Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Even ter vergelijking.
Wij hebben zelf nog steeds onze Zoe van de eerste generatie uit 2013, een Q210 dus met 22 kWh bruikbare batterijcapaciteit.
De SOH is nu na 7,5 jaar en ruim 110.000 km nog steeds 90%. Dat vind ik aanvaardbaar.
Rekening houdende met de grootte van de batterij en het gemiddelde verbruik van 154 Wh/km komt dat qua aantal cycli overeen met een km-stand van 315.000 km voor een MS met een batterij van 85 kWh bruikbaar.
 
Toch nog een keer de juiste vergelijking. Wie van jullie zou het normaal gevonden hebben als je met je ICE naar de garage was geweest en je daarna nog maar 600 km ipv 800 km op een volle tank benzine kon rijden?

en steeds langdurig moet stoppen om de motor af te laten koelen omdat ze de radiator voor een kleiner exemplaar hebben vervangen :)
 
  • Funny
Reactions: Enzo63
Dan valt mijn recent aangekochte 85D (03-2016) nog reuze mee.
Mijn P85 (12-2013) kwam hier niet eens bij in de buurt, zelfs niet na accu vervanging. (85D - 415km bij 100% t.o.v. 350km bij 100% voor de P85)
Wat ook helpt is dat mijn 85D een ander accu pakket heeft volgens de sticker -> 1064362-00-A = 85kWh v8 RWD/AWD P + Ludicrous (bj 2016)

Warm met 10% soc piekt hij op 127KW en na een minuut of 3 rond de 100KW en 9 minuten op 82KW waarna hij mijn inziens normaal afzwakt naarmate soc verhoogd.
Alleen nu is de overweging hoe te blijven laden, veel Superchargen of zo veel mogelijk thuis (niet mogelijk, maar publieke paal á 11kw).
En dan alleen de langere afstanden te Superchargen (woon-werk is maar 20 km)

Volgens de sheet doet hij het zelfs erg goed.
Accu Status 210617 volgens spreadsheet.PNG
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: FrankNL
Eens, ik zie niet in waarom het juridisch kansloos zou zijn. Het gaat hier om het softwarematig beperken van functionaliteit, zonder daarvoor instemming te vragen van de eigenaar. Ik heb nergens in de koopovereenkomst gelezen dat koper hiermee rekening moet houden.
Zijn er hier nog mensen die hiermee aan de slag willen? Ik wel namelijk.

Een maand geleden is mij eindelijk door Tesla ronduit verteld dat mijn klacht over het super-langzaam chargen eenvoudig te verklaren is: 'Tesla heeft zelf de firmware aangepast'. Een goede reden, anders dan batterijlevensduur, werd daar niet voor gegeven.
Wel erg wrang dat, nadat je daar al jaren over geklaagd hebt, ze bij het service center je opdragen time-stamps te maken en een aantal keren via de telefoon problemen met laden hebt gemeld, Tesla zelf verantwoordelijk blijkt voor alle *sugar* (en mij dus een hoop frustratie en geneuzel had kunnen besparen).

Als er daadwerkelijk sprake was geweest van een dringende noodzakelijkheid (safety) dan was daar wel open over gecommuniceerd en had dit bij de service centra ook direct bekend moeten zijn.
Dat dit niet het geval was bewijst voor mij dat Tesla dit 'stiekem' heeft gedaan in haar eigen belang. Zonder geldige aanleiding, zonder communicatie en zonder toestemming van de klant.

Ik supercharge slechts sporadisch. Maar als ik er dan een keer sta, erger ik mij een ongeluk aan het trage laden. Soms piek ik bij de start heel even op 115kW. Maar met een minuut zit ik al op 80 om daarna vrij snel verder te zakken naar rond de 60 (dan zit hij zo'n 25% vol)
Omdat het maar sporadisch is heb ik er tot nu toe weinig mee gedaan. Maar op vakantie met de Tesla (mooie reizen van vroeger naar Turkije en Rusland) is op dit moment geen optie meer.
De arrogantie waarmee Tesla dit soort dingen doet spoort mij des te meer aan om hier toch eens werk van te maken.
Volgens de jongen aan de lijn bedoelde Tesla het allemaal goed. De langere levensduur van de batterij was toch ook mijn belang.

Heb geprobeerd hem uit te leggen dat de levensduur van de batterij mijn keuze is. Ik supercharge niet veel, maar als ik het dan een keer doe moet het wel werken. Een lagere supercharge snelheid zal (bij sporadisch superchargen) bijzonder weinig invloed hebben op de levensduur van mijn batterij.
Ik heb de beste man aan de telefoon de retorische vraag gesteld waarom Tesla dan ook niet het vermogen en de snelheid beperkt. Dat spaart immers de batterij, banden en remmen (en misschien ook wel levens). Daar moet de klant dan toch ook heel blij van worden?

Anyway, ik wilde er maar eens een briefje aan Tesla (met verzoek tot herstellen laadsnelheid) aan wagen. Ten eerste om te zien hoe ze officieel reageren en ten tweede om nut/slagingskans van vervolgstappen te verkennen.
 
Ik haalde langdurig een soc + laadsnelheid = 100, dus 40kW laden bij 60% SOC, inmiddels is dat gezakt tot een totaal van 80. dat is geen snelladen meer te noemen.. Bij een SOC van 50% nog 30kW laden, schiet niet op. Met 50kWh bruikbare capaciteit kan je dan echt geen normale afstanden meer afleggen.
Ik gebruik de S nu alleen nog voor ritjes in de regio, en dan gaat het prima....
 
  • Like
Reactions: padapada
Zijn er hier nog mensen die hiermee aan de slag willen? Ik wel namelijk.

Een maand geleden is mij eindelijk door Tesla ronduit verteld dat mijn klacht over het super-langzaam chargen eenvoudig te verklaren is: 'Tesla heeft zelf de firmware aangepast'. Een goede reden, anders dan batterijlevensduur, werd daar niet voor gegeven.
Wel erg wrang dat, nadat je daar al jaren over geklaagd hebt, ze bij het service center je opdragen time-stamps te maken en een aantal keren via de telefoon problemen met laden hebt gemeld, Tesla zelf verantwoordelijk blijkt voor alle *sugar* (en mij dus een hoop frustratie en geneuzel had kunnen besparen).

Als er daadwerkelijk sprake was geweest van een dringende noodzakelijkheid (safety) dan was daar wel open over gecommuniceerd en had dit bij de service centra ook direct bekend moeten zijn.
Dat dit niet het geval was bewijst voor mij dat Tesla dit 'stiekem' heeft gedaan in haar eigen belang. Zonder geldige aanleiding, zonder communicatie en zonder toestemming van de klant.

Ik supercharge slechts sporadisch. Maar als ik er dan een keer sta, erger ik mij een ongeluk aan het trage laden. Soms piek ik bij de start heel even op 115kW. Maar met een minuut zit ik al op 80 om daarna vrij snel verder te zakken naar rond de 60 (dan zit hij zo'n 25% vol)
Omdat het maar sporadisch is heb ik er tot nu toe weinig mee gedaan. Maar op vakantie met de Tesla (mooie reizen van vroeger naar Turkije en Rusland) is op dit moment geen optie meer.
De arrogantie waarmee Tesla dit soort dingen doet spoort mij des te meer aan om hier toch eens werk van te maken.
Volgens de jongen aan de lijn bedoelde Tesla het allemaal goed. De langere levensduur van de batterij was toch ook mijn belang.

Heb geprobeerd hem uit te leggen dat de levensduur van de batterij mijn keuze is. Ik supercharge niet veel, maar als ik het dan een keer doe moet het wel werken. Een lagere supercharge snelheid zal (bij sporadisch superchargen) bijzonder weinig invloed hebben op de levensduur van mijn batterij.
Ik heb de beste man aan de telefoon de retorische vraag gesteld waarom Tesla dan ook niet het vermogen en de snelheid beperkt. Dat spaart immers de batterij, banden en remmen (en misschien ook wel levens). Daar moet de klant dan toch ook heel blij van worden?

Anyway, ik wilde er maar eens een briefje aan Tesla (met verzoek tot herstellen laadsnelheid) aan wagen. Ten eerste om te zien hoe ze officieel reageren en ten tweede om nut/slagingskans van vervolgstappen te verkennen.
Ik snap je uitgangspunt m.b.t. snelladen. Echter wat belangrijk is bij snelladen is de weerstand die in de batterij zit en daarmee de snelheid min of meer bepaald. Gedurende de levensduur van de batterij zal de interne weerstand toenemen door: veroudering, snelladen, te hete batterij of iets anders. Hierbij bepaald de zwakste batterij (Schakel) ook de snelheid.
 
In noorwegen hebben ook een groep Tesla-eigenaren 13.000+ gekregen per auto voor de eenzijdige downgrade vanuit Tesla. Dus misschien de gegevens en argumenten van deze rechtzaak in je brief verwerken?
Ik heb dat artikel ook voorbij zien komen. Echter ik heb nog niet gezien of Tesla in verweer is gegaan. Dit verweer zou uiterlijk op 17 juni moeten zijn gedaan. Echter ik heb geen vervolg op dit artikel gelezen. Heeft iemand een schrijven/artikel van de meest recente status van dit verhaal?
 
Ik snap je uitgangspunt m.b.t. snelladen. Echter wat belangrijk is bij snelladen is de weerstand die in de batterij zit en daarmee de snelheid min of meer bepaald. Gedurende de levensduur van de batterij zal de interne weerstand toenemen door: veroudering, snelladen, te hete batterij of iets anders. Hierbij bepaald de zwakste batterij (Schakel) ook de snelheid.

bla bla bla... dat weten we allemaal.

Echter, hier wordt opzettelijk geknepen zodat het pack niet binnen 8 jaar faalt. Dat heeft niks met interne weerstand van doen. De voorwaarden m.b.t. garantie zeggen namelijk niets over laadsnelheid en enkel over capaciteit.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Ik denk dat je hierin realistisch moet zijn:
  • een software update die dit zou oplossen is nooit beloofd, maar zou ooit kunnen komen
  • Tesla gaat niet omwille van een brief mea culpa zeggen
  • dreigen met een rechtszaak betekent meestal dat advocaten met advocaten gaan praten. Daar kom je zelf niet in tussen.
  • Kans is groot dat Tesla nooit een software-oplossing zal voorzien, dus je moet mikken/verwachten op een financiële compensatie, die je pas gaat krijgen na een procedure en een mogelijke bemiddeling.
  • Die compensatie zal nooit zijn "je krijgt al je geld terug en wij nemen de auto terug" (hoi teslaclaim!)
 
bla bla bla... dat weten we allemaal.

Echter, hier wordt opzettelijk geknepen zodat het pack niet binnen 8 jaar faalt. Dat heeft niks met interne weerstand van doen. De voorwaarden m.b.t. garantie zeggen namelijk niets over laadsnelheid en enkel over capaciteit.
Daarmee ga je wel snel door de bocht. Het is een buitengewoon vervelende situatie en hier verderop ingaan brengt waarschijnlijk nog meer weerstand. Maar zelf heb ik liever een iets lagere laadsnelheid en daarmee een langere levensduur en verminderde op afbranden van mijn auto.

Tuurlijk vind ik sneller laden ook prettiger. Maar als je dan kan kiezen voor een wat lagere snelheid en een langere levensduur kies ik het laatste.
 
Ik snap je uitgangspunt m.b.t. snelladen. Echter wat belangrijk is bij snelladen is de weerstand die in de batterij zit en daarmee de snelheid min of meer bepaald. Gedurende de levensduur van de batterij zal de interne weerstand toenemen door: veroudering, snelladen, te hete batterij of iets anders. Hierbij bepaald de zwakste batterij (Schakel) ook de snelheid.
Interne weerstand is hier niet de oorzaak. Als ik de cellen met een eigen bms aansluit kan ik ze gewoon op volle snelheid laden. Ook zonder dat ze teveel opwarmen. Natuurlijk is snelladen slecht voor de batterij, ook als je het sporadisch doet. Maar de laadsnelheidbeperking is puur om onder garantieclaims uit te komen door Tesla in de BMS gezet..
Het is vreselijk dat Tesla dit doet maar langzaam laden, en dan gewoon max 11kW en rustig rijden zonder hard optrekken en zo verlengt de levensduur wel enorm. En natuurlijk proberen tussen de 20 en 80 procent soc te blijven. Ik heb de laatste 2 jaar eigenlijk geen degradatie meer gehad. Mijn Kona is zelfs vooruit gegaan in capaciteit.
 
Daarmee ga je wel snel door de bocht. Het is een buitengewoon vervelende situatie en hier verderop ingaan brengt waarschijnlijk nog meer weerstand. Maar zelf heb ik liever een iets lagere laadsnelheid en daarmee een langere levensduur en verminderde op afbranden van mijn auto.

Tuurlijk vind ik sneller laden ook prettiger. Maar als je dan kan kiezen voor een wat lagere snelheid en een langere levensduur kies ik het laatste.
En dat is de essentie: de klant heeft iets gekocht met bepaalde functionaliteit (superchargen) en als er een keuze is, moet die klant zelf kunnen kiezen wat voor hem belangrijk is En Tesla moet niet geniepig, in het geheim en ontkennend die keuze maken. Zeker niet tegen de achtergrond van de 8 jaar garantie op het accupack, hoe slecht omschreven die garantie ook is.
 
Daarmee ga je wel snel door de bocht. Het is een buitengewoon vervelende situatie en hier verderop ingaan brengt waarschijnlijk nog meer weerstand. Maar zelf heb ik liever een iets lagere laadsnelheid en daarmee een langere levensduur en verminderde op afbranden van mijn auto.

Tuurlijk vind ik sneller laden ook prettiger. Maar als je dan kan kiezen voor een wat lagere snelheid en een langere levensduur kies ik het laatste.

Nogmaals, het heeft helemaal niks met veiligheid te maken maar met een garantie kwestie. Het wordt gespind als "veiligheid" en "levenduur" door sommige Tesla medewerkers.

Het gaat erom dat de auto zonder het te benoemen door Tesla is aangepast. Zonder aankondiging of iets.

Hoe zou jij het vinden als je een Ferrari koopt en je mag opeens maar 100 omdat anders blijkt dat binnen 4 jaar er een grote kans is dat 10% van die types binnen garantie het onderstel kapot gaat? Dat zou vreemd zijn toch? Het is immers niet het product wat je had aangekocht. Echter, Tesla gooit het in een doofpot en nu in Noorwegen is er eindelijk iets gaande. Dan nog zal Tesla niet toegeven want toegeven zou resulteren is een giga kostenpost.

Probleem in deze situatie is dat Tesla nergens in je aankoopbewijs minimale laadsnelheden garandeerd. Dat doen ze trouwens nog steeds niet voor de modellen die nu worden verkocht. Slim natuurlijk want de batterij en de laadsnelheid zijn de meest kostbare onderdelen binnen de garantie.

Ik heb destijds tijdens het testrijden ook de auto geladen. Dat ging rap. Wist ik veel destijds dat de laadsnelheid door Tesla zomaar geknepen kan worden nadat je de auto een aantal jaar bezit omdat Tesla uit de telemetrie haalt dat statistisch er een grote uitval zal plaatsvinden binnen de 8 jaar garantie!

Ik heb echt tedoen met S85 bezitters! Ik heb er gelukkig niet één maar ze hebben uiteraard recht op flinke compensatie.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Hoe zou jij het vinden als je een Ferrari koopt en je mag opeens maar 100 omdat anders blijkt dat binnen 4 jaar er een grote kans is dat 10% van die types binnen garantie het onderstel kapot gaat? Dat zou vreemd zijn toch? Het is immers niet het product wat je had aangekocht. Echter, Tesla gooit het in een doofpot en nu in Noorwegen is er eindelijk iets gaande. Dan nog zal Tesla niet toegeven want toegeven zou resulteren is een giga kostenpost.
Breng ze nu niet op ideeën. Draagarm setje #2 is onderweg :(