Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Het is in theorie mogelijk een S/X met MCU1 te downgraden naar een oudere software versie, bijv. naar 2019.12 (vanaf 2019.16 was er "chargegate"/"batterygate"). Het laden zal dan in de meeste gevallen sneller gaan en de capaciteit zal wat hoger zijn.
Echter werkt door de (te) oude software de Tesla app niet meer, je hebt minimaal 2019.40 nodig voor de app. Dit maakt helaas het downgraden van een auto voor de meeste mensen niet interessant meer.
En dan doe je een downgrade, laad je een tijdje aan vol vermogen, flikkert er een cel uit, rij je naar het SeC en daar wijzen ze op gemanipuleer met de MCU1 en geen garantie. De nieuwere software was er om de batterijen te beschermen, en door de downgrade heb je die bescherming omzeild...

Ik blijf op mijn honger zitten over hoe jij dit zou aanpakken.
Net zoals in het buitenland: groepsvordering. Al de rest is goedkope praat.
 
Maar wat is het doel?
Wat een triviale vraag.
Het is geen probleem waar ik mee te maken heb, maar voor mij en voor de meesten die dit topic volgen is het duidelijk dat het doel van elke poging die deze slachtoffers ondernemen is om Tesla in beweging te krijgen en ze zover te krijgen dat de laadsnelheid/range terug naar een aanvaardbaar niveau worden opgekrikt. Ook al betekent dat dat er mogelijk hier en daar een garantie-verbintenis moet worden waargemaakt.
 
En dan doe je een downgrade, laad je een tijdje aan vol vermogen, flikkert er een cel uit, rij je naar het SeC en daar wijzen ze op gemanipuleer met de MCU1 en geen garantie. De nieuwere software was er om de batterijen te beschermen, en door de downgrade heb je die bescherming omzeild...


Net zoals in het buitenland: groepsvordering. Al de rest is goedkope praat.
Een groepsvordering klinkt goed maar vraagt enorm veel werk en organisatie. Daarnaast blijkt uit recente geschiedenis dat Tesla daar niet wakker van ligt, niet eens opduikt en dan de boel stilzwijgt door een afkoopsom te leggen... waarmee het eigenlijk probleem niet weg is.
Voor mij maakt het niet uit, procedure is al opgestart, maar hoe kortzichtig zou het zijn dat ik een oplossing afdwing terwijl alle overige eigenaars in de kou blijven?
Zonder positieve aktie vanuit Tesla krijg ik het niet over mijn hart om een nieuwe Tesla aan te schaffen, hoe goed de nieuwe wagens ook mogen zijn. Altijd blijft de schrik dat dit zich zou herhalen.
 
Wat een triviale vraag.
Het is geen probleem waar ik mee te maken heb, maar voor mij en voor de meesten die dit topic volgen is het duidelijk dat het doel van elke poging die deze slachtoffers ondernemen is om Tesla in beweging te krijgen en ze zover te krijgen dat de laadsnelheid/range terug naar een aanvaardbaar niveau worden opgekrikt. Ook al betekent dat dat er mogelijk hier en daar een garantie-verbintenis moet worden waargemaakt.
En los je dat op door andere klanten te gaan lastig vallen?

Nee toch. Krijg je alleen ellende mee.
 
Een groepsvordering klinkt goed maar vraagt enorm veel werk en organisatie. Daarnaast blijkt uit recente geschiedenis dat Tesla daar niet wakker van ligt, niet eens opduikt en dan de boel stilzwijgt door een afkoopsom te leggen... waarmee het eigenlijk probleem niet weg is.
Voor mij maakt het niet uit, procedure is al opgestart, maar hoe kortzichtig zou het zijn dat ik een oplossing afdwing terwijl alle overige eigenaars in de kou blijven?
Zonder positieve aktie vanuit Tesla krijg ik het niet over mijn hart om een nieuwe Tesla aan te schaffen, hoe goed de nieuwe wagens ook mogen zijn. Altijd blijft de schrik dat dit zich zou herhalen.
Als je de zaak wint, creëert dit wel een precedent en zullen anderen normaal makkelijker een oplossing krijgen.
 
Een groepsvordering klinkt goed maar vraagt enorm veel werk en organisatie. Daarnaast blijkt uit recente geschiedenis dat Tesla daar niet wakker van ligt, niet eens opduikt en dan de boel stilzwijgt door een afkoopsom te leggen... waarmee het eigenlijk probleem niet weg is.
Bij de MS90 is het toch gelukt. Na jaren max 93 kW gekregen te hebben, laad ik nu weer aan 115kW, na een uitspraak van de rechtbank.
 
22 kW piekvermogen meer, voor hooguit, wat, 5 minuten? Ik weet wel wie het laatst lacht.
Ik geloof niet dat je een eventuele zaak echt kan winnen. Hooguit een klein lapje voor het bloeden krijg je, zoals die 22 kW dus.
Inderdaad. Ik vrees zelfs dat ze ter compensatie de regeneratie wat beperkt hebben. Al kan dat een verkeerde perceptie zijn. Moeilijk aan te tonen. Regeneratie is ook snelladen.
 
Gisteren voor het eerst in 3 jaar weer eens aan de supercharger gestaan met mij model S P85. Even wat achtergrond informatie. De auto is nu ca. 7 jaar oud, met 120k op de teller. In totaal zal de auto ca. 25 keer aan een supercharger hebben staan laden. De auto staat bijna dagelijks thuis aan de lader om op te laden tot ca 70% en wanneer de batterij nagenoeg leeg is, gaat deze altijd direct weer aan de lader. (heb de auto zelf aangeschaft dus ik probeer de accu redelijk goed te houden). De degradatie valt daarom ook nog best mee, van 394 bij aanvang, naar 376 nu.

Zoals gezegd gisteren weer eens aan de lader, nadat ik er ca. 45 minuten mee gereden had. De bestemming van de lader ingegeven, zodat de voorbereiding van de accu was gedaan, bij aankomst nog ca. 60 km in de batterij. Het superchargen startte met 75 kW, om binnen enkele seconden al onder de 70 te zakken. Binnen 5 minuten zat het al rond de 62 en toen ik een paar minuten later de snelheid al onder de 60 zag gaan, ben ik maar vertrokken. Ik had voldoende rang om thuis te komen. Het doel was voor mij vooral om te bekijken hoe het superchargen na al die jaren nog verloopt. Knap waardeloos dus. Op deze manier duurt het laden van de auto al snel 1,5 uur. 100% zeker dat mijn partner en kinderen dat op een vakantietrip niet zullen waarderen / accepteren.
 
Gisteren voor het eerst in 3 jaar weer eens aan de supercharger gestaan met mij model S P85. Even wat achtergrond informatie. De auto is nu ca. 7 jaar oud, met 120k op de teller. In totaal zal de auto ca. 25 keer aan een supercharger hebben staan laden. De auto staat bijna dagelijks thuis aan de lader om op te laden tot ca 70% en wanneer de batterij nagenoeg leeg is, gaat deze altijd direct weer aan de lader. (heb de auto zelf aangeschaft dus ik probeer de accu redelijk goed te houden). De degradatie valt daarom ook nog best mee, van 394 bij aanvang, naar 376 nu.

Zoals gezegd gisteren weer eens aan de lader, nadat ik er ca. 45 minuten mee gereden had. De bestemming van de lader ingegeven, zodat de voorbereiding van de accu was gedaan, bij aankomst nog ca. 60 km in de batterij. Het superchargen startte met 75 kW, om binnen enkele seconden al onder de 70 te zakken. Binnen 5 minuten zat het al rond de 62 en toen ik een paar minuten later de snelheid al onder de 60 zag gaan, ben ik maar vertrokken. Ik had voldoende rang om thuis te komen. Het doel was voor mij vooral om te bekijken hoe het superchargen na al die jaren nog verloopt. Knap waardeloos dus. Op deze manier duurt het laden van de auto al snel 1,5 uur. 100% zeker dat mijn partner en kinderen dat op een vakantietrip niet zullen waarderen / accepteren.
Hoe lang was je rit naar de charger?
Hoeveel lading zat er nog in de batterij?
 
Hoe lang was je rit naar de charger?
Hoeveel lading zat er nog in de batterij?
De rit er naar toe was ca. 35 km. Maar omdat er file was, was het niet enorm doorrijden. Desondanks dus wel de bestemming ingegeven, waarop de accu voorbereiding wel startte.

De lading nog iets boven de 15%, zoals aangegeven nog 60 km. Ik hoefde niet per se naar de supercharger, omdat ik binnen 40 km op bestemming was en daar weer kon laden.

Ik realiseer me dat wanneer we op vakantie gaan en er net 340 km verreden is, het laden aan het begin vast iets sneller zal gaan. Maar ik schrok wel van deze snelheden. Voorheen (lees 4 jaar of langer geleden) ook wel eens met vergelijkbare omstandigheden aan de lader gestaan, en dan startte ik toch meestal wel met ca 100 kW.
 
De rit er naar toe was ca. 35 km. Maar omdat er file was, was het niet enorm doorrijden. Desondanks dus wel de bestemming ingegeven, waarop de accu voorbereiding wel startte.

De lading nog iets boven de 15%, zoals aangegeven nog 60 km. Ik hoefde niet per se naar de supercharger, omdat ik binnen 40 km op bestemming was en daar weer kon laden.

Ik realiseer me dat wanneer we op vakantie gaan en er net 340 km verreden is, het laden aan het begin vast iets sneller zal gaan. Maar ik schrok wel van deze snelheden. Voorheen (lees 4 jaar of langer geleden) ook wel eens met vergelijkbare omstandigheden aan de lader gestaan, en dan startte ik toch meestal wel met ca 100 kW.
Met 35 km kom je echt niet aan een warme accu. Ook niet in de file. Ik zou toch een keer een grondige test doen als ik jou was.