets mis met je. De juiste vergelijking is dat je ICE naar de garage is geweest en daarna nog maar 600 km op een tank rijd ipv 800 km. En dat had jij waarschijnlijk prima gevonden?
 
Wooter heeft wel degelijk een punt. Wat Tesla in dit geval ook zou hebben gedaan, ze moesten wat om het risico van optreden te beperken en wilden daarbij zo min mogelijk tegen bezwaren aanlopen.
Dan heb je de keuze om vooraf te communiceren en dan lijkt het op goedkeuring vragen. Dan heeft iedereen een mening.
Niet communiceren: Dan heb je achteraf gedoe omdat mensen de communicatie waardeloos vinden (terecht).

Hoe dan ook het product wordt beperkt in haar kunnen voor behoud van het product en Tesla koopt tijd om te onderzoeken wat de beste mogelijk oplossing is en reduceert de kans op optreden van het risico.

Tesla kan dit eigenlijk nooit goed doen, zonder iedereen volledig te compenseren en dan nog zijn er mensen die bezwaren hebben.
 
EV's worden langzaam volwassen en het lijkt erop dat we moeten gaan accepteren snelladen zorgt voor slijtage. Dat heeft Tesla als pionieer ontdekt en dus wordt Tesla door de early adopters ook verantwoordelijk gehouden voor het "oplossen" ervan. Ik vind het interessanter hoe we in de toekomst omgaan met dit feit. Waar vroeger de kilometerstand een goede indicatie was van de staat van de auto lijkt dit bij EV's minder te spelen. Een DC charge teller en evt de cycle count van de batterij zullen een koper meer zekerheid bieden over de staat van de auto (lees: batterij). Ik ben benieuwd wanneer instanties deze informatie ook gaan waarderen en uitspreken dat deze voor gebruikers in te zien moet zijn. Daarbij zal ook informatie horen over de normale te verwachten slijtage.
 
  • Like
Reactions: Ger356
Dan heb je de keuze om vooraf te communiceren en dan lijkt het op goedkeuring vragen. Dan heeft iedereen een mening.
Ja, en die meningen zitten nooit op één lijn dus daar ben je weinig mee.

Tesla kan dit eigenlijk nooit goed doen, zonder iedereen volledig te compenseren en dan nog zijn er mensen die bezwaren hebben.
Klopt ook. Hoe kan je becijferen wat iemand zijn nadeel is als na enkele jaren de snellaadstations-snelheid gecapt werd, en erna terug hoger werd?

Je gaat mensen hebben die zeggen "boeit me niks" en je gaat mensen hebben die zeggen "nou, dan had ik die auto nooit gekocht". Begin maar een schappelijke schadeloosstelling te bedenken. En eentje die budgettair ook nog haalbaar is.

Het lijkt een beetje op die 2 heren die hun Model S Performance afjakkerden en dan kloegen dat draagarmen niet onder garantie zitten, en bijgevolg de verkoop ongedaan willen laten maken, de nieuwwaarde van de auto ontvangen en een vergoeding voor het feit dat ze jarenlang lik op stuk kregen bij Tesla. Prettig zo, zo gratis rijden.
 
Een DC charge teller en evt de cycle count van de batterij zullen een koper meer zekerheid bieden over de staat van de auto
Bij een Tesla kan je de SoC eens bekijken op ’km’ en op ’%’ en dan extrapoleren naar 100% met de regel van 3. Als je dat dan vergelijkt met wat op onderstaand document te vinden is voor dat type, dan weet je of je het beter of slechter doet dan gemiddeld. https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/edit#gid=1669966328.
 
Ik denk dat er ooit een bericht geweest is van Tesla dat updates verplicht moeten geïnstalleerd worden. Sowieso doen ze het zonder vragen als je in de SuC passeert.
Als je een probleem hebt en wilt dat Tesla het oplost snap ik dat ze willen dat je verplicht de laatste update erop hebt staan. Verder is er geen enkele verplichting om dat te doen. Je gaat nu ook voorbij aan het feit dat er mensen gevaar lopen als je dit als bedrijf niet laat weten.
 
EV's worden langzaam volwassen en het lijkt erop dat we moeten gaan accepteren snelladen zorgt voor slijtage. Dat heeft Tesla als pionieer ontdekt en dus wordt Tesla door de early adopters ook verantwoordelijk gehouden voor het "oplossen" ervan. Ik vind het interessanter hoe we in de toekomst omgaan met dit feit. Waar vroeger de kilometerstand een goede indicatie was van de staat van de auto lijkt dit bij EV's minder te spelen. Een DC charge teller en evt de cycle count van de batterij zullen een koper meer zekerheid bieden over de staat van de auto (lees: batterij). Ik ben benieuwd wanneer instanties deze informatie ook gaan waarderen en uitspreken dat deze voor gebruikers in te zien moet zijn. Daarbij zal ook informatie horen over de normale te verwachten slijtage.
Goed punt, en dan nog snelladen hoeft niet slecht te zijn zoals TeslaBjorn heeft aangetoond met o.a. millennium Falcon. Dat komt omdat de tijdsduur dat een batterij heet is, beperkt is en daarmee ook minder schade aanbrengt, in verhouding, dan langdurig laden.