Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Nieuws over de classaction in Amerika voor batterygate!
Well I was wrong, it appears that they didn't put the wrong date, it just took a little longer than the expected...

Big news: There is a proposed settlement.




They estimated that actual damages were $175/vehicle, and that it would be risky to even get that at trial, so the $625/vehicle settlement is a good deal for the class.



Of course the attorney's take 27%, ~$410k, of the settlement fund. While DJRas gets $1,000 for his effort.
Het is geen vet pot, volgens mij kregen de iPhone gate class leden meer. Als je klikt op de post hierboven krijg je ook de comments te zien uit het document.
 
Cristina Balan is een gekend TSLAQ figuur...

 
Ik heb een vermoeden dat ze toch ook iets met de S90 gedaan hebben. Ik zat na aankoop vijf jaar geleden aan ongeveer 106 kW, dat is na twee jaar snel gedaald naar ongeveer 90 kW.

Tijdens corona weinig lange trips gedaan en zo goed als geen superchargers gebruikt buiten vorig jaar in September naar Zwitserland en dat was aan de 90 kW snelheid. Nu was ik twee weken geleden weer naar Zwitserland gereden en kon ik plots overal aan 110 kW laden.
 
Ik heb een vermoeden dat ze toch ook iets met de S90 gedaan hebben. Ik zat na aankoop vijf jaar geleden aan ongeveer 106 kW, dat is na twee jaar snel gedaald naar ongeveer 90 kW.

Tijdens corona weinig lange trips gedaan en zo goed als geen superchargers gebruikt buiten vorig jaar in September naar Zwitserland en dat was aan de 90 kW snelheid. Nu was ik twee weken geleden weer naar Zwitserland gereden en kon ik plots overal aan 110 kW laden.
Klopt 1 a 2 updates terug is dit weer gecorrigeerd. Dat wordt ook door Teslabjorn aangegeven:
 


Tuurlijk vind ik sneller laden ook prettiger. Maar als je dan kan kiezen voor een wat lagere snelheid en een langere levensduur kies ik het laatste.

Het sleutelwoord is kiezen. Tesla deed, zweeg en ontweek.

Mbt het verleden zou het Tesla sieren hun kopers van het eerste uur een aanbod te doen tot upgrade naar een 90-pack met korting zoals in de US schijnt te gebeuren óf een financiële compensatie zoals die nu in N in de juridische arena is beland.
Mbt tot het heden: bij AC-laden kun je zelf het vermogen begrenzen. Is dat bij DC-laden technisch niet mogelijk? Dan is (tot maximaal de afgesproken specificatie) de afweging per keer per situatie aan de berijder.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Heb jij een link naar zo’n verhaal? Ik lees alleen posts van “offertes” om reman batterij voor 12k van Tesla voor ontevreden US klanten.
Wellicht begrijp ik u niet of lees ik onderstaande link verkeerd.
Hier las ik dat een 85kWh-pack daadwerkelijk werd vervangen door een 90kWh-pack met 30% korting ($14.000 ipv $ 20.000):

Om het even wat de reden daarvoor was, ik deel de mening van @jpvdheijn dat dit zou een redelijk aanbod zijn aan de 'geknepen' 85kWh-garde.
 
  • Like
Reactions: ramonneke


Om het even wat de reden daarvoor was, ik deel de mening van @jpvdheijn dat dit zou een redelijk aanbod zijn aan de 'geknepen' 85kWh-garde.
Of zou het artikel in onderstaande link de reden zijn voor de ‘discount’ deals?
Dat maakt het aanbod beroerd(er); dan toch maar weer een 85kWh? Indien mogelijk…


Spoiler: degradatie = discount

 
Toen ik mijn auto kocht kon ik met ca 120kw laden.. na chargate was dat gereduceerd tot een soc + laadsnelheid = 100.
Nu rij ik nog maar heel weinig maar heb de laatste paar weken weer een paar keer gesupercharged en het is nog veel verder geknepen. Max laadsnelheid is nu 48 kw als ik met warme accu en 3% soc bij een suc aankom. Dat houdt hij vrij lang vol. Vanaf 40% begint hij dan langzamer te gaan. Nu op 50% heb ik nog 30kw laadsnelheid over.
Mijn auto is nu officieel niet meer bruikbaar voor ritten langer dan ca 100km enkele reis, want anders ben ik meerdere uren aan het laden.
Alleen als ik het kan combineren met een avondmaaltijd is het nog te doen.
20210816_162717.jpg
 
Die auto is langzamerhand geen plezier meer. Is verkoop / inruil nog mogelijk?
Ik rij gelukkig vrijwel alleen nog regionaal, op de zaak ligt hij aan de lader. En dan is het prima te doen. Ik heb me er daardoor de laatste tijd nauwelijks aan geërgerd.
Ik heb deze auto met het oog op het milieu gekocht, met het idee er heel lang mee te gaan doen. Het past dan niet binnen mijn principe om hem nu dan toch weg te doen, terwijl er technisch niets mis mee is. Batterijdegradatie is ook top, er is afgelopen jaar maar 1km range of zo afgegaan. Het is alleen zo beroerd dat er beloofd is dat de auto supersnel laadt terwijl hij nu supertraag laadt, waardoor ik het wat langere ritje af en toe dus eigenlijk niet meer kan doen. Ik heb denk ik genoeg aan 10 tot 20 keer per jaar snelladen.. nu neem ik voor die ritjes de Kona maar mee, dan kan ik gewoon heen en weer op een lading. Maar juist op de langere rit had ik liever in mijn fijne Tesla gezeten.
 
  • Like
Reactions: AustinP and Hbrink
oen ik mijn auto kocht kon ik met ca 120kw laden.. na chargate was dat gereduceerd tot een soc + laadsnelheid = 100.
Nu rij ik nog maar heel weinig maar heb de laatste paar weken weer een paar keer gesupercharged en het is nog veel verder geknepen. Max laadsnelheid is nu 48 kw als ik met warme accu en 3% soc bij een suc aankom. Dat houdt hij vrij lang vol. Vanaf 40% begint hij dan langzamer te gaan. Nu op 50% heb ik nog 30kw laadsnelheid over.
Mijn auto is nu officieel niet meer bruikbaar voor ritten langer dan ca 100km enkele reis, want anders ben ik meerdere uren aan het laden.
Alleen als ik het kan combineren met een avondmaaltijd is het nog te doen.
Die auto is langzamerhand geen plezier meer. Is verkoop / inruil nog mogelijk?
Buiten wat janken op dit forum doet ie er verder ook niks aan. Ik ben er zeker van dat als je aantoonbaar niet voorbij de 50kW geraakt, je bij Tesla wel degelijk iets gedaan krijgt.

En oh ja, bij <10% SoC gaat de auto zo zuinig mogelijk rijden, en valt de voorverwarming van de batterij weg. Ik heb ook voldoende grafiekjes dat de auto bij <10% SoC niet het maximum vermogen haalt, en pas vanaf 10% het volle vermogen wel gehaald wordt.

1629128796751.png


1629128830019.png

1629128876399.png

1629128913239.png
 
  • Disagree
Reactions: DamascuS75D
Buiten wat janken op dit forum doet ie er verder ook niks aan.
Wat zou ik er aan moeten doen dan Wooter? Paar jaar geleden genoeg ruzie gemaakt met Tesla, meerdere keren paar honderd euro betaald voor nutteloze diagnoses, waarna ze zeggen dat alles in orde is. En dat is het ook weten we inmiddels sinds chargegate. Hij wordt geknepen, en dat halen ze er echt niet af.
Dus uiteindelijk ook nog extra moeten betalen voor het beperken van de gebruiksmogelijkheden van mijn auto.

Verder helemaal geen klachten over de auto. Al twee jaar geen storinkje meer gehad. En sinds ik hem heb nog nooit een euro onkosten aan onderhoud of reparatie gehad (behalve bovenstaande). Zet heméén keer per jaar op de brug en dan is alles gewoon prima in orde. Ik wil dus ook helemaal geen andere auto.

Ik ga hem niet aan iemand verkopen, dan zadel ik die persoon op met zo'n auto, die je onderweg nauwelijks kunt opladen. Aan jou wil hem wel verkopen overigens, Tesla kan niets fout doen bij jou, dus deze auto is echt top geschikt voor jou!
 
Ik zou het fijn vinden als tesla een gebaar zou maken aan de Tesla eigenaren van eerste uur met een Accu onder de 100. Of men daar op in gaat is dan een tweede, maar dan hebben deze early adopters wel een kans! En het idee van niet iedere twee jaar een nieuwe auto spreekt mij ook wel aan. Al is dat nu in de omslag naar EV rijden niet het grote probleem (tweedehands markt moet nog opkomen).
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Ik wil ook best bijbetalen voor een grotere accu. Nu heeft mijn auto geen luchtvering, en dat beperkt de mogelijkheden volgens mij ook.
Maar eigenlijk is mijn huidige 7,5 jaar oude accu nog best goed. Hij wordt ook super behandeld, ik laad tussen 20 en 80 %. En nagenoeg alles op 11kW. Het is daarom zonde hem te vervangen eigenlijk, want als ik gewoon een enkele keer snel zou kunnen laden kom ik met de 60kWh wel uit.
Ja, snel laden is slecht voor de accu, laden met 120kW is een belasting van 2C voor een 60kWh uur batterij, en dat levert een verkorte levensduur op bij de meeste 18650 cellen. Maar nu ben ik voor een lange rit genoodzaakt vooraf naar 100% te laden en door te rijden tot zo ongeveer 0% om thuis te komen, en dat levert nog veel meer slijtage op dan snel laden..
Met een 100kWh batterij wordt alles natuurlijk veel minder belast.
 
De 'oude' accu's kunnen we vast wel een duurzame bestemming voor vinden. Maar jij zou gewoon moeten kunnen laden. Ik vind dat je er nog vrij rustig onder blijft :) Ik denk niet dat Tesla naar mij luistert, maar het zou wel een mooi gebaar zijn. En smeer die extra kosten maar uit over de nieuwe modellen. een paar tientjes verkochte auto merkt niemand en zo beloon je mensen die het merk geloven en er ook in investeerden!
 
Hier hetzelfde probleem : Tesla model S 85 kW, model 2015,
onlangs ( 30 juli ) gestart met 178 km op te batterijteller aan 59kW of 298km/uur ,op 220 km nog maar 45kW of 226 km/uur, vervolgens met 288 km op de teller nog maar 34kW of 171km/h . Ik ga zelden naar de supercharger , maar leuk is anders
 

Attachments

  • E60EF3A9-3C60-4CB4-B8BE-1D863BC43EF0_1_102_o.jpeg
    E60EF3A9-3C60-4CB4-B8BE-1D863BC43EF0_1_102_o.jpeg
    114.1 KB · Views: 29
  • 667348AC-A073-411A-BA93-034A9103214D_1_102_o.jpeg
    667348AC-A073-411A-BA93-034A9103214D_1_102_o.jpeg
    112.9 KB · Views: 25
  • 6BBC1876-9AB0-4DA7-A3A4-FEF6B3C78517_1_102_o.jpeg
    6BBC1876-9AB0-4DA7-A3A4-FEF6B3C78517_1_102_o.jpeg
    111 KB · Views: 26