Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Nogmaals, het heeft helemaal niks met veiligheid te maken maar met een garantie kwestie. Het wordt gespind als "veiligheid" en "levenduur" door sommige Tesla medewerkers.

Het gaat erom dat de auto zonder het te benoemen door Tesla is aangepast. Zonder aankondiging of iets.

Hoe zou jij het vinden als je een Ferrari koopt en je mag opeens maar 100 omdat anders blijkt dat binnen 4 jaar er een grote kans is dat 10% van die types binnen garantie het onderstel kapot gaat? Dat zou vreemd zijn toch? Het is immers niet het product wat je had aangekocht. Echter, Tesla gooit het in een doofpot en nu in Noorwegen is er eindelijk iets gaande. Dan nog zal Tesla niet toegeven want toegeven zou resulteren is een giga kostenpost.

Probleem in deze situatie is dat Tesla nergens in je aankoopbewijs minimale laadsnelheden garandeerd. Dat doen ze trouwens nog steeds niet voor de modellen die nu worden verkocht. Slim natuurlijk want de batterij en de laadsnelheid zijn de meest kostbare onderdelen binnen de garantie.

Ik heb destijds tijdens het testrijden ook de auto geladen. Dat ging rap. Wist ik veel destijds dat de laadsnelheid door Tesla zomaar geknepen kan worden nadat je de auto een aantal jaar bezit omdat Tesla uit de telemetrie haalt dat statistisch er een grote uitval zal plaatsvinden binnen de 8 jaar garantie!

Ik heb echt tedoen met S85 bezitters! Ik heb er gelukkig niet één maar ze hebben uiteraard recht op flinke compensatie.
Ik heb het ook te doen met de S85 bezitters en het nadeel wat ze raakt. Het terugschroeven van functionaliteit is nooit fijn en zeker niet als je er afhankelijk bent. Verder heb ik te weinig kennis van de historie en de feiten om een uitspraak hierover te kunnen doen.
 
Hoe zou jij het vinden als je een Ferrari koopt en je mag opeens maar 100 omdat anders blijkt dat binnen 4 jaar er een grote kans is dat 10% van die types binnen garantie het onderstel kapot gaat? Dat zou vreemd zijn toch?
Ho, laten we redelijk zijn.

Van 130kW naar 90 beperken is zoals de maximumsnelheid die 30% zakt van 300 naar 210 km/u, of je aantal peekaa's die terugvallen van 400 naar 280. Niet prettig, maar ook niet dat het ding onbruikbaar is geworden.

Tesla gooit het in een doofpot en nu in Noorwegen is er eindelijk iets gaande. Dan nog zal Tesla niet toegeven want toegeven zou resulteren is een giga kostenpost.
Omdat het ook een fractie van de klanten is die een 85D hebben, waarvan er ook weer een fractie is die weten dat er iets scheelt. En Tesla gebruikt in deze natuurlijk de procedures als een beveiliging tegen zo een kostenpost.

En vergis je niet: onder geen beding zal je van Tesla software krijgen die de laadsnelheid verhoogt, en je je garantie behoud. Tesla is in deze niet alleen leverancier van de auto, maar ook leverancier van de laadinfrastructuur.

Zoals gezegd ga je enkel zicht hebben op een financiële compensatie, niet op een technische of softwareoplossing. Wil je een sneller ladende Tesla, moet je een andere Tesla kopen, eentje met een ander accupack dan de 85 reeks. Die financiële tegemoetkoming kan daarbij helpen.
 
Ho, laten we redelijk zijn.

Van 130kW naar 90 beperken is zoals de maximumsnelheid die 30% zakt van 300 naar 210 km/u, of je aantal peekaa's die terugvallen van 400 naar 280. Niet prettig, maar ook niet dat het ding onbruikbaar is geworden.


Omdat het ook een fractie van de klanten is die een 85D hebben, waarvan er ook weer een fractie is die weten dat er iets scheelt. En Tesla gebruikt in deze natuurlijk de procedures als een beveiliging tegen zo een kostenpost.

En vergis je niet: onder geen beding zal je van Tesla software krijgen die de laadsnelheid verhoogt, en je je garantie behoud. Tesla is in deze niet alleen leverancier van de auto, maar ook leverancier van de laadinfrastructuur.

Zoals gezegd ga je enkel zicht hebben op een financiële compensatie, niet op een technische of softwareoplossing. Wil je een sneller ladende Tesla, moet je een andere Tesla kopen, eentje met een ander accupack dan de 85 reeks. Die financiële tegemoetkoming kan daarbij helpen.
Ik zou dan zeker het laatste kiezen maar dan mijn auto houden en van tesla het nieuwe 85pack, dit is een 100 met 2 modules verwijderd, ontvangen. De auto krijgt er mee range van en de Supercharger snelheid is weer als vanouds en misschien wel beter. Ik ben het dus niet eens met je opmerking koop maar een andere.
 
Ik zou dan zeker het laatste kiezen maar dan mijn auto houden en van tesla het nieuwe 85pack, dit is een 100 met 2 modules verwijderd, ontvangen. De auto krijgt er mee range van en de Supercharger snelheid is weer als vanouds en misschien wel beter. Ik ben het dus niet eens met je opmerking koop maar een andere.
De 100 pack past niet in de 85 en 90 versie. De 85 versie kan wel de 90 aan. Maar dat terzijde ;)
 
Nogmaals, het heeft helemaal niks met veiligheid te maken maar met een garantie kwestie. Het wordt gespind als "veiligheid" en "levenduur" door sommige Tesla medewerkers.

Het gaat erom dat de auto zonder het te benoemen door Tesla is aangepast. Zonder aankondiging of iets.

Hoe zou jij het vinden als je een Ferrari koopt en je mag opeens maar 100 omdat anders blijkt dat binnen 4 jaar er een grote kans is dat 10% van die types binnen garantie het onderstel kapot gaat? Dat zou vreemd zijn toch? Het is immers niet het product wat je had aangekocht. Echter, Tesla gooit het in een doofpot en nu in Noorwegen is er eindelijk iets gaande. Dan nog zal Tesla niet toegeven want toegeven zou resulteren is een giga kostenpost.

Probleem in deze situatie is dat Tesla nergens in je aankoopbewijs minimale laadsnelheden garandeerd. Dat doen ze trouwens nog steeds niet voor de modellen die nu worden verkocht. Slim natuurlijk want de batterij en de laadsnelheid zijn de meest kostbare onderdelen binnen de garantie.

Ik heb destijds tijdens het testrijden ook de auto geladen. Dat ging rap. Wist ik veel destijds dat de laadsnelheid door Tesla zomaar geknepen kan worden nadat je de auto een aantal jaar bezit omdat Tesla uit de telemetrie haalt dat statistisch er een grote uitval zal plaatsvinden binnen de 8 jaar garantie!

Ik heb echt tedoen met S85 bezitters! Ik heb er gelukkig niet één maar ze hebben uiteraard recht op flinke compensatie.
Er werd wel gezegd dat je in een half uur tot 80% zou moeten kunnen laden dus iets van een verwachting is er wel geweest. Op het laatst kostte het bijna een uur en ook nog minder range. Ik heb hem verkocht omdat het zinloos was om er zo mee te blijven rijden.

Ik denk dat het heel lastig gaat worden om iets te bereiken bij Tesla zelf. Je zult echt naar een rechter moeten en dan krijg je in NL een paar tientjes en Tesla een tik op de vingers..
 
  • Like
Reactions: padapada
Ho, laten we redelijk zijn.

Van 130kW naar 90 beperken is zoals de maximumsnelheid die 30% zakt van 300 naar 210 km/u, of je aantal peekaa's die terugvallen van 400 naar 280. Niet prettig, maar ook niet dat het ding onbruikbaar is geworden.
Dat is wel een erg vreemde vergelijking. Ik gebruik superchargen zeer sporadisch, met name voor vakanties. Het terugvallen is niet enkel dat het maximum lager is gekomen, de laadcurve als geheel is fors omlaag bijgesteld.

Dus wanneer je voorheen na ca. 40 minuten weer weg kon rijden bij de supercharger en dat nu ruim 1,5 uur kost, is dat echt wat anders dan vergelijking met absurde topsnelheden die je aandraagt. Immers door deze lange supercharge tijd, is de auto voor lange trips voor velen onbruikbaar geworden. Ja, je komt nog altijd op je bestemming aan, maar dat zou je ook doen als jouw "topsnelheid" gereduceerd zou worden tot 80 km/u (immers gemiddeld is de maximaal toegestane snelheid op de EU snelwegen 110 km/u. haal daar de 30% vanaf en je komt op ca. 80 uit)..
 
  • Like
Reactions: padapada
Ben Tesla niet zo actief meer aan het volgen. Dat van Noorwegen las ik dus ook pas nadat Tesla had opgebiecht dat ze me met opzet naaien.
Geruzie voor het gerecht worden doorgaans inderdaad alleen advocaten wijzer van.
Maar je zou verwachten dat dit volgens Nederlands recht toch een eenvoudig gevalletje consumentenbescherming cq oplichting zou moeten zijn.

Zoals gezegd in de vakantie maar eens een briefje dichten en dan zien we wel hoe het verder gaat.

Feit blijft dat Tesla zijn pioniers en elektrisch-rijden-evangelisten nu flink in de kou laat staan.
 
Wou het ook al uploaden :D
Dit is een ander verhaal. Dit gaat over het afknijpen van frequente superchargers. Was bij iedere encouter met Tesla het eerste wat gecontroleerd werd (waren de service mensen wel over geinformeerd) Maar nee dat kon het probleem niet zijn. Mijn S zit onder de 10% DC laden.

Bij de veel superchargen is nog een verhaal te verzinnen. Maar voor mijn situatie is er geen 'excuus'. Dat afknijpen vanwege veel DC laden is wel weer teruggedraaid. Blijft het een vraag waarom de oudere 85 modellen niet teruggezet worden naar normaal.

Overigens zou ik willen dat mijn auto die rode curve zou halen. Constant 80kW (tot zeker over 50%) haal ik bij lange na niet.
 
Op het Amerikaanse deel van het forum heeft Tesla een 2012 s met een 85kWh pack vervangen met dit pack als de eigenaar buiten garantie zelf betaald.

Dit is naar mijn mening de enige echte goede oplossing om de auto buiten de garantie weer op te krikken.

1627456737386.png



 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ben zelf eerste eigenaar van een S85 en laad zo goed als exclusief thuis en zeer uitzonderlijk via supercharger (er is er niet echt een in de buurt).
Sinds dit jaar is de range van de wagen significant gedaald, meer bepaald na de software update waarbij ook het 'gepland vertrek' in voorzien is.
Sindsdien laadt de wagen trager én is de range gewoon rampzalig. Aan 160Wh/km gemiddeld halen we nog 280km terwijl dat vroeger vlot 380km was.
Uitvoerig opvolgen van laden en gebruik gaf aan dat er eigenlijk maar 60kWh beschikbaar is (opgenomen van net tijdens laden van leeg->vol).
Wagen binnengestoken met deze info en volledige documentatie...
Wagen teruggekregen zonder enige verbetering/wijziging met melding dat er geen hardwareprobleem is vastgesteld aan de batterij. Meer 'mocht' men niet zeggen.
Lijkt me dat Tesla via een software aanpassing de batterij in goede staat houdt. Op die manier kunnen we geen aanspraak maken op een battery replacement want... de batterij is nog in goede staat. Dat we daardoor geen meter bereik meer hebben is onbelangrijk, daar wordt in de garantie geen melding van gemaakt.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Ter info, de S90D vervangwagen (2016 model) had totaal geen beperking. Supersnel superchargen, range van 425km = effectief 425km rijden.
Het kan dus echt wel.
Alleen niet voor diegenen die in het begin geloofden in Tesla en de eerste versies kochten, die zetten ze nu in de kou,
heb al spijt van al mijn referrals.
 
Helaas niet toepasselijk want die video gaat niet over de S85 :)
Volgens mij haalt bjorn wel degelijk in de video zijn eigen 85 aan, dus WEL toepasselijk

Dit draadje gaat specifiek over het 85 pack.
Ik verwacht dat @zzzzoeffff nog niet helemaal klaar was met zijn verhaal. Dus wel degelijk een goede toevoeging aan het topic.
 
Ik, als S100D rijder, zou het mooi vinden als Tesla deze gedupeerden een switch naar een 90 batterij aanbood. Om niet of tegen laag bedrag. Maak van ontevreden klanten ambassadeurs.

Dit wens ik ook maar heb weinig hoop.
Ambassadeurs voor Tesla werden idd toen zeer goed behandeld door Tesla (vaak goodwill) maar Tesla heeft geen Ambassadeurs nodig niet meer. Zeker niet van de oude garde.

… Aan 160Wh/km gemiddeld halen we nog 280km terwijl dat vroeger vlot 380km was.
Uitvoerig opvolgen van laden en gebruik gaf aan dat er eigenlijk maar 60kWh …
Ik reken ook ca 60kWh bruikbaar. Maar aan 160WH (chapeau, zeer zuinig), zou je toch (60000/160) rond de 375km kunnen komen.
 
Dit wens ik ook maar heb weinig hoop.
Ambassadeurs voor Tesla werden idd toen zeer goed behandeld door Tesla (vaak goodwill) maar Tesla heeft geen Ambassadeurs nodig niet meer. Zeker niet van de oude garde.
Goodwill betaalt de rekeningen niet.

Overigens kan ik me ook voorstellen dat Tesla net niet wil dat een hoop ambassadeurs trots in selecte media verkondigen dat hun +90K auto gratis een 20K accupack krijgen, ten eerste omdat het een grote kostenpost is en ten tweede net om niet verwachtingen te scheppen dat huidige Model 3-rijders daar binnen +5 jaar hetzelfde gaan willen eisen.

Het lijkt er eerder op dat het 85-pack gewoon een pack is dat niet zo goed is. Ja, ik hoop dat iedereen met een 85-pack ooit een 90-pack zou kunnen aankopen, maar gratis gaat nooit lukken.

En Tesla heeft natuurlijk liever dat je gewoon een nieuwe Tesla koopt dan blijft rondrijden in zo een oud krel.